Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Аз-букиНационално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
Няма резултати
Вижте всички резултати
Аз-буки Национално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2024 Брой 3, 18 - 24.01.2024 г.

Проф. д-р Ангел Учиков, ректор на Медицинския университет – Пловдив: Практиката в реална среда и иновациите са гаранция за ефективно обучение

Висшето училище разработва стратегия за културно-социално интегриране на чуждестранните студенти

„Аз-буки“ от „Аз-буки“
17-01-2024
в Брой 3, 18 - 24.01.2024 г.
A A
Проф. д-р Ангел Учиков
е сред водещите специалисти по гръдна и коремна хирургия в България. Специализирал е във Франция и Австрия. Има над 130 публикации в български и чужди издания,
от които 101 са включени в базите данни Web of science и Scopus, а 24 са публикациите с импакт-фактор. Той е част от авторските колективи на 6 учебници и монографии.
Проф. Учиков е републикански консултант по хирургия и гръдна хирургия, началник на Втора клиника по хирургия и заместник-председател на Съвета на директорите на УМБАЛ „Св. Георги“.
На 2 ноември 2023 г. е избран за ректор на Медицинския университет – Пловдив.

Интервюто взе
Бистра ИЛИЕВА

Проф. Учиков, вече два месеца сте начело на Медицинския университет – Пловдив, кои от основните приоритети, заложени в мандатната ви програма, започнахте да реализирате приоритетно?
– В същността си мандатната програма е резултат от моя и на екипа ми дългогодишен академичен, административен и клиничен опит. През следващите години Университетът трябва да продължи да поддържа високо ниво на образователния процес, но и да разширява ефективно интегрирането ни в международни мрежи за иновации и разработки в приоритетни за висшето училище професионални направления. Като ректор, ще направя всичко възможно за осигуряването на възможности за развитие на академичния състав чрез адекватна, справедлива и прозрачна кариерна политика, разширяване на научноизследователската и проектната дейност, подобряване на сътрудничеството с базите за практическо обучение и разбира се, високо качество на обучение в реална среда.
Важен акцент е и финансовата политика, свързана с адекватни инвестиции за модернизиране на учебната, научната и информационната инфраструктура, която трябва да гарантира и цялостната стабилност на Университета.
През последните няколко години, като условие за академично развитие в Университета, бе въведено задължителното владеене на английски език. Да, високото ниво на чуждоезикова подготовка е изключително важно, но не мога да приема поставянето на това условие като пречка за кариерното развитие на някои преподаватели. Има колеги, които не преподават на англоезичните студенти, и не смятам за необходимо да бъде поставяно такова изискване към тях. Ректорският съвет вече гласува предложението ми това изискване да отпадне. Бързам да уточня, че това не е занижаване на критериите, тъй като не бих допуснал недобре подготвени в езиково отношение преподаватели да обучават нашите чуждестранни студенти, чийто брой вече надвишава този на българските.

– За шеста поредна година МУ – Пловдив, запазва лидерството в професионално нап­равление „Медицина“ според данните на 13-ото издание на Рейтинговата система на вис­шите училища. Обмисляте ли осъвременяване на учебни дисциплини с цел гарантиране на високо качество на обучение?
– Изключително сме удовлетворени от факта, че заемаме първо място, като със същия брой точки – 73, е и Медицинският университет – София.
В направление „Стоматология“ сме на второ място, заедно с МУ – Варна, ще работим за изкачване по-горе в класацията на професионално направление „Фармация“, където се нареждаме на трето място. Анализите показват, че най-ниската безработица (под 1%) се наблюдава именно сред завършилите „Медицина“, „Дентална медицина“ и „Фармация“. Това няма как да не ни носи удовлетворение, тъй като всичките ни усилия са насочени към качествената подготовка и успешната реализация на нашите студенти, подобряване на образователната и изследователската инфраструктура, подпомагане на кариерното развитие на преподавателите.
Що се отнася до осъвременяване на учебните дисциплини, категорично е необходимо. Колегите следят всички новости в преподаваните от тях дисциплини и доста често правят промени. Затова много разчитам на тях да поддържаме високо ниво на преподаване чрез съвременни учебни програми. Винаги има какво ново да се покаже на студентите и какво старо да се надгради и осъвремени.
Бих приветствал всяко иновативно предложение за промяна, което да повиши качеството на обучението и да отговори на високите изисквания на нашите студенти. За мен е особено важно обучението в реална среда – в клиниките и отделенията, в лекарските и денталните кабинети, в операционните, в спешните отделения към университетските болници с цел повишаване качеството на практическите знания и формиране на умения за адекватно упражняване на професията.
Трябва да се използват пълноценно и възможностите на новите информационни технологии, текстово базираните учебни материали да се допълват с визуални такива, по-широко да навлязат интерактивните методи на обучение. Държа много да се поддържа обратна връзка със студентите. Затова в мандатната програма бях заложил съвместни работни срещи и текущи анкети за нивото на преподаване.

