Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Аз-букиНационално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
Няма резултати
Вижте всички резултати
Аз-буки Национално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2024 Брой 27, 04– 10.07.2024 г.

Децата имат нужда да бъдат чути

В столичното 7. СУ „Св. Седмочисленици“ работят двама психолози, но според ръководството трябва да са повече

Зина Соколова от Зина Соколова
09-07-2024
в Брой 27, 04– 10.07.2024 г.
A A
В училището има и две подотвителни групи от 6-годишни, които се обучават на полудневна организация. Снимки – Олег Попов и 7. СУ „Св. Седмочисленици“

Тази година столичното 7. СУ „Св. Седмочисленици“  навършва 145 години  от създаването си. То е основано през 1879 г. със специален указ на министъра на Просвещението Марин Дринов като Първа софийска държавна девическа  гимназия. Годишнината е отбелязана с много инициативи, а кулминацията е концертът на учениците в залата на Университета по архитектура, строителство и геодезия. В програмата са включени рецитали на двата хора от начален и прогимназиален етап, много танци, както и демонстрации на  ученици, които тренират бойни изкуства и са спечелили множество медали, между тях и две момичета. Традиционните изложби на рисунки в училищните фоайета тази година са посветени на юбилея.

Маруся Никова, директор

„Концертът беше много зареждащ – казва Маруся Никова, директор на училището. – Има с какво да се гордеем. Трудно е да се изброят успехите на нашите ученици дори само за една учебна година. А като се има предвид колко са минали през нашите стаи в годините назад, то и успехите наистина са внушителни. Много от възпитаниците ни са видни личности в различни сфери.“

Изключително високи са и резултатите от различните олимпиади, основно в прогимназиален етап – учениците стигат до областни и национални кръгове. След като завършат „Седмо“, отиват да следват в някой университет у нас или в чужбина. От училището започват да издават справките за успех за кандидатстване още в края на XI клас. В XII повечето зрелостници вече знаят къде са приети.

Традиционно резултатите от националните външни оценявания и държавните зрелостни изпити са над средните за региона и за страната. Всяка година те се качват на сайта на училището, което ориентира родителите на настоящите и бъдещите ученици за нивото на преподаване.

Фактът, че почти няма свободни места, е показателен и е критерий за това, че училището е желано.

Конкуренцията става все по-голяма и екипът се старае да отговаря на съвременните изисквания.

„Знаем, че сме задължени не само към хората, работили преди нас, а и към учениците и техните родители, които очакват най-доброто за децата си, а след здравето е образованието – подчертава Маруся Никова. – Така че залагаме на квалификацията на колегите. Всяка година те изкарват различни курсове. Квалификацията е с пожелателен характер, но няма колеги, които да не го искат. Правим и открити уроци, колегите си разменят добри практики.“

Училището се намира на хубаво място в центъра на София – в съседство има много галерии, музеи, спортни площадки. Педагозите се възползват максимално от възможността за открити уроци в различни музеи.

7. СУ е и училището, което прави първия открит интердисциплинарен урок в МОН – по повод на Сурва.

В него са съчетани всички възможни дисциплини, изучавани в училище. Децата са много щастливи, включително имат и кукер.

В район „Средец“ 7. СУ „Св. Седмочисленици“ е с най-голям брой паралелки – 55, и с най-много ученици, има и две подготвителни групи с 6-годишни, които се обучават на полудневна организация. 95% от децата в начален етап продължават в прогимназиален тук. Други се насочват към Софийската математическа гимназия, ако са с изявени математически способности, или към Националната гимназия за древни езици и култури, ако са с наклонности към хуманитарните предмети. Останалите пълнят топ 10 на гимназиите в София, по думите на директорката.

„Бившите ни ученици често ни посещават – казва тя. – Има и такива, разочаровани от чужбина, връщат се в България. Невинаги нещата стоят така, както са си представяли. Хубаво е, че се връщат. Не всички, но има и такива. На 15 септември винаги имаме бивши ученици, дошли да ни видят, както и на изпращането  на абитуриентите. Много им се радваме. Училището е не само институцията, която им дава знания и умения, но научават и житейски уроци.“

Много от децата имат нужда да бъдат чути от някого.

Най-често това е екипът от двама психолози, педагогическия съветник и класните ръководители. Вратите им винаги са отворени.

„И въпреки това имам усещането, че са крайно недостатъчно – казва Маруся Никова. – Да има дори само с кого да си поговорят, за тях е изключително важно. Иска ми се да разширя екипа от психолози, но сме ограничени като база и като финансови възможности. А виждаме колко е важно това. Особено в годините след пандемията, които дадоха много голямо отражение върху психиката на децата, трудно им беше връщането в класните стаи. Престоят в затворено пространство с ограничен кръг от хора си каза думата. Предполагам, че тепърва ще берем плодове от това, което ни сполетя. Основната им комуникация е през телефоните, няма го живия контакт. Но се надявам с времето и това да бъде преодоляно. Поне в училище се опитваме да ги приобщим, включваме ги в различни дейности, имаме занимания по интереси, където могат да се изявяват. Правим доста спортни мероприятия. Няма Ученически игри, в които да не сме участвали.“

7. СУ „Св. Седмочисленици“ е в „Гугъл“ сертифицираните училища

– всеки ученик и учител има собствен акаунт в класните стаи. В началото на годината се правят виртуални класни стаи, които се ползват за качване на материали, на домашни. И ако се наложи, веднага може да се премине към обучение от разстояние в електронна среда. В началото на дистанционното обучение преди няколко години учители и ученици се обучават взаимно – учителите им дават знания, учениците ги учат как да се справят с техниката.

Миналата година училището се включва в работата по проект със Столична община и асоциация „Анимус“ за подвижен психологичен кабинет заедно с още 3 – 4 училища. Два пъти седмично идват външни психолози, с предварително изготвен график, където са записани учители, родители, ученици. Всеки, който иска, се възползва от услугата. Информацията е строго конфиденциална, но въпреки това ръководството на училището получава обратна връзка, че е имало желаещи и от трите страни да си поговорят с външен психолог. А основните теми за разговор с родители и учители са били как да мотивират децата да учат. Колкото до учениците, там главното са били „Радините вълнения“…

В 7. СУ учат 1350 ученици, на двусменен режим. Школото няма никаква възможност да се разшири, дори в двора му е част от Министерството на вътрешните работи.

Сред основните предизвикателства, които откроява директорката, са учебниците от VII до XII клас. За тях трябва да се проведат обществени поръчки. После да се намери място къде да се складира този голям обем от учебници. „Дано да ги ползват – казва директорката за по-големите ученици. – Според мен един електронен вариант на учебниците беше по-добре решение.“

Освен раздаването на новите учебници до XII клас трябва организация и за учебниците за начален етап – да се върнат старите, да се раздадат новите.

Друго предизвикателство пред екипа е изграждането на STEM кабинетите.

Сроковете се бавят и педагогическият екип е притеснен, защото лятото е моментът, когато се правят основните ремонтни дейности. Всички се надяват строително-монтажните работи да приключат преди началото на учебната година.

Тежък е  проблемът с намирането на кадри – особено информатици, математици. Четири години в училището се реализира успешен план-прием в специалност „Хардуерни и софтуерни науки“. Но сега не се планира такава паралелка в осми клас, защото няма как да я подсигурят кадрово.

„Затова се насочихме към природните науки – обяснява Маруся Никова. – Всяка година извеждаме 1 – 2 групи профил „Биология“. Всяка година имаме студенти по биология и медицина. Ние сме базови учители, включително и аз, на Софийския университет – и не само на Биологическия факултет, а и на Историческия, от създаването на Университета, на Факултета по славянски филологии, на Философския факултет. Така че през нас минават много студенти на стаж. Понякога успяваме да си „откраднем“ някого от тях да остане на работа. Затова се насочихме към природните науки и там всъщност ще поставим акцента. По принцип трудно се намират преподаватели и по природни науки, но

фактът, че сме базово училище на Биологическия факултет, ни помага много.

В момента наша бивша ученичка е при нас преподавател с биология и английски. По същия начин успяваме да намерим историци, географи. Много са кандидатите за учители по английски и по физическо.“

Като куриоз директорката дава пример как при събеседването с кандидати за преподаватели по английски език те отказват да отговарят на английски. А тук английският е първи профилиращ предмет. Като втори езици се предлагат испански, френски и немски. Някои от новоназначените си тръгват след  2 – 3 седмици. Но за радост на екипа всяка година има и по едно добро попадение.

В училището има и 20 деца със СОП, а това е най-големият брой в район „Средец“. Според Маруся Никова е редно те да бъдат разпределени равномерно.

Your Image Description

Свързани статии:

Лекарство срещу дезинформацията: В 15. СУ „Адам Мицкевич“ в София развиват умения за отсяване на информацията в интернет и рефлекс за проверка на нейната достоверност Изкуството е страст за учениците в ОУ „Петко Ю. Тодоров“ Ученици от ТУЕС с отличие от Европейския хакатон за отбранителна техника Ден от душата на едно 110-годишно училище

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: 7. СУ „Св. Седмочисленици“Маруся НиковаРегиониСофияЮбилей

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
СподелянеTweet
Предишна статия

Кой определя категорията труд и какво означава това за нас?

Следваща статия

Млади творци представиха филми и подкасти на международния медиен фестивал „Арлекин“ (обновено)

Следваща статия
Млади творци представиха филми и подкасти на международния медиен фестивал „Арлекин“ (обновено)

Млади творци представиха филми и подкасти на международния медиен фестивал „Арлекин“ (обновено)

Едно стихотворение – 21 илюстрации

Едно стихотворение – 21 илюстрации

Школи за дарования

Школи за дарования

Последни публикации

  • България в образи и думи
  • Нередовният сън вреди на сърцето
  • Министър Красимир Вълчев: Качеството е най-важният капитал на висшите училища
  • Performance improvement and validation of a high temperature test fixture by virtual prototyping
  • Optimizing the mass of an orientation module for delta robots
  • НАТФИЗ отваря филиал в Бургас
  • Robust analysis of a quadrocopter
  • How to select projects and allocate funds to obtain the total maximum profit for facing many different investment projects in the production strategy management plan of discrete production enterprise
  • Application of computer modelling and simulation systems and intelligent decision support technologies in control systems
  • Budget-oriented control system for intelligent building automation modules with feedback
  • Artificial intelligence and biometric technologies in defense: algorithms and challenges
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 2/2025, година XLXII
  • Research on artificial neural networks as a regulator for an aviation DC generator
  • Вълшебство и интерпретация
  • За лидерството в образованието – с факти и аргументи
  • Две начала. Словашкият сюрреализъм и неговият европейски контекст
  • По стъпките на Ботев
  • Бакалавърските програми трябва да бъдат по-широко специализирани
  • STEM център и нов физкултурен салон за учениците в с. Скравена
  • Етнорелигиозната политическа субкултура в България – история на възникването ѝ, основни характеристики и предизвикателствата пред нея (1878 – 1934)
  • Постистината като езиков и културен феномен
  • Educational Gains of Digital Transformation in Academic Libraries: The Case of Istanbul University’s DijitalKütüpİST Project

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"