Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Аз-букиНационално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
Няма резултати
Вижте всички резултати
Аз-буки Национално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2024 Брой 26, 27.06.– 03.07.2024 г.

Новият тип задачи не спъна десетокласниците

Резултатите от външното оценяване са съизмерими с миналата година, отбеляза служебният министър на образованието и науката проф. Галин Цоков

Стела Маринова от Стела Маринова
26-06-2024
в Брой 26, 27.06.– 03.07.2024 г.
A A
Десетокласниците се справят с новия тип задачи на външното оценяване. Снимка – „Аз-буки“

Близо половината от задачите на националното външно оценяване в X клас и по български език и литература и по математика за първа година бяха с практическа насоченост. Явилите се на изпитите ученици се справят с новия формат, стана ясно по време на представянето на резултатите от НВО.

„Резултатите на десетокласниците са съизмерими с миналата година“, отбелязва служебният министър на образованието и науката проф. Галин Цоков.

Средният резултат по български език и литература е 49,4 точки при 49,44 миналата година. С промяната на формата на изпита нито една задача по български език и литература не е за възпроизвеждане на знания. А форматът на текста по български език и литература е с повече интегрални знания от различни области, които трябва да приложи ученик.

Положителното е, че учениците са се справили много добре със задачи, които изискват по-голяма интегралност на знанието.

Около 90% от тях работят по задачите със свободен отговор. Тази година по-голям процент от десетокласниците са работили и върху създаване на текст. Те са показали и добри умения за формулиране на тези, свързани с темата, по която трябваше да работят на изпита. Притеснително е обаче, че повече от половината ученици се затрудняват да определят мотив в изучен художествен текст, като имат откъс от текста.

По математика средният резултат е 33,1 точки при 34,5 през учебната 2022/2023 г. Учениците са се справили с практическите задачи, свързани с път, скорост, време, но имат затруднения със задачите, които са свързани с финансовата грамотност и изчисляването на лихва.

„Лекият спад на резултатите спрямо миналата година до голяма степен се дължи на това, че само 25 на сто от учениците са успели да решат задача, свързана с финансова грамотност“, посочва министърът.

По думите му, в часовете по математика

не се обръща достатъчно внимание на практическите теми, свързани с финансовата грамотност,

и това трябва да се подобри през следващите години.

Положителното е, че повече десетокласници се справят успешно със задачи за разчитане, интерпретиране и оценяване на статистическа информация, представена с графики или с диаграми.

„Това е добър резултат, защото това е основният индикатор за математическа грамотност и при изследванията PISA“, каза проф. Цоков.

Анализът на резултатите показва още, че много от регионите са показали по-добри резултати от миналата година.

Сред тях са Ловеч, София-област, Русе и Хасково. В същото време, в София-град, Благоевград, Габрово и Разград се отчита спад. Всяко от регионалните управления на образованието ще направи анализ на ниво област, да се установи кои училища са с понижени резултати и да се вземат мерки.

И тази година има само един ученик, който е успял да постигне 100 точки и на двата изпита. Положителното е, че представилите се без грешка по математика се увеличават. Тази година 100 точки на изпита получават 379 десетокласници при 329 миналата година. Броят на изкаралите нула точки на един от двата изпита намалява. В същото време обаче, се увеличават десетокласниците, които нямат нито една точка на двата изпита – тази година те са седем при само един миналата година.

Министърът припомни, че в края на миналата година екипът му пое ангажимент за плавна промяна на формата и типа въпроси на националното външно оценяване и държавните зрелостни изпити. Предвижда се от следващата учебна година подобрен да е форматът на външното оценяване в IV клас, а от учебната 2025/2026 г. – и на изпита на седмокласниците.

