Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Аз-букиНационално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
Няма резултати
Вижте всички резултати
Аз-буки Национално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2024 Брой 22, 30.05-05.06.2024 г.

Малките стъпки към голямата цел

Класният ръководител трябва да подготви децата за живота извън училище, казва Горица Маджарска от СУ „Козма Тричков“ във Враца

Диляна Кочева от Диляна Кочева
05-06-2024
в Брой 22, 30.05-05.06.2024 г.
A A
За позитивната среда в класната стая се грижат изцяло учениците. Снимки – Личен архив

Горица Маджарска е тазгодишният носител на наградата „Стоян Михайловски“ за особени заслуги в областта на просветното, културното и синдикалното дело на Синдикат „Образование“ към КТ „Подкрепа“. Учителката по история и гражданско образование в СУ „Козма Тричков“ във Враца получава високото признание в категорията „Класен ръководител“ за работата си с VIВ клас.

„Този клас е много добър. Май за всички свои ученици казвам така, но наистина са прекрасни“, споделя тя. Нейните деца, както сама ги нарича, са 26 на брой. Всеки от учениците ѝ е добър в нещо и има своя ярка индивидуалност. Затова и инициативите, в които се включват, са много и различни по характер. Сред тях са доброволчески и благотворителни кампании, спортни състезания, театрални постановки, музикални представления и дори групово представяне в рецитаторски конкурси.

„Наградата е резултат от колективна работа. Заслугата за нея със сигурност не е само моя. Тя е най-вече на децата,

защото винаги с желание се включват във всичко, което реша да правим, на техните родители, които винаги са до нас, и не на последно място – на ръководството и целия педагогически колектив, с който работя и ме подкрепя във всяко начинание“.

Горица Маджарска, учител

Така започва разговорът ми с класния ръководител на 2024 г. Горица Маджарска. Чистосърдечно признава, че не е очаквала да спечели отличието, защото по презумпция наградата в тази категория би следвало да отиде при начален учител.

„Всички имаме наблюдения колко много интересни неща правят колегите в начален етап, така че не очаквах да спечеля аз, която работя с по-големите ученици“, обяснява тя.

Маджарска преподава история и гражданско образование в прогимназиален и гимназиален етап на обучение. Работи като учител от шест години.

Средното си образование завършва в Професионалната гимназия по търговия и ресторантьорство във Враца със специалност „Счетоводство и контрол“. Още като ученичка любимите ѝ предмети са литература и история. От малка мечтае да стане учител. И всичко това предопределя избора ѝ за специалност в университета. Записва да учи „Педагогика на обучението по български език и история“ във Великотърновския университет „Св. св. Кирил и Методий“.

„Малко след като завърших образованието си, получих шанса да започна работа като учител. И оттогава до днес

не съм си представяла, че мога да работя нещо друго“,

разказва тя.

За моята събеседничка възможността да бъде класен ръководител, е привилегия и огромна радост. Работата ѝ позволява да опознае всяко дете и да види буквално как то пораства пред очите ѝ. А този процес обвързва. Обучението в университета не те подготвя за това. „Сигурна съм, че всеки класен ръководител минава през този емоционален път. Последната година преди раздялата с твоя клас е много важна. От една страна, трябва да ги подготвиш за всичко, което им предстои напред в живота, а от друга – да ги увериш, че не си ги изоставил и ще бъдеш до тях, ако имат нужда от теб“, обяснява учителката. Всеки ден точно това се опитва да направи – да помогне на учениците си плавно да преминат през проблемите за възрастта си, и да ги направи независими личности със собствено мнение.

Класен ръководител на настоящия VIВ става миналата година.

С такъв ентусиазъм и пламък в очите говори за „своите“ деца. В класа ѝ има изявени спортисти, ученици с академични постижения и деца с различни творчески дарби и наклонности. Интересното е, че на пръв поглед, всички те са много различни, но от друга страна, са обединени от общи интереси. И това, което Маджарска е открила за тези две години, е, че са много добри в художественото слово. Редовно ходят на рецитаторски конкурси, в които участват групово – като отбор. Миналата година печелят първо място в 61-вия Национален рецитал конкурс за изпълнение на Ботева и възрожденска поезия и проза. Тогава всички заедно рецитират стихотворението „Обесването на Васил Левски“ от Христо Ботев.

За позитивната среда в класната стая се грижат изцяло учениците. Те сами решават какъв да бъде интериорът в нея. Стените в стаята са в цветовете, които децата сами са избрали. Всеки гардероб е с индивидуален етикет, изработен лично от класната им. Стените пък са украсени с грамоти – свидетелства за общия им училищен живот и снимки от споделени моменти с родители, съученици и учители. Така една обикновена стая се превръща в тяхната класна стая.

„Предпочитам, когато има възможност, часовете на класа да бъдат изнесени или открити, или и двете заедно“, разказва моята събеседничка.

Затова често VIВ ги провеждат в музеи и културни институции в града. Редовно в тях се включват и майките и бащите на децата, а не само експертите от институциите. Провеждат открит урок за Васил Левски, а преди няколко месеца – за патрона си Козма Тричков.

Често класовете на часа се провеждат сред природата

За да поддържа духа и единството в класа,

учителката редовно инициира участието в различни състезания и доброволчески кампании.

Истината е, че децата с готовност и желание се включват във всяко ново начинание. Сред тях е и прекрасната инициатива „Осинови врачанско семейство“. Тя се организира за 17-а година поред по идея на граждански организации и помага на социално слаби семейства и техните деца. Кампанията е анонимна. Всеки желаещ да участва в нея, изтегля листче, където е написано какъв подарък детето си е пожелало за Коледа.

„Обикновено учениците се ентусиазират и купуват много повече от това, което е посочено“, обяснява моята събеседничка.

Миналата година по идея на учениците решават да направят тържество за своите майки по случай Международния ден на жената 8 март.

„Седнах до всяко дете поотделно и така, рамо до рамо, заедно измислихме стихотворение за всяка от тях. Помогнах с римуването, а всяко дете посочваше личните добродетели на своята мама“, посочва тя.

След това с помощта на другия родител, тайно от майките, намират общи снимки и превръщат стиховете със снимките в магнити – саморъчно изработени. И разбира се, кулминацията е празнично тържество с рецитал.

„Опитваме се да се обличаме тематично за всеки празник и да имаме костюми за различни поводи“, казва учителката. Така за 3 март обличат бели, червени и зелени дрехи в цветовете на националния трибагреник.

За Деня на християнското семейство организират състезание между отбори в състав родител – дете. За Коледа учителката написва представление с 26 роли в нея, за да може да се включи всяко дете. Пиесата е хумористична, а в края има подарък за всяко семейство. Празничната програма за Великден също е богата и изпъстрена с много събития. Учителката завежда своя клас в  Етнографско-възрожденския комплекс „Свети Софроний Врачански“ към Регионалния исторически музей във Враца. Децата с интерес наблюдават възстановката на традиционните обичаи за региона по случай празника. Направлявани от експертите от Музея се включват и в традиционното боядисване на яйца.

„Направи ми впечатление, че с всяка изминала година броят на желаещите да се включат в пресъздаването на традициите, свързани с великденските празници, намалява“, обяснява тя.

Причината за намаляване на интереса към инициативите, свързани с българските празници, може да се корени навсякъде. От една страна, учениците порастват, от друга – може би днес традициите не се спазват у дома в семейна среда, така както са се почитали преди. И за да запали интереса им, младата учителка решава да направи конкурс за най-хубаво боядисано яйце на ниво клас. По този начин успява да въвлече повече ученици и да събуди състезателния им дух.

„Работата с хора, като цяло, изисква доста умения да можеш да балансираш. Няма универсална формула за това как да се включат родителите в училищния живот. Аз самата също се уча всяка година и ситуациите, в които попадам, никога не са едни и същи“, разказва преподавателката.

В работата си се опитва да изслушва всички страни

и винаги да се допитва до мнението както на учениците, така и на родителите им. Телефонът ѝ е включен 24/7 и винаги могат да поговорят с нея при нужда. Тази комуникация е изключително важна и в случай на поява на проблем с някой ученик. Промяната в поведението му със сигурност ще бъде забелязана както в семейна среда от родителите, така и в училище – от класния му ръководител.

„За проблемите винаги трябва да се говори открито. Ако ги премълчаваме, с времето те стават по-големи и трудни за разрешаване. Малките стъпки са много важни в изминаването на цялостния път“, казва Маджарска и допълва:

„Важна е комуникацията, важно е общуването.

За всяко нещо трябва да бъде търсен учителят, но не за да му се търси отговорност накрая, когато ситуацията е изпусната, а в началото, когато има минимално притеснение, да се потърси начин за връзка и за общо разрешаване на проблема. Само така децата ще се почувстват спокойни, а когато са спокойни, могат да се концентрират върху това, което е най-важно за тях – образователния процес.“

Учителката е категорична, че незаинтересовани родители няма и няма човек, който да не обича детето си. И след като го обича, е склонен да се включи във всяка инициатива, която е в интерес на детето му. По същия начин стоят нещата и с проблемите – готов е да ги разреши по най-благоприятния за детето начин. Друг е въпросът, че понякога има не толкова активни родители. Тук идва ред на психологическия подход на учителя. Той трябва да инициира среща с родителя и да разговарят за ползите от участието му в училищния живот и колко е важно това за детето му. Учителката е категорична, че за въвличането на родителите в заниманията много им помага педагогическият съветник към СУ „Козма Тричков“. Той умело ги насочва кога, какво и как да направят.

Със сигурност за активността на родителите помага и родителският актив. Когато става класен ръководител, Маджарова веднага инициира сформирането му. Прави го на родителска среща, последвана от тематичен ден – Деня на християнското семейство. Срещата протича под формата на интервю с опознавателни въпроси за деца и родители. Всички те преминават през обща житейска ситуация, изпитвайки едни и същи емоции, а емоциите сближават. Неименуемо, в началото се прокрадва притеснението от това, че трябва да се представиш пред непознати хора. Но след това идва ред на удоволствието от това да представиш детето си пред всички. Категорична е, че многобройните общи инициативи сближават родителите на децата. „Важна е подкрепата на родителите към родителите. Ако се усеща, че каузата е обща, усилията на всички са в една и съща посока. А целите могат да бъдат различни – по-висок успех, разрешаване на конфликт вътре в класа или нещо друго“, завършва тя.

Your Image Description

Свързани статии:

А, кога свърши този час? За днешните деца Бай Ганьо не е антигерой Шеф готвач в учебната кухня Човек трябва да е влюбен в работата си

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: ВрацаГорица Маджарсканаграда „Стоян Михайловски“ПризнаниеСУ „Козма Тричков“

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
СподелянеTweet
Предишна статия

Шеф готвач в учебната кухня

Следваща статия

Софийският университет подобрява позицията си в QS World University Rankings

Следваща статия
1227 лв. стипендия за докторантите

Софийският университет подобрява позицията си в QS World University Rankings

Шестима ученици с отличия от Първия фестивал за творчество и иновации

Шестима ученици с отличия от Първия фестивал за творчество и иновации

Столичната община обяви приема на първокласниците

Столичната община обяви приема на първокласниците

Последни публикации

  • Храни и пития – от Ориента до столовата
  • Зам.-министър Лазарова се срещна с учителите от ПГ „Цар Иван Асен II“ в Хасково
  • И аз уча там! И аз боядисвам там!
  • „Златна ябълка“ за героите на децата
  • Вълшебни години
  • Всички живи организми излъчват сияние
  • Цената да бъдем красиви
  • Всяка извървяна стъпка дава резултат
  • България в образи и думи
  • Нередовният сън вреди на сърцето
  • Министър Красимир Вълчев: Качеството е най-важният капитал на висшите училища
  • Performance improvement and validation of a high temperature test fixture by virtual prototyping
  • Optimizing the mass of an orientation module for delta robots
  • НАТФИЗ отваря филиал в Бургас
  • Robust analysis of a quadrocopter
  • How to select projects and allocate funds to obtain the total maximum profit for facing many different investment projects in the production strategy management plan of discrete production enterprise
  • Application of computer modelling and simulation systems and intelligent decision support technologies in control systems
  • Budget-oriented control system for intelligent building automation modules with feedback
  • Artificial intelligence and biometric technologies in defense: algorithms and challenges
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 2/2025, година XLXII
  • Research on artificial neural networks as a regulator for an aviation DC generator
  • Вълшебство и интерпретация

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"