Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Аз-букиНационално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
Няма резултати
Вижте всички резултати
Аз-буки Национално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2023 Брой 50, 14 - 20.12.2023

За мечтите никога няма граници

Щом децата искат, и в село Цонево могат да учат японски език, казва директорът на Обединено училище „Хр. Ботев“ Ферхан Хасан

Елена Василева от Елена Василева
13-12-2023
в Брой 50, 14 - 20.12.2023
A A

Децата имат мечти, независимо дали живеят в София, Лондон, Париж, или в село Цонево, Варненско. „Важно е да ги следват и да работят усилено, за да ги превърнат в реалност – дори да мечтаят отвъд хоризонта на мечтите си.“ Мотото на директора на Обединено училище „Христо Ботев“ в село Цонево Ферхан Хасан се е превърнало в девиз и на ръководеното от него училище. Учениците му не само са повярвали силно в него, но и са започнали да берат плодовете му – някои вече печелят достойни места на състезания по роботика, други учат мечтания японски език, трети са поканени в космическата база в Измир. Въодушевени и мотивирани са и учителите, които само за една година от идването на новия директор могат да се радват на тоталната промяна в училище.

Когато поема поста, Ферхан Хасан решава да подходи не чисто административно, а като добър стопанин, който има отношение към образователната институция. „Исках качествено образование. Не бива да има мимикрия с бъдещето на децата. Направих си честен анализ със свалени карти. Обсъдихме ситуацията в детайли, изготвих стратегия за следващите три години, както и план с конкретни стъпки във всяко от трите направления – материална база, учебен процес и институционална среда и започнахме“, разказва директорът на малкото училище, което е и средищно. В него се обучават 220 ученици от I до X клас, част от които всеки ден пътуват от други населени места, в които няма учебни заведения.

Най-напред директорът се захваща с материалната база, която макар да не е пипана от над 30 години, му се струвала „най-лесната част“. Със съдействието на кмета Георги Георгиев, който кандидатства с проект пред МС, училището получава 750 хил. лв. за основен ремонт. С други допълнителни 350 000 лв., осигурени от МС, се ремонтира спортният комплекс, който дотогава не е функционирал. Прави се основен ремонт и на учителската стая, потънала от години в прах. Сериозно предизвикателство се оказват и 3-те тона стари учебници, захвърлени от незнайни времена в училището и покрити с мухъл.

„В началото бяхме в шок. И от екологична, и от финансова гледна точка, това се оказа сериозен въпрос. Нямаше пункт, който да приеме такъв обем излезли от употреба стари учебници. Накрая при предаването им взехме за тях 50 – 60 лв.“, казва директорът. Средата обаче става здравословна и приветлива, особено след лятната ваканция, през която са освежени и кабинетите в училище. Все още училището се отоплява на твърдо гориво. Засега то не е сполучило с проекта си за енергийна ефективност, но пък усилията продължават и ще кандидатства отново – за изграждане на фотоволтаици и климатици.

Малко по-трудна задача се оказва образователната част от стратегията му. Директорът решава да активира Ученическия съвет и да чуе гласа на децата. Учениците са оставени спокойно да говорят за своите проблеми и да предложат решения за тях. „Едно от нещата, които поискаха, бе да учат източен език, който е различен от английския. Спряха се на японски език. Звучи странно: в село Цонево – японски. Но защо не? Човек, ако има мечти и работи за тях, ще се намерят и инструментите за сбъдването им“, казва директорът. Тях той намира в лицето на своя позната преподавателка от Софийския университет – Светлана Иванова, която на драго сърце се съгласява да преподава езика на възпитаниците му. Първоначално часовете по японски са организирани през Училищното настоятелство, като се провеждат веднъж седмично, по два часа с две групи деца. Тази година те вече са под формата на факултативен час и в тях участват общо 65 деца от III и V клас.

„Тогава започна истинската промяна, когато децата разбраха, че могат да сбъдват мечтите си“, спомня си Ферхан Хасан. А новостите продължили да се случват една след друга. Благодарение на контактите на директора с местния бизнес училището става асоцииран член на „ИКТ Клъстер Варна“. От организацията и чрез Центъра за творческо обучение то получава помощ по линия на дигиталните умения на учителите, които преминават през ИТ обучения. Впоследствие кандидатстват и по програмата „Училища за пример“ на „Заедно в час“. Тази година петима техни преподаватели – по английски език, изобразително изкуство, география и икономика, физическо възпитание и спорт и от целодневната форма, плюс трима от ръководството, са преминали през обучения за овладяване и прилагане на различни техники, според които ученикът трябва да бъде поставен в центъра на обучителния процес. Участват и в проект за социално и емоционално образование, по който са одобрени заедно с още 8 училища от фондация „Лъчезар Цоцорков“. Той е насочен към децата от I – IV клас, които ще се научат да разпознават емоционалните си състояния и ще се обучават чрез преживявания. „Приобщаващото образование не трябва да е само на думи. Смятаме впоследствие да предложим тази програма на МОН за национално одобрение, защото, в крайна сметка, тя е насочена и към подобряване на образователните резултати на учениците“, казва директорът. Той продължава да мечтае и да сбъдва многобройните си идеи: учениците му участват във всевъзможни инициативи – от състезанието „Многознайко“, през акции за разделно събиране на отпадъци, до участия в дни на четенето, на толерантността и в различни спортни събития.

Така например е осъществил и намерението си да възстанови училищната библиотека, или по-скоро да създаде училищни кътове за четене във всяка класна стая. „Трябваше да признаем, че нашите ученици говорят български, но нямат голям речников запас. Имаха нужда от подобряване на уменията си за четене с разбиране“, казва той. Затова споделя идеята си с инж. Димитър Димитров от фирма „Ардес“ и съосновател на „Сподели и вдъхнови“, който успява с кампания да събере средства за закупуването общо на 450 книги – художествена адаптирана литература и енциклопедии. „Децата не можаха да повярват, когато видяха цяла маса, отрупана с книги“, казва Ферхан Хасан. А за да насърчи четенето сред тях, през лятото организира конкурс по четене, в който за награда обявява електронен четец за ученика, който прочете най-много книги и ги опише в читателски дневник. От тази година Обединеното и средищно училище „Хр. Ботев“ в Цонево е и иновативно – иновацията им „Интерактивният свят на книгите“ е насочена към развитие на функционалната грамотност на учениците.

 

„Предстои ни да изпратим двама наши ученици в Международния космически лагер Space camp в Измир. Те си извоюваха това посещение с есе, на което получиха 95 точки. Когато имаш мечти и стремеж към знание, се намират и нужните инструменти“, казва още директорът, давайки личен пример със семейството си. Баба му и дядо му не знаели добре български, дядо му – малко арабски, но и двамата били със стремеж към образование. Самият той е завършил история, а съпругата му – българска филология, с втора специалност английски. Дъщеря му пък вече учи химия в университет в Нидерландия. „Образованието трябва да е за всички, ето как в три поколения имаме надграждане и приобщаване към европейските ценности. Трябва обаче да имаш мечти, хъс, постоянство“, добавя той. А ако нямаш мечти? „Ще ги създадем“, казва без капка съмнение директорът и дава за пример даскалоливницата на Петко Славейков в град Елена. „Там са се създавали даскали, както се създава свещ – те да осветяват мрака чрез знанието. Това е и мисията на учителя – да запалва децата към знанието“, смята той.

Сред големите успехи на учениците от училище „Хр. Ботев“ е и страхотното им представяне на състезанието по роботика в Горна Оряховица, където мерят сили с доста по-опитни отбори от Разлог и Банско. В това начинание му помага директорът на Професионалната гимназия по компютърно моделиране и компютърни системи във Варна инж. Вяра Дукова. Нейни преподаватели са обучили учители от училището в Цонево, както и техни възпитаници в тънкостите на информационните технологии. „Какво беше учудването на децата, когато видяха на живо роботчета и вече можеха да приложат на практика това, което учат на теория в часовете по компютърно моделиране. Не можеха да откъснат очи, грейнаха“, вълнува се директорът. На първия опит в състезанието неговите възпитаници се класират на първо място, изпреварвайки връстниците си от Банско и Разлог, а на втория и третия остават пети. И това обаче е невероятен успех предвид само едната година, в която са се обучавали целенасочено. „Сега децата са страшно мотивирани. Искат пак да отидем и да станат първи. Започват да мислят стратегически – как например да съхранят батерията, като не я тестват предварително, а я сложат в робота директно на състезанието“, казва Ферхан Хасан. Най-голямата отплата за него са блесналите очи на децата, пишещи хипнотизирано кодове, както и благодарността им, изразена с клонче вишна, което един от учениците му спонтанно откъсва за него с думите „Благодаря ви, господине“. Защото са повярвали в това, което ги учи – че и отвъд хоризонта на мечтите има още.. мечти за сбъдване.

 

Your Image Description

Свързани статии:

Учим, докато се забавляваме Двоен празник за НУ „Станислав Доспевски“ Разложката професионалната гимназия „Никола Стойчев“ отпразнува 55 години Парамедици влизат в бургаска детска градина

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: Региони

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
СподелянеTweet
Предишна статия

Двоен празник за НУ „Станислав Доспевски“

Следваща статия

Разложката професионалната гимназия „Никола Стойчев“ отпразнува 55 години

Следваща статия
Разложката професионалната гимназия „Никола Стойчев“ отпразнува 55 години

Разложката професионалната гимназия „Никола Стойчев“ отпразнува 55 години

Парамедици влизат в бургаска детска градина

Парамедици влизат в бургаска детска градина

Мария Мутафчиева, певица и автор на песни: Мисията на всеки учител е да възвиси учениците си

Мария Мутафчиева, певица и автор на песни: Мисията на всеки учител е да възвиси учениците си

Последни публикации

  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 2/2025, година XXXIII
  • Подкрепа за развитие на дуалното обучение
  • Еврокомисията инвестира 1,25 млрд. евро в научни изследвания
  • Министър Красимир Вълчев откри STEM център в Костенец
  • В един от най-престижните университети в САЩ ще се преподава български език
  • The Psychosocial Dimensions of Bulgarian Migration to Italy
  • Аспекти от културното наследство на област Стара Загора: многообразие и обществена значимост
  • Вторият държавен съд (1910 – 1914) и обвиненията срещу бившия министър-председател П. Гудев (1907 – 1908)
  • Испански дипломати за историята на Балканите и за българите XVIII – XIX в.
  • Educational-Intellectual Centres in the Ukrainian Baroque Era and Their Role in Cultural Interactions with The South Slavic World
  • Oценка на ефекта от приложението на кръгова тренировка върху функционалните възможности при студенти от СУ „Кл. Охридски“
  • Aнализ на съществуваща статистически достоверна разлика след прилагането на комплексна програма за провеждане на спортно усъвършенстване по ориентиране при студенти от Tехническия университет – София, Филиал Пловдив
  • Към въпроса за подкрепа на деца със специални образователни потребности чрез допълнителни спортни дейности
  • От състезанието към куиза
  • Изследовател от топ 2% учени в света влиза в екипа на българския INSAIT
  • The Hexaxial System in Physiology Training. Didactic Model
  • Implementing a Wellness Programme to Overweight Students and Working People through Training in the Methodology
  • The Impact of Age on Adult‘s Participation in Physical Activities during Leisure Time
  • Колко струва закупуването на осигурителен стаж
  • Вестник „Аз-буки“ – брой 19/2025 г.
  • Снимка на броя: Бъдещи журналисти
  • Дигитализират модули от външните оценявания и матурите

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"