Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Аз-букиНационално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Списания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
  • Издания
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Списания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
  • Издания
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
Няма резултати
Вижте всички резултати
Аз-буки Национално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2023 Брой 39, 28.09. – 4.10.2023 г.

Адаптация в яслата и градината

Съвети как да се справим с един от най-важните периоди в детството

„Аз-буки“ от „Аз-буки“
27-09-2023
в Брой 39, 28.09. – 4.10.2023 г.
A A
Ключово за адаптацията в яслата или детската градина е децата
да развият умения за общуване в група и да изградят дневен режим

С трепет очаквахме 15 септември, но със същия ентусиазъм и малко повече доза несигурност и страх родители на двегодишни дечица очакват 15 ноември. Датата е символична и бележи 60-те дни отлагане в софийските детски ясли. При тригодишните датата пък е 15 октомври (право на 30 дни отлагане).

Но преди настъпването и на двете дати родители и директори започват подготовка, разписване и прилагане на план за адаптация. Решихме да попитаме директор и психолог как да подходят родителите в един от най-важните периоди в детството – тръгването на ясла или детска градина и отделянето за първи път от мама и тати.

Как се случва адаптацията на теория и на практика? Всяка ясла трябва да има индивидуален план за адаптация на всяко дете при приема му. Детската градина изработва и прилага модел за работа със семействата и децата в периода на адаптация към институцията. Родителят има право да попита какъв модел прилагат в яслата или градина и какви права имат по време на адаптацията, къде и колко време може да присъства със своето дете – например, ако иска да го изпрати до шкафчетата или да влезе вътре с него.

Така нареченият Берлински модел на адаптация, или плавна адаптация в присъствието на родител в детските ясли, се практикува по желание на директорите на детски заведения и където е възможно това. Но в последните години става доста популярен и предпочитан метод. Адаптацията с присъствие на родител е утвърдена практика в развитите европейски държави и е необходим съвременен метод, който да навлезе и в нашата система за предучилищно образование, категорична е ас. д-р Диана Андонова – преподавател в катедра „Предучилищна и медийна педагогика“ в Софийския университет. В свой доклад по темата тя споделя, че прилагането на ефективен модел за адаптация е фундамент за новия образователен етап в живота на детето.

„В първите дни от престоя си в непознатата среда детето преживява емоционален шок, чиито най-чести прояви са силен плач, тревожност, агресивно поведение, последвани от отчаяние. Присъствието на родител е необходимо, за да се избегнат неприятните преживявания, травмата от изоставяне и негативните ефекти върху психическото и емоционалното състояние на детето. Придружено от родител, то спокойно научава новите правила, процедури и навици, опознава новите лица и помещения“, отбелязва тя.

Как се прилага адаптацията по Берлинския модел на практика? Първите няколко дни служат за опознаване на средата, децата и възрастните. Времетраенето може да е от 15 до 30 минути, като постепенно детето бъде оставяно в занималнята. При престоя си детето се развежда от служител на яслата или градината из помещенията, като му се представят децата, предлагат му се занимания и игри. Ако детето има любими предмети у дома, може да ги вземе със себе.

Препоръчително е раздялата с родител да се осъществи на четвъртия ден от посещението на детето (при редовни посещения). От изключително значение е преди раздялата родителят да обясни на детето си, че излиза и ще се върне, за да го вземе, както и да помаха с ръка за „довиждане“, а не да се измъква тихомълком.

Първата раздяла протича около 15 минути. Ако детето се успокои в рамките на това време (дори и ако е разстроено и плаче), раздялата се смята за успешна и времето за разделите се увеличава постепенно. Ако детето продължи да плаче, търси родителя си, не се заиграва с децата, не може да бъде разсеяно, не поддържа контакт със служителя, работещ с него, раздялата се смята за неуспешна. В този случай всичко се повтаря отново. Служителят, подпомогнал адаптацията, наблюдава детето. През петия ден, ако детето е спокойно, може да остане за следобеден сън. Адаптацията е приключила, след като детето е приело служителите, децата и средата. Възможно е при приема детето да протестира, но при влизане в групата да се чувства комфортно.

В детска ясла „Щастливо детство“ в Тетевен практикуват този подход и вратите ѝ са широко отворени за всички родители. „Приветстваме всички родители, които имат желание, добре дошли са да влязат, да разгледат и да постоят с децата си, докато те се адаптират. Дори го препоръчваме “, споделя за „Аз-буки“ директорката Ирена Иванова. Но по думите ѝ, за съжаление, има родители, които нямат време или желание да останат. В яслата имат конкретен план за адаптация. В първата седмица децата се включват в заниманията до обяд, ориентировъчно четири до пет дни.
А след това остават и за следобедния сън. По думите на директора, по-малките деца се адаптират по-бързо.

„Готовността на родителите, и особено на майката, е от ключово значение за успешната и бърза адаптация на детето – категорична е Евелина Чанева, психолог, специалист по ранно детско развитие и сертифициран биофийдбек терапевт. – Наблюдавайте детето и се стремете към плавна, но не прекалено продължителна адаптация. Децата приемат промените по-лесно от възрастните. Редовните посещения им помагат да свикнат по-бързо, да развият умения за общуване в група и да изградят дневен режим. Обикновено деца, които са посещавали ясла, се адаптират по-лесно в детската градина. Не забравяйте, че всяко дете има индивидуални особености и времето на адаптация е различно.“

Според психолога често срещани реакции на промените са смущения в съня, резки смени на настроенията и търсене на помощ за дейности, с които детето доскоро се е справяло успешно само. По-рядко срещано, но се появява и загуба на апетит или придирчивост към храна, която доскоро е хапвана с удоволствие.

Ето и няколко съвета от консултанта по позитивно родителство Цвети Христанова към родителите, които ги очаква процес на адаптация: „Уверете се, че имитирате вкъщи график на учебния ден, преди да постъпи в първия ден в яслата или градината. По този начин детето ви може да е с нови хора и в нова стая, но рутината ще бъде позната.“

Старайте се храненето да се случва само в седнало положение на масата. Избягвайте да пускате детски видеа, докато детето се храни. Покажете сградата на детската градина. Обяснете на детето какво точно се случва. Използвайте прости и разбираеми думи. Разкажете му, че ще ходи на място, където ще се забавлява, ще играе и ще срещне нови приятели. Говорете с положителна емоция за новото място. Покажете на детето си чрез вашите взаимодействия, думи и език на тялото, че новото място и новите хора са безопасни.

Когато се съмнявате, помолете учителя за насоки как най-добре да помогнете на детето си през първия ден.

Играйте ролеви игри с детето, където то е малчуган, който тръгва на градина, а вие сте в ролята на учител или друго дете от градината. Това може да му помогне да се научи да се справя с нови ситуации и социализация.

И не на последно място – насърчавайте самостоятелност. Уменията за хранене, пиене на вода и самостоятелна игра са ключови за по-лесната адаптация на детето на новото място. Важно е да го успокоите емоционално. Обяснете, че е нормално да се чувства тревожно или несигурно, но вие ще бъдете там, за да го подкрепите.

Your Image Description

Свързани статии:

Обновяват енергийно три научни комплекса В община Гоце Делчев вече няма двусменен режим Уроци по родолюбие в Хага 800 000 лв. за иновации в детски градини

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: Ориентир

Последвайте ни в социалните мрежи

СподелянеTweet
Предишна статия

Проф. д-р Станислав Семерджиев, ректор на НАТФИЗ: Светът не принадлежи само на талантливите

