Началното училище „Хаджи Генчо“ в Тетевен е основано от един човек с много голямо сърце – Генчо Гулев. Интересна е съдбата на техния благодетел. Хаджи Генчо, както всички го наричали. Роден е през 1840 г. в Тетевен. Поема бащината търговия и се занимава с кожарство и кожухарство. Благодарение на своето трудолюбие и находчивост става един от най-заможните първенци в града.
Единственото нещо, което му липсвало в живота било да има свое дете. По тази причина заедно със съпругата си решава да отиде на поклонение в Ерусалим и да се помолят за своя рожба. Преди да тръгне, оставя завещание със значителна сума – 20 000 златни гроша, на Тетевенската градска община. Моли в случай че не се върне благополучно, общината да се погрижи с парите да построи училище. Семейство Гулеви се завръща. Хаджи Генчо изтегля парите от Общината и веднага се заема да изпълни обещанието си. През 1906 г. училището е открито и прага му прекрачват 264 деца.
„Днес учениците ни са почти толкова, колкото са били в годината на откриването на училището ни. С всяка изминала година децата стават все по-малко“, разказва за в. „Аз-буки“ директорката на Началното училище „Хаджи Генчо“ в Тетевен Ирена Филипова.
И въпреки това броят на децата в Началното училище „Хаджи Генчо“ не е никак малък. През настоящата учебна година там учат 266 ученици, разпределени в 13 паралелки. Филипова обръща внимание и на това, че ръководеното от нея школо е
единственото начално в града.
В общината има няколко основни училища, но те се намират в близките села до Тетевен. Едно-единствено е и средното училище в населеното място – СУ „Георги Бенковски“, но там няма начален етап на обучение, а приемат ученици от V до XII клас. Филипова си спомня годините, когато паралелките в класовете са стигали до буквичката „е“, а пък децата са били над 500.
Но независимо дали са 500, или 300, нивото на обучение е винаги високо
– такова е било, такова и ще остане.
„Истината е, че всички колеги много се стараем и дори да прозвучи нескромно, имаме претенции, че предлагаме иновативно и качествено образование“, посочва директорката.
Всички техни възпитаници са на целодневна организация на учебния ден,
като от четири години я прилагат в смесен блок на обучение.
„Задължителните учебни часове и дейностите от целодневната организация се редуват през целия учебен ден, а не както е при повечето училища – задължителните часове да бъдат до обяд, а следобед – дейностите по интереси, самоподготовката и организираният отдих“, обяснява моята събеседничка.
Педагогическият им екип е единодушен относно многобройните ползи от тази организация на учебния ден. Малките учениците имат възможност
да бъдат обучавани от двама учители.
И ако единият преподава български език и самоподготовка в първия блок часове, вторият поема математика и съответната самоподготовка.
„По този начин се поделят учебните проекти между двамата учители“, допълва директорката.
Училището разполага с прекрасна материална база. Преди години към сградата му успяват да пристроят още две – физкултурен салон и столова за учениците.
„Години наред децата се хранеха в столова към друго училище. Всеки ден колегите ги водеха до там, а това криеше много опасности, като преминаване по натоварени пътища и различни метеорологични условия. Средствата за преустройството са осигурени по различни начини – финансиране от страна на Община Тетевен и Министерството на образованието и науката, заделени средства от училищния бюджет и частни дарения.
На ден в столовата се хранят средно по 200 ученици. „Това е нашата цел – всички да обядват тук, а не да напускат територията на училището. Това са малки ученици и не знаем къде могат да отидат. Основната ни задача е да ги предпазим от всички опасности, докато са на училище“, обяснява моята събеседничка.
Училището е дигитализирано
Разполагат с необходимата техника и прилагат иновативни методи на обучение. Проектът им за STEM център вече е одобрен и очакват финансиране за бъдещата му реализация. Предвидено е в него да има зала за презентации на уроците, виртуални разходки и всичко необходимо за ефективното обучение по природни науки в начален етап – родинознание, човекът и обществото и човекът и природата. Освен часовете от задължителната учебна програма там ще се провеждат и някои от заниманията по интереси.
