Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Аз-букиНационално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
Няма резултати
Вижте всички резултати
Аз-буки Национално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2023 Брой 39, 28.09. – 4.10.2023 г.

Стъпки към по-зелено бъдеще

Учители от СУ „Иван Вазов“ в Стара Загора разработват проект за икономия на природни ресурси

Диляна Кочева от Диляна Кочева
27-09-2023
в Брой 39, 28.09. – 4.10.2023 г.
A A

За втора поредна година конкурсът „Добрите практики на фокус“ събира, описва и популяризира положителни примери от работата на учителите в България. Организатори са фондацията „Заедно в час“ и образователният сайт prepodavame.bg.

В. „Аз-буки“ продължава да представя доб­ри идеи на учители от страната, тъй като вярваме, че споделянето им в педагогическата общност променя образователната ни система.

Днес разказваме за екип от преподаватели по природни науки в Средно училище „Иван Вазов“ в Стара Загора, който разработва проект под името „Икономия на средства – STEAM стратегия“. Стилияна Казълова, Анета Йорданова, Минка Генчева и Нина Йорданова, подкрепени от директора на училището Динко Цвятков, провеждат поредица от инициативи, насочени към опазването на околната среда и пестенето на природни ресурси. Проектът им представя ролята на новите STEAM технологии за работата в училище, а от настоящата учебна година СУ „Иван Вазов“ в Стара Загора започва да работи и в STEAM среда.

 

Практическите опити улесняват много разбирането на преподавания материал

Мисията на нашата зелена STEAM стратегия, която е синергия от съвременните образователни практики, е да предоставим практическо насочено образование по едни от най-бързо развиващите се и търсени професии на бъдещето, и най-вече в нашия град“, казва Нина Йорданова – старши учител по биология и химия. За професии на новото време се определят работните места в сферите на дигиталните технологии, екологията, софтуерните и инженерните технологии, математиката и информатиката. Точно такива специалисти подготвят и в СУ „Иван Вазов“. Целта на проекта им е да повишат интереса на учениците си към начините за опазване на околната среда и да подготвят бъдещи кадри за своя град – Стара Загора.

Но нека започнем от самото начало – оттам, откъдето се заражда идеята за икономия на средствата.
В началото екипът започва с голямо проучване. Първо се запознават с публикации от различни източници за климатичните промени, кръговата икономика и зелените стратегии за бъдещето. След това преработват информацията така, че да може да бъде представена по достъпен и лесен начин на учениците в час.

„Задълбоченото познаване на темата ни даде куража да започнем да говорим за климатичните промени в часовете по природни науки. И го направихме на разбираем език, но с нужната за целта експертност“, допълва моята събеседничка. Темата, която поставят в началото на учебната 2022/2023 г. и работят в продължение на цяла година, е „Климатът в класната стая. Учени, ученици, учители и артисти срещу климатичните промени“. Пространството, където се провеждат почти всички събития, не е случайно избрано. Това е новооткритият им STEАM център с профил „Природни науки, изследвания и иновации“. В него е застъпено и изкуството в посока на изработката и дигиталното оформление на информационни материали – брошури, табла, постери. Мотото, което посреща учители и ученици на входа, е специално избрано. То гласи „Зелени заедно раСТЕМ“ и поставя началото на пътя към по-зелено бъдеще, по който всички заедно поемат.

Стратегията за икономия на средства е заложена още в идеята на създаването му. Освен това ръководството на гимназията планира да направи пълна интеграция между природните науки (математика, физика, химия и биология) и изкуството, хуманитарните науки и информационните технологии. При разработката на концепцията на центъра участват не само настоящи преподаватели и експерти, но и бивши възпитаници на училището с успешни и работещи бизнес проекти. За една година, откакто съществува, центърът се превръща в инкубатор на добри идеи и научно пространство за обмяна на добри практики.

Екипът, който стои зад проекта: (от ляво надясно) Минка Генчева, Анета Йорданова, Динко Цвятков (директор), Нина Йорданова и Стилияна Казълова

„Градът ни е от най-зелените в страната. Всеки, който е идвал в Стара Загора, може да го потвърди. Освен това според класацията на „Файненшъл таймс“ Стара Загора е на шесто място в категория „Икономически потенциал“. Всичко това ни служи за мотивация да развиваме потенциала на учениците си заедно с този на града ни. Това ни провокира с малки STEAM стъпки да се ориентираме към зелената икономика“, казва Йорданова.

Първите крачки са най-трудни. Започват с разработката на уроци с насоченост към икономия на средства във всички сфери на живота, като опазване на околната среда, пестене на вода и електроенергия, намаляване употребата на пластмаса във всекидневието, разделно събиране на отпадъци и много други. „В началото броят на STEAM проектите в интернет пространството беше изключително малък. Трудно се говореше за STEAM в училище. Освен това се оказва, че темата как ще се отразят глобалните климатични промени върху живота на хората, също е съвсем нова. Така решихме да растем заедно с нея“, обяснява Нина Йорданова.

