Трудно е да си представим, че през лятната ваканция децата по собствено желание започват да решават задачи по математика. Разбира се, винаги е имало и ще има изключения. Но когато един учител споделя, че това се случва, още повече с деца от уязвими групи, ни се иска да узнаем повече.
Ивета Манолова е учител по математика, който изминава интересен път през няколко училища в Софийска област и за когото нестандартният подход е част от начина на преподаване. Възприема обучението като отворен за нови възможности процес, търси ги и ги предоставя на вниманието на своите ученици.
„Казват, че съм извън рамката, но това не ме притеснява. Напротив, ласкае ме – споделя Ивета. – Винаги съм била любопитна към новостите и съм проявявала интерес към различното. Днес преподавам на деца в Основно училище „Васил Левски“ в село Видраре, община Правец, които са почти 100% от ромски произход. Мога да кажа, че сме се сработили отлично.“
Учителката разказва, че току-що е приключила
5-дневно лятно занимание в училище, по време на което децата са решавали задачи по свое желание.
Използвали са ресурсите на „Кан Академия“, с които Ивета се запознава още през 2017 г., откривайки сама начини да преодолее трудностите в обучението.
„Започнах преди години, когато бях възпитател и водех група за целодневна организация на учебния ден в ОУ „Васил Левски“ в Правец – споделя тя. – Децата се затрудняваха и си спомням например как изучаването на многочлен им създаваше притеснения. Тогава реших да ги насърча, и им казах: „Елате, ще ви покажа нещо по-различно!“. Търсех сама подходящи задания, като ги съобразявах с изучавания в момента материал.“
Така
попада на ресурсите на „Кан Академия“ – платформата за безплатно обучение чрез видеоуроци,
които тогава не са тематично обвързани с изучавания в българските училища материал. Запознава децата с образователната платформа, без да е осъществила личен контакт с никого от нея, като представя ресурсите заедно с тогавашната директорка на Основното училище в Правец Илияна Котова.
„Водех занималня на ученици от V до VII клас и забелязах, че някои деца започнаха много бързо да напредват – разказва Манолова. – Разполагахме с полезна статистика, която показваше не само колко време децата са изкарали с ресурсите, но и придобитите от тях умения.“
Окрилена от напредъка на учениците, ѝ хрумва още една идея. Озаглавява я „За тортата на Манолова“ и стимулира децата да не се отказват, като предлага на най-заслужилите награда – торта, собствено производство.
„Тортата и сладкишите ги правя лично, защото така действието придобива друга стойност – разкрива учителката. – Награждавам онези деца, които постигат успех, за Коледа, в края на първия срок или в края на годината.“
„За тортата на Манолова“ набира все по-голяма популярност сред учениците и по своеобразен начин подпомага обучението им по математика.
Ивета, за която кулинарното изкуство е хоби, не спира обаче и със заниманията с „Кан Академия“. Там децата решават предимно задачи.
„Например задачи с дроби – пояснява тя, – или конкретни задания за подготовка за НВО в VII клас. Въпросите са разбъркани, не може да се преписва. Освен това възниква интересно съревнование и когато някой по-слаб ученик успее, всички разбират, че ако бъдат по-упорити и последователни, нещата се получават.“
Системата на образователната платформа е създадена така, че ако ученикът сгреши, веднага има обратна реакция – получава видео или статия, нещо допълнително по темата, чрез което, в крайна сметка, урокът се усвоява. Разбира се, също и стимулира децата, защото знаят, че лично приготвените от нея сладкиши са много вкусни.
„Преди да дойда във Видраре, преподавах математика в Националната професионална гимназия по компютърни системи и технологии в Правец – споделя Манолова. – По инициатива на моята колежка Цеца Цолова
участвахме в традиционната Европейска STEM седмица и представихме „Кан Академия“.
Получи се много интересно, защото преди да дойдат при нас, от екипа на Платформата решили да се презентират и на предишното ми работно място – в основното училище. Събрали се учители, ученици и когато започнала презентацията, децата съвсем емоционално възкликнали: „Ама няма нужда да ни обяснявате, ние това вече го знаем! Имаме си класове в Академията с г-жа Манолова!“. И така, когато дойдоха при нас, в НПГ по КТС, вече се запознахме. Включих „Кан Академия“ в часовете по математика като подкрепа при подготовката за домашните работи и естествено, като допълнително стимулиране.“
Пандемията се оказва предизвикателство за всички училища, но за Манолова и нейните ученици от ПГ по КТС нещата стоят различно. След като вече са работили с добилия впоследствие популярност модел Classroom, учениците са подготвени. Според Ивета възпитаниците ѝ от правешката гимназия са добили самочувствие и да не се подготвят чрез допълнителни частни уроци.
„В случай на нужда влизат в онлайн класните стаи и си припомнят за минути – казва тя. – Дори някои от тях се записаха за подготовка за SAT. Съжалявам само, че не успяха да ядат от моите торти, защото мерките по време на пандемията бяха строги. Но както писаха за нас тогава, образованието може да бъде и вкусно!“
След успешната си работа в две училища в Правец Манолова вече от година и 4 месеца преподава математика, компютърно моделиране и природни науки на децата от ОУ „Васил Левски“ в село Видраре. Малко ѝ е далече, защото пътува от село Трудовец, което се намира в община Ботевград, но пък е удовлетворена от резултатите и от общуването си с децата.
„Моите часове са математически занимания на компютър.
Работим с дисплей, таблети, лаптопи, но това не означава, че не пишем на ръка. Таблицата за умножение и деление например са я писали многократно, докато я научат. Децата от Видраре обаче са много привлечени от технологиите, харесва им и кодирането. Обяснявам си го с това, че нямат страх от новото и неизвестното, хвърлят се смело напред и обичат да рискуват. Много им допада да участват и в съревнование, стимулира ги. Освен това винаги имаме и практическа част – измерваме квадратурата на стаята, изчисляваме колко плочки са необходими за покриването ѝ, както и други подобни. Накрая заслужилите получават награда. От една страна, в „Кан Академия“ сертификатите се генерират автоматично при успех, от друга – аз помагам чрез хобито си“.
Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":
Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5
Телефон: 0700 18466
Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg