Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Аз-букиНационално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
Няма резултати
Вижте всички резултати
Аз-буки Национално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2024 Брой 3, 18 - 24.01.2024 г.

Информацията не прави знанието

Екраните лишават децата от реална представа за света, казва старши учителят по физика и астрономия Мариана Анастасова

Диляна Кочева от Диляна Кочева
17-01-2024
в Брой 3, 18 - 24.01.2024 г.
A A

Мариана Анастасова е старши учител по физика и астрономия в Профилираната природо-математическа гимназия „Акад. Никола Обрешков“ в Бургас. През 2023 г. тя получава една от двете награди на Министерството на образованието и науката „Константин Величков“ в категорията „Работа с ученици с изявени дарби“. Мариана Анастасова има почти 40-годишен стаж като учител и през годините от нейната класна стая са излезли не само златни, сребърни и бронзови олимпийци, но и много талантливи деца, носители на други престижни медали и награди.

 

 

Мариана Анастасова

В края на професионалния си път посрещам наградата с дълбоко удовлетворение. Благодарна съм, че тези усилия, полагани буквално десетилетия наред, са забелязани от някого и оценени“, разказва за в. „Аз-буки“ Мариана Анастасова – старши учител по физика и астрономия в Профилираната природо-математическа гимназия „Акад. Никола Обрешков“ в Бургас. Истината е, че това далеч не е първото отличие на преподавателката, но наградата „Константин Величков“ тя определя като „венец на дългогодишните се усилия“.

През годините десетки нейни възпитаници са станали златни, сребърни и бронзови олимпийци, и носители на редица престижни отличия.

Много от тях продължават образованието си в български и световни университети и развиват професионалния си опит в областта на физиката и астрономията. Въпреки това все още се наблюдава голям недостиг на учители по физика и химия.
И този проблем не е регионален и не се отнася само за област Бургас, а е национален – учители по физика се търсят в цялата страна.

На въпрос защо младите хора не искат да се върнат в училище в ролята на преподаватели след завършване на висшето си образование, Анастасова отговаря с доза тъга: „Днес рядко младите хора се насочват точно към физиката. Това е така, защото е свързано с полагането на много усилия през годините, а в същото време е безкрайно трудно за реализация. През последните десетилетия във всеки випуск имам поне по двама ученици, които записват да учат специалността „Физика“ в университета. Но в повечето случаи те завършват образованието си в чуждестранни висши учебни училища и остават да се развиват професионално там, а не се връщат у дома. Такава е и съдбата на младите хора, които избират Физическия факултет към Софийския университет „Св. Климент Охридски“, за да надградят наученото в гимназията. Те също след завършването си се реализират или в столицата, или в чужбина. Никой не иска да се завърне като учител по физика в Бургас.“

В момента в ППМГ „Акад. Никола Обрешков“ има двама учители по физика – моята събеседничка Мариана Анастасова и Георги Стойчев. И двамата са в пенсионна възраст, като Стойчев от три години вече дори е пенсионер. Но те продължават да работят, защото няма кой да ги замести. Освен редовните часове от общообразователната програма водят и профилираната подготовка.

„Това е изключително тежко и не всеки би се наел да го прави“, обяснява Мариана Анастасова. Тъжното е, че всяка година те насочват и мотивират младите хора да учат физика, но след това никой не се завръща в Бургас. „Гордея се с всички свои възпитаници, които се реализираха успешно. Но в същото време, много ме боли, че няма на кого да предам щафетата, и никой не иска да продължи по моя път“, обяснява тя. А този път не е никак лесен.
За да станеш добър учител, не трябва да щадиш нито време, нито усилия.

Първо, нужни са около 15 години, за да се изградиш като специалист. Това е дълъг период, в който трябва да се отдадеш само на физиката. „И на фона на това, кажете ми, как да накараме тези младите хора, които са предимно момчета, да се завърнат в училище и да станат учители“, пита реторично учителката. Тя не отрича всичко, което Министерството на образованието и науката е направило и продължава да прави, за да може социалният статус на учителя да се повиши и професията да се ползва с по-голям престиж сред обществото. Но също така добре осъзнава, че учителската професия не е най-подходяща за млад мъж, на когото му предстои да изгради собствен дом и да създаде семейс­тво, за което да се грижи. И тук не става въпрос само за пари, а и за цялото време и сили, които ще трябва да посвети на училището.

Истината е, че Мариана Анас­тасова страда и за това, че най-кадърните и мотивирани млади хора напускат страната ни и никога не се завръщат отново. Редовно ѝ се налага да пише препоръки на свои ученици за кандидатстване зад граница. Всички те имат безспорни качества, но ситуацията у нас е такава, че за съжаление, нямат достойно поле за реализация.

Като учител с дългогодишен педагогически стаж, Анастасова вижда и как се променят нагласите на учениците през годините. Тя най-добре може да направи сравнението между предишните и настоящите поколения млади хора.

„Само за няколко години забелязвам голяма разлика и у учениците. Настоящите възпитаници в V и VI клас са далеч по-малко мотивирани да учат, от тези, които бяха преди 4 – 5 години. Децата са буквално обезобразени. Те нямат въображение, нямат мечти и нямат цели. Липсват им елементарни умения. Не са глупави – много са будни, но все по-трудно се справят“, обяснява тя.
Истината е, че днес всички сме заобиколени от различни източници на информация.
Отговорът на всеки въпрос е само на клик разстояние.

Нужно е само да знаеш къде и как да го откриеш. Новите технологии много дават, но и много взимат. „Информацията не прави знанието“, категорична е моята събеседничка. Тя е на мнение, че проблемът се корени още от най-ранна детска възраст, като започнем със съвременните детски площадки, където всичко е обезопасено. „Тази защитена среда променя представите на децата за света. Няма нищо лошо да предпазваме децата си да не се ударят, но също така няма и нищо лошо в това детето да ожули коляното си на паважа, за да разбере как да се предпази следващия път“, обяснява моята събеседничка. Всеки човек трябва сам да натрупа сетивния си опит, а това може да се случи само ако се докосне до природата – пясъка, калта, дъжда и снега.

Огромна вреда върху развитието на децата оказват и екраните, които ги заобикалят отвсякъде. „Това ги лишава от реална представа за света, в който живеят. Много от тях смятат, че това, което виждат в телефона, е реалността, а тя далеч не е такава“, казва Анастасова. Освен това новите технологии лишават децата и от възможността да развият въображението си, да се научат да визуализират текста, който прочетат, и да си представят различни сюжети.
„И няма как да развият всички тези умения, защото са свикнали да получават информацията наготово. Наготово чакат и решението на задачата в час, а не се опитват сами да достигнат до него“, допълва учителката по физика и астрономия.

На мнение е, че на днешното поколение му липсват и елементарни навици за учене – такива, които се формират още в начален етап на обучение. Те не са научени на постоянство, труд и упоритост. „Причините са комплексни, а резултатът не е добър“, категорична е моята събеседничка.
Модерните STEM центрове също определя като изкуствено създадена среда, в която има опасност отново учениците да получават информацията „на тепсия“, а не да търсят начин, по който сами да стигнат до нея. Анастасова обича да цитира учителя по физика Теодосий Теодосиев-Тео и казва: „Трябва да има необходим минимум от неблагоприятни условия, за да могат децата да се развиват, да преодоляват предизвикателствата и да се научат как да се изправят пред реалните проблеми. Не трябва да ги поставяме в готови ситуации – предварително предизвестени“, обяснява тя. Мариана Анастасова е посещавала почти всички семинари на учителя вдъхновител и нейните виждания силно се припокриват с неговите. Обединява ги не само предметът, който преподават, а и начинът, по който да предават знанията на учениците – чрез развиване на сетивния опит на учениците.

Ако един учител е добър, той лесно намира правилния път към децата. За старши учителя от Бургас тайната как учениците да заобичат физиката, е проста. „Сложните неща трябва да се обясняват на прост език – така че всеки ученик да може да ги разбере. Веднъж когато го разбере, очичките му светват и искрата на познанието се запалва. Когато го задължиш да учи без разбиране, и само нахвърляш сложни термини и формули, които очакваш да научи наизуст, нещата няма да се получат. Така само може да спечелиш тяхното отвращение“, смята тя. Учителката е категорична, че за да бъде обучението по физика по-интересно на децата, задължително във всяко училище трябва да има отделен кабинет по физика.
„Трябва да има отделно кътче за химия, отделно за биология, отделно за физика и т.н. Така тази класна стая ще бъде пригодена изцяло за практическите нужди за обучението по конкретния предмет“, обяснява моята събеседничка. По този начин и преподавателите няма да трябва да се договарят кой и кога да използва общия кабинет. „Децата жадуват да видят опит. Без онагледяване нещата се случват много трудно. За да разберат материала, трябва да го видят с очите си и да го пипнат с ръка“, казва тя.
От опит посочва и друг начин за повишаване на мотивацията на учениците, а именно – прес­трашаване да се явят на състезание или олимпиада. „Много е важно да се явят и да видят, че могат. Първата стъпка към успеха е изграждането на реално самочувствие и точна преценка за уменията, които притежават. Направят ли го, след това могат да надграждат и самоусъвършенстват себе си“, завършва тя.

Your Image Description

Свързани статии:

Кукери от БНУ „Йордан Йовков“ в Букурещ гонят злите сили Когато подкастът стане образователна реалност „Компютърна графика“ в Кюстендил няма да бъде закрита С осанка и отношение на истински учител

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: Признание

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
СподелянеTweet
Предишна статия

Да вдъхнеш живот на камъка

Следваща статия

Сурвакари от Белозем на гости на „Аз-буки“

Следваща статия
Сурвакари от Белозем на гости на „Аз-буки“

Сурвакари от Белозем на гости на „Аз-буки“

Отличиха медиаторите на годината

Отличиха медиаторите на годината

45 учители със свидетелствата за завършена първа ПКС

45 учители получиха свидетелства за първа ПКС

Последни публикации

  • Критичен поглед към съвремието
  • Храни и пития – от Ориента до столовата
  • Зам.-министър Лазарова се срещна с учителите от ПГ „Цар Иван Асен II“ в Хасково
  • И аз уча там! И аз боядисвам там!
  • „Златна ябълка“ за героите на децата
  • Вълшебни години
  • Всички живи организми излъчват сияние
  • Цената да бъдем красиви
  • Всяка извървяна стъпка дава резултат
  • България в образи и думи
  • Нередовният сън вреди на сърцето
  • Министър Красимир Вълчев: Качеството е най-важният капитал на висшите училища
  • Performance improvement and validation of a high temperature test fixture by virtual prototyping
  • Optimizing the mass of an orientation module for delta robots
  • НАТФИЗ отваря филиал в Бургас
  • Robust analysis of a quadrocopter
  • How to select projects and allocate funds to obtain the total maximum profit for facing many different investment projects in the production strategy management plan of discrete production enterprise
  • Application of computer modelling and simulation systems and intelligent decision support technologies in control systems
  • Budget-oriented control system for intelligent building automation modules with feedback
  • Artificial intelligence and biometric technologies in defense: algorithms and challenges
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 2/2025, година XLXII
  • Research on artificial neural networks as a regulator for an aviation DC generator

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"