Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Аз-букиНационално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
Няма резултати
Вижте всички резултати
Аз-буки Национално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2023 Брой 42, 19-25.10.2023

Вкусът към храната се възпитава

В бургаските детски градини и училища здравословните менюта са факт, но е предизвикателство да се задържат децата в столовете

„Аз-буки“ от „Аз-буки“
18-10-2023
в Брой 42, 19-25.10.2023
A A
Когато и родителите са увлечени в здравословното
хранене, е не само забавно, но и полезно

Започна Седмицата на здравословното хранене в бургаските детски градини и училища. Първият ден, посветен на здравословното хранене в детските градини под мотото „Всичко българско и родно, за децата здравословно“, премина под темата „Есенно изобилие от плодове и зеленчуци“. В Детска ясла № 1 пресъздадоха пътя на плодовете и зеленчуците от градината, където се отглеждат, до масата.
„Градинарите“ от група „Слънчице“ обраха богата есенна реколта от плодове и зеленчуци. В кошнички и касетки ги доставиха в магазина на група „Златна рибка“. Малките „продавачи“ смело предлагаха зеленчуци на децата от група „Калинка“ и плодове на децата от група „Моряче“. „Купувачите“ с радост отнесоха плодовете и зеленчуците в кухнята. След като ги измиха обилно с вода, те влязоха в ролята на готвачи, като приготвиха вкусни и здравословни ястия – зеленчукови и плодови салати и сокове. Водещ на проявата бе есенната фея – медицинската сестра Веселина Горова.

Инициативата за здравословно хранене на Община Бургас включва и родителите и обхваща всички детски образователни институции. Представят се различни теми – „Тиквата – царица на есента“, „Без риба и море не можем“, „Етикет и култура на детското хранене“, „Есен от мистична Странджа“.
Разбира се, помислено и за училищата, които също ще се присъединят към Седмицата на здравето. Всяко учебно заведение, което иска да се включи, ще може да избира също между пет теми: „Ден без захар, газирано и пакетирани стоки“, „Да разчетем етикета“, „Култура на хранене, организиране на приятна обстановка, музика, облекло“, „Ден на усмивката и добрата постъпка“, „Спорт и здраве“.

Културата на хранене и правилното избиране на подходящи ястия за подрастващите става все по-голямо предизвикателство, предвид изкушенията в забързания свят. Предизвикателства, които често се внасят в дома, традицията да се ядат направо от пластмасовите и картонените кутии пица, спагети, силно овкусена храна, бургери и дюнери. А на път за училище или от училище към дома да се пият напитки, в които добавките са повече от милилитрите, и да се хапват чипс, снакс и още подобни храни. Схватката между здравословните ястия и сандвичите, хамбургерите, чипсовете и т.н. е неравна, признават учители и родители.

Пет фирми се грижат за топлата храна в тридесет от бургаските училища. Те са избрани с търг и спазват всички правила за хранене на подрастващите. В детските градини се готви на място или пък се получава храната за деня от кухня майка, която е базирана в съседно детско заведение.
„Има комисия – представители на училища, фирмите, които стопанисват столовете, РЗИ и общински технолог, които одобряват храната. Менютата се правят от общинския технолог. Родителите имат възможност да избират онлайн, да плащат онлайн. Не е задължително да се взема първо, второ и трето и да не се яде от детето, а да се хвърля – разказва за училищното столово хранене Веселина Таралова, директор „Образование и демографски въпроси“ в Община Бургас. И допълва: – В столово хранене са обхванати обикновено училищата, където преобладават учениците от начален и среден етап на обучение, въпреки че столове има в Немската, Английската и в професионални гимназии. Има училища, където няма обособени пространства и там имат само павилиони.“

В детските градини храненето също е добре канализирано, подчертават директорите. Менюто се прави също от технолога на Общината и се спуска към заведенията така, че във всичките 35 детски градини децата ядат едно и също в определен ден от седмицата.
Михаела Стефанова за първа година е начален учител. Докато следва „Детска и начална педагогика“ в Университета „Проф. д-р Асен Златаров“, стажува в различни детски градини. Така че прави сравнение между храненията в двата етапа. „Според мен храната в училище е по-добра. Проблемът обаче е в това, че децата манджи не ядат. Риба не ядат. Съвсем скоро имахме за обяд риба в училище. От първокласниците, на които преподавам, само едно дете я опита. Има още нещо – въпреки че децата са записани на стол и е избрано обедното меню, родителите им дават допълнително и сандвичи. Количеството храна е толкова голямо, че като видят готвено, децата вадят хамбургера и ядат него, а не заявеното меню. Смятам, че не е редно да се дава допълнително храна, когато детето е записано на стол. Дори джобните пари трябва да са по-малко“, разказва тя.

Настенка Ненова е общинският технолог, който се занимава с менютата на училищата и детските градини заедно с комисията. „Факт е, че децата предпочитат фаст фууд и много трудно възприемат друга храна. В I клас голяма част са записани за хранене в стола и после отпадат. Още от детската градина не обичат риба и „зелено“. Директори на детски градини споделят изказване на деца: „Днес е петък, има риба – не искам на градина“, обяснява тя. Допълва, че и всичко зелено не е обичано от децата – спанак, броколи, грах. „С много усилия успяхме да ги приучим на супичка със спанак. Но пай с риба, който е и със спанак, мусака от картофи със спанак, крем супа от грах – всичко това се отказва да се яде“, допълва Ненова.
„Предпочитаните ястия са боб, мусака, картофени кюфтета, ориз. Към непознатите храни децата са твърде консервативни. От плодовете се харесват бананите и гроздето. Ябълките не са сред любимите“, казва готвачът в училищен стол Георги Христов, който е бил и корабен готвач.

Наблюденията на директори и учители, потвърдени от готвача и технолога, са, че за част от децата ястията от стола са безвкусни, защото отговарят на стандартите за сол и подправки. А в семейството и навън се яде солено и кисело, че и люто. И това е сред основните причини да не се харесва храната в училищния стол.
Една трета от децата в Европа са с наднормено тегло, а страната ни е пета в класацията. Това показват данни на Световната здравна организация. Това е сериозен и задълбочаващ се проблем. В Бургас се прави възможното от най-ранна възраст да се предлага здравословният начин на хранене като модел в учебните заведения. Останалото е в ръцете и на родителите, от които зависи дали този модел ще се следва и в семейството.

Your Image Description

Свързани статии:

Признание за колега Да докоснеш звездите Как да се случва ученическото самоуправление? Най-красивата абитуриентка за 2024 г. Рая Методиева: Моето поколение е амбициозно

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: Сюжети

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
СподелянеTweet
Предишна статия

Загадките на Требенище

Следваща статия

Никола Рахнев, създател на „Гората.бг“: Успехът е реализация на достоен идеал

Следваща статия
Никола Рахнев, създател на „Гората.бг“: Успехът е реализация на достоен идеал

Никола Рахнев, създател на „Гората.бг“: Успехът е реализация на достоен идеал

Книги за обичане

Книги за обичане

Родни учени разработват заместител на стиропора

Родни учени разработват заместител на стиропора

Последни публикации

  • Детството не е състезание
  • Няма кой да те чуе, ако не си онлайн
  • Студентите бягат с УАСГ
  • Прародителят на всички рози е бил малко жълто цвете
  • Публикуваха проектопостановлението за минимална асистентска заплата от 2780 лв.
  • МОН: Към този момент няма решение или обсъждане за връщане към завършване на основно образование в VIII клас
  • Министър Вълчев откри STEM център в СУ „Алеко Константинов“ в Луковит
  • Австроунгарски дух в Разград от 140 години
  • Театрални интерпретации на абсурдите на ежедневието
  • „Свободата да знаеш“ започна в Кюстендил
  • Правителството одобри близо 108 млн. лева за развитие на науката и изследванията
  • Одобрени са над 37 млн. лева за строеж и ремонт на училища, детски градини и студентски общежития
  • В Министерския съвет
  • Над 200 директори и учители обменят иновативни практики за подобряване на учебния процес
  • Световната банка ще подпомага България за по-ефективното използване на информационните ресурси в образованието
  • Магията на XV софийски фестивал на науката
  • И най-доброто писмо е…
  • Битка на роботи край морето
  • 516 млади театрали взривяват сцената във Велинград
  • „Заедно за Гергьовден“ в Кюстендил
  • Флота или флот
  • ПГТ „Проф. д-р Асен Златаров“ – Варна, с блестящо представяне на националните състезания по професии в туризма

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"