Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Аз-букиНационално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
Няма резултати
Вижте всички резултати
Аз-буки Национално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2023 Брой 45, 9 - 15.11.2023

Да изненадаш учителите

Ученици от Гимназията по електротехника и електроника в Пловдив представят приложение за педагози, игри и онлайн магазин на годишната Седмица на кодирането

Елена Василева от Елена Василева
09-11-2023
в Брой 45, 9 - 15.11.2023
A A
Възпитаниците на гимназията демонстрират много въображение и знания при разработването на различни приложения

В VIII клас създават забавни детски калкулатори, в IX клас изработват приложения за решаване на математически задачи, в X – настолни игри и сайтове с прогнози за времето, а в XI и XII – онлайн магазини и уеб приложения. Звучи невероятно, но учениците от VIII до XII клас в Професионалната гимназия по електроника и електротехника в Пловдив действително могат да правят всичко това. Техните проекти и изобретения са представени наскоро в рамките на Европейс­ката седмица на кодирането, в която всяка година гимназията се включва.

„Превърна се в традиция. Всяка есен организираме Седмица на кодирането (CodeWeek), като тазгодишната е пета поред“, казва преподавателката по програмиране Марияна Христозкова. Тя споделя, че в началото от училището доста са се чудели дали да организират подобно събитие. Впоследствие преценяват, че то ще е изключително подходящо да се представи една от професиите, които дава гимназията – приложен програмист, както и да се насърчи цифровата грамотност и да се повиши мотивацията за изучаване на нови технологии.

„Идеята ни беше по-големите ученици да покажат свои разработки на по-малките, които да видят директно какво ги очаква по време на обучението им, както и какво ще могат да правят накрая“, обяснява Христозкова. А нещата, които се научават да изработват тийнейджърите, впечатляват дори техните учители.

Снежана Минчева от IXБ клас например представя забавен розов детски калкулатор за деца от детската градина, който може да пресмята елементарни задачи, разказва учителката. По думите ѝ,
ученичката е направила тази разработка в клуба „Програмирането е лесно“ предишната учебна година, когато е в VIII клас. Съученикът ѝ Михаил Николов се представя с Windows Forms App –
приложение, което решава математически задачи с аритметични действия, повдигане на степени и дори намиране на корените на квадратно уравнение. По същество, то също представлява калкулатор, сътворен в Клуба по програмиране, но е с множество специални математически операции.

Какво могат десетокласниците, показват трима възпитаници на гимназията. Момчил Калестров от XА клас представя MathTrix-desktop – настолна игра, в която двама играчи се опит­ват да получат най-много точки чрез уравнения в клетките и която има опция и за игра срещу процесора. Това е разработка на Момчил, с която той участва и на пролетното състезание в Девин „Аз мога – тук и сега“.

„Той много се ядоса, че тогава не е направил всичко, което може. Затова след състезанието се затвори вкъщи и се трудеше още по нея, докато не я подобри“, разказва учителката му. По думите ѝ, възпитаниците на гимназията редовно участват на различни състезания и олимпиади и носят редица награди на училището.

„Къщата на духовете“ – това пък е 3D играта, представена от десетокласника Венцислав Марев. Задачата на играещия на нея е да избяга от обитавана къща, без да бъде хванат от злите герои. Самата игра е разработена чрез използване на стандартни ресурси на Unity (Game engine за езика C#, който се изучава в Професионалната гимназия по електроника и електротехника). А Христо Минчев от XБ клас изненадва публиката със своя сайт с прогнози за времето. Той представ­лява изчистено уеб приложение, което използва малко по-сложни технологии за интернет програмиране. То дава възможност на потребителя да се информира за времето 5 дни напред, включително да види текущата температура на въведен от него град. За изработката на проекта ученикът е използвал Node.js, Ejs, html, css, както и Api-Openweather.

Най-много свои разработки в Седмицата на програмирането показват единайсетокласниците. Павел Павлов от XIБ клас представя онлайн магазин с различни функции, разработен на стандартно конзолно приложение на C#.

„Това приложение е с простичък интерфейс, но показва, че и без някакви изключителни ресурси е възможно да се създаде напълно функционираща разработка, която да удовлетворява конкретни поставени задачи“, казва Хрис­тозкова.

Подобна е разработката на Георги Шишков от XIА клас – UI система с менюта, бутони, текстови полета, цветови теми, с която демонстрира на гостите, че дори само с конзолно приложение може да се постигне изключително атрактивен резултат.

„Да избягаме от училище“ е нарекъл играта си Димитър Павлов от XIБ клас. Тя е с разширен сюжет и използва реални изображения от гимназията по електроника – например кабинета по химия.
Сюжетът е забавен – ученик се е „загубил“ в училището и трябва да печели ключове
и други аксесоари, за да се ориентира и да излезе от сградата. „Тук също са използвани C# и Unity. Тази игра много зарадва нашите гости и мисля, че беше много мотивираща за всички тях“, разказва Христозкова.

Други нейни ученици – Илия Калев и Алберт Стоянов от XIБ клас, представят онлайн магазин за компютърни части и периферия. Разработката е първата от няколко различни уеб приложения, като в нея се използват сравнително стандартни технологии за интернет програмиране. Целта ѝ е да помогне и да спести време на пот­ребителите да преценят кой е най-подходящият за тях компютър.
Интерактивен уебсайт, фокусиран основно върху информация за фитнес и упражнения (WikiFit) – това пък създават единайсетокласниците Николай Кръстев, Мартин Гугов и Момчил Парпулев. В него могат да се видят визуални демонстрации и подробни инструкции за различни упражнения, като за направата му екипът е използвал графичен софтуер за моделиране на 3d обекти заедно с технологии за интернет програмиране.

Божидар Русинов от XIБ представя уеб приложение за решаване на задачи, разработено на Flask и използващо база от данни. Габриел Ликов и Георги Сотиров пък демонстрират приложение за администрация на учители EduCale, представляващо календар, върху който всеки педагог може да нанася събитията и да филтрира измежду тях. А Любомир Мичев показва уеб приложение за ловните дружинки в България.
Атанас Чолаков от XIА клас представя приложение, използващо изкуствен интелект за разпознаване
на детайл в клип, за което е разчитал на езика Python с библиотека за изграждане и обучаване на модели на визуални обекти. Връстникът му Спасимир Павлов от XIБ клас, който е двукратен победител от състезанието „Аз мога – тук и сега“ в Девин, изработва ProtoPilot – десктоп приложение, с което могат да се правят прототипи на уеб страници.

Приложение, улесняващо работата на реална библиотека чрез функционалности на библиотекар и читател, е представено от Атанас Георгиев от XIIБ клас. А съученикът му Евгени Данаилов – гордостта на гимназията, се отличава с две игри. Едната визуализира специфични физични и химични процеси на взаимодействие между вещес­твата, а другата представя пространствени модели на виртуален свят. Неслучайно той е двукратен участник в националния кръг на Националната олимпиада по информационни технологии. „Миналата година беше оценен с „Отличен 6“, а тази пролет получи оценка „Отличен 6“, звание „Лауреат“ и беше на трето място в крайното национално класиране“, гордее се учителката му.

„Mотивацията ми може би идва от постоянната във времето обич към учениците – априори приемам, че всяко дете е чудесно и може да постигне всичко. Дори и изоставащите имат своите малки или големи победи и всяко постижение, за което съм допринесла по някакъв начин, е двигателят, който ме кара да продължавам да се развивам“, споделя Марияна Христозкова. По думите ѝ, мотивацията при всяко дете е различна.
„Специално в моята предметна област смятам, че се започва с вроден интерес към технологиите, с типичното за всяко дете любопитство към непознатото. От там нататък обаче основната работа на учителя е да осмисли разликите между децата и да успее да намери специфичната за всяко дете негова особеност – в характер, в интереси, в поведение, с която да въздейства върху желанието му за работа и развитие“, споделя преподавателката.

Your Image Description

Свързани статии:

Сърцето на училището ОУ „Панайот Волов“ – Варна: Творим прекрасен свят и сътворяваме мечти… 90. СУ „Ген. Хосе де Сан Мартин“ в столичния квартал „Люлин“: Училище, което работи извън схемите За спасението на пчелите и на планетата

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: Поколение XXI

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
СподелянеTweet
Предишна статия

Оценяват добавената стойност в училищата от следващата пролет

Следваща статия

Сърцето на училището

Следваща статия
Сърцето на училището

Сърцето на училището

Без телефони в часовете

Без телефони в часовете

От Правец до всяка точка на света

От Правец до всяка точка на света

Последни публикации

  • Бакалавърските програми трябва да бъдат по-широко специализирани
  • STEM център и нов физкултурен салон за учениците в с. Скравена
  • Етнорелигиозната политическа субкултура в България – история на възникването ѝ, основни характеристики и предизвикателствата пред нея (1878 – 1934)
  • Постистината като езиков и културен феномен
  • Educational Gains of Digital Transformation in Academic Libraries: The Case of Istanbul University’s DijitalKütüpİST Project
  • Предизвикателства и предимства при внедряване на STEM/SТЕАМ проекти в училищното образование в България
  • Икономически университети организират единен приемен изпит по математика на 15 юни
  • Нелинейность новой реальности в РКИ
  • Прилагането на методи, базирани на дигитални инструменти, в чуждоезиковото обучение
  • Language Matters: Stability and/or Change of Personality Traits in Bilingual Sample
  • Нова употреба на глагола споделям
  • The Language Issue in Ukraine: Legal and Educational Challenges in the Budjak Region
  • Трупа ли се осигурителен стаж по време на неплатен отпуск
  • Вестник „Аз-буки“ – брой 21/2025 г.
  • Снимка на броя: Дядо вади ряпа
  • Държавата плаща за обучението на 1988 студенти с договори с работодател
  • Тервел Замфиров, световен шампион по сноуборд за младежи, студенти и мъже: Ден, в който не науча нещо ново, е безсмислен за мен
  • Министър Красимир Вълчев: Просперират страните, заложили на висшето образование
  • Мерки за пренастройване на образователната система
  • Връчиха първите Национални награди за приобщаващо образование
  • МОН ограничава максимално задължаването за закупуване на допълнителни учебни помагала от учебната 2025/2026 г.
  • Поскъпват процедурите, извършвани от Националната агенция за оценяване и акредитация 

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"