Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Аз-букиНационално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceeding of 34th International Scientific and Technical Conference Automation of Discrete Production Engineering 2025
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceeding of 34th International Scientific and Technical Conference Automation of Discrete Production Engineering 2025
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
Няма резултати
Вижте всички резултати
Аз-буки Национално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2023 Брой 37, 14 - 20.09.2023

Малката България зад Океана

Да научиш езика и да опознаеш родината още в детската градина в Чикаго

Диляна Кочева от Диляна Кочева
13-09-2023
в Брой 37, 14 - 20.09.2023
A A
С помощта
на лист хартия, цветни моливи и лепило малчуганите сами изработват апликации
на тема
„Моята улица“

Живка Бубалова-Петрова е създала една малка България на другия край на света – в Чикаго, в американския щат Илинойс. Тя е основател и директор на две училища – „Малко българско училище“ и „Малката България“, и на две детски градини – Малка детска академия „Мечо Пух“ и „Чуднотека“. Завършила е „Българска филология“ и има правоспособност за учител по английски език. Тези знания безспорно много ѝ помагат в работата.

„Исках да направя малко кътче в Америка, където децата да могат да научат историята и традициите на България и да усвоят езика“, казва пред в. „Аз-буки“ Живка Бубалова-Петрова. Резултатите, които показват малчуганите в Малка детска академия „Мечо Пух“, са впечатляващи. Всички те после продължават обучението си по български език в съботно-неделните школа. „С лекота преминават от английски на български и обратното. Вярвам, че стига да решат, ще станат отлични преводачи“, допълва директорката.

Малка детска академия „Мечо Пух“ в Чикаго е призната от Министерството на образованието и науката в България. Тя работи от октомври 2010 г. и се радва на интерес от страна на българската общност. „Не всички деца при нас са от семейства на двама българи, преобладават от смесени бракове. Родителите добре осъзнават, че при нас синовете и дъщерите им могат да научат и двата езика“, споделя Бубалова-Петрова.

В „Малка детска академия“ приемат малчугани от 2-годишна възраст. Според американския закон обучението в детската градина е до 4-годишна възраст. След това децата трябва да посещават една година подготвителна група и на шест постъпват в I клас. „Повечето родители остават децата си тук до училище. Ние също имаме подготвителна група и имаме право да обучаваме 5-годишни деца“, допълва тя. Истината е, че интересът към това образователно средище е много голям от страна не само на българската общност, но и на чужденци. Директорката споделя, че имат лист с чакащи всяка година, като с предимство се приемат децата от двуезични семейства.

„Отчитам като проблем, че групите при нас са само две. Помещаваме се в жилищна сграда със статут на къща и според законите на щата Илинойс нямаме право да приемаме повече от 15 деца в група през лятото и 12 деца по време на учебната година. Това налага децата да бъдат при нас не по пет, а по два-три дни, като се редуват. По този начин повече на брой деца попадат в обсега на българския език“, обяснява моята събеседничка.

През изминалата учебна 2022/2023 г. децата, които посещават Малка академия „Мечо Пух“ в Чикаго, са 19. Заниманията, които предлагат там, са толкова многобройни и разнообразни, че на малчуганите не им се тръгва. Успоредно с изучаването на българския език, те творят и се забавляват. Съвсем наскоро правят апликации на тема „Моята улица“.

С помощта на цветни моливи и лепило пресъздават на лист хартия сгради, автобуси, автомобили, светофари и животни. Преди броени дни участват и в 3D проект, в рамките на който изработват триизмерни площадки за игра с люлки и дръвчета.

В детската градина работят изцяло с учебници на български език, специално създадени за изучаването на езика от чужденци. Сред тях са системата „Чуден свят“, „Приятели с буквите“ и много други.

