Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Аз-букиНационално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
Няма резултати
Вижте всички резултати
Аз-буки Национално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2023 Брой 5, 2023

Проект „Неделно училище“

v.genkov@azbuki.bg от v.genkov@azbuki.bg
01-02-2023
в Брой 5, 2023
A A

Две български школа в Гърция – НУ „Васил Левски“ в Катерини и НУ „Васил Левски“ в Йерапетра, са на стотици километри едно от друго, но страната, в която се намират, и желанието на децата в тях да учат майчиния език, не са единственото, което ги обединява. Ръководител и на двете неделни училища ръководител е Мериам Пашова, която от 16 години живее в град Йерапетра на остров Крит. Идеята за разкриването им се заражда случайно и спонтанно, споделя тя пред „Аз-буки“.

В неделните школа в Йерапетра и в Катерини обучението се провежда според изискванията
на българския държавен образователен стандарт за този вид училища

Стела МАРИНОВА

Благодарение на дългогодишния си престой Мериам Пашова има добри отношения с местното общество и общинските власти. Контактува често и със сънародници, които живеят и работят в района на Йерапетра. Там броят на българските семейства е голям от години, а все повече са и смесените бракове.
„Последното обстоятелство емоционално ме мотивира преди около 6 – 7 години да се заема на доброволни начала с обучението по български език на децата от тези семейства. Още повече по образование съм учител – завършила съм Пловдивския университет „Паисий Хилендарски“ със специалност „Български език и история“. Малко по-късно тази моя „обществена“ дейност придоби по-професионален характер. Културно дружество на наш сънародник на острова ме покани да бъда учител в новооснованото от него официално неделно училище в Йерапетра, което кандидатства и за съответно лицензиране и финансиране от българското Министерство на образованието“, разказва директорката. Така няколко години има възможността да преподава български език, история и география като единствен учител на няколко десетки деца на различна възраст и с различно ниво на владеене на езика. Придобива безценен професионален опит и трупа незабравими преживявания.
Преди година по лични причини Пашова се мести за няколко месеца в Солун, където често контактува с хора от Катерини. „Тогава бях впечатлена от обстоятелството, че в сравнително голям град като Катерини, в който се оказа, че има доста деца с български произход, все още не е правен опит за организирането на българско неделно училище по примера на толкова други в Гърция. След поредица от срещи и разговори с родители, някои от които се оказаха и учители по образование, взех решение да се ангажирам с такава инициатива. Така през февруари 2022 г. и за много кратък срок в училището се записаха няколко десетки деца“, споделя за началото на личната си кауза директорката. Следва създаване на дружество с нестопанска цел с дейности в частна полза, на което е председател и официален представител. Това е Културната асоциация за гръцко-българско приятелство и сътрудничество „Васил Левски“, регистрирана в Солун, която всъщност е юридическото лице, осъществяващо проекта „Неделно училище“.
За успешното начало на школото в Катерини благодари преди всичко на родителите и на самите деца, на колегите си Маргарита Спасова и Надя Денкова, на членовете на сформиралия се спонтанно Родителски съвет, както и на значими представители на местното общество. Собственичката на една от най-големите частни езикови школи в града – English Institute, Георгия Аврамопулу пък предоставя за безплатно ползване помещения, оборудвани с необходимата техника за безпроблемното осъществяване на учебния процес. Междувременно за настоящата учебна година кандидатстват пред МОН за получаване на лиценз и частично финансово подпомагане по програмата „Роден език и култура зад граница“.
„Бяхме одобрени и получихме максималното финансиране в размер на 10 000 лева. В тази връзка, искам специално да благодаря за подкрепата, която получихме от българското Генерално консулство в Солун – от генералния консул Антон Марков и от Николай Караиванов. Моралната подкрепа, която получаваме и до момента, е допълнителен стимул за усилията, които полагаме. Благодарим и на МОН, защото финансовото подпомагане за училището в Катерини даде възможност за настоящата учебна година да бъдат осигурени нови учебници и учебни помагала за децата, а така също и хонорар за двете учителки“, заявява Пашова. Тя допълва, че все още съществува финансов проблем по осигуряване на средствата за наем на помещенията. Но заедно с родителите полагат усилия да се справят и с това. Те са активни участници при различни празнични инициативи, оказват и безусловна морална подкрепа.
Неделното училище „Васил Левски“ в Йерапетра на остров Крит е основано през септември 2022 г. без предварително планиране. „Създаването му беше реакция на възникналата остра нужда на много родители децата им да продължат да бъдат обучавани по български език, история и география от учител с необходимия професионален ценз. Защото повечето от тези деца са бивши мои ученици от съществуващото до момента неделно училище в града, а след оттеглянето ми ръководството на поддържащата го организация така и не беше намерило съответни професионални педагогически кадри“, обяснява Пашова.
Предвид необходимостта от лицензиране дейността на неделното училище от МОН родителите информират с нарочно писмо дипломатическата ни мисия в Атина. А във връзка с възникнали недоразумения с ръководството на съществуващото училище отправят покана за среща на място и към ръководството на Дирекция „Образование на българите зад граница и училищна мрежа“ на МОН.
„Срещата с експерти на Министерството се състоя в началото на декември. В разговора родителите споделиха желанието и мотивите си децата им да бъдат обучавани в НУ „Васил Левски“ към нашата организация – предвид наличието и на друго, вече лицензирано от МОН неделно училище в града, което обаче не разполага с необходимия педагогически състав“, споделя Пашова. Тя благодари за подкрепата на дейността на двете училища не само на институциите, на семейството си, особено на своята приятелка д-р Благородна Филевска, но и на Доротея Младенович от Атина и на колегите си от БНУ „Паисий Хилендарски“ в Атина.
И в Йерапетра, и в Катерини, обучението се провежда според изискванията на българския държавен образователен стандарт за този вид училища. Заниманията са в събота и неделя по предварително одобрено разпределение на часовете и са съобразени със свободното време на учениците. Те са разпределени по класове съобразно степента на предварителната им подготовка по езика и в зависимост от възрастовата им характеристика. В Катерини се обучават 47 деца, разпределени в една подготвителна група, две паралелки I клас и една паралелка II клас. В Йерапетра учениците са 44 и се обучават в нормални и смесени паралелки от I до VII клас. В първото школо учителките са две, докато в Йерапетра преподава само Пашова.
Извънкласните дейности в двете училища протичат по различен начин. В Катерини са организирани няколко кръжока, които обхващат децата от всички класове – по изобразително изкуство и ръчно творчество, по родинознание и по художествено слово. В Йерапетра се осъществяват различни сътрудничества с други организации. Сред тях е Школата за творческа ангажираност на децата към общината, ръководена от Силвия Яновска, където се провеждат занимания по изобразително изкуство. А така също и с езиковата школа English Institute – за допълнително обучение по английски език.
От два месеца образователните институции си сътрудничат с ВТУ „Св. св. Кирил и Методий“. Съвместната работа ще се осъществява в областта на българския език и литература, история на България, география на България, човек и общество и други. „Основната цел е осъществяването на съвместна работа между университетски преподаватели и нашите учители за подобряване качеството на обучение на студентите и учениците“, споделя Пашова. Ръководените от нея училища и Университетът могат да организират и провеждат съвместни учебно-методически семинари, да обсъждат и изготвят учебни планове и програми. Педагозите ще могат да повишават квалификацията си или да се преквалифицират. За учениците могат да се организират кандидатстудентски курсове, а за студентите – състезания, олимпиади, научни сесии, конференции, семинари. Възможни са и участия в проекти по европейската програма „Еразъм“ или честване съвместно на важни дати и годишнини. Благодарение на сътрудничеството са проведени две специални срещи в онлайн среда във връзка с участието на училищата в иновативната инициатива „Маратон за герои“, разработена на основата на книжки на УНИЦЕФ и осъществена от студенти на доц. д-р Катя Симеонова от Педагогическия факултет на Университета.
„Впечатляваща е положителната реакция на учениците за тези срещи. Общуването с български студенти за децата е още едно докосване до родината, специално емоционално преживяване и допълнителен стимул за търсенето и усвояването на нови знания“, споделя Пашова.
Визията за по-нататъшно развитие на двете училища е свързана с осъществяване на повече и по-тесни сътрудничества с други неделни училища в Гърция, за задълбочаване на контактите с образователни институции в България. Най-напред обаче предстои лицензирането на школото в Йерапетра от МОН.
„Това би било стимул и за други семейства в района да се обърнат към нас и да ни доверят образованието на своите деца по български език, история и география. Съответното лицензиране би дало възможност и за частично финансово подпомагане дейността на училището. Това ще осигури по-добри материални възможности за осъществяване на обучението и ще създаде стимул за включване в образователния процес и на допълнителен преподавателски състав, от какъвто имаме нужда“, казва Пашова.
А за школото в Катерини възнамерява да кандидатстват пред МОН за включване на училището в списъка на неделните, финансирани по ПМС № 90. „Това ще осигури по-големи финансови възможности за разширяване на учебно-образователната дейност с допълнителни творчески форми. Ще даде и по-голяма финансова сигурност, що се отнася до поддържането на материално-техническата база, включително и за средства за наем за учебните помещения, за по-добро финансово възнаграждение за педагогическия състав“, допълва Мериам Пашова.

