Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Аз-букиНационално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
Няма резултати
Вижте всички резултати
Аз-буки Национално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2024 Брой 32, 08 – 14.08.2024 г.

Рекорден интерес към Международната олимпиада по изкуствен интелект в Бургас

200 участници от 6 континента пристигат у нас на първата по рода си олимпиада

Зина Соколова от Зина Соколова
09-08-2024
в Брой 32, 08 – 14.08.2024 г.
A A
Националният отбор, който представя страната ни на първата олимпиада по изкуствен интелект. Отпред долу са двамата
ръководители на отбора – Радостин Чолаков и Йоан Саламбашев (от ляво надясно)

Рекорден е интересът към първата Международна олимпиада по изкуствен интелект, което е изненада и за нейните основатели. Когато става дума за нова олимпиада, обикновено идват 10 – 15 отбора, подчертават организаторите. А след броени дни Бургас, където ще се проведе олимпиадата, ще посрещне 44 отбора – от тях два български, с около 200 състезатели, потвърдили участие. Това е наложило да се сменя мястото за провеждането ѝ и още куп други логистични детайли.

Това стана ясно на пресконференция в Министерството на образованието и науката по повод предстоящото събитие. Домакин на състезанието от 9 до 15 август е бургаската Професионална природо-математическа гимназия „Акад. Н. Обрешков“.

„Това е най-голямата новосъздадена олимпиада. Така България ще спази традицията да създава международни олимпиади – след тази по информатика, по лингвистика, Европейската младежка олимпиада по информатика – заяви служебният министър на образованието и науката проф. Галин Цоков. – Темата на олимпиадата по изкуствен интелект е близка до проблеми, върху които работи Министерството. Още в края на миналата година на базата на широко обсъждане с експерти създадохме насоки за работа с изкуствения интелект в училище. Изкуственият интелект навлиза и в учебните програми на редица професионални паралелки в технологични училища и природо-математически гимназии. Също така е фокус и в проекти на част от иновативните училища. Показателно за значимостта на събитието е и фактът, че Google е негов основен спонсор.“

До момента учениците ни са спечелили 58 медала от международни олимпиади,

като все още предстоят състезания до края на годината, стана ясно по време на събитието. „Надявам се и отборите ни на олимпиадата по изкуствен интелект да ни зарадват със силно представяне“, каза още проф. Цоков.

Новосъздадените в България олимпиади са в технологичната сфера и това не е случайно. Това е заявка към развитието на технологичния бизнес в страната и развитието на тези олимпиади е това, което дава България на света през тях, подчерта Елена Маринова, един от основателите на олимпиадата по изкуствен интелект. Тя има 25-годишна кариера в ИТ сектора, като съосновател на „Мусала Софт“, сега част от ИТ бизнеса на KKCG group.

Първият кръг на Олимпиадата е теоретичен и е свързан с разработки в областта на изкуствения интелект. Трите теми тази година са обработка на естествени езици, машинно обучение и компютърно зрение. Те са сред най-високо застъпените както в академичните среди, така и в бизнеса. „Почти сигурно е, че през следващите години ще развиваме тези теми, ще добавяме и други в зависимост от това как се развива тази толкова динамична сфера“, подчерта Маринова. Тази част от надпреварата е насочена в по-голяма степен към научната област.

Практическата част е свързана с инструменти, които може да използва всеки човек, за да създаде нещо в колаборация с изкуствения интелект.

Там са заложени няколко инструмента, които да ползват състезателите като насока. Но в същото време, те ще имат свободата в този кръг да използват какъвто софтуер решат, като ще имат за задача да създадат широко разбираем продукт – аудио, видео или изображение. „Убедени сме, като създатели на олимпиадата, че тя ще ни научи на нещо, защото полето е наистина огромно“, каза още Елена Маринова.

„В организацията, съставянето на задачите и журито участват водещи учени от световни университети. Част от тях са Оксфордският университет, Масачузетският технологичен институт, Университетът за изкуствен интелект „Мохамед бин Зайед“ в Абу Даби, Копенхагенският университет, както и Институтът за компютърни науки, изкуствен интелект и технологии (INSAIT) към Софийския университет „Св. Климент Охридски“, заяви Александър Велинов, също основател на олимпиадата по изкуствен интелект, преподавател по лингвистика и ръководител на олимпийския отбор по лингвистика.

Олимпиадата включва и конферентна част, която ще се проведе на 12 август,

като участници и гости ще имат възможност да чуят вълнуващи лекции от водещи лектори и да участват в практически сесии по актуални теми от изкуствения интелект.

Двата български отбора, които ще участват в състезанието, се подготвят още от юни. „В тях са включени някои от най-добрите ни млади изследователи и лингвисти. Те се подготвят от реномирани учени в областта“, каза Йоан Саламбашев, който е основен ръководител на българските отбори.

Изпълнителният директор на Сдружението на олимпийските отбори по природни науки Вълкан Горанов подчерта, че в предстоящата олимпиада ще се включат държави от шест континента. Вече има запитвания от други страни, които искат да са следващите домакини на състезанието.

Създателите

Основател на олимпиадата е фондация ЛЕРАИ. Зад нея стоят петима българи: Лора Динева, която има над 10 години опит в организирането на национални лингвистични събития, доц. Росица Декова от Пловдивския университет „Паисий Хилендарски“, Елена Маринова – съосновател на „Мусала Софт“, Александър Велинов, който от 2003 г. почти непрестанно е бил ръководител на националния ни отбор по лингвистика, и Ива Гумнишка – бивш състезател и златен медалист от Международната олимпиада по лингвистика.

От къде тръгва идеята

„Идеята за олимпиадата ни хрумна, когато бяхме в Банско за ХХ олимпиада по лингвистика – разказва Александър Велинов. – Искахме да направим една по-съвременна олимпиада, която да не е затворена във фундаменталната наука, а да отразява това, което се случва в момента в най-новите технологии, която да е максимално близко до това, с което сегашните ученици – бъдещи студенти, ще се сблъскат да правят наистина.“

Първоначално обмислят състезанието да е по компютърна лингвистика – една от частите на изкуствения интелект. Но първоначалната идея бързо прераства в олимпиада по изкуствен интелект.

„Обработката на естествен език е част от компютърната лингвистика, която се занимава с идеята компютрите да могат да разбират естествения език. Всички знаем, че когато се „говори“ с компютри, се използват езици за програмиране, които те могат разбират. Но от много години, още през 50-те – 60-те години на миналия век, е имало идеи и разработки да се направи софтуер, който да разбира естествен език – разяснява Велинов. – Било за да изпълнява програми, било за да стигне до нещо, което все още го няма  в идеален вариант – т.нар. машинен превод. Но пък има много други неща – коректори на текст, коректори на граматика, всички ежедневно ги използваме. В сайтове повечето обобщения, които са на заглавната страница, се генерират с помощта на компютърна лингвистика.“

Българските състезатели

Всяка страна може да изпрати на състезанието до два отбора, съставени от четирима състезатели и един ръководител на отбора. Талантливите младежи, които ще представят България на първото издание на Международната олимпиада по изкуствен интелект, са Калина Иванова (X клас, НПМГ), Делян Бойчев (XII клас, ПМГ – Велико Търново), Деян Хаджи-Манич (XII клас, МГ – Варна), Велислав Джелепов ( X клас, МГ – Пловдив), Ванеса Калинкова (XI клас, ППМГ – Бургас), Елица Башева (XII клас, СМГ), Стоян Ганчев (XI клас, МГ – Пловдив) и Делян Христов (XI клас, МГ – Пловдив). Техни ръководители са Йоан Саламбашев и Радостин Чолаков.

Your Image Description

Свързани статии:

Над 40 държави с интерес към Международната олимпиада по изкуствен интелект в България МОН публикува насоки за използване на изкуствен интелект в училище Шестима заминават за Международната олимпиада по математика Рекорден интерес към Международната олимпиада по изкуствен интелект в Бургас

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: БургасДенятизкуствен интелектолимпиада

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
СподелянеTweet
Предишна статия

Вестник „Аз-буки“ – брой 32/2024 г.

Следваща статия

Завърши петият випуск приложни програмисти

Следваща статия
Завърши петият випуск приложни програмисти

Завърши петият випуск приложни програмисти

Паронимия и четене

Половин, половина, половино

Отново медал за България от космическия лагер

Отново медал за България от космическия лагер

Последни публикации

  • Храни и пития – от Ориента до столовата
  • Зам.-министър Лазарова се срещна с учителите от ПГ „Цар Иван Асен II“ в Хасково
  • И аз уча там! И аз боядисвам там!
  • „Златна ябълка“ за героите на децата
  • Вълшебни години
  • Всички живи организми излъчват сияние
  • Цената да бъдем красиви
  • Всяка извървяна стъпка дава резултат
  • България в образи и думи
  • Нередовният сън вреди на сърцето
  • Министър Красимир Вълчев: Качеството е най-важният капитал на висшите училища
  • Performance improvement and validation of a high temperature test fixture by virtual prototyping
  • Optimizing the mass of an orientation module for delta robots
  • НАТФИЗ отваря филиал в Бургас
  • Robust analysis of a quadrocopter
  • How to select projects and allocate funds to obtain the total maximum profit for facing many different investment projects in the production strategy management plan of discrete production enterprise
  • Application of computer modelling and simulation systems and intelligent decision support technologies in control systems
  • Budget-oriented control system for intelligent building automation modules with feedback
  • Artificial intelligence and biometric technologies in defense: algorithms and challenges
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 2/2025, година XLXII
  • Research on artificial neural networks as a regulator for an aviation DC generator
  • Вълшебство и интерпретация

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"