Министерството на образованието и науката в България и Министерството на образованието в Румъния започват концептуален проект за трансформиране на образователната система и модернизация на учебните програми за прогимназиален етап.
Това заяви служебният министър на образованието и науката проф. Галин Цоков при представянето на проекта „Укрепване на капацитета на България и Румъния за разработване на реформи в учебните програми и подобряване на резултатите от обучението на учениците“.
Той се изпълнява от Организацията за икономическо сътрудничество и развитие (ОИСР) чрез инструмента за техническа подкрепа на Европейския съюз и в партньорство с Главната дирекция „Реформа“ на Европейската комисия.
„Ще търсим възможност учебните програми да бъдат по-адаптирани към съвременните условия и към развиващото се „Образование 5.0. Една от най-важните цели е те да бъдат структурирани по нов начин на база анализ на съответната образователна система“, заяви министърът.
И допълни, че ще бъде разработен модел на апробиране на учебните програми в един от най-възловите етапи на обучение.
Втората важна цел на техническата помощ е за по-голямата интеграция на знания.
Така ще се освободи повече учебно време и учителите ще могат да го използват за по-сериозна практическа работа, посочи проф. Цоков.
По проекта ще бъде изградена и мрежи от учители, които да използват нови методи, подходи и ресурси, свързани с нов начин на структуриране на учебните програми. Ще бъдат създадени и ресурси, които да бъдат от полза за преподавателите и училищните директори.
Министър Цоков подчерта, че учебните програми не могат да бъдат разглеждани изолирано от останалите елементи, свързани с образованието. И на първо място сред тя е неговото качество.
Той припомни, че в момента МОН апробира рамка за качество на обучението в 103 училища. По думите му до края на година тя би могла да бъде отворена за обществено обсъждане, следващата година да бъде приета като промяна в нормативната база и от новата учебна година да бъде елемент образователна система.
„Това е началото на един процес. Когато проектът приключи, ще имаме модели и рамки, които след това ще трябва да развиваме. Важно се всичко това бъде предварително обсъдено с цялата образователна общност, със социалните партньори, висшите училища, които подготвят бъдещите учители, педагозите, родителите. Трябва да има не само устойчивост, а и обществено съгласие“, подчерта проф. Цоков.
От страна на румънските партньори участие взе заместник-министърът на образованието на Румъния Богдан Кристеску. „Не можем да говорим за реформи без качествено обучение на учителите, без подходяща инфраструктура и без дигитализация“, заяви той. Кристеску подчерта, че това международно партньорство е отлична възможност за обмяна на опит и за усъвършенстване на подходите към образователната система в Румъния.
Заместник-министърът на образованието на Румъния сподели още, че за страната е особено важно да се наблюдава как промените в учебните програми ще се отразят на реалните резултати в класната стая и дали ще повлияят положително на конкурентоспособността на учениците.
Целите и областите, които ще бъдат на фокус, в рамките на проекта очерта и директорът на дирекция „Съдържание на предучилищното и училищното образование“ в МОН Евгения Костадинова. „Проектът не цели да се създадат нови учебни програми, а да получим подкрепата и в дискусия заедно с други заинтересовани страни да намерим нашия национален път, по който да усъвършенстваме учебните програми”, подчерта тя.
Проектът ще бъде реализиран в три области – промяна на учебните програми; мониторинг и оценка и развитие на капацитета на учителите и училищата.
„За нас е важно да се изгради модел на учебното съдържание, така че да дава повече свобода, да бъдат по-рамкови, да оставят време за упражнения, да осъществяват междупредметни връзки, да дават възможност за повече интеграция, както и за влагане на възпитанието като цел в процеса на обучение”, посочи още Костадинова.
Проектът ще бъде с продължителност 30 месеца и ще се реализира в два етапа.
Първият е свързан с направата на преглед на приоритетните нужди и формулиране на препоръки за България и Румъния за напредък в реформите на учебните програми. Втория включва семинари за изграждане на капацитет и подпомагане на реформите на учебните програми.
Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":
Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5
Телефон: 0700 18466
Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg