Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Аз-букиНационално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceeding of 34th International Scientific and Technical Conference Automation of Discrete Production Engineering 2025
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceeding of 34th International Scientific and Technical Conference Automation of Discrete Production Engineering 2025
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
Няма резултати
Вижте всички резултати
Аз-буки Национално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2024 Брой 20, 16-22.05.2024 г.

Образование с наука – надграждане

Учени от БАН и преподаватели от университети ще подкрепят училищата, предвижда нова национална програма

„Аз-буки“ от „Аз-буки“
15-05-2024
в Брой 20, 16-22.05.2024 г.
A A
Снимка – „Образование с наука“

Ангажиране на научния потенциал на Българската академия на науките, на държавните висши училища, обсерваториите, музеите и планетариумите в страната към подкрепа на средното образование с оглед справянето му с ключови предизвикателства и постигането на целите на Европейското образователно пространство. Това е основният акцент в проекта за нова Национална програма „Образование с наука“, публикуван за обществено обсъждане.

Освен на конкретни дейности, насочени към работата с млади таланти по Програмата се предвижда и методическото подпомагане на учителите за използването на научни подходи в образователния процес

и за повишаване на образователните резултати на учениците, като цяло.

Програмата с индикативен бюджет е до 3,6 млн. лв. и ще се реализира до края на септември 2028 г.

Получатели на средства по Програмата могат да бъдат акредитирани висши училища, институти и други звена на БАН, както и обсерватории, музеи и планетариуми. Те следва да сформират консорциум с водещ партньор БАН, която ще бъде и координатор на Програмата.

Заложено е в дейности по Програмата да бъдат обхванати

5000 ученици, 1000 учители и 150 училища.

Националната програма „Образование с наука“ надгражда успешния опит от сътрудничеството между МОН и БАН в периода 2019 – 2023 г., когато са утвърдени редица формати за въздействие на академичните среди върху средното образование.

Програма с името „Образование с наука“ започна през 2019 г., като съвместна инициатива на МОН и БАН с цел учениците да се докоснат до научните изследвания в Академията и с помощта на ментори да направят първите си разработки.

Тя имаше няколко успешни издания, като в нейните рамки бяха проведени тематични школи и редица организирани посещения в институтите, лабораториите и музеите на БАН. Учени създадоха свободно достъпни онлайн ресурси за средното образование – уроци и експерименти по биология, физика, химия, математика, информатика, география и български език. Проведоха се и квалификационни курсове, няколко състезания и издания на Панаира на науката и иновациите (Innofair).

В новата програма се предвижда

училищните институции да бъдат подкрепяни чрез менторска помощ

и съдействие при реализацията на нови и традиционни извънкласни и извънучилищни дейности.

Освен БАН като координатор на Програмата в проекта е записано, че Софийският университет ще координира дейностите за популяризация на науката, Великотърновският университет ще координира дейностите по компютърна математика, Институтът по математика и информатика – БАН, ще координира дейностите, насочени към надарени ученици, а Институтът за етнология и фолклористика с Етнографски музей – БАН – дейностите, извършвани в музейни пространства.

Основните дейности по Програмата са организиране на 20 летни школи за ученици с изявени научни интереси в съответствие с изследователския подход в образованието, базирани на успешния модел на Лятната изследователска школа на Ученическия институт по математика и информатика на БАН и школите по биология на Института по биология и имунология на размножаването към БАН. Предвижда се и чуждестранно участие и възможност на най-добре представилите се ученици да посетят водещи летни школи в чужбина.

Ще се изграждат и малки учебно-изследователски общности в партньорство с училищните STEM центрове и участие в събития за ученици на национално и международно ниво.

Сред дейностите по Програмата е и откриване на стажантски позиции

в научните организации и висшите училища за ученици и студенти. Стажовете ще са съобразени с учебните програми и ще предлагат работа в реална среда върху отворени научни проблеми и иновационни проекти. Заложено е на национално ниво да бъдат осъществени 50 стажа.

Предвижда се и провеждане на курсове и семинари за педагози, насочени към извънкласно, олимпиадно, изследователско и проектно базирано образование.

Заложено е и създаване на мултимедийно съдържание за целите на образователния процес и изнесена преподавателска дейност в музеи, институти, обсерватории и планетариуми.

По Програмата ще се провеждат и осигуряват технически научни конкурси

в национален и регионален мащаб, насочени към ученици и студенти. Приоритетна подкрепа ще получава развитието на състезанията по компютърна математика и конкурсите от тип научен панаир, които стимулират иновативното мислене, изследователската дейност и възпитават ключови умения и компетентности. Очаква се провеждането на 6 конкурса на национално ниво.

Ще се провеждат и подготовка и участие в международни научни форуми за ученици както с конкурсен, така и с несъстезателен характер.

Заложени са и публични лекции, демонстрации и други форми на комуникационни събития, насочени към популяризация на науката, научните изследвания и иновациите. По Програмата е предвидено още разработването и поддържането на уебсайт, портал и координирано присъствие в социалните медии.

В периода на реализиране на Програмата е заложено създаването на 15 научни и научнопопулярни публикации, на 60 дигитални образователни материала и 10 специализирани мултимедийни материала, както и 15 участия в национални и международни състезания.

Изпълнението на Програмата ще бъде наблюдавано от определена със заповед на министъра на образованието и науката комисия, в която ще участват представители на МОН, на Сдружението на олимпийските отбори по природни науки, на Съюза на математиците в България, на Съюз на учените в България, на Сдружението на директорите на математически и природо-математически гимназии.

Your Image Description

Свързани статии:

Нова научна програма за 8,5 млн. лв. Влажните зони съхраняват биоразнообразието Над 5 850 000 комбинации за матурата по БЕЛ Държавата подкрепя промени в Университета по хранителни технологии

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: БАНМОНОбразование с наукаРепортер

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
СподелянеTweet
Предишна статия

Нови зам.-министри в МОН

Следваща статия

Пет висши училища въвеждат дуалното обучение

Следваща статия
Пет висши училища въвеждат дуалното обучение

Пет висши училища въвеждат дуалното обучение

Училища и градини с бонуси за по-добри резултати най-рано през 2028 г.

Училища и градини с бонуси за по-добри резултати най-рано през 2028 г.

51 млн. лв. за ръст на заплатите в държавните висши училища

51 млн. лв. за ръст на заплатите в държавните висши училища

Последни публикации

  • Доц. д-р арх. Гичка Кутова-Каменова, ректор на УАСГ: Нужно е още по-тясно сътрудничество между бизнеса и висшето образование
  • Сп. „Математика и информатика“, книжка 2/2025, година LXVIII
  • Формообразуване на прилагателните с наставка -ен: морфофонологичен и методически анализ
  • The Ontological Status of the Curse and the War in Ukraine
  • Професионалният лекарски език
  • Семиотичната същност на жестовия език
  • Съвременната българска езикова политика – между кризите в обществото и динамиката на езиковите процеси (исторически и съвременни аспекти)
  • Пътища към света на другите. Преводните книги на издателство „Христо Г. Данов“ в първото му десетилетие (1960 – 1970 г.)
  • Езикът на края и езикът на света. Апокалиптичното писане на Блага Димитрова
  • Роли и езици в съвременното българско изкуствознание
  • Teaching Mathematics under Extreme Conditions: Ukrainian Realities and Experience
  • Interdisciplinary Connection between Mathematics and Physics in a Grammar School for Gifted Mathematics Students
  • Споделянето е пътят към успеха
  • Enchancing Visual Reasoning in Calculus: introducing a New Typology of Graphical Tasks
  • Една кратка формула за лице на четириъгълник с две равни срещуположни страни и приложението ѝ
  • Форум за киберсигурността събра експерти
  • Приложение на системи линейни уравнения в изравняване на химични уравнения
  • За целувката и изцелението
  • Artificial Intelligence – Assisted Learning in Moodle
  • Вестник „Аз-буки“ – брой 24/2025 г.
  • Три стипендии за деца с дарби от Фотоконкурса на „Аз-буки“
  • Снимка на броя: Златни медали

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceeding of 34th International Scientific and Technical Conference Automation of Discrete Production Engineering 2025
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"