„Гордеем се, че възрастта на учениците ни позволява участието в много и различни конкурси, олимпиади и състезания. Децата се включват във всяка нова инициатива с голям ентусиазъм“, разказва директорката.
И това неописуемо и неподражаемо детско желание
мотивира учителите да инициират още и още възможности и полета за изява
за своите възпитаници.
Съвсем наскоро завоюват второ и трето място в XI национален конкурс за малки философи „Малкият принц“. Ученици от IV клас разсъждават върху темата „Пустинята е хубава, защото крие някъде кладенец“. „Плакахме, като четохме съчиненията им. И се радваме, че бяха високо оценени“, разказва директорката.
Често се включват и в конкурси за рисуване. Сред тях е националният конкурс „С очите си видях бедата“, където се класират на трето място.
От няколко години насам работят усилено и по проект за социално и емоционално образование към фондация „Лъчезар Цоцорков“.
„Приемаме го за иновация в учебния процес, като идеята е да го доразвием и все по-активно да го прилагаме в час“, обяснява тя. Участват по проекта вече трета година поред.
„Децата, a дори и родителите им,
не разпознават емоциите си и трудно съумяват да ги овладеят.
А в съчетание с учебния процес това е изключително важно. Всеки човек – независимо дали е дете, или възрастен, трябва да се научи да разпознава и владее емоциите си“, обяснява Филипова.
В училището се провеждат и
много интересни интердисциплинарни часове.
Под надслов „Кръговете на решенията“ учениците разглеждат хипотетични проблемни случаи и заедно чрез силата на думите, намират изход от всяка ситуация. И най-важното е, че това се случва посредством диалог, работа в екип, вслушване и зачитане мнението на другия, а не с вербално или физическо насилие. Директорката планира от следващата учебна година да кандидатстват за статут на иновативно училище – именно с приложение на инструментариум за преподаване на социално-емоционални умения, интегриран чрез съдържание през учебните предмети в начален етап на образование. Педагозите им са част от екипа на хората, които разработват методика за обучение в социално-емоционални умения, като част от елементите на възстановителната общност.
В училището има изградени кътове, където заедно разрешават конфликти. Става въпрос за места за отдих, където всички деца се събират и заедно обсъждат проблема, който е възникнал. След това, отново заедно намират неговото решение.
Родителите също подкрепят тази инициатива. Те
работят по проекта „Кръгове на решенията“ в пълно единомислие с педагозите.
„Очакват с нетърпение нашите занимания. Понякога се вълнуват повече и от децата. За нас това е изключително важно, защото примерът на подражание в тази най-ранна възраст са именно членовете на семейството и учителите. А когато те гледат в една посока, нещата се получават“, допълва моята събеседничка.
Ползите от тези нестандартни занимания за емоционалното здраве на децата са много. Благодарение на тях се разчупва стандартният модел на познатия до момента учебен час, повишава се мотивацията и се насърчава инициативността на децата.
„Убедихме се, че тази практика е изключително полезна за нас
и вярваме, че ще бъде от помощ и на други училища в страната“, казва още Филипова.
Преди броени дни се включват и в изследване с инструмент за оценяване на социалните и емоционалните умения за деца – I – IV клас. НУ „Хаджи Генчо“ е сред първите осем школа у нас, които взимат участие. Изпробването на специално разработения инструментариум е онлайн и в него с изричното писмено съгласие на родителите се включват 49 ученици от училището в Тетевен. Целта е да се даде възможност на родителите и учителите да работят заедно за подобряване на общуването между децата, за намаляване на агресията в училище, за по-ефективно и мотивирано учене в класната стая, за личностното израстване на децата.
„Съумеем ли да научим децата в начален етап на обучение да могат да разпознават емоциите си и да могат да ги владеят, това ще им бъде от полза в живота занапред“, завършва директорката.
Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":
Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5
Телефон: 0700 18466
Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg