Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Аз-букиНационално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
Няма резултати
Вижте всички резултати
Аз-буки Национално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2024 Брой 12, 21-27.03.2024 г.

Със спорт и езици заедно успяват в 17. СУ „Дамян Груев“

Известно с ранното обучение по френски език, училището в район „Красна поляна“ се грижи и за физическата активност на учениците си

Петя Николова от Петя Николова
24-03-2024
в Брой 12, 21-27.03.2024 г.
A A

В средата на февруари 2024 г. МОН публикува списъка на одобрените за финансиране по Модул 3 „Изграждане и основен ремонт на открити спортни площадки“ по Програмата за изграждане и основен ремонт на спортни площадки и физкултурни салони в държавните и общинските училища за периода 2024 – 2027 г. Финансова подкрепа ще получат 376 образователни институции.

Как училищният двор, в който се появява нова спортна площадка, окуражава учениците за по-голяма физическа активност? Превръща ли се подобряването на условията за спорт в реална инвестиция в здравето на нашите деца и каква е ролята на учителите по ФВС?

„Аз-буки“ разговаря с директора на 17. СУ „Дамян Груев“ в София Калина Караянева и със старши учителя по физическо възпитание и спорт Йорданка Любенова.

Пет езика изучават учениците в столичното 17. СУ „Дамян Груев“.

Сред тях е и латинският. Училището присъства с авторитета си на основоположник на ранното езиково обучение по френски език, а през 2020 г. за първокласниците се въвежда и испански език.

Разположена в район „Красна поляна“, с над 60 години история, образователната институция осъществява прием в гимназиален етап по професия „Аниматор в туризма“ и профил „Чужди езици“, в който френският се изучава като първи чужд език, а латински – като втори. Но освен с езиците 17. СУ влиза в публичното пространство и като училище, в което спортът и физическата активност са част от философията на преподавателския екип за пълноценен образователен процес.

През 2023 г. с футболен мач между учители и ученици Средното училище открива многофункционално спортно игрище. Година по-късно е одобрено по Програмата на МОН за изграждане и основен ремонт на спортни площадки и физкултурни салони в държавните и общинските училища за периода 2024 – 2027 г. и ще получи 300 000 лева за нова спортна площадка с площ от 1831 кв.м.

„Всяка година се опитваме със собствени средства и с финансиране по национални програми и европейски проекти да обновяваме материалната база и да дигитализираме учебния процес – казва за „Аз-буки“ директорът Калина Караянева. –  Всяка класна стая вече има интерактивна дъска, а всеки учител –  персонален лаптоп. Тази година освен открита спортна площадка ни предстои изграждане и на STEM център.“

Непрекъснатото подобряване на материалната база създава сигурност у преподавателския състав.

622 ученици се обучават от 59 преподаватели, за които подкрепата от страна на ръководството и установената спокойна атмосфера са от изключително значение. Това потвърждава и старши учителят по ФВС Йорданка Любенова, за която увеличаващите се постижения на учениците в спорта са достатъчно доказателство за мотивацията.

„В нашето училище учителите по ФВС работят с желание – споделя Любенова. – Помага ни много личната подкрепа от страна на директора, но и съдействието на родителите, които се включват заедно с децата в различни дейности.“

Една от спортните традиции, установени в 17. СУ, е турнирът „Мама, татко и аз“. Състезанието се провежда на изграденото мултифункционално игрище, което допълнително ентусиазира участниците. Турнирът, проведен с децата от IIА клас и техните родители през октомври миналата година, се превръща в празник едновременно на спорта и на семейството.

„Всеки учител по ФВС желае да работи на отлична материална база – казва Йорданка Любенова. – Това дава повече самочувствие да разгърне потенциала си и повече възможности за изява. По-голямата част от училищата не могат да си го позволят, но да имаш изградена многофункционална спортна площадка, означава да получиш поле за провеждане на различни спортни турнири. Направихме състезание по футбол за начален етап, по волейбол – за прогимназията, организирахме там спортните дейности на Европейския ден на спорта, а при всеки удобен случай провеждаме и часовете си по ФВС на открито.“

„Успяваме заедно“ е девизът на училището в „Красна поляна“.

Директорът Калина Караянева, която вече 6 години ръководи институцията, вярва, че най-големият ресурс са хората. Затова, за да успяват заедно, тя разчита на екипа си и знае, че тяхното уважение и одобрение се заслужава с работа, отношение и много емпатия.

„Опитът е от голямо значение, но с годините се научих да чувам колегите си повече, да делегирам права и задължения, и разбрах, че когато работиш с професионалисти, нещата се получават. Благодарна съм им за подкрепата и разбирането, за споделеното време заедно“, казва тя.

Освен магистратури по начална училищна педагогика, италианска филология и ИКТ в образованието Караянева притежава допълнителна квалификация по психология и журналистика. С учителска практика, но и с опит в медиите и частния сектор, тя винаги се завръща в училище. Защото, както самата казва, „няма по-голяма благодарност от детските усмивки и обичта, която даряват децата“.

И тъй като широките усмивки на децата изгряват естествено, когато учебният процес се балансира със спортни занимания, в 17. СУ „Дамян Груев“ полагат усилия да поддържат физическата активност на учениците си. Четирима преподаватели по ФВС работят в името на това.

