Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Аз-букиНационално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceeding of 34th International Scientific and Technical Conference Automation of Discrete Production Engineering 2025
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceeding of 34th International Scientific and Technical Conference Automation of Discrete Production Engineering 2025
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
Няма резултати
Вижте всички резултати
Аз-буки Национално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2023 Брой 44, 2 - 8.11.2023

Да намериш решение на проблем с бизнес проект

Шестото издание на „Тийноватор“ събира 700 ученици от 38 града

Диляна Кочева от Диляна Кочева
01-11-2023
в Брой 44, 2 - 8.11.2023
A A

Шестото издание на „Тийноватор“ събира 700 ученици от 38 града, като в 22 от тях има цели клубове, а в останалите 16 – смесени онлайн клубове. „Тази година не планирахме растеж, но признавам си честно, интересът беше огромен. Записалите се бяха общо 800, но реалистично в прог­рамата остават 700 ученици, което е със 100 повече от „Тийноватор 5“, разказва за в. „Аз-буки“ управляващият директор на „Тийноватор“ Зорница Миткова. Тя ръководи и координира 8-месечната програма, в която ментори с успешен бизнес споделят своя опит с гимназисти, показвайки им пътя от идеята до реализацията.

Значително се увеличава и броят на менторите – от 80 в миналото издание до 100 в това. „Растежът е значителен спрямо формàта, който сме. За да станеш ментор в „Тийноватор“, трябва да е нас­тъпил етап в живота ти, в който си постигнал много в професионален план и добре осъзнаваш нуждата да споделиш опита си с другите. А има ли нещо по-хубаво от това да помогнеш на младите хора, на които в най-скоро време им предстои да се влеят в пазара на труда“, допълва тя. Дейността на менторите е напълно доброволческа и нито един от тях не получава материално възнаграждение за труда си в рамките на час и половина на седмица в продължение на осем месеца. Организаторите на Програмата се отнасят към селекцията им много внимателно и отговорно, защотодобре осъзнават колко голяма е ролята на менторите.

Те са доказани специалисти от почти всички сфери на бизнеса – маркетинг, финанси, счетоводство, ИТ и т.н. Сред тях има и създатели на стартъпи, директори на различни компании и много други. Преди да започнат работа в Програмата, организаторите провеждат интервюта с всеки от кандидатите поотделно, а след това избраните преминават през индивидуално въвеждане в програмата и обучение. За тези осем месеца те се превръщат в авторитети за децата – постоянно поддържат контакт с тях и ги съветват за всичко. Неусетно стават техни учители, приятели и част от живота им. Тази година за първи път има клубове и с по трима ментори. Класическият формат на Програмата е с по двама.

„По този начин могат да си разпределят работата балансирано, а учениците имат възможност да получат знания от различни специалисти от разнообразни сфери“, разказва управляващият директор на Програмата. Всеки клуб в страната разполага с определен бюджет, отпуснат от организацията. Залите, в които се провеждат срещите, в повечето случаи са предоставени безвъзмездно от различни институции, коуъркинги и организации в цялата страна.

И за разлика от менторите, които се подбират изключително стриктно, в програмата не правят подбор на учениците. Всеки, който има желание, може да участва. Единственото условие е те да бъдат в X или XI клас. Понякога правят изключение и за силно мотивирани младежи в IX и XII клас. „В програмата влиза всеки ученик, който иска да се запише. Няма значение от кой град е или от кое училище“, пояснява Миткова.
Истината е една – Програмата помага много на участниците в нея. Още като ученици те получават ноу-хау как се развива бизнес идея и какви са стъпките за нейната реализация, както и развиват ценни меки умения и умения за работа в екип. С помощта на своите ментори гимназистите успяват да извървят пътя отначало докрай. Успешните проекти, които са се зародили и реализирали по време на Програмата за петте издания на „Тийноватор“ до момента, не са един или два. Само на финала на последното издание са представени над 70 бизнес проекта, разработени през учебната 2022/2023 г.

Голямата награда миналата година получава продуктът Free B.

Той предоставя възможност за зареждане на батерия на телефона по време на излет или разходка – закачва се на презрамките на раницата и използва слънчевата енергия и топлината на тялото, за да генерира енергия. Второ място печели пък Home Box Tea – чай от планински билки в биоразградима опаковка, която може да бъде посадена в почвата и от нея да поникне растение. „Те дори имаха възможност да продават продукта си по време на финалното събитие и да изкарат първите си пари от реализирането на собствената си идея“, уточнява Зорница. Третото място е за смарт услугата AgroRica Drone в селското стопанство, която чрез дронове извършва наблюдение и анализ на данни за състоянието на обработваеми земи.

Сред другите успешни продукти са гланц за устни с естествени съставки, както и протеинов сладолед. „Ето например идеята за сладолед IcePro е на победителя от третото издание на „Тийноватор“. След това той се включи и в четвъртото издание, като използва времето да доразвие идеята си и да се намери екип“, разказва Миткова. Към днешна дата бизнесът на Алекс е реално съществуващ и той изкарва пари от идеята си. Любопитното е, че той се завръща в Програмата в шестото ѝ издание в нова роля – на помощник ментор в една от групите в София. „Достигна момента, в който може да сподели своите успехи и тревоги по пътя на предприемачеството“, посочва моята събеседничка.

