Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Аз-букиНационално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
Няма резултати
Вижте всички резултати
Аз-буки Национално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2023 Брой 45, 9 - 15.11.2023

Когато усилията имат смисъл

Диляна Кочева от Диляна Кочева
09-11-2023
в Брой 45, 9 - 15.11.2023
A A

Българското неделно училище „АБВ“ е създадено във Финландия по инициатива на група българи, които с голям ентусиазъм и любов осъществяват една мечта. Основите на училището са положени през 2011 г. с отварянето на детския клуб „Малчо“. Първоначалният замисъл е всеки родител да помага и да участва с каквото може, като учи децата на това, което умее най-добре. Няколко години след това започва да се провежда обучение по български език от дипломиран учител. В списъка на българските неделни училища в чужбина е официално включено през 2013 г.

 

Идеята за българско училище възникна постепенно, а не спонтанно“, разказва пред в. „Аз-буки“ основателката на Българското неделно училище „АБВ“ в Еспоо,
Финландия, Елица Герова. Самата тя е родена във Варна, а в скандинавската държава живее вече 26 години. Елица израства в учителско семейство – майка ѝ е учител по български език и литература, а баба ѝ – филолог. След като се ражда първото ѝ дете, Елица започва да търси контакт с други българки с деца на сходна възраст. В началото се събират в детския клуб към Източноправославната църква в центъра на Хелзинки. Но там има ограничения за дните, в които могат да го посещават, и затова Елица решава да намери друго място. Успява да открие помещение от 300 кв. м. То се намира в Еспоо. Общината им го отдава напълно безплатно за осъществяването на образователните цели на малките българчета. А разположението му напълно отговаря на идеята на нашите сънародници.
„Така започна да се развива дейността на клуб „Малчо“. Заниманията за малки дечица впоследствие прераснаха в по-организирана учебна дейност с преподавател, който беше и дипломиран начален учител“, спомня си Елица. Първата официална учебна година на училището е 2013/2014 г. Тогава прага на школото прекрачват 21 деца.

Напълно разбираемо, по пътя за сбъдването на една мечта Елица среща и много трудности. На първо място поставя бюрокрацията, а на второ – събирането на групи с деца и убеждаването на родителите защо е важно децата им да учат в българско училище по българска учебна програма. Факт е, че някои от нашите сънародници във Финландия нямат намерение да се върнат в България. Те са се установили там и харесват живота, който са изградили. Освен това общинските градове в страната предлагат обучение по майчин език по два учебни часа на седмица и за много от родителите тези занимания по български език са достатъчни. „Проблемът в тези групи е, че децата са на различна възраст и с различно ниво на владеене на езика, затова и преподаването е доста сложно за учителя. Трудно е и за децата, особено ако не знаят езика“, уточнява Герова.
В такива групи преподава и настоящата директорка на БНУ „АБВ“ във Финландия Красимира Георгиева-Иванова. Тя пристига в страната през 2003 г.

В България е завършила начална педагогика с чужд език, а във Финландия записва да учи английска филология с педагогическа правоспособност. „За тези от нас, които не сме финландци или пък английският език не ни е майчин, е много трудно да си намериш работа като учител по английски в училище. Затова, като разбрах, че в групите към общината, в която живея в Еспоо, търсят учител по български език, веднага започнах“, разказва тя.

И така до днес, когато вече има три групи в три града – Еспоо, Вантаа и Хелзинки. „Съдбата си знае работата. Много обичам работата си. Мечтата ми е да има възможност във Финландия да получа квалификация за учител по български език, но това е невъзможно, защото в момента тук няма специалност „Българска филология“ , а преди години е имало“, допълва тя. В неделното училище работи от 11 години, като 10 от тях е негов училищен ръководител.

„Работата в групите към общината не може да припокрие дейността на неделното ни училище. Там работим по финландския образователен модел, който е доста по-свободен от българския. Освен това и часовете в групите са по-малко от тези в училище“, обяснява директорката. И ако допреди няколко години във Финландия образователната система е била по-хомогенна, т.е. децата са били със сходни умения и интереси, то сега нещата стоят по-различен начин. Там се залага преди всичко на подхода за учене чрез правене. Целта е след всеки урок детето да си тръгва с нещо ново, което е научило.

„Градска легенда е, че във Финландия не дават домашни. Просто тук нещата се случват по-лежерно – ако нещо не си успял да преподадеш този час, ще го направиш в друг“, смее се моята събеседничка. И разяснява – не че е толкова „лежерно“, колкото се съобразяват с нивото на децата. Има пригодени учебници за учениците, които срещат повече трудности“. Водещото е да учат неща, които ще им трябват в живота. Сухата теория е на заден план. Красимира разказва, че от няколко години там има действаща нова образователна платформа, основана на междудисциплинарно изучаване на теми, а не спрямо предметите. Самата тя с интерес следи това, което се случва в родината, и споделя, че реформите в българската образователна система също са много добри и посоката е вярна.
През настоящата учебна 2023/2024 г. възпитаниците в БНУ „АБВ“ са 68. „Усвояването българския език зависи преди всичко от семейната среда.
Ако детето е родено във Финландия, но и майка му и баща му са българи, то се справя отлично и не изпитва големи трудности. Но ако е от смесено семейство, понякога може да има затруднения“, разказва тя.

Занятията в училището се провеждат в 31 седмици в годината – неделя от 10:00 до 17:30. По-големите ученици понякога имат по един час и дистанционно през седмицата. Обучението там е от I до XI клас, като повечето класове са смесени. Изключение правят само VII клас, който е самостоятелен, и I и II клас, където класовете са полусмесени. „Това е фундаментален етап от обучението – имат по един самостоятелен час и по три смесени“, уточнява директорката.

В съответствие с учебната програма на МОН за учениците от I до IV клас задължителният предмет е само български език. География и история започват да учат от V клас нататък. За часовете отговарят Красимира Георгиева-Иванова и Елена Тодорова.
В училището във Финландия имат и допълнителен час по „Бит и култура“, в който учениците им се запознават с древните и съвременните обичаи на народа си. Миналата година в учебната програма са били включени танци и обичаи, а през тази се запознават с българските занаяти и обичаи. Часовете води Кристина Василева.
Освен това имат и подготвителна група за деца от 5 до 7 години. Понякога при желание на родителите приемат и малчугани на четири. С тях работи Радослава Иванова.

От тази година е организирана група за деца, които имат нужда от повече подкрепа в изучаването на български език. Също така подписали са договор със Софийския университет „Св. Кл. Охридски“
за учредяване на център за сертифициране на знанията по български език като чужд.
„Българчетата във Финландия свързват родината с баба и дядо, вкусната храна и почивката на море“, казва Красимира. Истината е, че нямат деца, които никога не са се прибирали в родината. Тези, които са родени там, по-добре се приобщават към образователната система. Във Финландия децата започват училище в годината, в която навършват седем. За посещението в детска градина няма значение дали владеят фински, или не. „Там учителите им помагат лесно да го научат, показвайки картини и обяснявайки – и така постепенно започват да разбират всичко. Но българчетата, които пристигат в страната в ученическа възраст, без да владеят езика, задължително преминават през една подготвителна година, в която учат единствено фински. След като го усвоят, продължават образованието си от там, докъдето са стигнали като клас – разказва директорката. – Отскоро изключение на тази практика или по-скоро нововъведение за учене в подготвителна паралелка са учениците в I и II клас в столичния регион“, уточнява Елица.
Т.е. те започват в „нормален“ клас, но са със статут на „подготвителен ученик“. Ако езикът се усвои по време на първи клас, детето преминава във втори със статут на ученик, чийто майчин език не е финландският. Когато си далеч от родината, винаги се опитваш да направиш сравнение
между своите обичаи и традиции и тези на страната, в която живееш. Пример за това е празнуването на най-светлите празници – Бъдни вечер и Коледа. „Тези часове са сред любимите на учениците. И ако в България на Бъдни вечер се приготвят постни ястия, във Финландия не е така. Тогава се сервира специална шунка, печена много часове на бавен огън“, разказва Иванова. Освен това и Дядо Коледа във Финландия идва по-рано – на 24 декември, а не като у нас – сутринта на 25 декември.

Your Image Description

Свързани статии:

Училище мечта Репетиции на танци за първия звънец Урок на открито в БНУ „Райна Княгиня“ в английския Уизбич Петя Димитрова-Цанева, председател на УС на Асоциацията на българските училища в чужбина: Неделните училища са центрове на българската общност зад граница

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: Ние по света

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
СподелянеTweet
Предишна статия

Зарадвай дете за Коледа

Следваща статия

Топла приказка от сняг

Следваща статия
Топла приказка от сняг

Топла приказка от сняг

Пазител на банския фолклор

Пазител на банския фолклор

Смартфоните увреждат цяло поколение

Смартфоните увреждат цяло поколение

Последни публикации

  • Детска градина „Деница“ с плакет на МОН за 50-годишнина
  • Enhancing Fundamental Movement Skills in Early Childhood: a Collaborative Multi-Sport Intervention Programme in Slovenian Kindergartens
  • Плуване за студенти като физическа активност в свободното време
  • Министър Вълчев: Ще предложа законодателни промени, с които кметовете да могат да обявяват неучебни дни само след съгласуване с МОН (ОБНОВЕНА)
  • The State of Inclusion in Adapted Basketball
  • Теоретичен модел за интердисциплинарност в обучението по баскетбол в професионалната подготовка по физическо възпитание и спорт
  • Изследване на болковата симптоматика при деца с отклонения от правилната стойка след приложено въздействие със средствата на терапевтичното плуване
  • Състояние на някои двигателни способности при деца от предучилищна възраст
  • „Мисия чист въздух“ – фестивал на химията в Бургас
  • Студенти ще могат да оценяват качеството на обучението в реално време с електронна платформа
  • Академия за млади таланти в село Дреновец
  • Изображенията на птици в античните подови мозайки от България от орнитологичен аспект: видове, произход и търговски връзки (II – VI в. н.е.)
  • Образователен форум събира иновативни училища и експерти в село Бистрица
  • Четири медала от Международната Менделеевска олимпиада по химия
  • Министър Вълчев постави началото на строежа на четири физкултурни салона в Казанлък
  • Съветът на ректорите: Кадри на МВР да правят дискусии за зависимостите в университетите
  • Ученици от Търговище влязоха в ролята на зам.-министри на образованието
  • Вицепрезидентът Йотова стана „Доктор хонорис кауза“ на Великотърновския университет
  • Perspectives on Food Waste Management and the Green Food Movement
  • Дигитални ресурси за развитие на ключови компетентности при изучаване на характеристиките на химичните процеси в X клас
  • Приложение на метода на концептуалните карти при преподаване на разделите „Електромагнитни явления“ и „Светлина“ от съдържанието по физика и астрономия в Х клас за формиране на ученическите представи за природата на светлината
  • Проучване на подходите към ученето на студенти по химия и фармация

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"