Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Аз-букиНационално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
Няма резултати
Вижте всички резултати
Аз-буки Национално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2024 Брой 33, 15 – 21.08.2024 г.

Янка Минева от СУ „Васил Левски“ – Карлово: Опитвам се да не бъда учител в рамка

Освен изкуствения и естественият интелект трябва да е на ниво

Зина Соколова от Зина Соколова
20-08-2024
в Брой 33, 15 – 21.08.2024 г.
A A
Снимка – Личен архив

Янка Минева е преподавател по история и цивилизация, география и икономика в СУ „Васил Левски“ – Карлово. Тази година получава награда „Стоян Михайловски“ на Синдикат „Образование“ към КТ „Подкрепа“ в категорията „Средно образование“ за особени заслуги в просветното, културното и синдикалното дело.

„Преподавам история, която е много благодатен учебен предмет. От много години правя уроци по родолюбие. И мисля, че всеки учител в българско училище трябва да работи и в областта на гражданското образование и патриотизма.“

Така започва разговорът ни с Янка Минева. Като дългогодишен педагог, тя вярва, че

стремежът на всеки учител трябва да е изграждането на любов и доверие към своите ученици.

Ако не успее да направи това, нищо няма да се получи.

„Много често чувам реплики от рода на: „Янче, при теб се получават нещата, при мен – не“. Не съм съгласна с подобни мнения. Изисква се търпение, за да ти повярват учениците. Аз съм учител, който изисква. Не е вярна максимата, че учениците харесват учителите, които изискват по-малко. Напротив,

колкото по-високо вдигаш летвата, толкова по-високо ще скочи ученикът.

Така съм се отнасяла и към собствения си син. Обичам да цитирам Елинор Рузвелт, която казва, че даването на любов представлява самото образование. Най-важното нещо е учителят да предаде на децата любовта към знанието.“

Янка Минева винаги се е стремяла да покаже на учениците си как да прилагат практически наученото през годините. Със своите възпитаници са издавали книги, хартиени дискове, вестници. Когато темата на уроците е родолюбието, учителката по история само им задава темата. Очаква учениците сами да се включат и да подготвят материалите, които ще използват. Това ги ангажира по-активно, убедена е тя. Категорична е, че

не иска да им дава знания наготово.

През тази учебна година тя провежда няколко урока по родолюбие – отбелязване Деня на Съединението в Общинския исторически музей, „Да бъдеш сестра на Апостола“ – открит урок в Музея с учениците от десетите класове и специалното участие на Христина Богданова (родственица на Васил Левски), открит урок в VI клас на тема „Колективните опори на българския народ през Възраждането“ и драматизация на главата „Радини вълнения“ от романа „Под игото“. Урокът е проведен съвместно с Васил Кинанов – учител по БЕЛ.

„Съвременният учител трябва вече да разбере, че нещата са се променили – казва Минева. – Нашите учители бяха водачи – хващат те за ръце и те водят по пътя на знанието и умението. Но днес вече не трябва да се изсипва в главите на децата всичко наготово. Трябва да им се помогне те да поискат да получат това знание. Тогава ефектът е съвсем друг. А XXI век ще изисква и много нови умения.“

Едно от последните постижения на учителката и на нейни ученици от XIА клас с разширено изучаване на история е подкастът „Карловски сказания“, който правят през учебната година. Инициативата е осъществена съвместно с местния новинарски сайт „Подбалкански новинар“. Записани са 15 епизода. Идеята е на Янка Минева, но учениците сами подготвят материалите за известни и не толкова известни карловци, позабравени от поколенията.

„Има един карловец, живял в края на XIX и началото на XX век, Павел Патев се е казвал – обяснява учителката по история. – Той е изнасял сказки за  бележити личности от града. Решихме в негова памет да наречем подкаста „Карловски сказания“. Включиха се по-голямата част от учениците. Започнахме на 19 февруари – първият подкаст беше посветен на Апостола на свободата Васил Левски. Почетохме подобаващо и 18 юли, рождената дата на Апостола, която е празник и на града ни – отбелязахме 187 години от рождението му.“

В групи по двама, по трима учениците ѝ се спират на различни хора – някои известни, други по-малко известни, като брата на Левски Петър Кунчев, Янка Ламбрева – първата българка околосветска пътешественичка, Райна Касабова – първата българка в света, летяла на самолет, Елена Свежина – първата българка професионална актриса, Иван Ночев, Ботьо Петков, Брайко Хаджигенов, Лулчо Бодуров и други карловци.

За подкаста учителката и нейните възпитаници получават много похвали.

