Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Аз-букиНационално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
Няма резултати
Вижте всички резултати
Аз-буки Национално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2024 Брой 2, 11 - 17.01.2024

Само смелите постигат мечтите си

До 8 февруари 2024 г. на сайта на „Успелите деца на България“ на фондация „Димитър Бербатов“ се приемат номинации за най-добрите ученици в изкуствата, науките и спорта през миналата година

Петя Николова от Петя Николова
11-01-2024
в Брой 2, 11 - 17.01.2024
A A

Истината е, че Димитър Бербатов е едно от успелите деца на България. Осъществил мечтата си да се изявява на футболния терен, той става двукратен шампион на Англия, рекордьор по голове за българския националния отбор за всички времена и седемкратен „Футболист на годината“. И макар да е приключил с активната си спортна кариера, чрез учредената през 2008 г.
фондация „Димитър Бербатов“ продължава да отдава уважението си към успеха, постигнат с талант и усилия. Преди всичко – заради бъдещето на страната ни.
На 20 декември 2023 г. за 16-и пореден път започнаха Годишните награди „Успелите деца на България“. До 8 февруари 2024 г. на уебсайта https://www.dberbatov.org/nagradi/ се приемат номинации за най-добрите в изкус­твата, науките и спорта през 2023 г. Всеки, който е бил ученик или първокурсник през изминалата година*, независимо дали е дете, живеещо в България, или българче в чужбина, може да бъде номиниран за „Наградите…“ в настоящата кампания. Идеята на екипа е да стимулира не само работата върху таланта, но и неговата изява в конкурентна среда. Затова Проектът предвижда отличаване не просто на талантливи, а на изявяващи се деца – тези, които, освен че усъвършенстват заложбите си, ги проявяват в състезания.
С футболната звезда Димитър Бербатов и изпълнителния директор на Фондацията Димитрина Ходжева – първите в България, учредили годишни награди за ученици, включително за най-малките, „Аз-буки“ разговаря за успеха, за стойността на постиженията и за това как се насърчават талантливите български деца, за да аплодираме изявите им не само у нас, но и по света.

 

Екипът на фондация „Димитър Бербатов“ държи децата да са горди от постиженията си
и да ги споделят с широк кръг от хора

Ние не наричаме нашите деца талантливи, а изявени – уточнява Димитрина Ходжева. – И точно от родителите започва разликата между двете. За да се развие един талант, първо някой трябва да го забележи и да го разпознае като нещо важно за детето. Да потърси правилните хора, които да потвърдят това, което той предполага. После следват всички онези трудности, които познава всеки родител на дете, желаещо да развива заложбите си, за да ги изяви. Много хора в различно качество помагат на един талант по неговия път на развитие, но наблюдателността и отдадеността на родителите в началото е ключова.“

През 2023 г. „Аз-буки“ разказа за успехите на някои от децата, станали част от голямото семейство на фондация „Димитър Бербатов“. Сред тях са талантливият млад тенисист Иван Иванов, тийнейджърката с прекрасен глас Жаклин Костадинова и феята на балета Илайда Хюсеинова. Срещите ни с тях потвърдиха думите на Диди Ходжева, че отдадеността и отговорността на родителите към заложбите на техните деца е наистина ключов момент по пътя на развитието им.
„От опит мога да кажа, че с времето истински талантливите и с успехи бързо стават самостоятелни и сами разширяват полезните за тях контакти.
А тези, които само са опитали и не са готови да платят цената на успеха, бързо се отказват – споделя Ходжева. – Но от моя гледна точка последното не е слабост. Обикновено тези хора се реализират успешно, макар и в друга сфера. Да търсиш себе си, да се занимаваш с изкуство или със спорт, да се състезаваш – това няма как да е загуба на време и да не те надгради като личност.“

Димитрина Ходжева,
изпълнителен директор
на фондация „Димитър Бербатов“

За Димитър Бербатов, който не спира да търси начини да повлияе на младите хора да насочат енергията си в градивна посока, за да работят за бъдещето си, само смелите осъществяват мечтите си.
„Хората по различни начини постигат своя успех, но в рецептата винаги има мечта, амбиция да започнеш да я осъществяваш, и постоянство, за да я реализираш – казва Бербатов. – Разбира се, мечтата трябва да е стъпила върху талант и да бъдеш достатъчно смел. Само смелите осъществяват мечтите си. Понякога по-малкото талант се компенсира с повече работа. Но ако си само талантлив и не работиш – жалко за таланта, защото може да се погуби.“
„Когато работиш за бъдещето, гледаш в бъдещето – добавя Ходжева. – В самото начало, през 2008 г., нашата кауза изглеждаше незначима. Но винаги мислим какво има отвъд хоризонта.
С напредващи деца не можеш да си позволиш да зацикляш, забил нос в проблемите на днешния ден. Вярвахме, че трябва да се влагат усилия да се развива потенциалът на нацията в лицето на нейните целеустремени деца. Защото някъде там, след 10 – 15 години, те ще са тези, от чиито умения ще зависим всички.
И търсехме тези златни зрънца, помагахме колкото можем те да станат видими и да започнат да изглеждат значими за всички нас, като общество. Упрекваха ни, че помагаме на хора, които ще напуснат страната. Но ние не сме управленци. Дали някой ще приложи способностите си тук, или ще отиде другаде, зависи от държавата и нейните краткосрочни и дългосрочни политики.“

С 15 издания на проекта „Наг­радите…“ зад гърба си, Димит­рина Ходжева е убедена, че не може да се направи достоверен обобщен портрет на талантливите деца на България. „Колкото деца – толкова портрети – казва тя. – Оцветени от средата си, от заниманието, от характера, те са портрет до портрета. Но все пак ги обединява това, че имат талант, работят отдадено и им харесва да се конкурират. И още нещо – дори най-добрите и доказаните се нуждаят от одобрение и стимул. Имам респект към всяко от тях. Те са специални хора.“
И ако сред талантливите деца се срещат и такива, които тръгват с идеята само да станат популярни, или осъществяват родителски амбиции, тези, които според Ходжева попадат във фокуса им, определено притежават по-сериозна мотивация. Тя твърди, че всяка година правят условията на номинацията по-трудни, пресяват конкурсите, не търсят ефекта на гръмките определения за постиженията им, а знаят точно какви са те. Защото, ако не се задълбочават по този начин, биха могли да изпаднат в ситуация да поощряват украсена амбициозна посредственост. А това няма да е честно спрямо другите, които наистина имат стойностни отличия.
„Тези деца ме впечатляват всекидневно като феномен – споделя Димитър Бербатов. – Те са над обичайното като талант, работа и реализация. Но не искам да ги наричам изключителни, защото ми звучи все едно са сухари или самотни особняци. Извън таланта и постиженията си те са деца като всички други – можеш да си говориш с тях, да научиш нещо свежо, да се смеете и да се забавлявате. Но те всеки ден преследват целите си и затова имат моето уважение.“
Екипът на фондация „Димитър Бербатов“ държи децата да са горди от своите постижения и да искат да ги споделят с широк кръг от хора. За 2023 г. с лауреатски стипендии ще бъдат наградени максимум 9 деца: по три във всяка област на изява и в нея – по едно във всяка възрастова група (от І до ІV, от V до VІІІ и от ІХ до ХІІ клас). Българчетата от чужбина се номинират и ще бъдат оценявани наравно с децата от училищата в страната, а не в отделна категория. Всички наг­ради са индивидуални отличия, а постиженията най-вероятно ще бъдат включени отново в алманах, както е било досега.

