Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Аз-букиНационално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
Няма резултати
Вижте всички резултати
Аз-буки Национално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2023 Брой 9, 2023

Ветрогенератор на покрива

v.genkov@azbuki.bg от v.genkov@azbuki.bg
01-03-2023
в Брой 9, 2023
A A
В гимназията наблягат
на обучение, което свързва теорията
с практиката

Зина СОКОЛОВА

Идеята за ветрогенератора е на един от преподавателите по професионална подготовка на учениците по професия „Електромонтьори“ – Алдомир Коленаров, разказва директорът Петър Карпаров. Ученици от специалностите „Електромонтьор на машини и апарати“ и „Електромонтьор на транспортна техника“ участват в проекти към една от фирмите в Раковски и очевидно са запалени. Преподавателят решава да продължат да работят и по други практически задачи. Затова се изготвя проектът „Силата на вятъра в училище“. С него кандидатстват в конкурс, подкрепен от британското посолство. За огромна радост на всички гимназията печели второ място и финансиране от 5000 лв. В момента е закупена голяма част от материалите за ветрогенератора. Амбициите на всички са до края на май 2023 г.
той да бъде инсталиран. „Това е добър пример как може да се свърже теорията с практиката, учениците да видят как се правят нещата в реална среда“, подчертава директорът.
Възпитаниците на гимназията участват активно в изработването на ветрогенератора. Подготвят конструкцията, стойката и всичко необходимо за електрическата част. Вършат това в часовете по практика. Интересно им е, защото виждат как могат да прилагат уменията си, след като завършат образованието си.
Освен като добро средство за практическо обучение ветрогенераторът ще позволи да се реализират и известни икономии, като да се намалят разходите за електроенергия. Идеята е с произведената енергия да се захрани голяма част от административния блок. По метеорологични данни в района има достатъчно вятър, тъй като гимназията е в полето.
„Навремето, когато откриваха училището, бях в VIII клас и засаждахме тополи, които да спират ветровете – припомня си директорът. – Сега няма тополи и миналата година на някои работилници два пъти им се отковава ламариненият покрив заради силен вятър. Така че вятър ще има, макар и невинаги.“
Ако се окаже, че техниката дава добри възможности за реализиране на икономии, ще се търси вариант и за още един ветрогенератор. Той ще бъде осигурен само със средства на училището. Директорът е категоричен, че оттук нататък ще наблегнат на търсенето на допълнителни източници на електроенергия. В тази посока са и други проекти, реализирани в гимназията – за велоергометър и фотоволтаична система.
„В момента имаме фотоволтаична система, която може да произвежда ток със соларен панел, но е само едно блокче – обяснява директорът. – Затова правим проект за по-голяма фотоволтаична система. Другото е велоергометърът –велосипед, на който ученикът, докато върти педалите, произвежда ток, с който може да се зареждат телефони, да слушат музика. И двете неща са готови. Велоергометърът е в стаята с фитнес уредите и тенис масата. Другото съоръжение е в лабораторията, където всички ученици, които имат часове там, могат да се запознаят с фотоволтаичната система.“
Възпитаници на гимназията се включват и в други проекти, както и в проект „Ученически практики“. Два пъти поред участват в него. Децата ходят и в чужбина и в реална работна среда показват какво са научили на теория. Тази година предстои да бъдат в Италия и Португалия. А преди две години ученици от специалностите „Икономическа информатика“ и „Производство на кулинарни изделия“ посещават Унгария.
В гимназията има сформирани различни групи по интереси – по гражданско образование, по изкуство и история, тийнейджърски клуб „Заедно можем повече“, електронен в. „Гимназист“, „ПГ „Петър Парчевич“ – училище посланик на ЕП“ и други. От учебната 2022/2023 г. гимназията участва в НП „Заедно в изкуствата и спорта“. Учениците от професия „Електромонтьор“ се явяват на конкурс за създаване на макет за зелена енергия, организиран от „АББ България“. Гимназията е с одобрен проект за учебната 2022/2023 г. – „Модерен кабинет за електромонтьорите“, на стойност 89 807,21 лв. по НП „Професионално образование и обучение“.
Гимназията е създадена през 1975 г. като средно професионално техническо училище, което да подготвя кадри за местната промишленост – стругари, шлосери, леяри. След години в учебните планове се включва и обучението на шивачки. Така специалностите покриват основните производства в общината – стоманолеярния завод, завода за редки метали, машиностроителните предприятия и общинското предприятие по лека промишленост. По-късно те са закрити и това налага в училището да се въведат нови професии. Променяни са няколко пъти. Сега тук се води обучение по пет специалности – „Икономическа информатика с разширено изучаване на английски език“, „Електрообзавеждане на транспортна техника“ и „Електрически машини и апарати“, които са към STEM специалностите. Четвъртата е „Производство на кулинарни изделия“ с професия „Готвач“, а петата – „Маркетингови проучвания“. Учениците са основно от община Раковски, но има и от съседните Марица, Калояново, Брезово.
„Привличаме ги с това, че специалностите позволяват, след като завършат, да могат да си организират собствен бизнес – подчертава директорът. – Учениците с тези професии са търсени кадри в индустриалната зона около Раковски и голяма част от тях се реализират там. Осигуряваме им безплатен транспорт, стипендии. Разбира се, имаме много силна конкуренция заради близостта на Пловдив. Това доведе до увеличаване броя на деца от социално слаби семейства, които интегрираме и така изпълняваме и социални функции.“
В гимназията учат 400 ученици в дневна форма на обучение в 16 паралелки. Отделно се предлага и самостоятелна форма. Над 20 деца са със специални образователни потребности, които учат по индивидуални учебни програми, разработени от ресурсните учители. Тази година завършват първите ученици със специални потребности.
„Всяка есен зависим от приема и се борим за повече ученици – казва директорът. – Организираме посещения в училищата, срещаме се с родителите и учениците и им разказваме какви предимства има за тях при нас. Тази година след трето класиране останаха неприети 10 – 15 деца. Опитахме се да ги насочим към други учебни заведения с осигурен транспорт, но те не се съгласиха. И след първия учебен ден, както е по закон, ги приехме пак при нас.“
Заради проблеми с посещаемостта в часовете е назначен образователен медиатор, редовни са и срещите с родителите по този повод. „Наскоро при мен дойде майка, показва ми някакво писмо, но не може да го прочете – казва директорът. –
В него пишеше, че я глобяват с 250 лв., защото дъщеря ѝ не идва на училище. Протестира дълго, но момичето дойде още същия ден. Казах на майката, че ако трябва, всеки месец ще я глобяваме, ако не ни съдейства дъщеря ѝ да ходи редовно на училище.“

