Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Аз-букиНационално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
Няма резултати
Вижте всички резултати
Аз-буки Национално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2024 Брой 14, 4-10.04.2024 г.

5 топки, които правят 5 пъти по-щастливи децата

Петя Николова от Петя Николова
06-04-2024
в Брой 14, 4-10.04.2024 г.
A A
Победителите от 12. СУ „Цар Иван Асен II“, София, в Държавното първенство по доджбол. Снимки – Федерация по доджбол

Те са отдадени на спорта, непрекъснато работят за физическата активност на децата в училище и развиват в България все по-популярната игра, вече лицензирана и като спорт – доджбол. Разговаряме с инициатора и създател на доджбола у нас – Константин Миладинов, директора на ОУ „Д-р Петър Берон“ в Пловдив Стефан Кичуков и учителя по физическо възпитание и спорт в 12. средно училище „Цар Иван Асен II“ в София Стефан Чавдаров.

Разговорът се провокира от емоционалното съобщение, което Константин Миладинов направи в социалните мрежи по повод провелото се на 23 март тази година в Националната спортна академия Държавно ученическо първенство по доджбол. Участват ученици от 10 училища, като 3 от тях са от Пловдив, а 7 – от София. Първенството продължава няколко часа – от 9 до 15 ч. в съботния ден.

„Децата преживяха дълъг, изморителен, изтощителен маратон от срещи и издържаха геройски на физическото и психическото натоварване – пише в пост в социалните мрежи Миладинов. – Всеки отбор изигра по 5 срещи, а полуфиналистите и финалистите – по 6. Имаше разочаровани, имаше сълзи от радост и болка, но всичко приключи успешно, а отборите получиха справедливо класиране според уменията, с които разполагат в момента. Благодаря на преподавателите по физическо възпитание и спорт, които отделиха лично време в съботния ден за възпитаниците си и за спорта доджбол, защото в днешно време много малко човеци правят безвъзмездно нещо за други човеци.“

Започнал още през 2013 г. със собствени сили и ентусиазъм да налага в България доджбола – наподобяващ познатата на всички народна топка, Константин Миладинов

успява не само да зарази с играта учениците от вече над 400 училища, но и да го лицензира като спорт.

В Националната спортна академия кандидат-студентите имат възможност да се обучават и за треньори по доджбол, а Константин е първият, както казва самият той – в света, с бакалавърска степен по тази специалност. От настоящата година гордо показва своята диплома.

„Усилията си заслужават – споделя пред в. „Аз-буки“ Миладинов. – Играта е изключително динамична, може да се прилага почти навсякъде, а освен това

играят едновременно в един отбор момичета и момчета.“

Изграждането на взаимоотношения и контактът между момичетата и момчетата е важен за Константин. Той споделя, че преди време родители му се обаждат с желание да включат децата си в този спорт именно поради тази причина – за да контактуват с другия пол.

Победител на тазгодишното Държавно ученическо първенство по доджбол е отборът на 12. СУ „Цар Иван Асен II“ от София. Учителят по физическо възпитание и спорт, който води децата, се казва Стефан Чавдаров и с желание разказа пред „Аз-буки“ за опита си с учениците и доджбола.

На игрището децата са в смесени състави и всички играят заедно

„Когато преди три години започнах като учител по ФВС в 12. СУ, предложих на децата този спорт – споделя Чавдаров. – Тренираме като част от заниманията по интереси един или два пъти седмично. Миналата година станахме първи и на организираното състезание в СУ „Пейо Кр. Яворов“ в Пловдив. 90% от отборите са смесени – всеки от по 6 момчета и 6 момичета. Хубавото на този спорт е, че

дори тези, които не са на игрището, всъщност играят, защото „гонят“ топките.

По правилата само собствен играч може да върне топката на терена, така че те неиграейки на игрището, всъщност играят.“

Стефан Чавдаров уточнява, че децата проявяват интерес и са щастливи. Но дали този интерес ще се задържи, зависи от нас.

„Работил съм в няколко държави в чужбина и знам как е там, но в България децата спортуват до 12-годишна възраст и после край – казва Чавдаров. – Разпръскват се и само ако има клубове и могат да се включат в някой от тях, продължават, ако ли не – край със спорта. Така е и с доджбола. В момента обмислям дали да създам клуб, за да продължат да тренират след VII клас. Защото, когато отидат в друго училище, ако там не предлагат този спорт, естествено, спират да го тренират.“

Стефан е един от онези учители, за които е важно

децата в училище да имат богат избор от спортове.

В 12. СУ вече тренира малките ученици от III и IV клас по хокей на трева. Учудва се, че спорт, който от 1904 г. е олимпийски, у нас не е популярен. Но работи и се надява съвсем скоро да включи учениците си в първото им състезание. Предлага и

хокеят на трева, и доджболът да бъдат включени в учебната програма.

На същото мнение – да има повече спортове за избор в училище, е и директорът на ОУ „Д-р Петър Берон“ в Пловдив Стефан Кичуков. За него Константин Миладинов казва, че е единственият директор, който още при зараждането на доджбола в България му се обажда с желанието да съдейства и да въведе играта като спортно занимание за своите ученици.

„Имаме два отбора по доджбол – разказва за „Аз-буки“ Кичуков. – Сборна група от III – IV клас и сборна – от V до VII клас.

Играта е много емоционална и на децата много им харесва.

Досега не сме имали клас, на който да сме демонстрирали доджбола и да не пожелаят всички да играят. Традиционно в малките класове се играе познатата народна топка, но тя е с една топка, докато при доджбола се играе с 5 топки и е изключително динамично. Хубавото също е, че не се изискват конкретни физически качества от децата и не толкова спортни натури също могат да се включат. В доджбола са необходими не само бързина и ловкост, но и съобразителност – да видиш откъде идва топката. Освен това няма нужда от специално оборудване, както например за плуване или за стрелба с лък.“

С бакалавърска степен по специална педагогика, с магистратура по предучилищна и начална училищна педагогика, както и по приобщаващо образование, Стефан Кичуков притежава също и специалност „учител по ФВС“. Може би заради това ръководи училището в Пловдив винаги с едно наум – че

дигиталните трансформации са необходими, но не по-малко необходима на децата е и физическата активност.

Убеден е, че ако доджболът се включи сред спортовете в училищната програма, всички деца ще го играят. Като привърженик на запознаването на учениците с различни видове спорт, Кичуков споделя с радост, че ръководеното от него училище е единственото в Пловдив, където учениците имат възможност да се обучават от световен гросмайстор по шах.

„Въведохме го преди две години – споделя Кичуков. – Двама треньори се занимават с децата. Единият ги запознава с шаха като спорт в начален етап, а другият се занимава професионално с онези ученици, които наистина искат да се развиват. И двете групи се обучават безплатно. Гросмайстора ни осигури нашият бивш ученик шахматист Калоян Матеев, защото знае колко много може да даде на децата този спорт.“

Доджбол, хокей на трева или шах – ентусиазмът на учителите и директорите винаги заразява и децата. Константин Миладинов твърди, че идеята да развива доджбола у нас, го е осенила внезапно, сякаш „отгоре“ и затова няма да спре с усилията да популяризира играта. В негова подкрепа вече са много от учителите по ФВС и директорите на училища в България. Те откликват и после са възнаградени – виждат радостта, която излъчват учениците след активен ден. За да продължи напред и да финансира състезанията, Константин Миладинов и Федерацията по доджбол са обявили една полезна инициатива – всяка закупена топка е дарение в името на спорта.

Your Image Description

Свързани статии:

Мъдрите слова на Малкия принц STEM дни в иновативна образователна среда Предприемачеството е запазена марка за 108. СУ „Никола Беловеждов“ Да победиш себе си

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: 12. СУ „Цар Иван Асен II“доджболДържавно ученическо първенство по доджболКонстантин МиладиновСофияСтефан КичуковСтефан ЧавдаровСюжети

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
СподелянеTweet
Предишна статия

Водата – извор на живот

Следваща статия

СУ „Димчо Дебелянов“ в Белене отбеляза 54-а годишнина

Следваща статия
СУ „Димчо Дебелянов“ в Белене отбеляза 54-а годишнина

СУ „Димчо Дебелянов“ в Белене отбеляза 54-а годишнина

В брой 1/2024 на списание „История“: Българската парламентарна система в първите следосвобожденски години

В брой 1/2024 на списание „История“: Българската парламентарна система в първите следосвобожденски години

Оспорвана битка в деветото издание на „Млад дървосекач“

Оспорвана битка в деветото издание на „Млад дървосекач“

Последни публикации

  • Министър Красимир Вълчев: Качеството е най-важният капитал на висшите училища
  • Performance improvement and validation of a high temperature test fixture by virtual prototyping
  • Optimizing the mass of an orientation module for delta robots
  • НАТФИЗ отваря филиал в Бургас
  • Robust analysis of a quadrocopter
  • How to select projects and allocate funds to obtain the total maximum profit for facing many different investment projects in the production strategy management plan of discrete production enterprise
  • Application of computer modelling and simulation systems and intelligent decision support technologies in control systems
  • Budget-oriented control system for intelligent building automation modules with feedback
  • Artificial intelligence and biometric technologies in defense: algorithms and challenges
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 2/2025, година XLXII
  • Research on artificial neural networks as a regulator for an aviation DC generator
  • Вълшебство и интерпретация
  • За лидерството в образованието – с факти и аргументи
  • Две начала. Словашкият сюрреализъм и неговият европейски контекст
  • По стъпките на Ботев
  • Бакалавърските програми трябва да бъдат по-широко специализирани
  • STEM център и нов физкултурен салон за учениците в с. Скравена
  • Етнорелигиозната политическа субкултура в България – история на възникването ѝ, основни характеристики и предизвикателствата пред нея (1878 – 1934)
  • Постистината като езиков и културен феномен
  • Educational Gains of Digital Transformation in Academic Libraries: The Case of Istanbul University’s DijitalKütüpİST Project
  • Предизвикателства и предимства при внедряване на STEM/SТЕАМ проекти в училищното образование в България
  • Икономически университети организират единен приемен изпит по математика на 15 юни

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"