Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Аз-букиНационално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
Няма резултати
Вижте всички резултати
Аз-буки Национално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2024 Брой 30, 25 – 31.07.2024 г.

Петя Димитрова-Цанева, председател на УС на Асоциацията на българските училища в чужбина: Неделните училища са центрове на българската общност зад граница

Имаме голяма мечта – да помогнем за създаването на Институт за българския език, който да носи името на Вазов

Стела Маринова от Стела Маринова
29-07-2024
в Брой 30, 25 – 31.07.2024 г.
A A
Снимка – Олег Попов

– Г-жо Цанева, проведе се XVII годишна конференция на Асоциацията на българските училища в чужбина. Каква част от нейните представители успяха да се включат и как премина форумът?

– Тази година в София се събраха 76 от нашите членове. Конференцията се проведе в рамките на три дни и бе разделена на три части. След официалното откриване имаше и общо събрание на Управителния съвет на АБУЧ, а след това с колегите проведохме двудневен практикум в Югозападния университет „Неофит Рилски“.

– Начело сте на Управителния съвет от година. Какви цели сте си поставили?

– Тази година за нас беше време на сработване в новия състав на Управителния съвет. Анализираме какво сме постигнали дотук, за да си поставим нови цели.

Имаме голяма мечта – да помогнем за създаването на Институт за българския език, подобно на Института „Сервантес“.

И предлагаме този институт да бъде наречен „Вазов институт“.

Надяваме се да дадем нашия принос и за намаляване на ДДС на целия книжен пазар, и специално за учебниците и помагалата.

– Каква е мисията на неделното училище зад граница?

– Нашите училища са центровете на българската общност. Мисията ни е спасяване на български души от претопяване и асимилиране. Тези деца не само изучават български език, а имат и извънкласни занимания по народни танци, пеене, приложно изкуство.

Учейки само български, няма как да им предадем познанието за техните корени.

Затова и не съм съгласна, че трябва да започнем да преподаваме дистанционно, защото по този начин няма как да предадеш знанието за корените с родината, дори и на онези деца, които са родени извън пределите на България.

– Какво поколение български деца расте зад граница?

– Българската общност зад граница е във фертилна възраст и се раждат деца. Според статистиката за Испания все повече деца с родителите българи са родени в Испания. Вече дори в XI клас нямаме деца, родени в България.

Расте ново поколение българчета, които са раждани в чужбина.

Но не е само наша задача да ги приобщаваме, грижа за това трябва да имат всички институции в България.

Министерството на образованието и науката правят каквото е в техните възможности, каквото можем, правим и ние. Важно е да ни подкрепят всички, т.е. това да е национална политика.

– Голяма част от големите ученици спират да посещават неделните училища, когато пораснат. На какво се дължи това, как могат да се задържат?

– Голяма роля играе начинът, по който ги мотивираме да идват в неделните училища. Сега нямаме инструменти, за да ги мотивираме да останат при нас. Моите наблюдения са, че специално в Испания в IV клас цяла година учениците имат католическо училище в неделя. Тогава за тях се извършва комунион, или приемането в католическата църква на Испания. Ако българчето е от смесен брак, с баща българин и майка испанка, детето напуска българското училище, за да посещава на църковното. Но ако майката е българка и бащата е испанец, детето продължава да идва при нас.

Освен това в V клас започват да преподават повече учители и родителите се плашат, че децата им няма да успеят да се справят с двете училища.

Според мен една от причините за прекъсването са неоснователните страхове на родителите, че децата им ще изостанат или няма да се интегрират добре в местното училище, ако паралелно посещават и българско.

Има и друга трудност. Когато децата да започнат I клас при нас, в много от училищата в страната приемник ги разубеждават да не започват изучаване на двата езика наведнъж. Така се посява недоверие към това, което се опитваме да обясним ние – а именно, че няма причина да се страхуват, ако децата им учат паралелно няколко езика. Страхът на родителите в много голяма степен е препятствие в нашата работа.

– Какви други инструменти за мотивация трябва да има?

– Според мен обучението трябва да се направи по-атрактивно. При децата след 2000 г. образът е най-важен, докато в момента академичната система е такава, че пред тях застава учител, който започва да им говори. Трябва да се върви към методология, която да бъде адаптирана към потребностите на децата. Трябва да ги попитаме какво искат и ние, педагозите, да се адаптираме към тях, а не учениците – към нашите системи на преподаване.

– Смятате ли, че двете национални програми на МОН – „Неразказаните истории на българите“ и „България – образователни маршрути“, подпомагат усвояването на нови знания за България да става по по-интересен начин?

– Двете национални програми надграждат процеса на учене, видяхме интереса на децата. Те се включиха в проучванията на НП „Неразказаните истории на българите“ с голямо удоволствие. С моето училище участвахме в четири проекта.

Единият беше по стъпките на героите от „Осъдени души“ на Димитър Димов, друг беше за българин, построил град на Канарските острови. Направихме и филм за училището ни, а по четвъртия преведохме на испански изложба за Априлското въстание от Музея в Перущица и я популяризирахме в различни части на Испания.

За следващата година планираме с няколко неделни училища да направим общ образователен маршрут във Велико Търново.

Така и децата ще се опознаят, което е много важно.

Ще е полезно да се помисли за надграждане на Националната програма или за изцяло нова, по която да може да се прави обмен между различни неделни училища.

Например мои ученици от Мадрид да отидат в Лондон. Всяко пътуване е богатство. А децата ще бъдат поставени в ситуация да упражнят един изучаван в местното училище чужд език, или провокирани да започнат с изучаването на нов.

Най-важното обаче е, че ще имат контакт с българската общност в друга част на света, ще намерят приятели за цял живот.

Your Image Description

Свързани статии:

Български рози ще ухаят в Престън Старобългарският със силни позиции в Гьотеборг Проф. д-р инж. Сеня Терзиева – ректор на Химикотехнологичния и металургич Когато мислиш за утрешния ден, по-лесно се справяш с предизвикателствата на днешнияен университет: Писателката Петя Кокудева пред в. „Аз-буки“: Харесвам хората – дори и тези, които не харесвам

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: АБУЧИнтервюНие по светаПетя Димитрова-Цанева

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
СподелянеTweet
Предишна статия

Купата на героите

Следваща статия

Честито завършване!

Следваща статия
Паронимия и четене

Честито завършване!

Пет медала от Международната олимпиада по физика

Пет медала от Международната олимпиада по физика

Учителят трябва да е и приятел, и ментор

Учителят трябва да е и приятел, и ментор

Последни публикации

  • Министър Вълчев откри STEM център в СУ „Алеко Константинов“ в Луковит
  • Австроунгарски дух в Разград от 140 години
  • Театрални интерпретации на абсурдите на ежедневието
  • „Свободата да знаеш“ започна в Кюстендил
  • Правителството одобри близо 108 млн. лева за развитие на науката и изследванията
  • Одобрени са над 37 млн. лева за строеж и ремонт на училища, детски градини и студентски общежития
  • В Министерския съвет
  • Над 200 директори и учители обменят иновативни практики за подобряване на учебния процес
  • Световната банка ще подпомага България за по-ефективното използване на информационните ресурси в образованието
  • Магията на XV софийски фестивал на науката
  • И най-доброто писмо е…
  • Битка на роботи край морето
  • 516 млади театрали взривяват сцената във Велинград
  • „Заедно за Гергьовден“ в Кюстендил
  • Флота или флот
  • ПГТ „Проф. д-р Асен Златаров“ – Варна, с блестящо представяне на националните състезания по професии в туризма
  • Цената на труда: Пазарни реалности, правни рамки и социални дилеми
  • Determinants Affecting Academic Staff Satisfaction with Online Learning in Higher Medical Education
  • Несигурност за бъдещето, финансова грамотност и лични финанси
  • Влияние на образованието и човешкия капитал върху формалната и неформалната икономика
  • Quality of Higher Education in Bulgaria: Communication and Computer Technology Training
  • Референции към системата на професионално образование и обучение в сектор туризъм

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"