„В Центъра развиваме личността на детето, а не само го учим да пее, рисува и танцува“, разказва за в.
„Аз-буки“ Таня Спасова – директор на Центъра за подкрепа на личностното развитие – Общински детски комплекс в Козлодуй. Истината е, че там използват различни иновативни методи и арттерапии за личностно развитие, съвместни групови форми за изразяване на чувства и емоции, в това число двигателни и музикални терапии. Чрез всичко това педагозите в Центъра се стремят да достигнат до вътрешния свят на децата, като открият и развият качествата, които ги открояват и ги правят уникални. Девизът им гласи: „Ние се харесваме, харесваме и теб“, и е в пълен унисон с мисията, която изпълняват. „Много хора все още не могат да разберат колко ценен ресурс са тези центрове, как функционират и колко много помагат за личностното израстване на подрастващите“, уточнява моята събеседничка.
През настоящата учебна 2023/2024 г. възпитаниците в ЦПЛР – ОДК, Козлодуй, са 251. Школите, които предлагат, са с широк обхват – по изобразително и приложно изкуство, екология и опазване на околната среда, танци и музика, експериментално изкуство и много други. При тях няма строго разпределение между отделните занятия и часовете на конкретния преподавател, а заниманията плавно преминават от едно в друго. И това е така, защото всички педагози работят като добре смазан механизъм с обща цел – развиване на тези качества, които ще помогнат на децата в реалния живот.
„В най-ранна възраст децата са най-податливи за развиване на своите таланти“, обяснява директорката. Опитът ѝ показва, че повечето от новите им възпитаници първо започват с изобразително изкуство, а след това преминават през всички останали групи – до деня, в който всеки успява да намери своето място и съответно областта, в която е най-добър. Това обикновено се случва в периода на юношеството. „В практиката си съм ставала свидетел и на деца, които записват в началото изобразително изкуство и в XII клас все още са в тази група. Има хора, на които им вродено и имат желание да се занимават с изкуство и да развиват своите способности, но има и такива, на които всичко им е безинтересно. А за апатията голям принос имат дигиталните технологии, които са навсякъде около нас“, разказва Спасова.
В Центъра в Козлодуй освен обща подкрепа осигуряват и допълнителна – за деца и ученици със специални образователни потребности. Екипът им от двама ресурсни учители, логопед и психолог работи с 23 деца от училища и детски градини в община Козлодуй.
„Екипът ни е малък, но много ценен. Състои се от 10 души, които са дипломирани специалисти и влагат сърце и душа в работата си“, казва Спасова. Всичките им програми са авторски, създадени изцяло от преподавателите, което им дава голямо поле на свобода и им позволява да вмъкват в учебната програма различни иновативни елементи, с които да отговорят на нуждите на своите възпитаници. По този начин развиват тяхното любопитство, креативност и широк мироглед. „Намираме се малко между културата и образованието“, казва с усмивка директорката.
В ОДК – Козлодуй, има и клуб по орнитология с над 15-годишна история, в който децата се запознават с многоликия свят на птиците. Клубът е член на Българското дружество за защита на птиците и работи активно съвместно с него. Ръководители и участници в клуба се включват във всички национални и международни кампании, участват в конкурси и състезания.
„Намираме нишата, която липсва на територията на общината. След това подсигуряваме специалист по темата и започваме да работим с децата. Танцов състав например има навсякъде. Но направление по личностно развитие има само при нас“, уточнява тя. Става въпрос за интересна група с необичайно име – „Експериментално изкуство“, а неин ръководител е психологът по образование Даниела Първанова. Групите са две, с по 13 деца във всяка. Едната е за начинаещи, а другата – за напреднали, натрупали вече сценични умения и опит. „Получава се много хубав синтез между двете групи – по-големите помагат и учат по-малките и по този начин развиваме приоритетите си – екипна работа и усвояване на механизми за взаимодействие и подкрепа“, уточнява тя.
Целта на групата „Експериментално изкуство“ е чрез интересни подходи и начини да се достига до децата. В постановките се използват много мултимедийни средства, елементи на огнено изкуство и светещи атрактивни предмети.
Другият смисъл на „Експериментално изкуство“ се крие в собствено експериментално творчество, с авторски предложения на участниците – сюжетът, музиката и изпълненията са по техен замисъл и идея. Обикновено повечето спектакли са продиктувани от случки от личния опит на децата. Работят с много психотерапевтични методи и психоартистични практики, чрез които отварят възприятието на децата и по този начин успяват да стигнат до техните проблеми. А веднъж открит, проблемът вече може и да бъде решен.