Всички инициативи, които организират в училището във връзка със своя проект, са насочени към развиването на критичното мислене у децата, разширяване на кръгозора, кариерно ориентиране и гражданско самоосъзнаване. Сред първите събития, които се провеждат в рамките на школото, е представянето на гостуващата изложба на музея „Дом на хумора и сатирата“ от Габрово. Темата, разбираемо, е „Икономия на средствата“, но тя е представена с голяма доза чувство за хумор и ценни съвети в посока опазването на околната среда, или по-точно какво можем да направим ние самите, за да направим света около нас по-зелен.

Друга част от проекта им – „Храна за Земята“, е посветена на компостирането. В рамките на училището тя се осъществява както на теория, така и на практика. Учениците първо се запознават с процеса, а след това наблюдават модели за компостиране. „Изследвахме този екологичен начин за оползотворяване на отпадъците, отделяни в училище. В отделението, където поставихме кофичка от кисело мляко, не успяхме да проследим процеса, защото разграждането ѝ ще отнеме 70 години. Това ще бъде видяно от следващите поколения“, обяснява моята събеседничка.

След темата за компостирането идва ред на рециклирането. Под надслов „Кръгово управление на отпадъците, или как може да оползотворим отпадъка си най-добре“ възпитаниците на школото в Стара Загора се запознават с принципите на кръговото управление на отпадъците и научават какво могат да променят във всекидневието си, за да намалят собствените си отпадъци. Това, разбира се, е последвано от творчески работилници, в които на практика се показва, че боклукът за един е съкровище за друг. Учениците запретват ръкави и изработват красиви продук­ти с реална приложимост, които след това продават на благотворителен базар. Така децата решават да съберат средства в помощ на момче от XI клас. В благотворителната акция „Когато си мислиш, че не можеш да заобичаш природата повече“ се включва цялото училище.

Всички заедно участват и в кампания за разделно събиране на отпадъците, като поставят различни видове кошове на територията на училището. Проектите им не спират дотук. Участват и в инициативата „Generation Zелено“, която представя визията на младите хора за прехода към кръгова и нисковъглеродна икономика.

През настоящата учебна година продължават да вървят по пътя към по-зелено бъдеще. „Работата в STEAM среда изисква сътрудничество между много хора и голям инструментариум от средства, методи и похвати“, казва Йорданова. Планират да продължат работата си по различни проекти.
Един от тях е „Храната и хората“, част от конкурса „Посланици на здравето“ от Календара на МОН. Той е насочен към здравословния начин на живот през приз­мата на рециклирането, намаляването на въглеродните емисии и ролята на спорта. Всяка важна дата, свързана с екологични инициативи, също ще бъде отбелязана, като например 29 септември – Международния ден за осведомеността относно загубата на храни и хранителни отпадъци. „Всичко, което правим, е съгласувано със зелената политика на Стара Загора“, завършва Нина Йорданова.

Your Image Description

Свързани статии:

Ученето – забавно, достъпно и интересно Беленската гимназия с обновени сгради Обявиха стипендианти на Дупница Мисия касова бележка

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: Добри практики

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
СподелянеTweet
Предишна статия

22 000 студенти са получили държавни кредити за обучение

Следваща статия

Всички деца обичат технологиите

Следваща статия
Всички деца обичат технологиите

Всички деца обичат технологиите

Училищата в Кюстендил стават екотеритория

Училищата в Кюстендил стават екотеритория

Колопоход „Не на наркотиците“  за 27-и път в Сандански

Колопоход „Не на наркотиците“ за 27-и път в Сандански

Последни публикации

  • 190 години просветно дело в Якоруда
  • В МОН действа щаб във връзка с проблемите с транспорта в София и предстоящите матури
  • Изкуството да отстояваш позиции
  • Българска ученичка завоюва първа награда за физика и астрономия в САЩ
  • В крак с новите технологии
  • Млади звезди се захранват с хаоса, за да изградят планети
  • Красотата на детството
  • Министър Вълчев гостува на Нов български университет
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 2/2025, година XXXIII
  • Подкрепа за развитие на дуалното обучение
  • Еврокомисията инвестира 1,25 млрд. евро в научни изследвания
  • Министър Красимир Вълчев откри STEM център в Костенец
  • В един от най-престижните университети в САЩ ще се преподава български език
  • The Psychosocial Dimensions of Bulgarian Migration to Italy
  • Аспекти от културното наследство на област Стара Загора: многообразие и обществена значимост
  • Вторият държавен съд (1910 – 1914) и обвиненията срещу бившия министър-председател П. Гудев (1907 – 1908)
  • Испански дипломати за историята на Балканите и за българите XVIII – XIX в.
  • Educational-Intellectual Centres in the Ukrainian Baroque Era and Their Role in Cultural Interactions with The South Slavic World
  • Oценка на ефекта от приложението на кръгова тренировка върху функционалните възможности при студенти от СУ „Кл. Охридски“
  • Aнализ на съществуваща статистически достоверна разлика след прилагането на комплексна програма за провеждане на спортно усъвършенстване по ориентиране при студенти от Tехническия университет – София, Филиал Пловдив
  • Към въпроса за подкрепа на деца със специални образователни потребности чрез допълнителни спортни дейности
  • От състезанието към куиза

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"