Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Аз-букиНационално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
Няма резултати
Вижте всички резултати
Аз-буки Национално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2023 Брой 5, 2023

Училището, което успява

v.genkov@azbuki.bg от v.genkov@azbuki.bg
01-02-2023
в Брой 5, 2023
A A
Лабораторията по анатомия и физиология на човека в модерния STEM център е оборудвана със стереоскопични дисплеи,
които позволяват на учениците буквално да се докоснат до всички части на човешкото тяло

Зина СОКОЛОВА

Земеделската професионална гимназия „Климент Тимирязев“ – Сандански, е една от 28-те професионални гимназии, одобрени от Министерството на образованието и науката да получат статут на Център за високи постижения в професионалното образование и обучение. Нещо повече – гимназията е класирана на първо място с най-висока комплексна оценка от всичките професионални училища в България. На какво се дължи това голямо признание? С този въпрос се обръщаме към директора Емил Терзийски.
„Ние сме училище с доста широк профил от професии и именно затова оцеляхме на „пазара“ за ученици, ако мога така да се изразя – казва той. – Буквално преди дни се навършиха 30 години, откакто съм директор. И още през далечната 1993 г. си поставих за цел да водя такава политика в училището, което беше най-слабото в региона, че да мога да го вдигна на крака и да вървим напред – да имаме ученици, да сме конкурентоспособни. Започнах да водя иновативна политика, съобразена със специфичните особености на региона, с нуждата от кадри, които се търсеха.
Така постепенно променихме облика на училището. И независимо че сме земеделска професионална гимназия (ние сме единственото училище в България, което се нарича така!), в резултат на тази политика с годините започнахме да правим прием по някои нови професии.“
В момента учениците тук се обучават по професии в доста професионални направления. Освен земеделските, които са традиционни и много важни, се води обучение и по професии в направление икономика – електронна търговия и икономическа информатика.
В направление туризъм има обучение по професия „Организатор на туристическа агентска дейност“ по специалност „Организация на туризма и свободното време“. Друга професия е „Техник-технолог по качеството на храни и напитки“. От няколко години се предлага обучение по професиите „Спедитор-логистик“ и „Изпълнител на термални процедури“. Кадрите от специалността „Извършване на процедури в балнеологични и други възстановителни центрове“ са много търсени не само в община Сандански, но и на много други места.
„Успяхме да направим страхотна база за провеждане на практика – изградихме възстановителен спа-център в гимназията, който превъзхожда много от тези в хотелите“, подчертава директорът.
Професионалните направления в гимназията гарантират кадрите, необходими за общината. Това не само помага на училището да оцелее, но и да привлече повече ученици. Сега тук учат 747 ученици в 30 паралелки. Когато Емил Терзийски заема длъжността директор, паралелките са 18.
Гимназията е единственото професионално училище в област Благоевград, което години наред след влизането в сила на Закона за предучилищното и училищното образование обявява прием за интензивно изучаване на английски език в паралелките за две от професиите и го изпълнява.
Още на първо класиране се попълват и 6-те паралелки с 6 професии.
През последните 7 – 8 години гимназията е на първо място по прием в област Благоевград, заедно с Математическата и Езиковата гимназия. Това помага за привличането на много добри ученици за паралелките по туризъм, икономика. Учениците идват с много добър успех и го защитават през годините. Тази година ПГ „Кл. Тимирязев“ е на първо място от професионалните училища в област Благоевград на матурите по български език и литература и на 13-о място в България от всички професионални училища. При кандидатстването за получаване на статут на Център за високи постижения в професионалното образование и обучение се гледат резултатите от ДЗИ по български и литература, както и от ДЗИ по професионална квалификация, където успехът на тимирязевци е над 5,20.
Гимназията е една от първите, въвела дуалната система на обучение. Преди две години се дипломира първата паралелка по тази система по професия „Готвач“. В момента в XII клас има ученици в дуална форма на обучение по професия „Лозаро-винарство“. Те провеждат практика три дни в седмицата в местните винарски изби. Всичко това допринася училището да стане едно от водещите в региона.
„Уникални сме не само с името си, а с това, че преподаваме професии, свързани с едни от най-хубавите неща в живота на човек – казва директорът. – Като започнем от житото и хляба, цветята и виното – имаме цветарство, лозаро-винарство. Имаме финанси, транспорт, коли. Това са неща, които се харесват на хората.“
Директорът и неговият екип постоянно инвестират в модернизиране на базата, използвайки възможностите на националните програми. По НП „Изграждане на STEM центрове“ е направен модерен център. Едната лаборатория в него е по анатомия и физиология на човека. В нея има стереоскопични дисплеи, които дават възможност на учениците буквално да се докоснат до всички части на човешкото тяло. И всичко, което научават, те прилагат на практика в спа-центъра.
Преди години в гимназията е изграден и център за кариерно и гражданско развитие с помощта на „Америка за България“. Учебната база по практика е обновена с модерни превозни средства. Емил Терзийски е категоричен, че освен средства за възнаграждения и допълнителни заплати трябва да се отделят средства и за инвестиране. Това се вижда и оценява и от учениците, и от родителите, и от обществеността в Сандански.
„Всичко това сме го извоювали с много труд, с много желание и хъс за работа – подчертава директорът. – Да не говорим за европейските проекти. Ние сме първото училище в област Благоевград, което получи акредитация за новия период 2021 – 2027 г.
Това е другата ни силна черта – работата по европейски проекти.“
В гимназията има стена на славата с портретите на учениците с висок успех. Много от външните посетители на гимназията се учудват как може в едно професионално училище да има такива силни ученици, с успех над 5,70. А има и успех 5,99 на отличник на випуска. И това не е само от оценките през годините, това са и матурите, което показва, че тези ученици са полагали много труд, за да получат такива резултати. Така се постига добра подготовка не само по специалните, но и по общообразователните предмети.
Тази учебна година гимназията е единственото професионално училище в България, което има представител на националния кръг на олимпиадата по география и икономика. Вече 10 години поред възпитаници на гимназията са водещи на Националния кръг по гражданско образование.
„Това показва, че сме сериозно професионално училище, което постига добри резултати – казва директорът. – И ни дава смелост да заявим високо, силно и ясно – Земеделската професионална гимназия успява. Преди да стана директор, бях 7 години учител тук и съм живата история на училището. В колектива няма човек с по-голям стаж от мен. За тези години не повече от 6 – 7 души са напуснали гимназията по собствено желание. Който е дошъл тук, не си тръгва. Условията на работа са чудесни. Създадох атмосфера на спокойствие. Не че няма проблеми, имаме ги всекидневно, но учителите работят спокойно. Искат ли да се развиват, искат ли да работят по проекти, да готвят деца за олимпиади и състезания – дава им се всичко. Това се оценява. И още нещо. От 91 човека екип 24 души са наши бивши възпитаници. Това е много радващо и е най-голямото удовлетворение за нас. Над 70% от нашите ученици продължават да учат във висши училища. Радва ме и фактът, че по-голямата част от 28-те училища, избрани за центрове за високи постижения, са земеделски. А обикновено хората се отнасят пренебрежително към тези училища, смятат учениците са по-слаби. Заедно с ПГ „Хенри Форд“ в София сме представители на Югозападния район. Чакаме насоки от МОН.“
Ако акцентът в работата на бъдещия център е върху селското стопанство, екипът на гимназията е наясно какво ще прави, подчертава директорът. Усилията ще бъдат насочени към лозаро-винарството, което е типично за региона. Неслучайно има две паралелки по тази професия. Ще бъде изградена модерна винарна с технологично оборудване, за да се води качествен учебен процес. На второ място, ще бъде изградена връзка между училището и висшите учебни заведения – Аграрния университет и Университета за хранителни технологии в Пловдив. И на трето – ще се даде възможност на хората в региона, които се занимават с лозаро-винарство и не са завършили тази професия, да придобият квалификация „лозаро-винар“ или „технолог“.
Директорът има и други идеи, които са в областта на туризма, който е водещ в региона. Гимназията разполага с общежитие, което е и един от критериите за кандидатстване. Идеята е да се направи база за провеждане на практика – нещо като минихотел с отделен вход. В него могат да се обучават и възрастни.
„Чака ни много работа, но вярвам, че с моя екип ще успеем – казва Емил Терзийски. – А и високата оценка ни задължава.“

Your Image Description

Свързани статии:

Да вдъхновяваш с перото си Накъде да тръгна? Резултатите говорят за работата ни Децата имат нужда да бъдат чути

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: Региони

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
СподелянеTweet
Предишна статия

Накъде да тръгна?

Следваща статия

Европейска диплома за висше образование след година

Следваща статия
1,9 млн. евро за 15 наши фирми за иновации

Европейска диплома за висше образование след година

1,9 млн. евро за 15 наши фирми за иновации

Партньорство за синя икономика

Защо „мекането“ е толкова заразно?

Мога и/или може

Последни публикации

  • Над 47 млн. лв. за безплатни учебници за всички
  • 2260 паралелки за приема в VIII клас за новата учебна година
  • 95 талантливи ученици на финала на Националната олимпиада по астрономия
  • Кабинетът определи държавната гаранция за кредитиране на студенти и докторанти
  • Над 47 млн. лв. за безплатни учебници за всички
  • Детска градина „Деница“ с плакет на МОН за 50-годишнина
  • Enhancing Fundamental Movement Skills in Early Childhood: a Collaborative Multi-Sport Intervention Programme in Slovenian Kindergartens
  • Плуване за студенти като физическа активност в свободното време
  • Министър Вълчев: Ще предложа законодателни промени, с които кметовете да могат да обявяват неучебни дни само след съгласуване с МОН (ОБНОВЕНА)
  • The State of Inclusion in Adapted Basketball
  • Теоретичен модел за интердисциплинарност в обучението по баскетбол в професионалната подготовка по физическо възпитание и спорт
  • Изследване на болковата симптоматика при деца с отклонения от правилната стойка след приложено въздействие със средствата на терапевтичното плуване
  • Състояние на някои двигателни способности при деца от предучилищна възраст
  • „Мисия чист въздух“ – фестивал на химията в Бургас
  • Студенти ще могат да оценяват качеството на обучението в реално време с електронна платформа
  • Академия за млади таланти в село Дреновец
  • Изображенията на птици в античните подови мозайки от България от орнитологичен аспект: видове, произход и търговски връзки (II – VI в. н.е.)
  • Образователен форум събира иновативни училища и експерти в село Бистрица
  • Четири медала от Международната Менделеевска олимпиада по химия
  • Министър Вълчев постави началото на строежа на четири физкултурни салона в Казанлък
  • Съветът на ректорите: Кадри на МВР да правят дискусии за зависимостите в университетите
  • Ученици от Търговище влязоха в ролята на зам.-министри на образованието

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"