Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Аз-букиНационално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
Няма резултати
Вижте всички резултати
Аз-буки Национално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2023 Брой 4, 2023

Енергия по френски

v.genkov@azbuki.bg от v.genkov@azbuki.bg
25-01-2023
в Брой 4, 2023
A A
Училищният вестник на френски език
„Енерджи Гига“ в ЕГ „Акад. Людмил
Стоянов“ в Благоевград е открит с коктейл. Създаден е по идея на Матилде Лент (вляво), която пристига през миналия септември по препоръка на Френския институт, за да подпомага изучаването на френски език

Петя НИКОЛОВА

Да провокират интерес! Това го могат в Езиковата гимназия „Академик Людмил Стоянов“ в Благоевград. Как точно го правят, разказват за в. „Аз-буки“ ученичката Габриела Лазарова и нейният френски ментор и асистент в училището Матилде Лент.
Създаване на училищен вестник на френски език и участие на учениците в междугимназиален френско-европейски обмен на тема „Дезинформация и медийно образование“ са само две от последните събития в Езиковата гимназия в Благоевград.
За себе си ученичката в XI клас Габриела Лазарова казва: „Аз съм младо момиче, което иска да открие света. Обичам да общувам с хора от различни страни, и това е причината да участвам в създаването на вестник на френски. Искам да науча повече за света около мен!“.
Предложението за изданието идва от госпожица Лент. Тя пристига през септември в Благоевград по препоръка на Френския институт, за да подпомага учениците в изучаването на френски език. Матилде Лент е на 28 години и се изненадва приятно от доверието, което получава не само от директора Тинка Попова, но и от целия учителски състав. „Имам свобода в избора на темите, мога да тествам различни формати и да създавам съдържание, което ми харесва. Тази автономност е страхотна възможност и за мен самата, защото ми позволява да усвоя нови умения и да изградя повече увереност у себе си“, споделя Матилде.
Училищният вестник, озаглавен „Енерджи Гига“, стартира през декември м.г. с торта и френски специалитети, в духа на френската традиция. Раздават се и флаери за популяризиране на инициативата. За да бъде дейността им природосъобразна, засега учениците издават вестника само онлайн. И само на френски. Освен Габриела и Матилде Лент в редакционния състав са и ученичките Анна Кръстева, Божидара Георгиева и Марейд Оен Макгра. Съдържанието разкрива не само важни събития от ежедневието на училището, но разказва и за интересите им извън него. Отразен е благотворителният коледен концерт. Има статия, посветена на есента и меланхоличното чувство, което предизвиква у хората, както и споделени впечатления от преживяванията на Габи в Североизточна Франция по програма за обмен.
Завършила право и журналистика, французойката Матилде Лент съдейства на екипа в използването на думите и организацията на текстовете на френски. Вдъхновението вече е факт, потвърждава и Божидара: „Думите са мощно оръжие и трябва да бъдат добре подбрани и използвани. Журналистиката е интересна професия, с много предизвикателства“. Анна обича да прави снимки, Марейд – да чете книги и да рисува. А онова, което най-много харесва Матилде, е че Езиковата гимназия в Благоевград насърчава учениците си да се занимават с различни дейности.
Една от тях е проявената активност в междугимназиален френско-европейски обмен на тема „Дезинформация и медийно образование“. Видеоконференцията се провежда по проект „Европа, образование, училище“ на 12 януари. По време на дискусията ученици от XI и XII клас задават въпроси на Дивина Фраукс-Мейгс – професор по информационни науки, комуникация и медийна социология. Освен представители на Езиковата гимназия, присъстват ученици от 9. френска езикова гимназия „Алфонс дьо Ламартин“ – София, както и ученици от Варшава, Хамбург, от гимназии във Франция. Всяко училище получава възможност да зададе няколко въпроса, след което учениците обсъждат темите, които ги интересуват. Сред благоевградските възпитаници, които се включват с въпроси за независимостта на журналистите и различните начини за намиране на надеждни източници онлайн, присъстват и създателите на ученическия вестник. Като начинаещи журналисти, те имат шанс да поискат и съвет.
„Преди конференцията – споделя за в. „Аз-буки“ Матилде Лент – работихме в час по френски с ученици от XI и XII клас по темата за дезинформацията. Тъй като децата получават информация почти изцяло чрез интернет и социалните мрежи, те знаят, че достигат до невярна информация, но им е трудно да променят навиците си и да се консултират с надеждни сайтове. С упражнения показахме как да намерят източника на някое от изображенията в публикация в интернет и по този начин да проверят и нейния източник. Казахме им, че разполагаме с инструменти за проверка, но най-важното е да сме наясно, че в публичното пространство се разпространява невярна информация, и да не бъдем наивни“. След като вижда как учениците се вълнуват от възможността да вземат самостоятелни решения, Лент е убедена, че такъв тип конференции ги обогатяват. Не само упражняват френския език, който говорят все още трудно. Получават и възможност да представят своята гледна точка, да обменят мнения с ученици от други държави и да чуят специалисти.
В Езиковата гимназия, като част от обучението по медийна грамотност и разпознаване на дезинформацията, със съдействието на Френския институт през февруари ще гостува пътуващата изложба Fake News: Art, Fiction, Mensonge, създадена от Центъра за медийно и информационно образование (CLEMI). „Работата по темата за медиите продължава месеци – допълва Матилде Лент. – По време на конференцията останах с впечатление, че младите хора задават еднакви по същността си въпроси, независимо дали са от България, Франция или другаде. Те знаят, че са повлияни от медиите, и особено от социалните мрежи, и искат да разберат какви последствия, най-вече политически, ще предизвика това за тяхната страна. Защото демокрациите наистина са изправени пред предизвикателството на дезинформацията.“
Гостуващата на Езиковата гимназия Матилде Лент приветства инициативи, подкрепени от директора Тинка Попова, и се вълнува заедно с Габи и нейните съученици от темите на деня. Надява се да направят не само вестник, но и спектакъл на френски.
А те пък ѝ пожелават да остане още една година, и вече са ѝ отправили покана.

Your Image Description

Свързани статии:

Обгрижваните деца Любим предмет: математика Училища в облака 130 години любознание

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: Региони

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
СподелянеTweet
Предишна статия

Да посрещнем бъдещето знаещи и уверени

Следваща статия

Обгрижваните деца

Следваща статия
Обгрижваните деца

Обгрижваните деца

Механизъм за насърчаване на таланти

Механизъм за насърчаване на таланти

1,9 млн. евро за 15 наши фирми за иновации

Инициатива за образна диагностика на рака

Последни публикации

  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 2/2025, година XXXIII
  • Подкрепа за развитие на дуалното обучение
  • Еврокомисията инвестира 1,25 млрд. евро в научни изследвания
  • Министър Красимир Вълчев откри STEM център в Костенец
  • В един от най-престижните университети в САЩ ще се преподава български език
  • The Psychosocial Dimensions of Bulgarian Migration to Italy
  • Аспекти от културното наследство на област Стара Загора: многообразие и обществена значимост
  • Вторият държавен съд (1910 – 1914) и обвиненията срещу бившия министър-председател П. Гудев (1907 – 1908)
  • Испански дипломати за историята на Балканите и за българите XVIII – XIX в.
  • Educational-Intellectual Centres in the Ukrainian Baroque Era and Their Role in Cultural Interactions with The South Slavic World
  • Oценка на ефекта от приложението на кръгова тренировка върху функционалните възможности при студенти от СУ „Кл. Охридски“
  • Aнализ на съществуваща статистически достоверна разлика след прилагането на комплексна програма за провеждане на спортно усъвършенстване по ориентиране при студенти от Tехническия университет – София, Филиал Пловдив
  • Към въпроса за подкрепа на деца със специални образователни потребности чрез допълнителни спортни дейности
  • От състезанието към куиза
  • Изследовател от топ 2% учени в света влиза в екипа на българския INSAIT
  • The Hexaxial System in Physiology Training. Didactic Model
  • Implementing a Wellness Programme to Overweight Students and Working People through Training in the Methodology
  • The Impact of Age on Adult‘s Participation in Physical Activities during Leisure Time
  • Колко струва закупуването на осигурителен стаж
  • Вестник „Аз-буки“ – брой 19/2025 г.
  • Снимка на броя: Бъдещи журналисти
  • Дигитализират модули от външните оценявания и матурите

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"