Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Аз-букиНационално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
Няма резултати
Вижте всички резултати
Аз-буки Национално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2024 Брой 3, 18 - 24.01.2024 г.

Ние се харесваме, харесваме и теб

В ЦПЛР – ОДК, в Козлодуй имат школа по експериментално изкуство, в която достигат до децата чрез светлинно и огнено шоу

Диляна Кочева от Диляна Кочева
17-01-2024
в Брой 3, 18 - 24.01.2024 г.
A A

„В Центъра развиваме личността на детето, а не само го учим да пее, рисува и танцува“, разказва за в.
„Аз-буки“ Таня Спасова – директор на Центъра за подкрепа на личностното развитие – Общински детски комплекс в Козлодуй. Истината е, че там използват различни иновативни методи и арттерапии за личностно развитие, съвместни групови форми за изразяване на чувства и емоции, в това число двигателни и музикални терапии. Чрез всичко това педагозите в Центъра се стремят да достигнат до вът­решния свят на децата, като открият и развият качествата, които ги открояват и ги правят уникални. Девизът им гласи: „Ние се харесваме, харесваме и теб“, и е в пълен унисон с мисията, която изпълняват. „Много хора все още не могат да разберат колко ценен ресурс са тези центрове, как функционират и колко много помагат за личностното израстване на подрастващите“, уточнява моята събеседничка.

 

Групата „Експериментално изкуство“ събира деца и ученици в начална и предучилищна възраст. Заниманията включват тренировки
за физическа култура, сценично поведение, партньорство и доверие

През настоящата учебна 2023/2024 г. възпитаниците в ЦПЛР – ОДК, Козлодуй, са 251. Школите, които предлагат, са с широк обхват – по изобразително и приложно изкуство, екология и опазване на околната среда, танци и музика, експериментално изкуство и много други. При тях няма строго разпределение между отделните занятия и часовете на конкретния преподавател, а заниманията плавно преминават от едно в друго. И това е така, защото всички педагози работят като добре смазан механизъм с обща цел – развиване на тези качества, които ще помогнат на децата в реалния живот.

„В най-ранна възраст децата са най-податливи за развиване на своите таланти“, обяснява директорката. Опитът ѝ показва, че повечето от новите им възпитаници първо започват с изобразително изкуство, а след това преминават през всички останали групи – до деня, в който всеки успява да намери своето място и съответно областта, в която е най-добър. Това обикновено се случва в периода на юношеството. „В практиката си съм ставала свидетел и на деца, които записват в началото изобразително изкуство и в XII клас все още са в тази група. Има хора, на които им вродено и имат желание да се занимават с изкуство и да развиват своите способности, но има и такива, на които всичко им е безинтересно. А за апатията голям принос имат дигиталните технологии, които са навсякъде около нас“, разказва Спасова.
В Центъра в Козлодуй освен обща подкрепа осигуряват и допълнителна – за деца и ученици със специални образователни потребности. Екипът им от двама ресурсни учители, логопед и психолог работи с 23 деца от училища и детски градини в община Козлодуй.

„Екипът ни е малък, но много ценен. Състои се от 10 души, които са дипломирани специалисти и влагат сърце и душа в работата си“, казва Спасова. Всичките им програми са авторски, създадени изцяло от преподавателите, което им дава голямо поле на свобода и им позволява да вмъкват в учебната програма различни иновативни елементи, с които да отговорят на нуждите на своите възпитаници. По този начин развиват тяхното любопитство, креативност и широк мироглед. „Намираме се малко между културата и образованието“, казва с усмивка директорката.

В ОДК – Козлодуй, има и клуб по орнитология с над 15-годишна история, в който децата се запознават с многоликия свят на птиците. Клубът е член на Българското дружество за защита на птиците и работи активно съвместно с него. Ръководители и участници в клуба се включват във всички национални и международни кампании, участват в конкурси и състезания.

„Намираме нишата, която липсва на територията на общината. След това подсигуряваме специалист по темата и започваме да работим с децата. Танцов състав например има навсякъде. Но направление по личностно развитие има само при нас“, уточнява тя. Става въпрос за интересна група с необичайно име – „Експериментално изкуство“, а неин ръководител е психологът по образование Даниела Първанова. Групите са две, с по 13 деца във всяка. Едната е за начинаещи, а другата – за напреднали, натрупали вече сценични умения и опит. „Получава се много хубав синтез между двете групи – по-големите помагат и учат по-малките и по този начин развиваме приоритетите си – екипна работа и усвояване на механизми за взаимодействие и подкрепа“, уточнява тя.

Целта на групата „Експериментално изкуство“ е чрез интересни подходи и начини да се достига до децата. В постановките се използват много мултимедийни средства, елементи на огнено изкуство и светещи атрактивни предмети.

Другият смисъл на „Експериментално изкуство“ се крие в собствено експериментално творчество, с авторски предложения на участниците – сюжетът, музиката и изпълненията са по техен замисъл и идея. Обикновено повечето спектакли са продиктувани от случки от личния опит на децата. Работят с много психотерапевтични методи и психоартистични практики, чрез които отварят възприятието на децата и по този начин успяват да стигнат до техните проблеми. А веднъж открит, проблемът вече може и да бъде решен.

„Идеята е, преминавайки през сцената като опитно поле, да могат да формират умения, които след това да им бъдат от полза в живота“, обяснява Първанова.
Групата датира от над 20 години. В началото функционира като музикална формация, а след това преминава в различни групи за младежки експериментален театър, та чак до днес, когато съществува като направление „Експериментално изкуство“. През годините имат над 30 авторски постановки. Миналата година представят мултимедийния пърформанс „Героят в нас“ с огнени елементи. Той е направен по стихове на Христо Ботев и отразява основни моменти и символи от биографията на големия писател и революционер, като този на майката, любимата, любовта, бунта и прераждането на духа.
„Опитахме се да разгледаме мита за героя през гледната точка на съвремието на участниците“, уточнява ръководителят на групата „Експериментално изкуство“. В момента подготвят нов авторски спектакъл, който ще бъде представен през април в рамките Седмицата на детското изкуство. Редовно участват в различни фестивали, и то не само в България, но и в други държави.

„Децата ни пътуват непрекъснато, но основната ни идея е да развиваме нови умения и нов интерес към съвремието“, обяснява Първанова. Тя е категорична, че времето, в което живеем, е много различно от това, което е било преди. Днес младите хора са заобиколени от информация навсякъде. Затова и мисълта им тече много бързо, а вниманието им трудно се задържа. „Все по-трудно се достига до вътрешен мир, до анализ на чувства и мисли. А „Експериментално изкуство“ прави точно това – помага им да развият умения, които да им позволят да се вгледат дълбоко в себе си“, казва тя. Освен това много важен момент в успеха на това направление е груповата работа. Благодарение на тази форма възпитаниците им се научават да слушат, да отстояват позициите си, да приемат различното мислене и другите хора.
„Емоционалното ниво на отношенията вече е много различно. Рядко се подхожда към естествените сили и възможности на детето, а към щампата и модела на обществото. То трябва да е успешно, да учи, да прави кариера и да изкарва пари. Често родителите посочват къде и какво да учи детето им, без да се съобразяват с неговите лични предпочитания. А това е погрешно. Но от опит знам, че ако детето носи таланта у себе си, винаги ще намира пътя“, казва Първанова. Категорична е, че днес все по-малко се говори и пише, че човек трябва да работи това, което е у него, и че само в този случай той ще бъде щастлив. Или по друг начин казано, тогава, когато хобито ти съвпада с професията ти, не усещаш, че работиш, и се чувстваш щастлив.

В групата по експериментално изкуство специално място е запазено и за родителите. При начинаещите те присъстват на всяка репетиция. Неотлъчно до децата са и по време на пътувания и участия. Всеки помага с каквото може. Някои от тях отговарят за реквизита, декорите и костюмите, а други помагат с окуражителни думи и лекове срещу сценична треска.
В Центъра редовно се провеждат и различни обучения и арт терапии. На основа на двигателната терапия се правят авторските спектакли чрез средствата на пантомимата и танца, които след това се оформят в различен етюд, подреждат се в обща програма и след това се създава цялостният облик на спектакъла. „При нас има голям диапазон от творчество и свобода“, обяснява Първанова.
През годините работят много и със символиката на българския фолклор. Преди години дори са имали и група, която се е занимавала с това. Зад гърба си възпитаниците им дори имат филм – „Чуй огъня“. Лентата е създадена изцяло по архетипна символика и в съответствие с юнгианската психология и психотерапия. Тя е подарена на Българското общество по аналитична психология и след това – на Центъра за Европа. Педагозите имат и академични разработки и публикации, два авторски филма на децата и два доклада към тях. Първата лента е на тема „Огненият ритуал, архетипен образ на личностно вдъхновение и личностна промяна“, а втората – „Групово творчество в юношеска възраст“.

„Ние сме силни с екипа от педагогически специалисти, които работят тук. Базата ни е малка и има какво да се желае. Но успяваме да задържим децата с това, което правим. Нямаме зали и сцени, но работим съвместно с другите институции и преди всичко с голямата подкрепа на Община Козлодуй“, завършва директорката Таня Спасова.

Your Image Description

Свързани статии:

Музиката е дипломация Алея на най-четящите деца в Русе Време за нови идеи Сурвакари от Белозем на гости на „Аз-буки“

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: Извън часовете

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
СподелянеTweet
Предишна статия

Влечуги от джунглата гостуват на живо в „Музейко“

Следваща статия

Разкажи за своята родина

Следваща статия
Разкажи  за своята родина

Разкажи за своята родина

„Час на таланта“ в Българското училище „Гергана“ в Ню Йорк

„Час на таланта“ в Българското училище „Гергана“ в Ню Йорк

Кукери от БНУ „Йордан Йовков“ в Букурещ гонят злите сили

Кукери от БНУ „Йордан Йовков“ в Букурещ гонят злите сили

Последни публикации

  • Министър Вълчев с последна информация за организацията на матурите
  • Заедно сме по-добри
  • Магията на думите
  • Шимпанзета оказват първа помощ
  • 190 години просветно дело в Якоруда
  • В МОН действа щаб във връзка с проблемите с транспорта в София и предстоящите матури
  • Изкуството да отстояваш позиции
  • Българска ученичка завоюва първа награда за физика и астрономия в САЩ
  • В крак с новите технологии
  • Млади звезди се захранват с хаоса, за да изградят планети
  • Красотата на детството
  • Министър Вълчев гостува на Нов български университет
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 2/2025, година XXXIII
  • Подкрепа за развитие на дуалното обучение
  • Еврокомисията инвестира 1,25 млрд. евро в научни изследвания
  • Министър Красимир Вълчев откри STEM център в Костенец
  • В един от най-престижните университети в САЩ ще се преподава български език
  • The Psychosocial Dimensions of Bulgarian Migration to Italy
  • Аспекти от културното наследство на област Стара Загора: многообразие и обществена значимост
  • Вторият държавен съд (1910 – 1914) и обвиненията срещу бившия министър-председател П. Гудев (1907 – 1908)
  • Испански дипломати за историята на Балканите и за българите XVIII – XIX в.
  • Educational-Intellectual Centres in the Ukrainian Baroque Era and Their Role in Cultural Interactions with The South Slavic World

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"