„Това са изключително мотивирани, интелигентни и знаещи млади хора с особен интерес към историята и историческото изследване – подчертава Минева. – Много сме благодарни на Красимира Гешева и „Подбалкански новинар“, които ни помогнаха да реализираме идеята. Подкастът толкова се хареса на карловци, че живот и здраве наесен, макар че те ще бъдат в XII клас, имаме идея да прерасне в историческо предаване веднъж седмично.“

Учителката работи с учениците си много и в извънучебно време, както и в часовете за консултации.

„Вярвам, че когато им покажеш, че каузата си заслужава, няма как да не отделяш от свободното си време. Вече две години имам читателски клуб с по-малките ученици – казва се „Златните деца на книгите“, водя го съвсем доброволно. Не е занимание по интереси, не съм изисквала заплащане. Това е един мой райски кът в света на книгите.“

Янка Минева се старае да поставя на своите ученици и много творчески задачи.

В десети клас тази година от паралелката по хардуерни и софтуерни технологии правят две изложби – едната е посветена на 1 ноември, Деня на народните будители. Всеки ученик избира определена личност – може от Карлово, може и от други населени места.

След това за 19 февруари правят постерна изложба, посветена на бащиния род на Васил Левски. По принцип повече се знае и повече се говори за майчиния род на Апостола. Изложбата вече е постоянна. Учителката с голямо удоволствие констатира, че и външни посетители, освен учениците, се спират да я разглеждат. Научават неща за дядовците на Васил Левски по бащина линия, за неговата сестра и нейните наследници, за братята му. „Старая се да им предлагам различни проекти според техните интереси.“

Вече е традиция в края на учебната година да има изложба с проекти за изученото по история и цивилизации под наслов „Моят исторически клас“. Всички ученици от VI клас изработват проект, свързан с най-запомнящото се за всеки един от тях през учебната 2023/2024 година.

Учителката изнася открит урок, наречен „Произведено в Америка“ с VI клас.

Ментори са ученици от X и XI клас, доброволци на „Джуниър ачийвмънт“. Резултатът е много добър. Учениците са разделени на екипи. Урокът е залегнал като обобщение на учебния материал и се провежда в редовен час. Учениците дават идея за създаването на собствен бизнес, който да се реализира на американския континент – в Северна и в Южна Америка. Единият екип е много добре подготвен и добре презентира. На открития урок освен менторите от по-големите ученици присъстват и много родители.

„Винаги работя с родителите. Мисля, че философията на Закона за предучилищното и училищното образование е родителите да станат партньори на учителите – казва учителката по история. – Те винаги могат да дойдат и да присъстват във всеки мой час, не се притеснявам. И това се случва често. Особено в часовете по география родители, които имат възможност да пътуват, винаги са добре дошли да разкажат на децата от първо лице какво са видели. Учителят трябва да приеме родителите като партньори, а не като другата страна на учебния процес. Ние вървим в една посока и е по-добре да сме партньори, а не опоненти. А и децата са много горди, когато се представят пред родителите си, както и че родителите им показват съпричастност. Тази година работих с VI, X и XI клас – родители ни гостуват и в прогимназиален и в гимназиален етап много често.“

Друга нейна инициатива, съвместно със Спаска Бистрашка (учител по география и икономика) извън учебните предмети история и география са т.нар. коледни предизвикателства. 25 дни преди Коледа всеки ден учителките и техните ученици слагат по едно предизвикателство на определеното за тази цел място в училище – например вместо с униформа елате с коледен пуловер; изпийте горещо мляко с шоколад и ни изпратете снимка.

Интересът на учениците е огромен. Всеки ден те чакат на вратата на училището и питат кога ще сложи следващото предизвикателство.

По същия начин за Деня на народните будители в V и VI клас се поставя предизвикателство седмицата преди 1 ноември всеки ден на специално подготвено табло е дадена информация за народен будител. Учениците трябва да го разпознаят и да запишат на листче неговото име, след което да пуснат в запечатана кутия. На 1 ноември представители на Ученическия съвет изтеглят печелившите билети.

„Направихме го като томбола – казва Минева. –  Наградата беше духовно-материална – „Моята първа книга за народните будители“.

А петокласниците я спират по коридорите с въпроса няма ли да има пак викторина с исторически въпроси.

„Опитвам се да не бъда учител в рамка. С по-иновативни и по-интересни практически средства и методи да преподавам на децата. Когато редовно им поставям такива проекти, развивам и техниките им за четене с разбиране. Днешното поколение не чете с разбиране и тези занимания много им помагат в това отношение. Обяснявам им, че 90 процента от отговора е във въпроса. Просто трябва внимателно да го прочетат. Много рядко им давам въпроси със затворени отговори. Повечето писмени са с отворени  отговори – анализ на произведение на изкуството, анализ на исторически документ, попълване на географска карта. Трябва да избягаме от ученето наизуст. Трябва да развиваме творческото им мислене. Не знаем в какъв свят ще живеят, но колкото и да използват изкуствен интелект, и естественият трябва да бъде на ниво.“

Всяка година Янка Минева

мотивира своите ученици да участват в международни и национални конкурси.

За пореден път те печелят в много конкурси: първо място в международния конкурс „Заедно в XXI век“, трето място от националната ученическа конференция „Дарителството като култура и начин на живот “, раздел „Рисунка/Постер“. Участват във форум, посветен на Васил Левски в Ловеч. Включват се в отбелязване паметта на Христо Ботев във Враца – литературна програма по покана на Народно читалище „Развитие 1869“ – Враца, където  е представен вестник „Ботйов лист“ 2024 г. Взимат участие в конференцията на ВТУ „Св. св. Кирил и Методий“ – „Пространство и време“, както и в националната историческа конференция „Личности и събития, повлияли на човешката история“, в ученическата научна конференция „Историческият принос на Пловдивското епархийско класно училище и неговите наследници“. Печелят награда от националната ученическа конференция „Завещаната ни свобода“, награди от националния конкурс „Куба – далечна и близка“ и допълнителна награда от XIV национален ученически конкурс на фондация „Ценности“ – „Медиите в българската история – изследване на тяхната роля, влияние, история“.

За всички тези успехи учителят също получава награда за научен ръководител, но най-важното са радостта и удовлетвореността на неговите ученици, категорична е Минева.

„Като учител, не само мотивирам учениците си за участие, но и аз самата полагам усилия и се представям на педагогически форуми. През учебната година  участвах в националния форум „Добрите практики на фокус“, в VI научно-практическа конференция „Актуални политики и практики в образованието. Преподаване и учене за развитие на умения на XXI век“. Имам и публикация в сборника с доклад съвместно с госпожа Бистрашка и се включих в Националната конференция за социално-емоционално изучаване в България“, завършва тя.

Your Image Description

Свързани статии:

За днешните деца Бай Ганьо не е антигерой Добрият учител умее да вдъхновява А, кога свърши този час? Отговорност на педагога е да спечели доверието на малкия ученик

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: Карловонаграданаграда „Стоян Михайловски“ПризнаниеСУ „Васил Левски“Янка Минева

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
СподелянеTweet
Предишна статия

Законно ли е видеонаблюдението по време на работа

Следваща статия

Експерти от цял свят обсъждаха в София рисковете пред климата

Следваща статия
Експерти от цял свят обсъждаха в София рисковете пред климата

Експерти от цял свят обсъждаха в София рисковете пред климата

Рисунките на Вяра правят света по-добър

Рисунките на Вяра правят света по-добър

45 043 ученици са получили допълнителна подкрепа по Проект „Успех за теб“

45 043 ученици са получили допълнителна подкрепа по Проект „Успех за теб“

Последни публикации

  • Публикуваха проектопостановлението за минимална асистентска заплата от 2780 лв.
  • МОН: Към този момент няма решение или обсъждане за връщане към завършване на основно образование в VIII клас
  • Министър Вълчев откри STEM център в СУ „Алеко Константинов“ в Луковит
  • Австроунгарски дух в Разград от 140 години
  • Театрални интерпретации на абсурдите на ежедневието
  • „Свободата да знаеш“ започна в Кюстендил
  • Правителството одобри близо 108 млн. лева за развитие на науката и изследванията
  • Одобрени са над 37 млн. лева за строеж и ремонт на училища, детски градини и студентски общежития
  • В Министерския съвет
  • Над 200 директори и учители обменят иновативни практики за подобряване на учебния процес
  • Световната банка ще подпомага България за по-ефективното използване на информационните ресурси в образованието
  • Магията на XV софийски фестивал на науката
  • И най-доброто писмо е…
  • Битка на роботи край морето
  • 516 млади театрали взривяват сцената във Велинград
  • „Заедно за Гергьовден“ в Кюстендил
  • Флота или флот
  • ПГТ „Проф. д-р Асен Златаров“ – Варна, с блестящо представяне на националните състезания по професии в туризма
  • Цената на труда: Пазарни реалности, правни рамки и социални дилеми
  • Determinants Affecting Academic Staff Satisfaction with Online Learning in Higher Medical Education
  • Несигурност за бъдещето, финансова грамотност и лични финанси
  • Влияние на образованието и човешкия капитал върху формалната и неформалната икономика

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"