„От учебните часове по физическо възпитание често тръгва интересът към определен спорт при децата – казва Йорданка Любенова. – Много пъти учителите по спорт откриват качества и мотивират учениците си да се занимават допълнително. Нашият предмет от дълго време се бори да си извоюва по-предни позиции сред учебните предмети и ние, като преподавателски екип, полагаме много усилия в тази посока. Смятам, че излизането от сянката на маловажността е в още по-широкото популяризиране на масовия спорт, изграждането на инфраструктура в училищата, поемането на ангажимент от страна на държавата и добрата комуникация с ръководствата на учебните институции. При нас, в голяма степен, нещата се получават и резултатите се виждат.“

Преди по-малко от месец на общинския кръг на състезанието по тенис на маса в район „Красна поляна“ състезателите от 17. СУ завоюват първо място. На XII турнир по плуване за купа „София“ в края на миналата година ученици от училището също печелят златни медали.

Децата се включват и в инициативата на Френския културен институт „Щафета около света“ – 500-метрова обиколка в парковата зона на НДК, участват в Минисветовното първенство по футбол, в Европейския ден на спорта и нерядко получават възможност да се срещнат на живо със спортни легенди.

Съпреживяват боксова тренировка с олимпийската шампионка по бокс Стойка Кръстева,

както и тренировка по тенис на корт с българския национал за купа „Дейвис“ Александър Лазаров. Дори за 1 ноември – Деня на будителите, третокласниците от Средното училище показват физическите си умения в демонстративен спортен турнир.

„Нашите деца знаят, че спортът предлага практическа възможност да научат ценни уроци за работа в екип, дисциплина, постоянство пред предизвикателствата и поддържане на положителна нагласа дори при липса на непосредствени награди – споделя Любенова. – За да има високи постижения, са необходими много труд, амбиция и мотивация. Дисциплината е необходимост във всеки учебен час, но в спорта тя е изключително важна. Учителят е авторитетът, който определя правилата, и е важно да ги аргументира. Независимо дали го осъзнаваме, или не, учителите играят изключително важна роля за насърчаването на учениците в часовете по ФВС. Макар че целта на младежките спортни програми трябва да бъде развиването на важни житейски умения чрез забавно и приятелско съревнование, неизбежно е участието на учителите. Именно те в значителна степен определят спортния път и развитие на учениците.“ Старши учителят по ФВС споделя, че мотивира своите възпитаници с включването им в допълнителни спортни дейности.

Допълнителни занимания имат възможност да получат и учениците от прогимназиален етап в обучението си по езици.

Четири години вече се провежда Лятната школа по класически езици и история. Заниманията са по латински, старогръцки и история, а миналогодишното издание включва посещения на древна Сердика, на Софийския университет, както и тематични песни и игри.  Преподавателят по латински Димитър Драгнев и преподавателят по история и цивилизации Юлиян Ризов предизвикват голям интерес и с  участието на вече пораснали възпитаници на училището като стажанти в Школата.

Работещата формула за директора Калина Караянева е в полагането на всекидневни усилия в името на това,

училището да поддържа устойчив имиджа си на привлекателна образователна институция.

През 2022 г. 17. СУ е удостоено от министерството на образованието на Франция със сертификат за качество на преподаване на френски език, лично връчен от Н.Пр. посланик Жоел Мейер.

„Всяка година провеждаме изпити за сертифициране нивото на знания по френски език на нашите ученици в сътрудничество с Френския културен институт – добавя Караянева. – Така те получават сертификат DELF. Мога да кажа, че във време на растяща конкуренция, всяка година в 17. СУ правим по четири пълни паралелки в I клас. Това за мен е признание, че учителите си вършат добре работата“.

Your Image Description

Свързани статии:

Дигитална грамотност в мебелното производство Дисциплината гарантира сигурност Наставниците – необходимата подкрепа за младите учители Земеделска гимназия открива кариерен център

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: 17 СУ Дамян ГруевКалина КараяневаРегиониспортни площадки

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
СподелянеTweet
Предишна статия

Какво искам да променя в образованието

Следваща статия

Тони Георгиев от FM+: Без въздух, светлина и радио не мога

Следваща статия
Тони Георгиев от FM+: Без въздух, светлина и радио не мога

Тони Георгиев от FM+: Без въздух, светлина и радио не мога

Видове нарушения на трудовата дисциплина

Видове нарушения на трудовата дисциплина

Дигитална грамотност в мебелното производство

Дигитална грамотност в мебелното производство

Последни публикации

  • Всички живи организми излъчват сияние
  • Цената да бъдем красиви
  • Всяка извървяна стъпка дава резултат
  • България в образи и думи
  • Нередовният сън вреди на сърцето
  • Министър Красимир Вълчев: Качеството е най-важният капитал на висшите училища
  • Performance improvement and validation of a high temperature test fixture by virtual prototyping
  • Optimizing the mass of an orientation module for delta robots
  • НАТФИЗ отваря филиал в Бургас
  • Robust analysis of a quadrocopter
  • How to select projects and allocate funds to obtain the total maximum profit for facing many different investment projects in the production strategy management plan of discrete production enterprise
  • Application of computer modelling and simulation systems and intelligent decision support technologies in control systems
  • Budget-oriented control system for intelligent building automation modules with feedback
  • Artificial intelligence and biometric technologies in defense: algorithms and challenges
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 2/2025, година XLXII
  • Research on artificial neural networks as a regulator for an aviation DC generator
  • Вълшебство и интерпретация
  • За лидерството в образованието – с факти и аргументи
  • Две начала. Словашкият сюрреализъм и неговият европейски контекст
  • По стъпките на Ботев
  • Бакалавърските програми трябва да бъдат по-широко специализирани
  • STEM център и нов физкултурен салон за учениците в с. Скравена

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"