Според Димитрина Ходжева децата повече се интересуват от статуетката, отколкото от прид­ружаващата я стипендия.
„Нашата статуетка се дава трудно и нейната стойност е висока – казва тя. – Имали сме случаи на отказ от стипендията в полза на друго дете, но статуетката никой не си отстъпва. Затова най-добрите, които я получават, се гордеят да бъдат нейни лауреати. В нашите годишни клубове се влиза при конкретни условия и самото членство там децата – свикнали на медали и успехи, приемат като високо признание за усилията си през годината. Особено когато статуетката е връчена от човек, реализиран на най-високо ниво в професията си. Харесва им много да се поз­нават, да общуват помежду си като хора със сходни ценности. Ние сме общност и се опитваме да имаме време заедно.“
Димитър Бербатов и Димитрина Ходжева променят проекта си заедно с децата и предизвикателствата на времето, с поглед винаги отвъд хоризонта. Те гледат на него като на привилегия. Привилегията да работят и общуват с изявени деца и техните отдадени родители. Да бъдат близо до семейства, посветили се изцяло на заниманията на децата си.
„В България има такива хора – казва Ходжева – свестни, позитивни, отдадени, възпитаващи. Не е лесно да учиш малкия човек на успехи и на загуби. Да не се главозамайва, да не се отчайва, да не завижда, да уважава чуждия успех. Това се опитваме да проповядваме и ние, както и техните треньори, които са другият им голям авторитет в живота.“
И кой, ако не Димитър Бербатов, знае най-добре как се изгражда характер на едно талантливо дете, как се преодоляват трудностите и се надделява над отчаянието след поражение.
„Според клишето грешките са уроци, защото се предполага, че човек се учи от тях – споделя той. – Но аз бих добавил интуицията си, а също така и търпението, защото някои неща просто отнемат време.“ А на въпроса дали някога си е казвал: „Ето нещо, което никога няма да успея да направя!“, отговаря: „Да пея и танцувам! Но дори във футбола е имало такива неща – гледал съм мои колеги как ги правят на терена, и съм си казвал, че аз никога не бих могъл! Човек трябва да е реалист и да има ясна представа и оценка за себе си. Но пък в същото време, на базата на тази реална оценка за себе си може да си каже и друго: „Аз мога да направя същото!“ и да се стреми да го постигне с времето.“

* На уебсайта на „Успелите деца“ – https://dberbatov.org/nagradi/ са всички условия, изисквания и упътвания
за номинациите.

Your Image Description

Свързани статии:

Покажи своя талант Ориста педагог Куанториум – пространство за интелектуална смелост От Украйна до протестите в Иран

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: Красив ум

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
СподелянеTweet
Предишна статия

Заповеди за обявяване на конкурси за заемане на длъжността „директор“ на общински институции в системата на предучилищното и училищното образование

Следваща статия

Изкуството помага на деца с дислексия

Следваща статия
Изкуството помага на деца с дислексия

Изкуството помага на деца с дислексия

Графити артисти с акция за училищни фасади

Графити артисти с акция за училищни фасади

Преходът от IV към V клас е най-труден

Преходът от IV към V клас е най-труден

Последни публикации

  • Детска градина „Деница“ с плакет на МОН за 50-годишнина
  • Enhancing Fundamental Movement Skills in Early Childhood: a Collaborative Multi-Sport Intervention Programme in Slovenian Kindergartens
  • Плуване за студенти като физическа активност в свободното време
  • Министър Вълчев: Ще предложа законодателни промени, с които кметовете да могат да обявяват неучебни дни само след съгласуване с МОН (ОБНОВЕНА)
  • The State of Inclusion in Adapted Basketball
  • Теоретичен модел за интердисциплинарност в обучението по баскетбол в професионалната подготовка по физическо възпитание и спорт
  • Изследване на болковата симптоматика при деца с отклонения от правилната стойка след приложено въздействие със средствата на терапевтичното плуване
  • Състояние на някои двигателни способности при деца от предучилищна възраст
  • „Мисия чист въздух“ – фестивал на химията в Бургас
  • Студенти ще могат да оценяват качеството на обучението в реално време с електронна платформа
  • Академия за млади таланти в село Дреновец
  • Изображенията на птици в античните подови мозайки от България от орнитологичен аспект: видове, произход и търговски връзки (II – VI в. н.е.)
  • Образователен форум събира иновативни училища и експерти в село Бистрица
  • Четири медала от Международната Менделеевска олимпиада по химия
  • Министър Вълчев постави началото на строежа на четири физкултурни салона в Казанлък
  • Съветът на ректорите: Кадри на МВР да правят дискусии за зависимостите в университетите
  • Ученици от Търговище влязоха в ролята на зам.-министри на образованието
  • Вицепрезидентът Йотова стана „Доктор хонорис кауза“ на Великотърновския университет
  • Perspectives on Food Waste Management and the Green Food Movement
  • Дигитални ресурси за развитие на ключови компетентности при изучаване на характеристиките на химичните процеси в X клас
  • Приложение на метода на концептуалните карти при преподаване на разделите „Електромагнитни явления“ и „Светлина“ от съдържанието по физика и астрономия в Х клас за формиране на ученическите представи за природата на светлината
  • Проучване на подходите към ученето на студенти по химия и фармация

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"