Your Image Description

Свързани статии:

БУ за роден език – БудапещаЗаедно по пътя на Кирил и Методий Българската следа в Милано Деца представят Родината в Австрия с кукерски маски Денят на България в Бразилия

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: Ние по света

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
СподелянеTweet
Предишна статия

Как полетяха динозаврите

Следваща статия

Студентка с шахматната титла при жените

Следваща статия
Студентка с шахматната титла при жените

Студентка с шахматната титла при жените

От другата страна на вълшебното огледало

От другата страна на вълшебното огледало

Как да надраснем историче ските травми

Как да надраснем историче ските травми

Последни публикации

  • Храни и пития – от Ориента до столовата
  • Зам.-министър Лазарова се срещна с учителите от ПГ „Цар Иван Асен II“ в Хасково
  • И аз уча там! И аз боядисвам там!
  • „Златна ябълка“ за героите на децата
  • Вълшебни години
  • Всички живи организми излъчват сияние
  • Цената да бъдем красиви
  • Всяка извървяна стъпка дава резултат
  • България в образи и думи
  • Нередовният сън вреди на сърцето
  • Министър Красимир Вълчев: Качеството е най-важният капитал на висшите училища
  • Performance improvement and validation of a high temperature test fixture by virtual prototyping
  • Optimizing the mass of an orientation module for delta robots
  • НАТФИЗ отваря филиал в Бургас
  • Robust analysis of a quadrocopter
  • How to select projects and allocate funds to obtain the total maximum profit for facing many different investment projects in the production strategy management plan of discrete production enterprise
  • Application of computer modelling and simulation systems and intelligent decision support technologies in control systems
  • Budget-oriented control system for intelligent building automation modules with feedback
  • Artificial intelligence and biometric technologies in defense: algorithms and challenges
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 2/2025, година XLXII
  • Research on artificial neural networks as a regulator for an aviation DC generator
  • Вълшебство и интерпретация

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"