Аз-букиНационално издателство за образование и наука
  • Структура
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Списания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
  • Издания
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Структура
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Списания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
  • Издания
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
Няма резултати
Вижте всички резултати
Аз-буки Национално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2023 Брой 48, 30.11 - 6.12.2023

Само 42,9% от капацитета на университетите са заети

Висшите училища по-лесно ще откриват нови професионални направления и структури

Елена Василева от Елена Василева
01/12/2023
в Брой 48, 30.11 - 6.12.2023
0
Само 42,9% от капацитета на университетите са заети
0
Споделяния
0
Прегледи
Share on FacebookShare on Twitter

На 60% се намалява минималната граница за използваемостта на капацитета на висшите училища, която служи като условие за разкриване на нови професионални направления, както и на други структури на висши училища. Това предвижда проектът на актуализираната Национална карта на висшето образование в Република България за 2023 г.

В момента според Картата университетите (от група А, т.е. предлагащи направления с висока степен на търсене и реализация – бел.ред.) могат да разкриват нови факултети и филиали при няколко условия, едно от които е обучение по съответното направление да не се предлага от друг университет в съответния регион или ако се предлага, то броят на студентите в съответното направление на национално ниво да е над 70% от определения от НАОА капацитет. Същият процент е заложен като изискване и за разкриване на нови професионални направления в университетите. В мотивите към промените се посочва, че предложението за намаляването му на 60% е с цел „да не се ограничават значително висшите училища при желанието им да откриват нови професионални направления и структури“. „При запазване на границата от предходното издание на Националната карта на висшето образование само три професионални направления имат използваемост на капацитета над 70%, докато при намаляване на посочената граница съотношението спрямо миналата година ще бъде запазено“, пише в доклада към проекта. И още – насоките за разкриване на нови структури и специалности са допълнени така, че да обхванат всички възникващи варианти за изменение в структурата на висшите училища, професионалните направления и специалности от регулираните професии.

Общият капацитет, определен от Националната агенция по акредитация за всички професионални направления във всички висши училища, продължава да нараства и достига 419 159 студенти спрямо 415 477 през 2022 г., показва още Картата. Това е над два пъти повече от броя на действащите студенти през 2022/2023 г. Средно за страната броят на действащите студенти представлява 42,9% от определения от НАОА общ капацитет при 48% през предходната година и 53% през 2021 г.

Свободният и неизползван капацитет освен това е неравномерно разпределен по професионални направления. Най-малко се запълват местата в направленията „Математика“ – едва 18,8% използван капацитет, „Теория на изкуствата“ – 19,2%, „Животновъдство“ – 20,1%, „Социология, антропология и науки за културата“ – 24,9%, „Проучване, добив и обработка на полезни изкопаеми“ – 25,5%, „Химически науки“ – 26%, „Политически науки“ – 26,5%, и „Науки за земята“ – 26,9%.

В общо 14 професионални направления (11 от които приоритетни) и 5 специалности от регулираните професии се използват под 30% от наличния капацитет. В 40 направления пък, от които 30 са приоритетни, броят на действащите студенти е под 50% от определения капацитет. Студентите са над 80% от определения капацитет само в направленията „Педагогика“, „Медицина“ и „Стоматология“, а в общо 8 направления са над 60%. От тези осем направления две са достъпни само в два района за планиране – „Ветеринарна медицина“ и „Театрално и филмово изкуство“, а „Стоматология“ е достъпна само в три района.

В Картата се припомня, че през 2022/2023 г. бе увеличен план-приемът на студенти в няколко приоритетни направления – здравни грижи (основно медицинска сестра), комуникационна и компютърна техника, общо инженерство, информатика и компютърни науки и машинно инженерство. В някои от тях се отчита и увеличение на реализирания прием – например в „Медицинска сестра“ план-приемът расте със 177 бройки, а реализираният прием – със 73. „Отпуснатите допълнителни бройки план-прием в този случай водят до увеличение на броя новоприети студенти, тъй като в предходната учебна година беше постигната пълна запълняемост на местата в СРП „Медицинска сестра“. Дори и след увеличението на план-приема в три региона за планиране (Югоизточен, Североизточен и Южен Централен) има 100% запълняемост на държавната поръчка в СРП „Медицинска сестра“, т.е. в тези региони има потенциал за допълнително повишение на държавната поръчка за медицински сестри, която е силно дефицитна професия в България“, се посочва в доклада.

Посочен е и обратен пример – с математиката, в която план-приемът расте с 53 бройки, но реализираният прием – с 28 бройки. „Увеличеният план-прием обаче не играе роля, тъй като традиционно в ПН „Математика“ има голям процент незапълнени места по държавна поръчка, т.е. увеличеният план-прием просто увеличава незаетите места. В направления като „Математика“ вероятно са необходими други мерки за увеличанате интереса на кандидат-студентите“, препоръчва Картата.

Your Image Description

Свързани статии:

Науката има нужда от жени Признание за Института за литература Ерготерапевтите с първа национална среща Родители и учители с нова форма на сътрудничество

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: Репортер

Последвайте ни в социалните мрежи

Предишна статия

Педагозите влизат в нова роля

Следваща статия

Науката има нужда от жени

Следваща статия
Науката има нужда от жени

Науката има нужда от жени

Последни публикации

  • Българска ученичка спечели Международната олимпиада по креативно програмиране
  • Нов STEАM център В 7. СУ „Кузман Шапкарев“ обединява наука и изкуство
  • Инж. Таня Михайлова в новия STEM център на СУ „Козма Тричков“: Важно е децата да имат умения за живота
  • Акад. Николай Витанов, зам.-министър на образованието и науката: Повече родни таланти избират българските висши училища
  • Вестник „Аз-буки“ – брой 44/2025 г.
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 5/2025, година XXXIII
  • Innovative Conception, Policy and Strategy for Education and Training for Proactive Cyber Counterintelligence and Defence
  • Artificial Intelligence (AI) as an Opportunity for Enhancing the Competitiveness of the Restaurant Business through Innovative Modules (IM)
  • Интегриране на предприемаческото образование в университетите: стратегии и предизвикателства
  • From Polytechnic through Dual to STEAM Training or “On Novel Innovation” in Education
  • Application of the International Classification of Functioning, Disability and Health for Children and Adolescents (ICF-CY) in the Context of Inclusive Education Policies
  • Бранд, технологии и съвременен образователен мениджмънт: връзки и взаимодействия
  • В Министерския съвет
  • Ръст на студентите в дефицитни специалности
  • 15% от възрастните в Eвропа участват в обучения и квалификации
  • Фантастичните умове на България
  • Младежки идеи за зеления преход
  • Обновяват столичното 35. СЕУ „Добри Войников“
  • Две столични училища са наградени със знак за качество от Националния инспекторат по образованието
  • Професионалната гимназия по транспорт в Бургас отново обучава водачи категория „C“
  • Антарктиците потеглят за Ледения континент за 34-ти път
  • Близо 579 млн. евро повече за образование в проектобюджета за догодина

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

© 2025 JNews - Premium WordPress news & magazine theme by Jegtheme.

bg_BG
en_US bg_BG
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Структура
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Списания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
  • Издания
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG

© 2025 JNews - Premium WordPress news & magazine theme by Jegtheme.