„Новият ни STEM център ще бъде в направление „Природни науки“. Ремонтът ще започне през април и имаме уверението на строителите, че ще можем да посрещнем новата учебна 2024/2025 г. с напълно оборудван кабинет“, разказва за в. „Аз-буки“ директорът на ОУ „Отец Паисий“ в село Страцин, община Поморие, Айдън Хасан.
Ръководеното от него школо е
сред първите 15, чиито проекти за изграждане на училищна STEM среда са вече одобрени за финансиране.
Идеята на педагогическия екип на ОУ „Отец Паисий“ е да бъдат изградени лабораторни кътове по физика, химия и биология. Така ще бъде осигурено място за практическо обучение на учениците. С отпуснатите средства за изграждане на нова училищна среда са решили да закупят и необходимото оборудване за провеждането на ефективно обучение, в това число и 10 комплекта очила за виртуална реалност, 3D принтер и скенер.
„Имаме пълна готовност да се адаптираме към промените, които настъпват“,
обяснява моят събеседник. Информационните технологии отдавна активно присъстват в часовете им. В клас учителите редовно провеждат интерактивни уроци, презентации, беседи, дискусии, дидактически и ролеви игри.
В прогимназиален етап учениците често работят и по проекти с различни междупредметни връзки, редовно се провеждат и вътрешни състезания по предмети. Така децата показват какво са научили, и си сверяват часовника със своите съученици.
„Става въпрос както за вътрешни, така и за състезания между училищата в областта“, уточнява Айдън Хасан. На мнение е, че тази практика се отразява положително на децата, защото с всяко следващо състезание те стават все по-уверени и все по-подготвени.
Възпитаниците им с голямо желание се включват и в конкурси и олимпиади както на местно, така и на регионално и национално ниво.
Редовно получават грамоти и отличия.
„Много е важно да се пречупят и да се преборят с притеснението си. Ако успеят да се справят с това още в ученическите си години, след това в живота им ще им бъде по-лесно“, разказва още той.
Училището в село Страцин е с богата история. То е създадено преди 143 години и до днес продължава да пази традициите си, осигурявайки достъп до качествено образование за всяко дете. То все още се намира на мястото, на което е било и тогава. Разбира се, през годините са правени различни ремонти.
„Понастоящем материалната база, с която разполагаме, също е добра – класните ни стаи са обширни, стараем се да отделяме средства за текущи ремонти, разполагаме с компютърен кабинет“, разказва директорът. В училищния двор с общински средства е изградено игрище с изкуствена трева.
„Надяваме се скоро с помощта и съдействието на Община Поморие сградата на училището да бъде санирана“, обяснява той. В момента кандидатстват по различни проекти с цел осигуряване на средства за целта.
През настоящата 2023/2024 г. учениците в училището в село Страцин са 110. Школото е средищно – имат 15 деца, които пътуват от съседното село Косовец. За придвижването им е осигурен училищен автобус от Министерството на образованието и науката.
„След завършване на основното си образование всички наши ученици продължават обучението си“, казва директорът. Повечето от тях избират Бургас, има и такива, които отиват да учат в Поморие. Айдън Хасан се гордее с всеки от завършилите ученици, които никога не прекъсват връзката с бившите си учители.
Основното училище предлага четири групи по занимания по интереси – „По математика мога повече“, „Ние, гражданите на Европа“, „Пъстър хоровод“ и „Сръчни ръце“.
С децата работят 15 учители, заедно с директора са общо 16. Трима от тях са под 35-годишна възраст. В работата си постоянно се стремят да повишават професионалните си уменията и да дават най-доброто от себе си. Участват по Националната програма на МОН „Квалификация на педагогическите специалисти“ и редовно се включват в различни обучения. Другите програми, по които работят, са „Информационни и комуникационни технологии“ и „Заедно в изкуствата и спорта“.
В екипа на Айдън Хасан има четирима педагози, които са бивши възпитаници на школото. Директорът също е учил в училището, което днес ръководи.
„Крайно време е обществото да погледне на учителската професия по друг начин.
Учителят трябва да бъде авторитет, а професията – престижна.
За съжаление, в последно време ставаме свидетели на необичайно явление – каквото и да се случи в училище, накрая все учителят е виновен. За да се промени това, са нужни редовна и ефективна комуникация и сътрудничество между учители и родители. Партньорството има основна роля за осигуряване успеха на учениците, само така можем да укрепим и върнем доверието в образователната система. Ние, като педагози, сме задължени да направим всичко по силите си да осигурим добра материална база и качествено образование за всяко дете. Бъдещето на страната ни е в децата и в младото поколение“, категоричен е моят събеседник.
Относно навлизането на изкуствения интелект в образованието, директорът е на мнение, че това ще бъде една от ключовите технологии в бъдеще, която изцяло ще промени и дигитализира обществото ни. Благоприятно ще се отрази и на мотивацията на децата и желанието им за учене.
„Но преди изкуственият интелект да влезе в час, е необходимо да се помисли в посока на това как всички учители в България да преминат през базово обучение за работа с него. В договорните условия за изграждането на STEM кабинета е включено и обучение на всички членове на колектива за работа с новото оборудване. Само така ще могат да извлекат всички ползи от новите технологии“, завършва той.
Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":
Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5
Телефон: 0700 18466
Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg