Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Аз-букиНационално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
Няма резултати
Вижте всички резултати
Аз-буки Национално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2024 Брой 3, 18 - 24.01.2024 г.

Когато подкастът стане образователна реалност

Ученикът и учителят трябва да бъдат равнопоставени, казва директорът на СУ „Христо Ботев“ в Карнобат Иван Стоянов

Елена Василева от Елена Василева
17-01-2024
в Брой 3, 18 - 24.01.2024 г.
A A
STREAM центърът е уютният дом на подкаста „Един лаф време“

 

 

Има и такива училища – цветни и слънчеви.
С различни зони за учене и модерни лаборатории.
В които учителите не стоят на подиума, а са наравно с учениците си, които пък никак не бързат да си тръгнат, а стоят до последно – „само да си довършат записа“. Защото са преживели как знанията могат да се превърнат в умения, а те да им служат в живота. Промяната в Средно училище „Христо Ботев“ в Карнобат не се е случила изведнъж, но с правилните хора и концепция за нова образователна среда вече се забелязва отдалеч.

Още през 2015 г. планирахме нашия първи STEM център с помощта на „Америка за България“. Така да се каже, бяхме пионери и през 2017 г. създадохме първото ни пространство за математика, природни науки и технологии, както и конферентна зала за хуманитарни науки“, разказва директорът Иван Стоянов. По думите му, някои неща не проработили качествено, други се оказали много ефективни, за трети било нужно повече време. Така, с натрупания опит, през 2020 г. директорът и екипът му се обръщат към професионално архитектурно студио „Лусио“, с които започват доста по-дълбоки промени в архитектурната среда с важната цел тя да стане по-функционална и по-приветлива за учене. Архитектите привнасят много свои идеи за динамизиране на пространството, за много повече отворени зони и др.
„Учебната среда се състои от три елемента. Физическата включва масите, столовете, вратите, шумоизолациите и т.н. Технологичната – това са машините, устройствата, технологичните решения, лабораториите. Третата е методическата, или промяната на участниците – ученици и учители, и методите на преподаване. Промяната еднов­ременно и на трите елемента води до цялостна промяна на философията в училище“, казва Стоянов, който неслучайно през 2023 г. е удостоен от МОН с наградата „Св. Иван Рилски“. За да се случи тя, с архитектурната фирма започват най-напред с идентифициране нуждите на учениците в новия STEM център. Първото, което правят, е да махнат подиума.

„Трибуната вече не е образователен фактор. Новото образование не може да е статично. Не може един автор на подиума да преподава на учениците. Затова го махнахме, за да изравним позициите и да променим класно-урочната система. Иначе нямаше да има истинско учене, а следване“, споделя директорът. Той напълно споделя концепцията, че учениците трябва да са в центъра на образователния процес.

Всичко това активира и учителската енергия. Всички преподаватели са съгласни да се премахнат специализираните пространства по различните учебни предмети, които да се превърнат в „места за“, т.е. да могат да се използват от различни учители. „Започнахме да търсим пресечни точки между учителите. Така осъзнахме, че просто STEM (наука, технологии, инженерство и математика) няма да удовлетвори нашите нужди. Затова решихме да направим втори център под името STREAM (R – reading, и A – art), което включва и изкуства, и четене.

„Така вземаме 100% от знанието, защото няма чисто знание – то винаги е примесено: математика с технологии, те – с изкуство, с природни науки, и така кръгът се затваря“, казва директорът Стоянов. По думите му, новото пространство може да се използва от всички преподаватели, които могат да открият в него нужната за тях среда. Лабораторията по физикохимия е снабдена с всякакви пособия за всевъзможни активности – имат дори камина с вакуум, в която учениците могат да експериментират с различни опити. До нея е лабораторията по дигитални изкуства, която може да се ползва за изобразително изкуство, литература, творчество и др. и в която всяка седмица учат поне 100 деца.

