Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Аз-букиНационално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
Няма резултати
Вижте всички резултати
Аз-буки Национално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2023 Брой 6, 2023

Възпитание и образование – изгубени (и намерени) в комуникацията

v.genkov@azbuki.bg от v.genkov@azbuki.bg
08-02-2023
в Брой 6, 2023
A A

Диляна Ендарова-Шехова е учител по български език и литература в СУ ,,Св. св. Кирил и Методий“ – Пловдив, известно като „Екоучилище на щастието“. Завършила е „Българска филология“ в Пловдивския университет
,,Паисий Хилендарски“. Педагогическият Ӝ опит е свързан с преподавателска работа в Професионалната гимназия по хранителни технологии и техника. Била е и учител в частна занималня. От четири години обучава учениците в прогимназиален и гимназиален етап. В крак е със съвременните образователни практики на половинвековното пловдивско училище като сертифициран „Гугъл“ преподавател Ниво 1 и Ниво 2. Част е от екипа на Регионалната комисия за проверка и оценка на НВО в VII клас. Нейните ученици са носители на множество призови награди от национални и международни литературни конкурси. Всеотдайната Ӝ работа е удостоена с грамота по повод отличното представяне на петокласника Симеон Иванов, който в края на 2022 г. завоюва I място от първия етап на състезанието по български език „Св. Иван Рилски“ под патронажа на Института за български език „Проф. Любомир Андрейчин“.
С Диляна Шехова разговаряме за сложната напоследък връзка между родители, учители и ученици и липсата на добра комуникация, която трупа негативи най-вече в полето на знанията. Има ли родителски натиск върху учителската работа, кои са работещите решения в балансирането на отговорностите на двете страни, могат ли наказанията да дисциплинират учениците и кои са най-ценните уроци, които може да преподаде един учител и родител? Представяме ви гледната точка на педагог, за когото разумният диалог и вярата в уменията на учениците са най-добрата професионална стратегия.

 

Разговора води
Мария ГЕОРГИЕВА

Г-жо Шехова, черпейки от своя опит, имате ли наблюдения дали родителят е повече партньор в образователния процес, или напоследък се е превърнал в надзорник, който търси грешките на преподавателя и му държи сметка за поставените оценки?
– Няма нищо лошо в това родителят да има поглед върху учебния процес и да се интересува от всичко, което се случва с детето му в училище. Все пак децата са най-ценното за всеки от нас, а по време на обучението си са поверени на учителите. Намирам честата комуникация родител – учител за „добре дошла“
не само заради оценката, а и във всяка друга ситуация, която поражда нуждата от взаимна работа в подкрепа на учениците. Проб-
лемът би възникнал, ако едната от двете страни се превърне само в изискваща, без да има готовност да бъде партньор.

– Има ли известна размяна на ролите – учителите да отделят повече време на възпитанието вместо на образованието на учениците, а родителите сякаш да избягват основната си отговорност, стоварвайки я върху тях?
– Сещам се за моето детство, когато, ако не отстъпиш място на възрастен човек в автобуса, те питаха: „На това ли ви учат в училище?“. Понякога коментираме с големите ученици точно тези ситуации и наистина ги моля да отстъпват мястото си на възрастните. Шегата настрана – не знам дали тази нагласа идва от Възраждането, когато родителите са оставяли децата в ръцете на учителите със заръката: „Човек да го направиш!“, но училището действително е натоварено с големи изисквания относно възпитанието на децата. Вероятно с право – учениците прекарват със своите учители доста часове всекидневно. Освен формули, нови думи и граматика учителят преподава и урок по възпитание.
Децата са изключително наб-
людателни – забелязват всеки жест, гримаса, реплика. И това е нормално, защото те търсят добри примери за подражание и очакват да ги открият у своите преподаватели. Ако обаче оставим всичко в ръцете само на училищната институция и учителите, то няма как да сме сигурни какъв ще бъде крайният резултат. Все пак най-големият авторитет за всеки човек са родителите и семейството. Затова смятам, че най-важно е постигането на баланс между родителския и учителския авторитет, както и в отговорностите и задълженията на всяка от страните.

– Вие самата сте майка на двама ученици. Кой е най-важният родителски урок, който сте преподали на своите синове?
– Синовете ми са във II и в XI клас. Това, което наистина искам да разберат, осъзнаят и приложат в своя живот, е винаги да се поставят на мястото на човека, който стои насреща им. И това не е някакво клише. Независимо в каква ситуация попадне човек, добре е да опита да я разреши с разбиране. Само така можем да извлечем полза от всичко, което ни се случва.

– Смятате ли, че санкцията „Престъпление и наказание“, литературно казано, е дисциплинираща възможност в образователния процес? Визирам предложението на Синдикат „Образование“ родителите да плащат глоби за недисциплинирани и агресивни ученици?
– В никакъв случай финансовата санкция не е фактор за подоб-
ряването на дисциплината. Примери доста – та дори да вземем глобите от КАТ. Има ги в закона, прилагат се, но това не води до особено положителни промени. В образователния сектор не наказанието ще проработи, а общата работа на цялото общес-
тво. Нали знаете пословицата, че за да отгледаш едно дете, ти е нужно цяло село. Смятам, че най-голямото наказание за един невъзпитан или пък агресивен ученик впоследствие го налага самият живот. Не можеш да избягаш от последствията на пос-
тъпките си и големите пропуски в своето възпитание.
За щастие, в училището, в което преподавам – „Св. св. Кирил и Методий“ в Пловдив, отдавна работим в посока партньорство с родителите. Още в началния етап на образование се провеждат индивидуални срещи учител – родител. Мога да споделя, че сред най-интересните инициативи е „Монтесори опитно поле“. Идеята е ръководство, ученици, учители и родители да се ангажират с отглеждането на различни растения в обособеното в училищния двор опитно поле. Заедно се грижат и накрая заедно се радват на постигнатото, което в повечето случаи се превръща във вкусна салата, споделена от всички. Случва се дори някои от родителите да засадят първото растение в живота си при нас.
Няколко пъти вече провеждаме поход в планината, в който участват само родители и учители, като целта е по този начин да укрепим връзката помежду си, да създадем взаимно и градивно доверие. В края на миналата година организирахме рисуване на зимни пейзажи за родители, учители и обществени личности. Готовите картини бяха продадени на благотворителен базар, а средствата – дарени на нуждаещи се ученици от училището.
В прогимназиален етап проведохме състезание „Аз обичам България“, в което се убедихме колко добре познаваме географски забележителности, известни личности и незабравими български песни. Отборите бяха от родители и ученици. Много се радвам да споделя, че впоследствие и двете страни нямаха търпение да участват в следваща подобна инициатива. Това според мен са правилните пътища за изграждане на здравословни връзки между родители, учители и ученици.

– Мислите ли, че творческите специалности, които предлага вашето училище – „Дизайнер“, „Рекламна графика“ и „Танцьор“, влияят положително както на знанията и ангажираността, така и на възпитанието на учениците?
– Категорична съм, че е така. Неслучайно в световната класика най-честата тема е връзката на човека с изкуството. Нашите ученици живеят с изкуството, то е буквално навсякъде около тях. Освен в часовете те участват и в допълнителни занимания, сред които изявите на ансамбъл „Марица“, клубът по фотография и много други. Така изразяват и споделят емоциите си – и щастието, и трудностите. Това наистина изгражда по-различно отношение към света. Творчеството е доброта.

– Коя е най-голямата трудност, с която сте се сблъсквали през годините на преподавателската си работа?
– Най-голямата трудност е била да убедя децата, че не всичко полезно, което трябва да научат в училище, е винаги и забавно. Искрено вярвам, че училището е подготовка за живота. Затова често се иска здрава работа, за да успееш, но след това чувството на удовлетвореност е неописуемо.

– Какъв е вашият личен подход към учениците в прогимназиалните класове, на които преподавате български език и литература?
– Моето разбиране за същината на преподавателската работа е свързано с това учениците да виждат, че си на тяхна страна. Да чувстват, че учителят има доверие в силите им, че иска да ги види как се справят, че ще им се притече на помощ, когато се налага, че е искрен в усилията и намеренията си. Децата винаги разпознават фалша.

– Имате ли впечатления кои са настоящите любими български автори на ученици и защо според вас?
– Учениците наистина много харесват разказите на Йордан Йовков. Изучаваме ги и в прогимназиален, и в гимназиален етап на образование. В тях децата разпознават своите емоции, питат се как биха реагирали в подобна ситуация, и много симпатизират на героите.

– Коя е най-силната мотивация за учениците?
– Учениците са най-силно мотивирани, когато им кажеш, че могат да успеят. Често се случва ние, учителите, да сме напълно погълнати от ангажименти в забързания си ден. Влизаме от час в час и нямаме много време за допълнително внимание. Но няма нищо по-радостно и удовлетворяващо за един преподавател, когато в междучасието или след часовете някой ученик дойде и помоли за помощ, свързана с личностното му израстване. Това означава, че детето има явен интерес не само към съответния предмет, но и изобщо към науката, към живота. Това са моментите, които всяка сутрин ме карат да ходя с удоволствие на работа.

– Какво според вас би било работещо решение за това възпитанието и образованието да не се губят в комуникацията помежду си, а да обединяват усилията си в името на учениците?
– Когато имам нов клас, винаги започвам родителската среща с думите: „Родители, имайте ми доверие!“. Само с упорита и всеотдайна работа между родители, учители и ученици можем да постигнем търсения успех – възпитани и грамотни деца. Нали това му трябва на света днес – доверие и взаимопомощ.

Your Image Description

Свързани статии:

Проф. Красимира Стоянова, оперна певица и „Камерзенгерин“ на Щаатсопер Виена: Духът е защитна сила, която може да ни спаси Проф. д-р Евгени Станимиров, ректор на Икономическия университет – Варна: Излизането от кризата ще стане с икономика на различни скорости Проф. д-р Мариана Мурджева, д.м., ректор на Медицинския университет – Пловдив: Съвременният университет не може да не бъде в мрежа Проф. д-р Магдалена Миткова – ректор на Университета „Проф. д-р Асен Златаров“, Бургас: Школа и име в науката се градят не за година или две, а за десетилетие поне

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: Интервю

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
СподелянеTweet
Предишна статия

За един уикенд – 86 идеи

Следваща статия

Моделът „кръгова икономика“

Следваща статия
Моделът „кръгова икономика“

Моделът „кръгова икономика“

В ход е дигиталното обучение

БАСКОМ: Поне десет технологични училища

Успех за видинските златаровци

Успех за видинските златаровци

Последни публикации

  • Министър Красимир Вълчев връчи наградите на „Неофит Рилски“
  • Министър Вълчев: Вложените в образование и наука средства са с най-висока обществена възвръщаемост
  • Откриха поделението на Русенския университет „Ангел Кънчев“ в молдовския град Тараклия
  • Премиера на Издателство „Аз-буки“: Книга със 101 езикови бележки ни учи на важните правила в българския език
  • Президентът Румен Радев участва в изпращането на абитуриентите от Националната гимназия в Благоевград
  • Празнично шествие в столицата по случай 24 май
  • Заместник-министър акад. Витанов призова за запазване на Рамковата програма за научни изследвания и иновации след 2027 г.
  • Министър Вълчев ще препоръча на училищата по-късно начало на учебния ден
  • Приветствие на министър Красимир Вълчев по случай 24 май
  • Зрелостници анализираха на втората матура лидерството в клас и привличането на инвестиции
  • „Написаното остава. Пиши правилно! 101 езикови бележки“ с премиера по БНР
  • Повече обучаващи се в професионални програми
  • Полетът на фантазията
  • МОН публикува за обществено обсъждане промени в Закона за предучилищното и училищното образование
  • Българската наука излиза на световната сцена в роботиката
  • Първото училище в Кюстендил празнува с приятели
  • Димитър Маринов ще представи книгите си в София
  • Жените, които променят света
  • Българското неделно училище „Св. Св. Кирил и Методий“ в Египет възстановява работа
  • Премиерът Росен Желязков: 24 май е празник, върху чиито основи да градим нашето общо европейско бъдеще
  • Сп. „Обучение по природни науки и върхови технологии“, книжка 1/2025, година XXXIV
  • Mathematical Modelling of the Transmission Dynamics of Pneumonia and Meningitis Coinfection with Vaccination

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"