Колелото се завърта и за още една бивша участничка, която също се включва сега. Меган в момента е студент по право в Югозападния университет „Неофит Рилски“ в Благоевград и едновременно с това ще бъде помощник ментор в града. „Има идеи, които са наистина много добри, но след приключването на Програмата не се доразвиват. Нашият фокус не е към това. За нас е важното да им покажем как се прави, а не да ги отклоняваме от пътя, по който са поели. Те трябва да продължат образованието си в университет, ако имат желание и възможност, а стъпките на предприемачеството вече са им познати“, разказва управляващият директор на Програмата.

В момента провеждат статистическо проучване относно въздействието на „Тийноватор“ през последните пет години с интервюта и анкети, разделени спрямо фокус групи. То има за цел да отговори на два въпроса. Първият е колко е голямо влиянието на „Тийноватор“, а вторият – колко ученици тръгват по пътя на предприемачеството заради Програмата.

„Ролята на училищата в „Тийноватор“ е да ни помогнат да съберем учениците в програмата, т.е. да разпространят идеята в X и XI клас“, споделя Миткова. След това те са официални гости на финалното събитие на Програмата, където се представят разработките на отборите. Много от участниците споделят, че са научили за „Тийноватор“ не от медиите, а от класните си ръководители

„Това е ясното доказателство, че училищата са наш голям партньор“, допълва тя. Разбираемо, в София клубовете са най-много – 20 на брой с по около 15 ученици. През тази година с организаторите се свързват много учители от Сандански, Плевен, Русе, Велинград, Кнежа и други населени места. Всички те искат да запишат своите ученици. Програмата не е конкурент на училището, а неин помощник. Не си пречат, а си сътрудничат по време на подготовката на гимназистите за реалния живот. „Училището е фундаменталната база за всеки човек. Никой и нищо не може да го замени според мен. А „Тийноватор“ е допълнение към обучението, просто ти дава нов хоризонт за пътищата, по които може да поемеш след завършване на образованието“, обобщава Зор­ница. Програмата има за цел да научи младежите, че почти всеки проблем има решение. Разказва, че сред една от първите задачи на участниците в нея е да излязат на улицата и да разговарят с хората.

Заедно с менторите си те търсят отговора на въпроса какви са най-големите проблеми в града. „И ако някой от тях звучи като разрешим с бизнес идея, те го правят“, допълва тя. Категорична е, че есенцията от обучението при тях е, че когато има проблем, не трябва да мрънкаме, а да бъдем проактивни и да търсим решението му.

Учебната програма на „Тийноватор“ се състои от 28 сесии, като половината от тях са ориентирани към формирането на меки умения и умения за работа в екип, а другата половина – към разработването на бизнес идея. Цялата програма е разработена от екипа на „Тийноватор“ и от ментори, които са преминали вече през нея. През това лято е валидирана от Американския университет в България.

При приключване на Програмата всеки ученик получава сертификат за участие. Освен това много ученици се обръщат към тях и за препоръка за постъпване в университет или работа. „Разпознаваеми сме както у нас, така и в чужбина. И това много ни радва“, споделя Миткова.

Учебната година в „Тийноватор“ вече започна и ще продължи до 18 май, а ние нямаме търпение да разберем какви бизнес идеи ще се генерират този път младите хора. Ще бъде интересно. В това съмнение няма.

Your Image Description

Свързани статии:

В БНУ „Джон Атанасов“ Чикаго почитат будителите Децата са близо 3 часа дневно на смартфона си Какво искам да променя в образованието Учителите няма да бъдат изместени

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: Ориентир

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
СподелянеTweet
Предишна статия

От инвестицията до персонализираната медицина

Следваща статия

Да докажеш своите идеи

Следваща статия
Да докажеш своите идеи

Да докажеш своите идеи

Плакатът работи

Плакатът работи

Топла връзка между химия и изкуство в Бургас

Топла връзка между химия и изкуство в Бургас

Последни публикации

  • Ново място за творчество в Белене
  • Малки художници с големи сърца
  • Вселената на длан
  • Нови спортни площадки в ОУ „Св. св. Кирил и Методий“ в Кюстендил
  • С промени в учебните програми освобождават време за учителите и учениците
  • В 1022 училища ще се проведе Национално външно оценяване в X клас
  • Истории с камери
  • МОН ще предложи промени в учебните планове в гимназиален етап
  • Министър Вълчев откри обновената сграда на Националната финансово-стопанска гимназия
  • Парламентът реши да бъде открит Факултет по фармация към Бургаския държавен университет „Проф. д-р Асен Златаров“
  • Висшето училище по застраховане и финанси със седалище в София се преобразува в Университет по застраховане и финанси
  • Добър 4,27 по български език и литература за випуск 2025
  • 23 брой на вестник „Аз-буки“ ще излезе на 13 юни
  • МОН предприема мерки за насърчаване на интереса на учениците към изучаването на природни науки и математика
  • Приемат 41 566 студенти държавна поръчка наесен
  • Екипът на издателство „Аз-буки“ поздравява министър Вълчев по случай юбилея
  • Регионалното управление на образованието в Пловдив отличи заслужили директори и учители
  • 23 отбора показват умения по безопасност на движението по пътищата на националното състезание за ученици от V и VII клас
  • Сп. „Педагогика“, книжка 4s/2025, година XCVII
  • Вид воден саламандър е застрашен в дивата природа
  • Приказка за България
  • 11 училища развиват критично мислене и медийна грамотност в лаборатория в Бургас

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceeding of 34th International Scientific and Technical Conference Automation of Discrete Production Engineering 2025
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"