Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Аз-букиНационално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
Няма резултати
Вижте всички резултати
Аз-буки Национално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2023 Брой 47, 23 - 29.11.2023

Битката на XXI век е за човешки капитал

Ще прогресират само общества, осъзнали, че най-важната инвестиция е в младо активно население, смята демографът доц. Георги Бърдаров

„Аз-буки“ от „Аз-буки“
23-11-2023
в Брой 47, 23 - 29.11.2023
A A

През XXI век голямата битка при развитите общес­тва, а след това и при останалите, ще бъде не толкова за територия, не за ресурси в традиционното им схващане, а за човешки капитал. Онези, които инвестират в човешки капитал днес, те ще берат плодовете утре.“ Това заяви демографът доц. Георги Бърдаров по време на IV национална конференция „Бизнесът и регионите – Устойчиво развитие“ в София. Форумът, организиран от списание BGLOBAL в партньорство с Националното сдружение на общините, Българската стопанска камара и Института за пазарна икономика, представи работещи модели на успешни сътрудничества и дългосрочни стратегии.
„Въпреки че често ме определят като единствения демограф оптимист в България, тенденцията у нас не е никак позитивна. Има коефициент на демографско заместване, който показва на 100 излизащи в пенсионна възраст годишно колко души влизат в групата на активното работоспособно население. За България през 2001 г. този коефициент беше 100 на 124. Днес той е спаднал до 100 на 62, а имаме и региони – например Видин, където той е 100 на 40“, споделя доц. Бърдаров.
По думите му, на негативната демографска картина влияят няколко фактора. Сред тях е спадащата навсякъде в развитите страни раждаемост. Според него налице са три нови демографски модела на поведение на хората през XXI век: все по-устойчиво ниски репродуктивни нагласи и раждаемост, все по-ускорено застаряване на населението и глобално разместване на население.

Варна (28 април 2023) Абсолвенти от Техническия университет в морския град получиха своите дипломи и спазиха традицията да хвърлят шапките си с много усмивки.
Снимка: Красимир Кръстев/БТА (ПБ)

Друг голям проблем за демографията на България е свързан със свръхвисоката смъртност у нас, посочи още доц. Бърдаров. „Страната ни е на първо място в света по смъртност. Това са данни на ООН и Световната здравна организация. Ние имаме община – Бойница, със смъртност над 51 промила. Не намерих административни единици дори при конфликти, които да имат такава смъртност“, заяви той.
Въпреки тези процеси изследователят заяви, че позитивната демография е възможна, но трябва да се приложи комплекс от мерки, които да променят социалната среда. „Ако не вземем мерки днес, това ще ни доведе до следната ситуация: към 2050 г. население на България от порядъка на 5 – 5,5 млн. души, от които в пенсионна възраст ще бъдат около 1,5 млн. души. Още около 1 – 1,2 млн. души ще бъде ромското население, което, ако се запази сегашната образователна структура – над 85% да имат по-ниско от средното образование, това означава още един милион без образование, или 2,5 млн. души няма да бъдат активни на пазара на труда. Такава социална бомба не може да издържи нито една икономика и общество“, обясни доц. Бърдаров.

Неговата визия за справяне с тази криза е седемстъпкова прог­рама, която засяга всички сфери на обществения, политическия и икономическия живот.
Първа стъпка е радикална промяна на образованието. „Живеем в свят, който е коренно различен. Образователната система, която ползваме, просто е пригодена за друг свят и други реалности. Ако не мотивираме младите хора на ниво средно и висше образование да останат да живеят в България, няма как да направим това впоследствие“, коментира изследователят. И добави, че в средното образование задължително е преминаването към финландския модел. По думите му, той е адаптивен към съвременния свят. В него отсъства желанието за елитни училища. Няма го огромния стрес при кандидатстването след VII клас. Училищата предлагат еднакви условия и възможности за учениците. Залага се на придобиване на гъвкавите умения на XXI век, които са от полза след това, независимо какво ще завършиш и ще работиш. „Винаги ми е харесвало тяхното мото: „Имаме два пътя – да подготвим децата за изпитите или за живота. Ние избираме втория!“, отбеляза доц. Бърдаров.

Според учения финландският опит е приложим у нас, ако се адаптира както трябва към местните условия и възможности. Той посочи като пример за подобна успешна трансформация проекта „Първокласно начало“ в Бургас. Той започва през учебната 2018/2019 г. в I клас и постепенно включва и следващите класове. Основава се на равнопоставеност в материалната среда независимо от училището, формиране на гъвкава учебна среда, постигане на баланс в прилагането на модерни технологии и класически методи на преподаване и развиване меките умения на XXI век.

Друг акцент за промяна е прилагането на дуалната форма на обучение. „Влизал съм в професионални гимназии, където базата е все още от 80-те години на миналия век. Често казват, че сме имали дуална форма чрез бившите техникуми и СПТУ – да, имахме я и тя работеше в онова време. А ние се нуждаем от нещо, адекватно на днешното време“, отбеляза изследователят.

Особено важна е и по-тясната връзка между бизнеса и висшето образование. По думите на
доц. Бърдаров е абсурдно академичните среди да не водят диалог с бизнеса, да не развиват сътрудничество с него, а студентите да започват почти от нулата, когато влязат в практиката. „Това е недопустимо, това е загуба на време и ресурси“, категоричен е ученият.
Радикални промени са необходими и във функционирането на системата на здравеопазването. Както и в доходите, които с ускорен ръст да доближат адекватните на съвременния развит свят възнаг­раждения. Защото България се намира в отворен свят и на този общ пазар се конкурираме с всички държави в него.
Не на последно място, нужно е изграждането на инфраструктура на регионално ниво. При това не само транспортна, но и в социалната сфера – детски градини, училища, болници. „Плачевна е инфраструктурата в региони, които са най-демографски депресивни – Северозападна България, Централна Северна България, района на Странджа – Сакар и Краище. Ако се задържат тези тенденции, през 2050 г. 69 процента от територията на България ще бъде демографска пустиня. И това е скандално срамно – коментира доц. Бърдаров.

И допълни: – И тук има позитивни примери – например община Чав­дар. Ако хората мислят адекватно, имат визия за бъдещето, се случват наистина чудеса. Това село е сякаш сте в Австрия или Чехия – с инфраструктура, с цялостната среда, с дигитални млади номади, които са се заселили в него, без да имат някаква потомствена връзка с Чавдар. Значи – може.“
В заключение доц. Бърдаров обобщи, че единственият път за справяне с демографската криза е увеличаване дела на младото активно население, образовано и квалифицирано. „Раждаемост няма как да вдигнем рязко по никакъв начин – такива са репродуктивните нагласи. Необходими са няколко стъпки в тази посока. На първо място, да създадем условия на младото население у нас и да го стимулираме да остане да живее и да се развива в България. На второ място, е потенциалът на българската диаспора в Украйна и Молдова. На трето място е българската емиграция в западните страни (предимно Западна и Централна Европа) – там има желание за връщане, но няма тенденция за това, докато у нас не се променят условията, които са ги подтикнали да емигрират. И на четвърто място са образовани, квалифицирани млади хора от трети страни и други континенти. Това винаги се приема много рязко и негативно, когато го кажа, но такъв е светът днес“, заяви изследователят.

 

Красимир Вълчев, председател на Комисията по образованието и науката в 49. НС:

Министър Красимир ВълчевОбразователната ни система е фокусирана върху обема на усвояваните знания, а не върху качеството им. Това води до натрупване на дефицити и демотивира децата, особено по математика. Учебните програми в средното училище, въведени през 2016 г., сякаш възпроизведоха стария модел, при който, като предоставяш все повече знания, очакваш, че те ще се трансформират в умения.
Програмите трябва да са по-рамкови, да се плетат хоризонтални умения, да бъдат освободени от прекомерна фактология, а оценяването да не е за заучаване, а за свързване на знания. Необходимо е да се съобразят и със скоростта на развитието на детето.
Обучението в училище трябва да е свързано със скоростта, която може да понесе всяко отделно дете. Още повече, немалка част от децата идват от семейна среда без отношение към образованието или майчиният им език не е български, което още повече намалява тяхната скорост.
Учебните планове и програми трябва да се променят по-бързо. И ако досега пирамидата е била насочена към по-специализирани знания, сега започва да се жертва специализацията и да се набляга на основата, за да може да се надгражда повече. Защото младите хора ще сменят професии по 2 – 3 пъти през живота си и трябва да учат през целия си живот. Който може да върши много неща, по-трудно ще бъде заменен от изкуствения интелект от този, които умее само едно.
В същото време, колкото повече се дигитализираме, толкова повече трябва да се хуманизираме. Децата трябва да бъдат подготвени за дигитални създатели, не за дигитални консуматори и ползватели. Затова трябва да скрием екраните от тях в ранна детска възраст.

Your Image Description

Свързани статии:

Виртуална разходка из миналото Екоерата на младите иноватори Корен нямаш ли, плод не връзваш Близо 800 000 лв. компенсации за деца без място в детска градина

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: Позиции

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
СподелянеTweet
Предишна статия

Смолянският филиал на ВСУ изпраща 135 абсолвенти

Следваща статия

Корен нямаш ли, плод не връзваш

Следваща статия
Корен нямаш ли, плод не връзваш

Корен нямаш ли, плод не връзваш

Сензационни открития  до устието на Камчия

Сензационни открития до устието на Камчия

„Български пощи“ с нова услуга

Напишете най-красивото писмо до Дядо Коледа

Последни публикации

  • Министър Вълчев с последна информация за организацията на матурите
  • Заедно сме по-добри
  • Магията на думите
  • Шимпанзета оказват първа помощ
  • 190 години просветно дело в Якоруда
  • В МОН действа щаб във връзка с проблемите с транспорта в София и предстоящите матури
  • Изкуството да отстояваш позиции
  • Българска ученичка завоюва първа награда за физика и астрономия в САЩ
  • В крак с новите технологии
  • Млади звезди се захранват с хаоса, за да изградят планети
  • Красотата на детството
  • Министър Вълчев гостува на Нов български университет
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 2/2025, година XXXIII
  • Подкрепа за развитие на дуалното обучение
  • Еврокомисията инвестира 1,25 млрд. евро в научни изследвания
  • Министър Красимир Вълчев откри STEM център в Костенец
  • В един от най-престижните университети в САЩ ще се преподава български език
  • The Psychosocial Dimensions of Bulgarian Migration to Italy
  • Аспекти от културното наследство на област Стара Загора: многообразие и обществена значимост
  • Вторият държавен съд (1910 – 1914) и обвиненията срещу бившия министър-председател П. Гудев (1907 – 1908)
  • Испански дипломати за историята на Балканите и за българите XVIII – XIX в.
  • Educational-Intellectual Centres in the Ukrainian Baroque Era and Their Role in Cultural Interactions with The South Slavic World

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"