„Нарочно променяме и редуваме различните системи, като съобразяваме образователните материали така, че учебниците да са различни в обучението в детската градина и след това в училище – обяснява Бубалова-Петрова. –Първото, което правим при нас с новопостъпилите деца, е да ги научим да говорят на български език. В началото най-много внимание обръщаме на речниковия им запас, като се стремим да надградим думите, с които боравят“, споделя моята събеседничка. В учебната програма на малчуганите освен български език са включени още два предмета – околен свят и математика. С голям ентусиазъм отбелязват традиционните български празници. Не пропускат и тържества по повод американските – Хелоуин и Деня на благодарността. „При нас всеки ден е празник“, казва основателката на българското образователно кътче в Америка.

За децата са предвидени и извънкласни дейности – уроци по фолклорни танци два пъти в седмицата и занимания по изобразително изкуство – веднъж. На въпрос защо решава да направи детска градина за българи в чужбина, Бубалова-Петрова отговаря, че в основата стои молбата на родителите. Освен това преди това друга такава градина не е имало. В началото малчуганите изучават българския като първи език и английския – като втори. Но времето показва, че това не е нужно. Българчета, живеещи в англоезична среда, много бързо научават езика. Виждайки това, родителите отправят апел към директорката – „Моля, наблегнете на българския език“. И сега това е златно правило. На територията на детската градина се говори само на български.

От новата учебна година подготвителна група за училище има не само в детската градина Малка детска академия „Мечо Пух“, но и в училищaтa „Малко българско училище“ и „Малката България“. МБУ е и най-голямата образователна институция, ръководена от моята събеседничка. „Освен това е и най-голямото училище за българи в Северна Америка“, допълва с гордост тя. Всичките им възпитаници са много умни и будни деца. След детската градина те с лекота покриват изискванията за постъпване в първи клас. И освен това имат предимство пред връстниците си – на 6-годишна възраст владеят два езика, което много им помага след това в изучаването и на трети. И както е казал патронът им Мечо Пух – „Колкото повече, толкова повече“. Знанията никога не са излишни, винаги има какво още да научиш.

Your Image Description

Свързани статии:

Учителят гради мостове от всяка точка на света Занималня отваря врати към училището ни в Памплона Репетиции на танци за първия звънец България живее и далеч от географските си граници

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: Ние по света

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
СподелянеTweet
Предишна статия

Учителят гради мостове от всяка точка на света

Следваща статия

Занималня отваря врати към училището ни в Памплона

Следваща статия
Занималня отваря врати към училището ни в Памплона

Занималня отваря врати към училището ни в Памплона

Сп. „Философия“, книжка 3s/2023, година XXXII

Наука на борда

Наука на борда

Последни публикации

  • Съветът на ректорите обсъди предизвикателствата пред висшето образование
  • РУО – София-област, отличи заслужили педагози и ученици
  • МОН развива диалога с бизнеса
  • Видинските клубове „Млади възрожденци“ проведоха дванадесета регионална среща
  • Опичай си акъла и ще си опечеш работата
  • Заплатата не е всичко: видове доплащания за труда ни
  • Вестник „Аз-буки“ – брой 22/2025 г.
  • Средна такса от 1050 лв. за висше училище
  • Награди за талантите на Кюстендил
  • Изгражда се нов корпус към 201. ОУ в район „Панчарево“
  • Снимка на броя: „Ориент Експрес“ на жп гара Варна
  • Светлин Наков, предприемач в сферата на образованието и технологиите: Учителят вече не е говореща енциклопедия
  • Идеите на младите променят света
  • Висши училища с единен изпит по математика
  • „Европа в моето училище“
  • Успешни проекти на форума „Наука за бизнес“
  • Промени за приема в държавни висши училища
  • Дъжд от книги
  • МОН публикува верните отговори от националното външно оценяване по математика за IV клас
  • Кръговата икономика и образованието във фокуса на нов сборник на „Аз-буки“
  • МОН публикува верните отговори от Националното външно оценяване по български език и литература за IV клас
  • Над 46 000 студенти ще получат подкрепа за професионалната си реализация

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceeding of 34th International Scientific and Technical Conference Automation of Discrete Production Engineering 2025
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"