Your Image Description

Свързани статии:

Без тетрадка в часовете по информационни технологии Предприемачеството е запазена марка за 108. СУ „Никола Беловеждов“ Трагедията на XXI век са нечетящите човеци: Столичното 163. ОУ „Черноризец Храбър“ е неизменно в престижните класации на НВО 130 години любознание

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: Региони

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
СподелянеTweet
Предишна статия

Да управляваш кораб в класната стая

Следваща статия

Петя Петрова, началник на Регионалното управление на образованието – Бургас: Стремежът ни е да съхраним облика на всяко училище

Следваща статия
Петя Петрова, началник на Регионалното управление на образованието – Бургас: Стремежът ни е да съхраним облика на всяко училище

Петя Петрова, началник на Регионалното управление на образованието – Бургас: Стремежът ни е да съхраним облика на всяко училище

1,9 млн. евро за 15 наши фирми за иновации

26 млн. са работещите бедни в Европа

1,9 млн. евро за 15 наши фирми за иновации

27 март – Ден на европейските писатели

Последни публикации

  • „Свободата да знаеш“ започна в Кюстендил
  • Правителството одобри близо 108 млн. лева за развитие на науката и изследванията
  • Одобрени са над 37 млн. лева за строеж и ремонт на училища, детски градини и студентски общежития
  • В Министерския съвет
  • Над 200 директори и учители обменят иновативни практики за подобряване на учебния процес
  • Световната банка ще подпомага България за по-ефективното използване на информационните ресурси в образованието
  • Магията на XV софийски фестивал на науката
  • И най-доброто писмо е…
  • Битка на роботи край морето
  • 516 млади театрали взривяват сцената във Велинград
  • „Заедно за Гергьовден“ в Кюстендил
  • Флота или флот
  • ПГТ „Проф. д-р Асен Златаров“ – Варна, с блестящо представяне на националните състезания по професии в туризма
  • Цената на труда: Пазарни реалности, правни рамки и социални дилеми
  • Determinants Affecting Academic Staff Satisfaction with Online Learning in Higher Medical Education
  • Несигурност за бъдещето, финансова грамотност и лични финанси
  • Влияние на образованието и човешкия капитал върху формалната и неформалната икономика
  • Quality of Higher Education in Bulgaria: Communication and Computer Technology Training
  • Референции към системата на професионално образование и обучение в сектор туризъм
  • Role And Place of Monitoring and Control in Project Management in Organizations
  • 200 млн. лв. за подобряване качеството на висшето образование
  • Снимка на броя: Царство на децата

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"