„За нас беше важно с външното оценяване в Х клас да видим доколкото учениците ще се справят, ако променим характера и формата на задачите, а не да дадем различно съдържание от това, което са учили учениците. Статистически погледнато, те са се справили на нивото на миналата година и по-добре от по-миналата година – обясни проф. Цоков. – Първите анализи на резултати са обнадеждаващи от гледна точка на това, че ако през следващите месеци и години се работи целенасочено върху това децата в клас да решават задачи с по-голяма практическа насоченост, да изпробват решаване на такива задачи под формата на пробни изпити и пробно външно оценяване, те ще постигнат и по-добри резултати.“

Успоредно трябва да се променят и учебните програми.

Министърът припомни, че е разработена визия за тях, така че да бъдат по-компетентностно ориентирани и насочени към изграждане на умения, а не само на възпроизвеждане на знания.

„Това вече ще гарантира, че учениците ще се справят много по-добре с такъв тип задачи при оценяването. Ако в структурата на учебните програми има елемент на интегралност и по-голяма ориентираност към формиране на умения, то съвсем естествено ще се промени в по-голяма степен форматът на оценяването“, каза проф. Цоков.

И допълни, че в хода на обсъжданията в страната е коментирано учебното съдържание да бъде адаптирано към възможностите на отделните ученици в рамките на дадена община и на дадено училище.

На база на общата визия ще се разработи цялостна концепция за учебните програми за различените етапи и степени на обучение. „Процесът на промяна на учебните програми може би ще продължи 4 – 5 години. Трябва да има последователност в политиките“, допълва министърът.


Your Image Description

Свързани статии:

Публикувани са резултатите от матурите и външното оценяване в IV клас Над 50 000 десетокласници се явиха на НВО по математика Държавата подкрепя промени в Университета по хранителни технологии Седмокласниците с по-високи резултати по математика

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: БЕЛматематикаМОННВОРепортер

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
СподелянеTweet
Предишна статия

В Министерския съвет

Следваща статия

Държавата подкрепя промени в Университета по хранителни технологии

Следваща статия
Държавата подкрепя промени в Университета по хранителни технологии

Държавата подкрепя промени в Университета по хранителни технологии

Четири медала от Балканската олимпиада по физика

Четири медала от Балканската олимпиада по физика

Университетите приемат до 150 лица с предоставена временна закрила

Университетите приемат до 150 лица с предоставена временна закрила

Последни публикации

  • Изкуството да отстояваш позиции
  • Българска ученичка завоюва първа награда за физика и астрономия в САЩ
  • В крак с новите технологии
  • Млади звезди се захранват с хаоса, за да изградят планети
  • Красотата на детството
  • Министър Вълчев гостува на Нов български университет
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 2/2025, година XXXIII
  • Подкрепа за развитие на дуалното обучение
  • Еврокомисията инвестира 1,25 млрд. евро в научни изследвания
  • Министър Красимир Вълчев откри STEM център в Костенец
  • В един от най-престижните университети в САЩ ще се преподава български език
  • The Psychosocial Dimensions of Bulgarian Migration to Italy
  • Аспекти от културното наследство на област Стара Загора: многообразие и обществена значимост
  • Вторият държавен съд (1910 – 1914) и обвиненията срещу бившия министър-председател П. Гудев (1907 – 1908)
  • Испански дипломати за историята на Балканите и за българите XVIII – XIX в.
  • Educational-Intellectual Centres in the Ukrainian Baroque Era and Their Role in Cultural Interactions with The South Slavic World
  • Oценка на ефекта от приложението на кръгова тренировка върху функционалните възможности при студенти от СУ „Кл. Охридски“
  • Aнализ на съществуваща статистически достоверна разлика след прилагането на комплексна програма за провеждане на спортно усъвършенстване по ориентиране при студенти от Tехническия университет – София, Филиал Пловдив
  • Към въпроса за подкрепа на деца със специални образователни потребности чрез допълнителни спортни дейности
  • От състезанието към куиза
  • Изследовател от топ 2% учени в света влиза в екипа на българския INSAIT
  • The Hexaxial System in Physiology Training. Didactic Model

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"