В VIII клас създават забавни детски калкулатори, в IX клас изработват приложения за решаване на математически задачи, в X – настолни игри и сайтове с прогнози за времето, а в XI и XII – онлайн магазини и уеб приложения. Звучи невероятно, но учениците от VIII до XII клас в Професионалната гимназия по електроника и електротехника в Пловдив действително могат да правят всичко това. Техните проекти и изобретения са представени наскоро в рамките на Европейската седмица на кодирането, в която всяка година гимназията се включва.
„Превърна се в традиция. Всяка есен организираме Седмица на кодирането (CodeWeek), като тазгодишната е пета поред“, казва преподавателката по програмиране Марияна Христозкова. Тя споделя, че в началото от училището доста са се чудели дали да организират подобно събитие. Впоследствие преценяват, че то ще е изключително подходящо да се представи една от професиите, които дава гимназията – приложен програмист, както и да се насърчи цифровата грамотност и да се повиши мотивацията за изучаване на нови технологии.
„Идеята ни беше по-големите ученици да покажат свои разработки на по-малките, които да видят директно какво ги очаква по време на обучението им, както и какво ще могат да правят накрая“, обяснява Христозкова. А нещата, които се научават да изработват тийнейджърите, впечатляват дори техните учители.
Снежана Минчева от IXБ клас например представя забавен розов детски калкулатор за деца от детската градина, който може да пресмята елементарни задачи, разказва учителката. По думите ѝ,
ученичката е направила тази разработка в клуба „Програмирането е лесно“ предишната учебна година, когато е в VIII клас. Съученикът ѝ Михаил Николов се представя с Windows Forms App –
приложение, което решава математически задачи с аритметични действия, повдигане на степени и дори намиране на корените на квадратно уравнение. По същество, то също представлява калкулатор, сътворен в Клуба по програмиране, но е с множество специални математически операции.
Какво могат десетокласниците, показват трима възпитаници на гимназията. Момчил Калестров от XА клас представя MathTrix-desktop – настолна игра, в която двама играчи се опитват да получат най-много точки чрез уравнения в клетките и която има опция и за игра срещу процесора. Това е разработка на Момчил, с която той участва и на пролетното състезание в Девин „Аз мога – тук и сега“.
„Той много се ядоса, че тогава не е направил всичко, което може. Затова след състезанието се затвори вкъщи и се трудеше още по нея, докато не я подобри“, разказва учителката му. По думите ѝ, възпитаниците на гимназията редовно участват на различни състезания и олимпиади и носят редица награди на училището.
„Къщата на духовете“ – това пък е 3D играта, представена от десетокласника Венцислав Марев. Задачата на играещия на нея е да избяга от обитавана къща, без да бъде хванат от злите герои. Самата игра е разработена чрез използване на стандартни ресурси на Unity (Game engine за езика C#, който се изучава в Професионалната гимназия по електроника и електротехника). А Христо Минчев от XБ клас изненадва публиката със своя сайт с прогнози за времето. Той представлява изчистено уеб приложение, което използва малко по-сложни технологии за интернет програмиране. То дава възможност на потребителя да се информира за времето 5 дни напред, включително да види текущата температура на въведен от него град. За изработката на проекта ученикът е използвал Node.js, Ejs, html, css, както и Api-Openweather.
Най-много свои разработки в Седмицата на програмирането показват единайсетокласниците. Павел Павлов от XIБ клас представя онлайн магазин с различни функции, разработен на стандартно конзолно приложение на C#.
„Това приложение е с простичък интерфейс, но показва, че и без някакви изключителни ресурси е възможно да се създаде напълно функционираща разработка, която да удовлетворява конкретни поставени задачи“, казва Христозкова.
Подобна е разработката на Георги Шишков от XIА клас – UI система с менюта, бутони, текстови полета, цветови теми, с която демонстрира на гостите, че дори само с конзолно приложение може да се постигне изключително атрактивен резултат.
„Да избягаме от училище“ е нарекъл играта си Димитър Павлов от XIБ клас. Тя е с разширен сюжет и използва реални изображения от гимназията по електроника – например кабинета по химия.
Сюжетът е забавен – ученик се е „загубил“ в училището и трябва да печели ключове
и други аксесоари, за да се ориентира и да излезе от сградата. „Тук също са използвани C# и Unity. Тази игра много зарадва нашите гости и мисля, че беше много мотивираща за всички тях“, разказва Христозкова.
Други нейни ученици – Илия Калев и Алберт Стоянов от XIБ клас, представят онлайн магазин за компютърни части и периферия. Разработката е първата от няколко различни уеб приложения, като в нея се използват сравнително стандартни технологии за интернет програмиране. Целта ѝ е да помогне и да спести време на потребителите да преценят кой е най-подходящият за тях компютър.
Интерактивен уебсайт, фокусиран основно върху информация за фитнес и упражнения (WikiFit) – това пък създават единайсетокласниците Николай Кръстев, Мартин Гугов и Момчил Парпулев. В него могат да се видят визуални демонстрации и подробни инструкции за различни упражнения, като за направата му екипът е използвал графичен софтуер за моделиране на 3d обекти заедно с технологии за интернет програмиране.
Божидар Русинов от XIБ представя уеб приложение за решаване на задачи, разработено на Flask и използващо база от данни. Габриел Ликов и Георги Сотиров пък демонстрират приложение за администрация на учители EduCale, представляващо календар, върху който всеки педагог може да нанася събитията и да филтрира измежду тях. А Любомир Мичев показва уеб приложение за ловните дружинки в България.
Атанас Чолаков от XIА клас представя приложение, използващо изкуствен интелект за разпознаване
на детайл в клип, за което е разчитал на езика Python с библиотека за изграждане и обучаване на модели на визуални обекти. Връстникът му Спасимир Павлов от XIБ клас, който е двукратен победител от състезанието „Аз мога – тук и сега“ в Девин, изработва ProtoPilot – десктоп приложение, с което могат да се правят прототипи на уеб страници.
Приложение, улесняващо работата на реална библиотека чрез функционалности на библиотекар и читател, е представено от Атанас Георгиев от XIIБ клас. А съученикът му Евгени Данаилов – гордостта на гимназията, се отличава с две игри. Едната визуализира специфични физични и химични процеси на взаимодействие между веществата, а другата представя пространствени модели на виртуален свят. Неслучайно той е двукратен участник в националния кръг на Националната олимпиада по информационни технологии. „Миналата година беше оценен с „Отличен 6“, а тази пролет получи оценка „Отличен 6“, звание „Лауреат“ и беше на трето място в крайното национално класиране“, гордее се учителката му.
„Mотивацията ми може би идва от постоянната във времето обич към учениците – априори приемам, че всяко дете е чудесно и може да постигне всичко. Дори и изоставащите имат своите малки или големи победи и всяко постижение, за което съм допринесла по някакъв начин, е двигателят, който ме кара да продължавам да се развивам“, споделя Марияна Христозкова. По думите ѝ, мотивацията при всяко дете е различна.
„Специално в моята предметна област смятам, че се започва с вроден интерес към технологиите, с типичното за всяко дете любопитство към непознатото. От там нататък обаче основната работа на учителя е да осмисли разликите между децата и да успее да намери специфичната за всяко дете негова особеност – в характер, в интереси, в поведение, с която да въздейства върху желанието му за работа и развитие“, споделя преподавателката.
Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":
Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5
Телефон: 0700 18466
Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg