Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Аз-букиНационално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceeding of 34th International Scientific and Technical Conference Automation of Discrete Production Engineering 2025
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceeding of 34th International Scientific and Technical Conference Automation of Discrete Production Engineering 2025
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
Няма резултати
Вижте всички резултати
Аз-буки Национално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2024 Брой 2, 11 - 17.01.2024

Преходът от IV към V клас е най-труден

В математиката не трябва да се изпуска нишката, казва 27-годишният учител от ОУ „Георги Кирков“ в Казанлък Лъчезар Фотев

Диляна Кочева от Диляна Кочева
11-01-2024
в Брой 2, 11 - 17.01.2024
A A
Учениците на Фотев всеки час очакват ново предизвикателство или загадка

Последните три години учениците ни се представят много добре на Националното външно оценяване след VII клас. Най-трудният период за тях е преходът от IV към V клас. Причината е, че до този момент те са свикнали да бъдат с малък брой учители, а в прогимназиален етап на обучение нещата се променят. Всеки преподавател има различен подход и изисквания, а като прибавим към това и новия материал, който е много по-голям и труден, за тях промяната е осезаема“, казва 27-годишният учител по математика и информатика в Основно училище „Георги Кирков“ в Казанлък Лъчезар Фотев.

Той работи в школото от 2021 г. и води часовете по математика в V, VI и VII клас. Средното си образование получава в Професионалната гимназия по транспорт и транспортен мениджмънт в Града на розите със специалност „Икономическа информатика“. Висшето си образование завършва в Университета за национално и световно стопанство в София със специалност „Бизнес информатика и комуникации“. След това записва и педагогическа правоспособност за учител по математика и информатика. Преди да започне работа в училище, се занимава с информатика в частна компания.

Лъчезар Фотев

„Първоначално директорката на училището Сребра Касева се обърна към мен с молба за заместване. Преподавах една седмица и организацията на работата и времето с децата много ми харесаха. И така реших да остана. Смело мога да кажа, че съвсем случайно открих своето призвание и любимо работно място“, разказва моят събеседник. Училището, в което работи, е иновативно и затова той и колегите му ежедневно въвеждат нови методи на преподаване, като се стараят да представят учебния материал по завладяващ за децата начин.
В часовете по математика Фотев редовно организира образователни игри, в които участие взимат всички ученици. За него това е успешният модел за привличане на вниманието и възможност повече ученици да заобичат математиката.

„Дори и на някой ученик да не му се отдават точните науки, когато по време на игра познае верния отговор, започва много да ги харесва. Всеки обича да печели. Играта е прекрасен похват за повишаване на мотивацията и дори стремеж за затвърждаване или попълване на пропуски в старите знания“, обяснява той. Признава, че всяка учебна година преговорът преминава под формата на игра. По този начин често учениците успяват да покажат най-доброто от себе си. Редовно става свидетел как ученици, които в предишна година не са имали добри резултати, през новата година се мотивират и показват голям напредък – само защото са се запалили по играта.
„В математиката всичко е свързано. Ако пропуснеш един-два урока, след това трудно можеш да наваксаш. Важно е да не се губи нишката“, категоричен е младият учител. Затова се стреми да обръща индивидуално внимание на всеки свой ученик. Отлично знае къде са силните и слабите им страни, и по този начин не допуска никой да изос­тава. А когато работиш усилено всеки ден, резултатите не закъсняват.

Като млад учител, Фотев доб­ре осъзнава силата на информационните технологии днес.
И макар в момента да не преподава информатика, а само математика, няма как тя да не присъства в часовете му. Най-често използва две образователни платформи. Първата е за онлайн тестове, чиито задачи сам изготвя в зависимост от изучавания учебен материал. Форматът отново е под формата на състезание. Другата платформа, която му помага в часовете, е за асоциации с подръчни материали. Така, на игра, възпитаниците му откриват геометричните фигури навсякъде около себе си. „Учениците харесват часовете ми, защото им е забавно и интересно. Чрез игра те неусетно научават математиката. Всеки час очакват някое ново предизвикателство или загадка, която да решат“, споделя той.
С голям ентусиазъм и отдаденост Фотев подготвя възпитаниците си и за явяване на националните олимпиади и състезанието „Математика без граници“. Води и занимания по интереси „Компютърен свят“. Там е мястото, където математиката и информатиката се преп­литат в едно. Заедно с учениците му изработват различни дигитални елементи, в това число и коледни картички – изненада за екипа на училището.

„Учениците имат много пропуски в сферата на информационните технологии. Липсват им базови понятия. Когато основата не е поставена здраво в начален етап на обучение, много трудно се случват нещата в прогимназиалния“, разказва учителят. Категоричен е, че без базови знания трудно се надгражда и посочва, че в V клас учениците постъпват без елементарни познания за работа с различните офис пакети. Не знаят как да направят презентация на PowerPoint, затрудняват се с форматирането на текстов документ, не могат да променят разширението на документа и дори се чудят как да преименуват папката с документи. В същото време, смятат, че могат да програмират.
„До VII клас програмирането в учебната програма не е чрез код, а е графично – Scratch. Ако зависи от мен, това дори не мога да го нарека програмиране“, обяснява той. На мнение е, че няма как да се говори за програмиране, при положение че им липсват елементарни познания. Категоричен е, че е нужна промяна в учебната прог­рама по предмета „Компютърно моделиране“ в III и IV клас.

Овладяването на материала по математика в прогимназиален етап също е заложено на изградената основа от началния етап на обучение. „Ако учениците не са усвоили до автоматизъм таблицата за умножение и деление и не пресмятат бързо наум, няма как да се справят с новия материал“, категоричен е той. Учебната прог­рама е направена така, че няма време за запълване на пропуски.
В ОУ „Георги Кирков“ педагогическият колектив се състои от много млади учители. Всички те са отворени към предизвикателствата на новото време и технологиите не са им чужди. „Определено с млад екип се работи много по-лесно и раздвижено. Колегите ми предлагат постоянно различни идеи и иновативни методи. Но в никакъв случай не пренебрегвам и опита на учителите с по-голям професионален стаж от нас. Благодарни сме им много и от тях учим също много полезни неща. Опитът си е опит и никога не трябва да се подценява“, отбелязва моят събеседник.

Безкрайно много уважава педагогическата професия, защото самият той е от такова семейство. Майка му преподава икономика в продължение на 20 години, а понастоящем е учител в детска градина. Баба му пък е била учител по химия. „Като започнах работа в училището, повечето хора около мен не се изненадаха. Приятелите ми също го приеха много добре. Често чувам и „Дано да има повече млади хора като теб в сферата на образованието“, разказва той.
В началото, като започва работа, Лъчезар Фотев с голяма изненада разбира колко много административни задължения има един учител. „И ако административната тежест за учителя е голяма, то за класния ръководител тя е два пъти по-голяма. Натовареността е изключително сериозна, а срокът, за който трябва да бъде изпълнена – кратък“, отбелязва той. С усмивка разказва, че като ученик въобще не си е представял колко много неща правят учителите.

През настоящата учебна година Фотев не е класен ръководител, защото миналата изпраща своя клас. За него това е различна длъжност от тази на учителя. „Когато си класен, трябва да имаш готово решение за всеки проблем“, смее се той. В лицето на родителите на учениците си среща голямо разбиране и подкрепа. Своя клас определя като „един на милион“ – прекрасни деца с прекрасни родители. „Никога не съм имал проблеми с тях. Осъзнавам, че това е рядкост, и затова го оценявам“, допълва той.
Признава, че винаги ще запомни жеста, който правят за него в края на миналата учебна години. Всички ученици заедно решават да зас­немат видео за спомен. То е под формата на обзор за изминалите години, в които им е бил класен ръководител. При подготовката на видеото всеки ученик има своя роля – репортер, режисьор, сценарист. С коментар от мястото на събитието се включват не само децата, но и техните родители. А на предварително подготвени въпроси пред обектива на камерата отговарят колегите му от училището, в това число и директорката и зам.-директорите.
„Това беше най-емоционалният момент в живота си. Никога няма да го забравя. В такива моменти човек разбира, че това, което прави, си заслужава усилията“, завършва младият учител.

Your Image Description

Свързани статии:

Късмет е да се работи с мотивирани ученици Децата трябва да визуализират това, което учат Да поговорим на испански РУО с нови функции

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: Verba Magistri

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
СподелянеTweet
Предишна статия

Графити артисти с акция за училищни фасади

Следваща статия

Ученици представят достойно България

Следваща статия
Ученици представят достойно България

Ученици представят достойно България

Здравка Евтимова на „Бал на добротата“

Здравка Евтимова на „Бал на добротата“

Софийският залага на изследванията

Софийският университет пренася опит от Европа

Последни публикации

  • МОН ще предложи промени в учебните планове в гимназиален етап
  • Министър Вълчев откри обновената сграда на Националната финансово-стопанска гимназия
  • Парламентът реши да бъде открит Факултет по фармация към Бургаския държавен университет „Проф. д-р Асен Златаров“
  • Висшето училище по застраховане и финанси със седалище в София се преобразува в Университет по застраховане и финанси
  • Добър 4,27 по български език и литература за випуск 2025
  • 23 брой на вестник „Аз-буки“ ще излезе на 13 юни
  • МОН предприема мерки за насърчаване на интереса на учениците към изучаването на природни науки и математика
  • Приемат 41 566 студенти държавна поръчка наесен
  • Екипът на издателство „Аз-буки“ поздравява министър Вълчев по случай юбилея
  • Регионалното управление на образованието в Пловдив отличи заслужили директори и учители
  • 23 отбора показват умения по безопасност на движението по пътищата на националното състезание за ученици от V и VII клас
  • Сп. „Педагогика“, книжка 4s/2025, година XCVII
  • Вид воден саламандър е застрашен в дивата природа
  • Приказка за България
  • 11 училища развиват критично мислене и медийна грамотност в лаборатория в Бургас
  • Висшето училище по сигурност и икономика в Пловдив става академия
  • Сп. „Педагогика“, книжка 4/2025, година XCVII
  • Заместник-министър Таня Михайлова участва във фестивала „Дом на каузите“
  • В преследване на мечтите си
  • Заместник-министър Лазарова приветства участниците в ромския детски фестивал „Отворено сърце“
  • Очила за разходка в Космоса
  • Откриха STEM център на името на Валя Балканска

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceeding of 34th International Scientific and Technical Conference Automation of Discrete Production Engineering 2025
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"