Директорът споделя, че засега е изградена само 1/4 от замислената образователна среда, тъй като училището не е успяло да получи пълното финансиране по Националната програма на МОН за изграждане на STEM центрове. Условие по нея е училището да няма подобен център, а СУ „Христо Ботев“ още от 2015 г. има такъв. Затова вместо възможните 300 хил. лв. то получава 50 хиляди, към които добавя и още 150 000 лв. собствени средства. По същата причина и от Плана за възстановяване сега отново няма да могат получат възможните 300 хил. лв. за училище с техния размер (около 730 ученици), а около 200 хил. лв. „Важното е, че намерихме правилните хора, имаме вече проекта, концепцията, философията“, казва директорът. Той планира с евросредствата да разшири STREAM центъра с нова работилница.
А още по-важно е случващото се вътре в новото пространство. Едно от най-вълнуващите начинания се оказва подкастът, който започват да правят учениците. „Те общуват в социалните мрежи, правят снимки, клипчета, качват неща в „Тик-ток“ и т.н.

Случи се така, че съвсем неусетно намериха изява на дигиталното чрез подкаста. Подкастът е свободен от правила, в него се говори на уличен език, с гостите могат да се правят и по-дълги разговори, които не са новини. Може да е в диалогична форма, може и в монологична, може да се слуша, когато имаш време. Така че учениците веднага прегърнаха идеята“, разказва Стоянов. Първоначално те използват телефоните си. Впоследствие всичко става много по-професионално. С помощта на учителя по философия Владимир Терзииванов, който става ръководител на проекта, започват да изучват всички детайли около излъчването на подкаст – микрофони, записи, изчистване на звука, камери, осветление. Сами започват да казват на ръководството от каква камера или прожектор се нуждаят, какви кабели трябва да се закупят, и т.н.
„Обзаведохме си почти цяло ТВ студио. През 2021 г. учениците създадоха първите си продукти. През лятото на 2022 г. направиха и първото си по-голямо интервю от 1 час и 40 минути – с мен. Директор и ученик бяхме абсолютно равнопоставени“, разказва директорът. Гост е на свой възпитаник, а ученикът е домакин. На въпрос на директора дали младежът се нуждае от помощ, ученикът уверено отвръща: „Господине, сега сте на моя територия“.

„Почувствах се гост в зоната на ученика, ето как се обръщат нещата. Това е и смисълът на тези модерни пространства – да са такива, че там да се ражда образованието, в него да се създават нови продукти, учениците да намират там себе си“, казва той.
В момента подкастът може да се слуша във фейсбук страницата на училището, както и в „Спотифай“. В него са ангажирани около 20 деца, но други поне 15 гравитират около тях. За директора особено ценна е вертикалната свързаност, т.е. взаимодействието на деца от различни възрасти, с които и обменът на идеи става по-динамичен и ефективен. „В VII клас учениците се разсейват по-лесно. В XII клас те са много по-концентрирани и задълбочени, по-смислено запълват времето си, работят творчески и целеустремено. И малки, и големи обаче успяват да взаимодействат, прехвърлят си работа, партнират си, сглобяват интервюта“, казва директорът.

Учениците, ангажирани в подкаста, наскоро участват в уеб форум в Бургас, на който правят над 30 интервюта – близо 6 часа суров материал. Почти 10 дни младежите работят неуморно –- изучават гостите и биографиите им, правят интервюта, обработват записите, които после свеждат до 4 часа материал. Има дори обозначения от коя минута кой гост започва и кога свършва. Накрая лично Соломон Паси ги кани да присъстват на събитие на Атлантическия клуб.

„Подкастът реално стана нов вариант на образователна реалност, вид обърната класна стая, в която учителят не е активният. Той е само ментор, а учениците учат чрез правене и преживявания“, казва Иван Стоянов. Учениците започват дори да „вкарват“ подкаста в часовете си – например ползвайки аудио-визуални материали, създадени за подкаста, в часовете по литература, философия, история. С учителя по философия пък, в избираемите модули по практическа философия, учениците започват да правят социални експерименти.

„Изследват как реагират хората по отношение на казуси с дискриминация, насилие или на действия на ръба на закона. И в зависимост от реакциите на участниците анализират кое е важно и ключово. Стигнаха дори до херменевтиката, нещата се завъртяха в образователен аспект“, споделя още директорът. Какво е учудването му, когато на Коледния базар, когато всички празнуват, той заварва едно от децата в дигиталната лаборатория и училищното студио, които, разбира се, не се заключват, а всеки може да минава свободно. „Имам още 15 минути, за да си довърша записа“, отвръща то пред невярващи очи на директора, който се радва, че добавената стойност на подкаста е доста по-голяма от очакваното.
Освен по този училището работи по още редица проекти. От 2019 г. е включено в списъка на иновативните училища с идеята си за внедряване на облачно пространство за учебни и админис­тративни цели. Учителите му са участвали в редица национални и международни проекти, пътували са по „Еразъм+“, черпейки опит от западните си колеги. Съвместното преподаване между двама учители, екипната работа, проектно базираното обучение, ученето чрез правене – всичко това са все методи, които школото отдавна прилага. Заради това се превръща в пример в национален мащаб за модерна, високотехнологична и дигитализирана образователна среда, работеща с иновативни практики и методи в преподаването.

Дейността на директора на СУ „Христо Ботев“ в Карнобат заслужено е забелязана не само от РУО – Бургас, откъдето той получава грамота за доказан висок професионализъм, за изграждане на модерна материална база и развитие на иновациите в област Бургас, но и от Комисията за защита от дискриминация. Отличието е за изградена достъпна архитектурна среда за децата и учениците със специални образователни потребности. Тази година пък Иван Стоянов е удостоен от МОН с най-високото отличие за принос в образованието – Наградата „Св. Иван Рилски“.

Your Image Description

Свързани статии:

Дисциплината започва от… кмета Продължители на духа Да се завърнеш в бащиния край… Училище с мисия за утрешния ден

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: Региони

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
СподелянеTweet
Предишна статия

Екранът е проблем

Следваща статия

Да вдъхнеш живот на камъка

Следваща статия
Да вдъхнеш  живот на камъка

Да вдъхнеш живот на камъка

Информацията не прави знанието

Информацията не прави знанието

Сурвакари от Белозем на гости на „Аз-буки“

Сурвакари от Белозем на гости на „Аз-буки“

Последни публикации

  • Публикуваха проектопостановлението за минимална асистентска заплата от 2780 лв.
  • МОН: Към този момент няма решение или обсъждане за връщане към завършване на основно образование в VIII клас
  • Министър Вълчев откри STEM център в СУ „Алеко Константинов“ в Луковит
  • Австроунгарски дух в Разград от 140 години
  • Театрални интерпретации на абсурдите на ежедневието
  • „Свободата да знаеш“ започна в Кюстендил
  • Правителството одобри близо 108 млн. лева за развитие на науката и изследванията
  • Одобрени са над 37 млн. лева за строеж и ремонт на училища, детски градини и студентски общежития
  • В Министерския съвет
  • Над 200 директори и учители обменят иновативни практики за подобряване на учебния процес
  • Световната банка ще подпомага България за по-ефективното използване на информационните ресурси в образованието
  • Магията на XV софийски фестивал на науката
  • И най-доброто писмо е…
  • Битка на роботи край морето
  • 516 млади театрали взривяват сцената във Велинград
  • „Заедно за Гергьовден“ в Кюстендил
  • Флота или флот
  • ПГТ „Проф. д-р Асен Златаров“ – Варна, с блестящо представяне на националните състезания по професии в туризма
  • Цената на труда: Пазарни реалности, правни рамки и социални дилеми
  • Determinants Affecting Academic Staff Satisfaction with Online Learning in Higher Medical Education
  • Несигурност за бъдещето, финансова грамотност и лични финанси
  • Влияние на образованието и човешкия капитал върху формалната и неформалната икономика

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"