Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Аз-букиНационално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
Няма резултати
Вижте всички резултати
Аз-буки Национално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2023 Брой 46, 16 - 22.11.2023

Бизнесът с приоритет при приема след VII клас

МОН ще прецизира съотношенията между типовете паралелки и правилата за утвърждаването им

Елена Василева от Елена Василева
15-11-2023
в Брой 46, 16 - 22.11.2023
A A

Първо да се удовлетворят заявките на работодателите за разкриване на определени професионални паралелки, а след това да се планират останалите места в професионалните гимназии – такова указание ще дадат от МОН на регионалните управления на образованието във връзка с кампанията за план-приема след VII клас за новата учебна 2024/2025 г. Това съобщи зам.-министърът на образованието Мариета Георгиева. Заедно с министър проф. Галин Цоков представиха пред депутатите от ресорната парламентарна комисия концепцията на МОН за бъдещия план-прием в VIII клас.

„За тази година планираме да задържим процента на професионалните паралелки, защото забелязваме известни изкривявания в реализацията на идеята да дадем превес на професионалните паралелки с оглед нуждите на икономиката“, заяви зам.-министър Георгиева. По думите ѝ, за да достигнат зададеното съотношение между професионални и профилирани паралелки, преобладаваща част от средните училища предлагат обучение в сферата на изкуството. 10% от тези паралелки предлагат обучение на дизайнери, рекламисти и др., а в същото време само 4% от учениците се обучават в сферата на строителството, 7% – в технологиите, 8% – в селското стопанство, където нуждата от кадри е по-голяма.
„Далеч съм от мисълта, че за тези 10% в изкуството има заявена остра нужда от работодателите. Затова смятаме да прецизираме правилата за утвърждаване на приема и пос­тепенно да внесем необходимите корекции в тези съотношения, за да не се изпълняват формално изискванията“, заяви Георгиева.

Затова едно от указанията към училища и РУО ще е първо да се направи всичко необходимо, за да се изпълнят заявките на работодателите и да няма „сигнали, че дадено РУО или училище отказва да планира определени професии, защото те не са достатъчно привлекателни“.

Другото ще е свързано с изискванията за разкриване на определен брой STEM паралелки.
„В някои региони бизнесът има нужда от други специалисти, затова ще посочим, че изискването за STEM следва да се прилага, след като се удовлетворят изискванията на бизнеса за други професии“, заяви Георгиева. Тя призна и за друг проблем – някои фирми заявявали нужда например от 23 човека, за да отговорят формално на изискванията, а реално при тях работят двама-трима души. „Занапред ще следим за капацитета на работодателите. Това ни създава понякога и проблеми с дуалното обучение. Учениците в тази форма получават стипендии, затова тя е привлекателна. Има случаи на привличане на ученици от фирми с малък капацитет, които в X клас, когато трябва да започне работата в реална работна среда, се отказват. Трябва да преодолеем тези несъвършенства, за да има в системата истински превес на професионалното образование“, заяви тя. По думите ѝ, дуалните паралелки са 8% от всички у нас, което е плавно намаляване в сравнение с минали години.
„От началото на тази кампания зададохме сред основните приоритети на РУО да организират план-приема за запазване на тенденциите за увеличаване на професионалното образование и намаляване на определени профили“, заяви и министър Цоков. По думите му, важно за МОН е да повиши популярността на професионалното обучение и да се използват докрай възможностите му, включително по отношение на пълняемостта на паралелки. Според него възможност тук дава дуалното обучение, но там се откроява друг проблем, свързан с високите нива на осигуровки, които трябва да плащат учениците. Това води до нереализиране увеличаването на броя на учениците в дуална форма и затруднения сред работодателите. „Това е сериозен проблем, който постоянно поставяме пред Финансовото министерство. Надяваме се, че скоро ще се намери решение“, посочи проф. Цоков.

За настоящата учебна година са утвърдени 2470 паралелки с прием след VII клас. Професионалните са 1423, като процентът им спрямо всички е 60,23% при зададена стойност от 60,14%, посочи министърът. По думите му, в някои области зададеното съотношение между професионални и профилирани паралелки се преизпълнява, както в Смолян, Ямбол, Пазарджик и Ловеч. В други обаче то не успява да се реализира, като най-голямо неизпълнение на заложените професионални паралелки има в Перник, Шумен, София, Добрич и Монтана. За София целта е 45% професионални паралелки при 42% в момента. „Ще имаме допълнителен разговор с РУО – София-град, ще видим дали ще могат да се увеличат. Зависи от заявките на бизнеса“, посочи министърът.

„Професионалното образование не съответства на потребностите на пазара на труда. Машиностроенето, металургията и електрониката са първите пера в икономиката, не са икономически специалности и туризъм“, посочи Васил Велев – председател на Асоциацията на индустриалния капитал в България. По думите му, фирмите се натъкват на нов проблем – когато се обърнат с молба към училища за разкриване на определени паралелки, им отговорят, че е запълнен лимитът за STEM паралелки. „Апелираме да се използва информацията за структурата на заетостта, а не да се разчита на отделни предложения на малки предприятия. Липсват не просто професионални, а професионално-технически паралелки. Трябва да се прецизира и какви технически“, посочи той.
И настоя МОН и бизнесът да се обърнат със съвместни указания към РУО и регионалните структури за взаимодействие при подготовката на план-приема, на което министър Цоков даде пълна подкрепа.

Your Image Description

Свързани статии:

Default ThumbnailНалице са нормите, трябва да се научим да ги спазваме Default ThumbnailЕвропа с лице към иновациите Министър Красимир ВълчевОбразованието трябва да формира ценности По-модерни и по-иновативни

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: АКЦЕНТ на броя

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
СподелянеTweet
Предишна статия

В подкрепа на талантите

Следваща статия

Намаляват защитените градини и училища

Следваща статия
Намаляват защитените градини и училища

Намаляват защитените градини и училища

Снимка на броя

Снимка на броя

Вестник "Аз-буки"

Тъмната страна на трибуната

Последни публикации

  • В МОН действа щаб във връзка с проблемите с транспорта в София и предстоящите матури
  • Изкуството да отстояваш позиции
  • Българска ученичка завоюва първа награда за физика и астрономия в САЩ
  • В крак с новите технологии
  • Млади звезди се захранват с хаоса, за да изградят планети
  • Красотата на детството
  • Министър Вълчев гостува на Нов български университет
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 2/2025, година XXXIII
  • Подкрепа за развитие на дуалното обучение
  • Еврокомисията инвестира 1,25 млрд. евро в научни изследвания
  • Министър Красимир Вълчев откри STEM център в Костенец
  • В един от най-престижните университети в САЩ ще се преподава български език
  • The Psychosocial Dimensions of Bulgarian Migration to Italy
  • Аспекти от културното наследство на област Стара Загора: многообразие и обществена значимост
  • Вторият държавен съд (1910 – 1914) и обвиненията срещу бившия министър-председател П. Гудев (1907 – 1908)
  • Испански дипломати за историята на Балканите и за българите XVIII – XIX в.
  • Educational-Intellectual Centres in the Ukrainian Baroque Era and Their Role in Cultural Interactions with The South Slavic World
  • Oценка на ефекта от приложението на кръгова тренировка върху функционалните възможности при студенти от СУ „Кл. Охридски“
  • Aнализ на съществуваща статистически достоверна разлика след прилагането на комплексна програма за провеждане на спортно усъвършенстване по ориентиране при студенти от Tехническия университет – София, Филиал Пловдив
  • Към въпроса за подкрепа на деца със специални образователни потребности чрез допълнителни спортни дейности
  • От състезанието към куиза
  • Изследовател от топ 2% учени в света влиза в екипа на българския INSAIT

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"