Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Аз-букиНационално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
Няма резултати
Вижте всички резултати
Аз-буки Национално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2023 Брой 8, 2023

Училището с най-много учебни фирми в света

v.genkov@azbuki.bg от v.genkov@azbuki.bg
22-02-2023
в Брой 8, 2023
A A
Възпитаниците на Националната търговско-банкова гимназия редовно участват в панаири на ученическите фирми у нас и в чужбина и печелят призови места

Зина СОКОЛОВА

На 25 февруари се навършват 110 години от основаването на Националната търговско-банкова гимназия през 1913 г. като Търговска гимназия на Софийската търговско-индустриална камара. Идеологът за това е Иван Грозев – интересна и колоритна личност в българската история, съратник на Васил Левски, първият председател на Софийската търговско-индустриална камара. Част от тържественото честване на 110-годишнината ще бъде поставянето на паметна плоча за него на входа на училището, за да знаят учениците откъде е дошла идеята за създаването на гимназията.
По-късно Търговската гимназия се разделя на две – девическа и мъжка. Девическата търговска гимназия става търговски техникум (днес Националната търговско-банкова гимназия), а мъжката гимназия – икономически техникум (днес Национална финансово-стопанска гимназия).
На юбилея са посветени две големи събития – тържествено събрание и концерт в Софийската опера, подготвен от талантите на гимназията, както и панаир на учебните фирми, който започва на 24 февруари в „Интер Експо център“. Там своята дейност ще представят учебните предприятия на гимназията, които са общо 60. Това е най-големият брой на учебни предприятия в едно училище в света. В проекта, по който тук се работи вече от 24 години, в учебни предприятия са обхванати всички ученици от X до XII клас. Всяка паралелка се дели на две и в зависимост от специалността си правят две учебни фирми, две учебни банки или две учебни застрахователни компании. Любопитен факт е, че учебни банки в света за първи път се създават именно в Националната търговско-банкова гимназия. Това става през 1997 г. Тогава преподавателката Даниела Манчева пробира идеята си дали може да създаде учебни банки, и се убеждава, че те могат да съществуват. Изминалите оттогава години го доказват.
На панаира учебните фирми от гимназията се състезават помежду си. Началото на тази традиция е поставено през 2000 г.
Всички формирования имат собствен щанд, който трябва да аранжират – едно от състезанията е за аранжиране на щанд. Състезанията започват от началото на януари. Прави се каталожна страница, после каталог на фирмата или тарифа на банката или застрахователната компания, рекламни материали. Има състезание за мултимедийна презентация, с която трябва да се представи дейността на фирмата или банката на съответния чужд език, който учениците изучават. В гимназията се изучават интензивно пет чужди езика – английски, немски, френски, испански и руски. Победителите от вътрешния панаир се състезават на Международния панаир на учебно-тренировъчните предприятия в Пловдив, а първенците от панаира в Пловдив – на международни състезания в чужбина.
„Съществува световна мрежа на учебните предприятия – PEN Worldwide, в която членуват всички национални централи – разказва Емилия Иванова. – Международната ѝ централа се намира в Германия.
В PEN Worldwide участват повече от 7000 предприятия от 40 страни на пет континента. Днес в почти всяко икономическо училище има такива учебни фирми.“
От 1997 до 2023 г. в НТБГ са създадени повече от 500 учебни предприятия. През настоящата учебна година в училището работят 20 учебни банки, 6 учебни застрахователни компании, 34 учебни фирми. Учебните формирования имат 53 ментори и спонсори – банки, фирми и организации. През годините са създавани и застрахователни компании и учебни митници, учебна централна банка, учебна търговска палата, учебен съд.
Повече от 2000 ученици са взели участие в 76 международни панаири и икономически състезания от 2000 г. до 2022 г. (през 2021 г. и 2022 г. в електронна среда). Получени са повече от 400 лични и отборни награди от САЩ, Швейцария, Германия, Австрия, Франция, Испания, Финландия, Словакия, Латвия, Коста Рика.
Подготвя се участие на два отбора в Международния панаир в Барселона, Испания, през март 2023 г. и на два отбора в Международния панаир в Ню Йорк, САЩ, през април 2023 г.
„Участието в международни панаири изисква сериозна подготовка и ресурс – подчертава Емилия Иванова. За такива тежки пътувания логистиката е сложна, защото не става дума за отбор по общообразователен предмет, където учениците отиват и решават казуси и задачи. Трябва да занесем целия щанд, с рекламните материали, каталозите на фирмите, за самите щандове се заплаща, налага се да плащаме по летищата свръхбагаж. Цялата експозиция се пренася, а освен практическата част – изложението, по същото време се провеждат и много теоретични състезания. Разрешават се бизнес казуси в областта на финансите, маркетинга, човешките ресурси и др.
Учебно-практическата дейност обхваща целия училищен живот, подчертава директорката. В началото на всяка учебна година в Х клас започват да регистрират учебните предприятия. После започват подготовката и междинните състезания за училищния панаир, следват за Пловдивския и други международни панаири. Непрекъснато има събития, което засилва и конкуренцията в класовете, между класовете. Това е важно за учениците, които учат в бизнес училище. След като завършат гимназията, те вече са готови да направят собствени фирми.
От основаването ѝ досега гимназията са завършили над 30 000 души, което се равнява на малък български град. В момента тук се предлагат шест специалности: „Банково дело“, „Застрахователно дело“, „Оперативно счетоводство“, „Бизнес администрация“, „Електронна търговия“ и „Икономическа информатика“.
Националната търговско-банкова гимназия е най-голямото професионално училище в България – 1327 ученици се обучават в 50 паралелки. Интересът към нея е голям.
Приемният бал е един от най-високите в София, а за професионално училище е най-високият
в страната.
„Доволни сме от постиженията на нашите ученици – подчертава Иванова. – Средният успех на гимназията през последните 15 години е между 5,45 и 5,65.
В момента 80% от учениците ни получават стипендия – средният успех на повече от половината паралелки е отличен. Тази година дори се наложи да направим известно ограничение, защото няма средства за всички отличници. Затова стипендии ще получават учениците с успех над 5,65, а не над 5,50, както е по правило.“
Последните големи успехи на училището са през миналата учебна година, когато отборът по статистика става европейски шампион в голямо състезание, в което участват над 10 000 ученици от цяла Европа.
Възпитаници на гимназията са първенци в националното състезание по счетоводство.
„Тук се учи много, тежко училище е – казва Иванова. – Във всяка специалност има по около 20 предмета по професионална подготовка освен общообразователните. Учениците завършват със задължителен държавен изпит по теория и практика на професията. Тази година всички са избрали да защитят дипломен проект, както беше и миналата година. В момента текат консултациите, а това изисква голяма организация в цялото училище, защото всеки наш випуск е от 10 паралелки. Много учители са ангажирани с подготовката на учениците от XII клас. Искам да споделя и нещо, което винаги сме казвали от професионалните училища: че има известна несправедливост към нашите ученици. Например за средна оценка от държавния зрелостен изпит по български език са достатъчни 30 точки. А за Среден 3 от държавния изпит по теория и практика на професията са необходими 50 точки. Нашите ученици са по-натоварени и е донякъде несправедливо спрямо тях тройката да е толкова нависоко по отношение на държавния зрелостен изпит. Моето мнение е, че двете скали трябва да се изравнят и средната оценка от всички държавни изпити – зрелостни и квалификационни, да е 50 точки.“
Най-големите предизвикателства пред Емилия Иванова и нейния екип са свързани с осигуряването на нормален учебен процес, с нормално финансиране, с участия в проекти. Макар в момента да се говори, че административната тежест е намаляла, това съвсем не е така, категорична е тя. Тя не намалява, а се променя. От хартиена административна тежест става електронна административна тежест.

Your Image Description

Свързани статии:

Нови таблети очакват децата в Съединение Левски е вселена Всеки ученик ще се обучава в STEM център Над 5600 ученици на НВО по чужд език

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: Поколение XXI

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
СподелянеTweet
Предишна статия

Конкурентни, знаещи и можещи

Следваща статия

Кадри за родния край

Следваща статия
Кадри за родния край

Кадри за родния край

Всеки ученик ще се обучава в STEM център

Всеки ученик ще се обучава в STEM център

1,9 млн. евро за 15 наши фирми за иновации

Изкуственият интелект няма да измести учителите

Последни публикации

  • Еврокомисията инвестира 1,25 млрд. евро в научни изследвания
  • Министър Красимир Вълчев откри STEM център в Костенец
  • В един от най-престижните университети в САЩ ще се преподава български език
  • The Psychosocial Dimensions of Bulgarian Migration to Italy
  • Аспекти от културното наследство на област Стара Загора: многообразие и обществена значимост
  • Вторият държавен съд (1910 – 1914) и обвиненията срещу бившия министър-председател П. Гудев (1907 – 1908)
  • Испански дипломати за историята на Балканите и за българите XVIII – XIX в.
  • Educational-Intellectual Centres in the Ukrainian Baroque Era and Their Role in Cultural Interactions with The South Slavic World
  • Oценка на ефекта от приложението на кръгова тренировка върху функционалните възможности при студенти от СУ „Кл. Охридски“
  • Aнализ на съществуваща статистически достоверна разлика след прилагането на комплексна програма за провеждане на спортно усъвършенстване по ориентиране при студенти от Tехническия университет – София, Филиал Пловдив
  • Към въпроса за подкрепа на деца със специални образователни потребности чрез допълнителни спортни дейности
  • От състезанието към куиза
  • Изследовател от топ 2% учени в света влиза в екипа на българския INSAIT
  • The Hexaxial System in Physiology Training. Didactic Model
  • Implementing a Wellness Programme to Overweight Students and Working People through Training in the Methodology
  • The Impact of Age on Adult‘s Participation in Physical Activities during Leisure Time
  • Колко струва закупуването на осигурителен стаж
  • Вестник „Аз-буки“ – брой 19/2025 г.
  • Снимка на броя: Бъдещи журналисти
  • Дигитализират модули от външните оценявания и матурите
  • Важни са научните доказателства, а не научните награди
  • Над 47 млн. лв. за безплатни учебници за всички

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"