Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Аз-букиНационално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
Няма резултати
Вижте всички резултати
Аз-буки Национално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2024 Брой 32, 08 – 14.08.2024 г.

Японска школа за кадри българофили

Това е заветната цел на Иво Владимиров, който преподава български в Страната на изгряващото слънце

Зина Соколова от Зина Соколова
08-08-2024
в Брой 32, 08 – 14.08.2024 г.
A A
Иво Владимиров пред българския щанд на панаира на образованието в Киото, който той прави заедно със свои студенти. Снимка – Личен архив

За Иво Владимиров – българина, който преподава японски на чужденци, и български език на японци, ви разказахме преди време (бр. 51 – 52/2020 г. и бр. 13/2023 г.).

След като завършва колежа St. Clare’s в Оксфорд, той заминава за Япония, научава японски и завършва философия. Получава шанс да преподава философия, религии, японски, след като научният му ръководител вижда в негово лице перспективен кадър. Но това, което започва да го вълнува все повече, е българският език. Той дава силен тласък на българистиката в Япония, като въвежда нови предмети. Само за малко повече от година от един лекторат в един университет разкрива осем лектората в няколко академични институции, включително в Осакския и Киотския университет. Те са императорските университети, най-престижните в Япония (тройката на най-важните тук е Токийски, Киотски и Осакски).

Най-голям интерес има към курсовете „Български за начинаещи“. Учащите проявяват желание да опознаят културата и историята на страната ни, слушайки курса на Иво Владимиров „Да опознаем България“. Оттам се ражда и идеята за лекторат „Балканистика“ за първи път в Япония. Лекциите се водят онлайн, а лектори са наши учени от Българската академия на науките. Така българската наука е представена в най-авторитетните учебни заведения.

През последната година се увеличават предметите в трите университета, свързани с българския – „Български език за начинаещи“, „Български език за напреднали“, „Балканистика“, „Старобългарски език“. В други университети Владимиров води лекции за българо-японските връзки.

Броят на студентите непрекъснато нараства.

Всяка година около 100 негови студенти изучават български, а заедно със студентите по балканистика са над 200. Като се прибавят и завършилите при него в годините назад, студентите му вече са стотици.

През декември 2023 г. е проведен и първият конкурс по речево майсторство по български език. Той се организира от Осакския университет с подкрепата на Посолството на България в Япония. В основата му са студенти на Иво Владимиров. Преподавателят полага огромни усилия да ги подготви, но подчертава, че е благодат да се работи с японци, защото са неимоверно прилежни. Лауреатът и подгластникът му също са негови студенти – Юто Рьокава (Кобе) и Рьо Умехара (Осака). Рьокава печели самолетен билет до България с темата „Аз и Пловдив“, в която разказва за вълнуващата си първа среща с Града под тепетата.

„Градът под тепетата се оказа още по-живописен, отколкото си представях. Разглеждах музеите и пазарувах в магазините. Нямах достатъчно време за всичко, което този древен и вечен град може да предложи. Сега, готвейки следващото си пътуване, продължавам да уча български език, но сега добавих и нова цел – да се върна в Пловдив“, споделя Рьокава.

Рьо Умехара се представя блестящо с речта си „Студентските ми години и чуждите езици“. От 1 до 9 август тази година той участва в международния интердисциплинарен семинар „Културна карта на България – Родопите“ в Пловдивския университет. Отзивите за работата на всички студенти на Иво Владимиров са отлични.

Други участници в конкурса по речево майсторство (сред тях има и китаец) работят по темите „Хълмовете на Велико Търново“, „Чарът на българските народни песни“ и „Безуспешни рецепти за баница“.

„Курсовете ми се посещават основно от японци, но чуждестранни студенти в Япония също се присъединяват към нашата кауза. Китайци, тайванци и рускиня проговориха на български на японска земя. Китаецът, който взе участие в конкурса по речево майсторство, завърши успешно курсовете по български и старобългарски в Осака. Той получи специалната награда на посланика ни в Токио за представянето „Културният шок и аз“. На тетрадката си по старобългарски беше нарисувал розетата от Плиска. В момента в Киото китаец и тайванец са сред най-прилежните ми студенти. Когато видя японка и рускиня да се разбират на български, всички заедно да четат старобългарските текстове, за мен е ясно, че фундаментът, изграден от светите Седмочисленици и народните будители, е жив, че

езикът и културата ни още имат своето място в глобалната палитра на модерния свят.“

Идеята за конкурса се ражда преди две-три години, когато студент на Иво Владимиров му посочва, че сред конкурсите по речево майсторство няма такъв по български. Подкрепа за осъществяването ѝ оказват деканката на Факултета по чужди езици проф. Такемура, проф. Фуджиуара, посланикът ни в Япония Мариета Арабаджиева, която привлича спонсори и предлага освен конкурса да се направи и викторина за България. Тя е посетена от много участници и също се превръща в голям успех.

Освен български език Иво Владимиров преподава и старобългарски –започва през април 2023 г. в Осакския университет (началото на учебната година в Япония е на 1 април – б.р.). Той и студентите му работят заедно всеки учебен час като откриватели на този сложен, но красив и тайнствен език. Престанал е да се озадачава кое привлича младежите към далечната тема. Просто отговорно се готви за всяка лекция. Отделя много време за всеки час и самият той се занимава под научното ръководство на професори в България, на които е благодарен и които имат принос към все по-популярния предмет. Посещаемостта е висока – курсът по старобългарски е от 26 души, впечатляващо за японски университет.

„Изключително благодарен съм на проф. Маргарет Димитрова, завеждаща кирилометодиевистиката в Софийския университет, за помощта, която ми оказа“, казва Иво Владимиров.

От 1 април 2024 г. в Киотския университет също се разкриват курсове по български и старобългарски.

В този изключително престижен университет, втори по значимост в Япония, преподава проф. Накамура – декан на Факултета по славистика и зам.-декан на Факултета по хуманитаристика, приятел на България и сред най-големите застъпници на българистиката там. Негова е заслугата в Университета да се оформи голям център по българистика, който тепърва ще се разраства. През първия семестър на 2024 г. български език за начинаещи изучават 23 студенти, а старобългарски – 20. От догодина Киотският университет ще добави и предмет „Български език за напреднали“.

„От учебната 2023/2024 г. в Осакския университет се разкрива предмет „Балканистика“, като предметът продължава и през настоящата 2024/2025 г. – казва Иво. –Двигател на проекта е председателят на БАН академик Юлиан Ревалски в тясно сътрудничесво с японските ни партньори. С над 100 регистрирали се студенти на година, това е сред най-посещаваните предмети в целия Осакски университет, а вече и сред най-обичаните. От много години исках да го има, защото „Балканистика“, както „Български“ и „Старобългарски“ са стратегически дисциплини за нас, българите. Те имат не само образователно, но културно и политическо значение.“

През март 2024 г. японска група от студенти на Иво Владимиров е на обучение в Софийския университет. Осем души изучават славянските езици и историята и културата на България.

През май 2024 г. делегация на Софийския университет, водена от ректора проф. Георги Вълчев и представителите на БАН проф. Румяна Прешленова и доц. Елка Трайкова, посещават Япония, за да се запознаят отблизо с развитието на българистиката и да участват в българо-японския форум „Интернационализация на висшето образование: развитие на българистиката и балканистиката в Япония“.

На 24 май т.г. Иво Владимиров е награден от посланик Мариета Арабаджиева в резиденцията на посланика в Токио с

почетна грамота за „значим принос за развитието на българистиката в Япония и укрепване на приятелските отношения между България и Япония“.

Сред многото гости, присъстват високопоставени представители на японското правителство, както и президентът на корпорацията „Мейджи“.

„24 май, най-любимият празник от моето детството, има специално място в сърцето на всеки българин. На този ден всички сме носили цветя и сме благодарили на нашите учители. Успехът в живота е до голяма степен субективно нещо. Но да бъдеш почетен като носител на просветата и културата на този ден, е голяма оценка. През тази година празникът се падна в петък, когато са лекциите ми в Осакския университет. След поканата от посланика много исках да отида лично, но това означаваше да не провеждам лекции. Между Осака и Токио има 500 километра. Студентите обаче ме подкрепиха и насърчиха да взема почивен ден и да отида. Всички успехи дължа на тях“, разказва Иво Владимиров.

Той подчертава, че за него е важно българите да намират поле за изява в Япония, както и японците – в България. Убеден е, че може да се въведе специалността „Българска филология“ в Осакския или в Киотския университет.

„Когато казах през 2018 г., че един ден ще има специалност Българска филология в Япония, звучеше едва ли не като шега – спомня си преподавателят. – След неизбежните ни успехи и с нужната политическа подкрепа съм убеден, че ще постигнем заветната цел – школа за кадри българофили. България предлага изключително интересни програми – за етнографски изследвания на Родопите например, археология, балканистика, тракология, славистика. Този възход в отношенията ни с Япония трябва да се използва, трябва да се увеличат изучаваните предмети на български език. Да няма университет без български книги. Мои студенти изявяват желание да преподават български. Нека ги подкрепим. Трима пишат дисертации за България. Мнозина обмислят да посветят бъдещите си академични изследвания на нашата страна, която вече не е непозната, нещо повече, вече е обичана и желана.“

Your Image Description

Свързани статии:

Направи едно добро От Паневропа към бъдещето на Европа Виртуална Мартениада Разказ за чудния свят на книгите

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: БългаристикаИво ВладимировНие по светаЯпония

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
СподелянеTweet
Предишна статия

Снимка на броя: Лятна академия в НХА

Следваща статия

Вестник „Аз-буки“ – брой 32/2024 г.

Следваща статия
Вестник „Аз-буки“ – брой 32/2024 г.

Вестник „Аз-буки“ – брой 32/2024 г.

Рекорден интерес към Международната олимпиада по изкуствен интелект в Бургас

Рекорден интерес към Международната олимпиада по изкуствен интелект в Бургас

Завърши петият випуск приложни програмисти

Завърши петият випуск приложни програмисти

Последни публикации

  • Министър Вълчев откри STEM център в СУ „Алеко Константинов“ в Луковит
  • Австроунгарски дух в Разград от 140 години
  • Театрални интерпретации на абсурдите на ежедневието
  • „Свободата да знаеш“ започна в Кюстендил
  • Правителството одобри близо 108 млн. лева за развитие на науката и изследванията
  • Одобрени са над 37 млн. лева за строеж и ремонт на училища, детски градини и студентски общежития
  • В Министерския съвет
  • Над 200 директори и учители обменят иновативни практики за подобряване на учебния процес
  • Световната банка ще подпомага България за по-ефективното използване на информационните ресурси в образованието
  • Магията на XV софийски фестивал на науката
  • И най-доброто писмо е…
  • Битка на роботи край морето
  • 516 млади театрали взривяват сцената във Велинград
  • „Заедно за Гергьовден“ в Кюстендил
  • Флота или флот
  • ПГТ „Проф. д-р Асен Златаров“ – Варна, с блестящо представяне на националните състезания по професии в туризма
  • Цената на труда: Пазарни реалности, правни рамки и социални дилеми
  • Determinants Affecting Academic Staff Satisfaction with Online Learning in Higher Medical Education
  • Несигурност за бъдещето, финансова грамотност и лични финанси
  • Влияние на образованието и човешкия капитал върху формалната и неформалната икономика
  • Quality of Higher Education in Bulgaria: Communication and Computer Technology Training
  • Референции към системата на професионално образование и обучение в сектор туризъм

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"