– Радвате се на огромен интерес от страна на чуждестранните студенти. Младежи от колко държави обучавате?
– Така е, чуждестранните студенти са 60% от общия брой на обучаващите се 6500 в
МУ – Пловдив. Това са младежи от над 50 държави от Европа, Азия, Америка и Африка. Нашите дипломи се признават в ЕС и по света, а обучението по всяка дисциплина е съобразено с международните стандарти. Не отстъпваме и по отношение на материално-техническата база (модерни аудитории, учебни зали, лаборатории и специализирани кабинети, информационен център за студенти и специализанти), разполагаме с Медицински симулационен тренировъчен център с тренажори с виртуална и добавена реалност, а бъдещите фармацевти „консултират“ пациенти в нова виртуална аптека.
За осъществяване на електронно и дистанционно обучение
МУ – Пловдив, разчита на Moodle уеббазирана система за изпити и образователно съдържание, както и на софтуера за облачни услуги Microsoft 365. Това, което ни отличава, е силно застъпеното практическо обучение.
В момента разработваме стратегия за културно-социално интегриране на чуждестранните студенти на МУ  – Пловдив. Предвиждат се тематични курсове – „Опознай античния Пловдив“, „Мозайките на Пловдив“, срещи с пловдивски творци, с реставраторите на Епископската базилика на Филипопол, запознаване с колекцията на Градската художествена галерия, посещение на репетиция на Опера Пловдив и зад сцената на фестивала Hills of rock. Идеята е да опознаят историята и културата на града и да участват активно в обществения живот.

– Какви са участията на Университета в международни мрежи, програми и проекти?
– В МУ – Пловдив, се управ­ляват и реализират повече от 80 национални и международни проекта. Той е сред десетте в страната със статут на изследователски университет. Завърши проект ПЕРИМЕД за изграждане на Център за компетентност по персонализирана медицина, а в момента усилията ни са насочени към амбициозната Програма за стратегически изследвания и иновации за развитие на
МУ – Пловдив, с бюджет 28 млн. лева по Националния план за възстановяване и устойчивост.
Не по-малко амбициозна цел, която сме си поставили, е включването в Европейския университетски алианс с други медицински висши училища. В резултат на проект ОМНИА са разкрити съвместни магистърски програми с партньорски университети – „Биостатистика“, „Медицинска микробиология и лабораторна имунология за медико-диагностични лаборатории“, „Спортна физиология, травматология и кардиология“ и „Диететика“. Продължава обучението на студенти и в единствената засега у нас специалност по медицински аспекти на речевата патология, както и на парамедици в Центъра за професионално обучение с партньори от Университета в Тексас.

Your Image Description

Свързани статии:

Това, което ни събира, е повече от онова, което ни разделя Бъдещето на България е много обещаващо Образователната миграция засилва демографския проблем Н.Пр. Алфредо Атанасоф, извънреден и пълномощен посланик на Република Аржентина у нас, пред вестник „Аз-буки“: Българската общност в Аржентина е една от най-големите в страната

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: Интервю

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
СподелянеTweet
Предишна статия

Героите от „Косачи“ на Елин Пелин оживяват върху белия лист

Следваща статия

Време за нови идеи

Следваща статия
Време за нови идеи

Време за нови идеи

ВСУ „Черноризец Храбър“ обучава турски пожарникари

ВСУ „Черноризец Храбър“ обучава турски пожарникари

Бъдещи юристи решават административни казуси

Бъдещи юристи решават административни казуси

Последни публикации

  • Еврокомисията инвестира 1,25 млрд. евро в научни изследвания
  • Министър Красимир Вълчев откри STEM център в Костенец
  • В един от най-престижните университети в САЩ ще се преподава български език
  • The Psychosocial Dimensions of Bulgarian Migration to Italy
  • Аспекти от културното наследство на област Стара Загора: многообразие и обществена значимост
  • Вторият държавен съд (1910 – 1914) и обвиненията срещу бившия министър-председател П. Гудев (1907 – 1908)
  • Испански дипломати за историята на Балканите и за българите XVIII – XIX в.
  • Educational-Intellectual Centres in the Ukrainian Baroque Era and Their Role in Cultural Interactions with The South Slavic World
  • Oценка на ефекта от приложението на кръгова тренировка върху функционалните възможности при студенти от СУ „Кл. Охридски“
  • Aнализ на съществуваща статистически достоверна разлика след прилагането на комплексна програма за провеждане на спортно усъвършенстване по ориентиране при студенти от Tехническия университет – София, Филиал Пловдив
  • Към въпроса за подкрепа на деца със специални образователни потребности чрез допълнителни спортни дейности
  • От състезанието към куиза
  • Изследовател от топ 2% учени в света влиза в екипа на българския INSAIT
  • The Hexaxial System in Physiology Training. Didactic Model
  • Implementing a Wellness Programme to Overweight Students and Working People through Training in the Methodology
  • The Impact of Age on Adult‘s Participation in Physical Activities during Leisure Time
  • Колко струва закупуването на осигурителен стаж
  • Вестник „Аз-буки“ – брой 19/2025 г.
  • Снимка на броя: Бъдещи журналисти
  • Дигитализират модули от външните оценявания и матурите
  • Важни са научните доказателства, а не научните награди
  • Над 47 млн. лв. за безплатни учебници за всички

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"