Следваща статия

Уроци по родолюбие в Хага

Следваща статия
Уроци по родолюбие в Хага

Уроци по родолюбие в Хага

С желание и труд всичко се постига

С желание и труд всичко се постига

Усмивки, които стоплят

Усмивки, които стоплят

Последни публикации

  • Последният петък на септември – запазен за спорт
  • Как учениците в Първо СУ „Св. Седмочисленици“ в Търговище постигат високи резултати на матурата по математика
  • България с трима медалисти от Space Camp
  • Сп. „История“, книжка 4/2025, година XXXIII
  • ПОКАНА ЗА ИСТОРИЯ. Няколко критични бележки по повод първия опит за историческо изследване на телевизията в България
  • Dynamics of Cultural and Religious Processes in Areas of Depopulation
  • EUGENICS AND EUTHANASIA IN CZECHOSLOVAKIA (1914 – 1945): HISTORICAL, SOCIAL, AND EDUCATIONAL CONTEXTS
  • САРДИНСКИЯТ ВОЕННОПЛЕННИК ОТ АТАКАТА НА ЛЕКАТА БРИГАДА: ПРЕМЕЖДИЯТА НА ЛЕЙТЕНАНТ ДЖУЗЕПЕ ЛАНДРИАНИ ПО ВРЕМЕ НА КРИМСКАТА ВОЙНА
  • ИЗЧЕЗНАЛИ СОФИЙСКИ СГРАДИ И ПАМЕТТА ЗА СТОЛИЧНИЯ БЛАГОДЕТЕЛ ИВАН ДЕНКОГЛУ
  • НЮФУС ДЕФТЕРИТЕ КАТО ИЗВОР ЗА РЕГИОНАЛНИТЕ ИЗСЛЕДВАНИЯ
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 4/2025, година XXXIII
  • SOCIAL INCLUSION AND EDUCATION WORK WITH INMATES DURING AND AFTER IMPRISONMENT. REVIEW OF THE INTERNATIONAL CONFERENCE ON SCIENTIFIC RESEARCH AND GOOD PRACTICES AND ITS PUBLISHED COLLECTION OF PAPERS
  • Европейската седмица на спорта #BeActive провокира към активност за десета година
  • ЕКОСИСТЕМНИ ИЗМЕРЕНИЯ НА ИНТЕГРИРАНИТЕ ПОЛИТИКИ И ПРАКТИКИ ЗА ПОДКРЕПА НА ЛИЧНОСТНОТО РАЗВИТИЕ В БЪЛГАРИЯ
  • ОПИТ И НАГЛАСИ НА БЪЛГАРСКИТЕ БИБЛИОТЕКИ КАТО ПАРТНЬОРИ В ОБЛАСТТА НА ДОСТЪПНИЯ ТУРИЗЪМ
  • COLLABORATION BETWEEN SOCIAL WORKERS (CASE MANAGERS) AND SOCIAL PEDAGOGUES IN THE APPLICATION OF THE FAMILY CASE MANAGEMENT MODEL
  • PARADIGMAL FOUNDATIONS OF ACADEMIC INTERACTION BETWEEN SCIENTIFIC INNOVATIONS AND THE PRESERVATION OF CULTURAL IDENTITY
  • ПРЕОБЛАДАВАЩИ НАСТРОЕНИЯ СРЕД БЪЛГАРСКИТЕ УЧИТЕЛИ И УНИВЕРСИТЕТСКИ ПРЕПОДАВАТЕЛИ ОТНОСНО РОЛЯТА НА ИЗКУСТВЕНИЯ ИНТЕЛЕКТ (ИИ) В ОБРАЗОВАНИЕТО
  • НЕОБХОДИМОСТ ОТ ИЗУЧАВАНЕ НА „ЗЕЛЕНО ПРЕДПРИЕМАЧЕСТВО“ В УНИВЕРСИТЕТИТЕ В БЪЛГАРИЯ
  • ТРАНСФОРМАЦИИ НА ПАЗАРА НА ТРУДА И НУЖДАТА ОТ ОБРАЗОВАТЕЛНИ РЕФОРМИ
  • Олег Попов, член на журито на Националния фотоконкурс „В моето училище е най-хубаво“ : Нищо не е толкова лесно, колкото изглежда през обектива
  • Отличиха медалистите от международните олимпиади по природни науки за 2025 г.

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Списания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
  • Издания
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"