„Идеята е, преминавайки през сцената като опитно поле, да могат да формират умения, които след това да им бъдат от полза в живота“, обяснява Първанова.
Групата датира от над 20 години. В началото функционира като музикална формация, а след това преминава в различни групи за младежки експериментален театър, та чак до днес, когато съществува като направление „Експериментално изкуство“. През годините имат над 30 авторски постановки. Миналата година представят мултимедийния пърформанс „Героят в нас“ с огнени елементи. Той е направен по стихове на Христо Ботев и отразява основни моменти и символи от биографията на големия писател и революционер, като този на майката, любимата, любовта, бунта и прераждането на духа.
„Опитахме се да разгледаме мита за героя през гледната точка на съвремието на участниците“, уточнява ръководителят на групата „Експериментално изкуство“. В момента подготвят нов авторски спектакъл, който ще бъде представен през април в рамките Седмицата на детското изкуство. Редовно участват в различни фестивали, и то не само в България, но и в други държави.
„Децата ни пътуват непрекъснато, но основната ни идея е да развиваме нови умения и нов интерес към съвремието“, обяснява Първанова. Тя е категорична, че времето, в което живеем, е много различно от това, което е било преди. Днес младите хора са заобиколени от информация навсякъде. Затова и мисълта им тече много бързо, а вниманието им трудно се задържа. „Все по-трудно се достига до вътрешен мир, до анализ на чувства и мисли. А „Експериментално изкуство“ прави точно това – помага им да развият умения, които да им позволят да се вгледат дълбоко в себе си“, казва тя. Освен това много важен момент в успеха на това направление е груповата работа. Благодарение на тази форма възпитаниците им се научават да слушат, да отстояват позициите си, да приемат различното мислене и другите хора.
„Емоционалното ниво на отношенията вече е много различно. Рядко се подхожда към естествените сили и възможности на детето, а към щампата и модела на обществото. То трябва да е успешно, да учи, да прави кариера и да изкарва пари. Често родителите посочват къде и какво да учи детето им, без да се съобразяват с неговите лични предпочитания. А това е погрешно. Но от опит знам, че ако детето носи таланта у себе си, винаги ще намира пътя“, казва Първанова. Категорична е, че днес все по-малко се говори и пише, че човек трябва да работи това, което е у него, и че само в този случай той ще бъде щастлив. Или по друг начин казано, тогава, когато хобито ти съвпада с професията ти, не усещаш, че работиш, и се чувстваш щастлив.
В групата по експериментално изкуство специално място е запазено и за родителите. При начинаещите те присъстват на всяка репетиция. Неотлъчно до децата са и по време на пътувания и участия. Всеки помага с каквото може. Някои от тях отговарят за реквизита, декорите и костюмите, а други помагат с окуражителни думи и лекове срещу сценична треска.
В Центъра редовно се провеждат и различни обучения и арт терапии. На основа на двигателната терапия се правят авторските спектакли чрез средствата на пантомимата и танца, които след това се оформят в различен етюд, подреждат се в обща програма и след това се създава цялостният облик на спектакъла. „При нас има голям диапазон от творчество и свобода“, обяснява Първанова.
През годините работят много и със символиката на българския фолклор. Преди години дори са имали и група, която се е занимавала с това. Зад гърба си възпитаниците им дори имат филм – „Чуй огъня“. Лентата е създадена изцяло по архетипна символика и в съответствие с юнгианската психология и психотерапия. Тя е подарена на Българското общество по аналитична психология и след това – на Центъра за Европа. Педагозите имат и академични разработки и публикации, два авторски филма на децата и два доклада към тях. Първата лента е на тема „Огненият ритуал, архетипен образ на личностно вдъхновение и личностна промяна“, а втората – „Групово творчество в юношеска възраст“.
„Ние сме силни с екипа от педагогически специалисти, които работят тук. Базата ни е малка и има какво да се желае. Но успяваме да задържим децата с това, което правим. Нямаме зали и сцени, но работим съвместно с другите институции и преди всичко с голямата подкрепа на Община Козлодуй“, завършва директорката Таня Спасова.
Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":
Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5
Телефон: 0700 18466
Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg