Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Аз-букиНационално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
Няма резултати
Вижте всички резултати
Аз-буки Национално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2024 Брой 36, 05 – 11.09.2024 г.

Tворчество: Есета от национален конкурс „Физиката в моя свят“

„Аз-буки“ от „Аз-буки“
08-09-2024
в Брой 36, 05 – 11.09.2024 г.
A A
„Последен миг светлина“ от Димана Цветогорова (ППМГ „Добри Чинтулов“ – Сливен), поощрителна награда за идея на Националния фотоконкурс за ученици и студенти на тема „Физика, хармония и феномени в природата“, провел се в рамките на 52. национална конференция по физика

Съюзът на физиците в България и фондация „Еврика“ организират национален конкурс за есе 2024 г. Темата, по която писаха ученици и студенти от цялата страна, е „Физиката в моя свят“. В Конкурса се включиха 120 участници – ученици от 36 основни и средни училища и студенти от три висши училища, които в три възрастови групи представиха своите виждания по темата на Конкурса. Есетата са оценени от жури и са представени на Младежката научна сесия в рамките на 52. национална конференция по въпросите на обучението по физика на тема „Образованието по физика и дигиталните технологии“.

Медиен партньор на форума е Националното издателство „Аз-буки“.

По традиция вестник „Аз-буки“ публикува отличените творби в няколко поредни броя.

Физиката е двигателят на цивилизацията*

Божидара Кръстева – XII клас, II място

СУ „Хаджи Мина Пашов“ – Сливен

Научен ръководител – Пенка Василева

Всеки смята границите на собственото си въображение за граници на света.

Артур Шопенхауер

Четох някъде, че най-великият учен на нашата епоха – Алберт Айнщайн, не успял да завърши най-великия си шедьовър. Какво му е попречило да го довърши? Защо смятат, че е най-великият му шедьовър и защо е толкова сложно и така важно? След време разбрах, че недовършеният ръкопис е опит да създаде „Теория на всичко“ – уравнение, което трябвало да му разкрие тайните на Вселената и може би да му позволи „да прочете мислите на Бог“.

Като всяко дете, и аз обичам загадъчните светове с динозаври, извънземни същества, космически кораби, битки с лазерни мечове, подводни градове и чудовища. Повярвах, че това е светът на бъдещето – космически кораби, на които можеш за части от секундата да достигнеш далечни галактики и да общуваш с чудноватите им обитатели.

Всички чудесни изобретения на бъдещето са създадени от учените. Ключът към разбирането и промените на бъдещето е да приложиш основните закони на природата в изобретенията – машини, технологии и терапии, които ще определят нашата цивилизация в бъдеще.

Писателите фантасти описват бъдещето, някои от които много проницателно. Те са първите създатели на устройства за живот под водата, на космически ракети и кораби, на технологиите, които ще развият цивилизацията ни. Предсказването на бъдещето е приключение, но и отговорно действие, на писателите е позволено да фантазират. Така са се появили, за да облекчат живота и работата ни, локомотивите, асансьорите, свръхзвуковите самолети, климатичните инсталации, радиото и телевизията, телефонът, интернет.

Навярно всичко това след десетилетие ще остарее и ще се появят свръхзвукови космически кораби, които ще прекосяват галактики и ще заместят обикновените самолети, ще се придвижваме с помощта на мисълта, а това ще ни направи роботи. Ще се създават заменяеми органи и части за човешкото тяло, човекът ще стане безсмъртен.

Физиката е двигателят на цивилизацията и я пренася в следващите векове с приказни и необясними чудеса.

Както споделя Уилям Гибсън, автор на думичката „киберпространство“, бъдещето вече е тук, но още не е разпределено равномерно. Светът ни ще стане виртуална реалност, създадена от изкуствения интелект. А паметта на човека и животните ще е само софтуер в компютърна система. Въпрос на време е машините да ни надминат по интелигентност. Свръхчовешкият интелект ще доведе до края на човечеството такова, каквото го познаваме. Вече е направена първата крачка – човек с чип, както нашите домашни любимци.

Какво става с човечеството в този сценарий? Остава само да чакаме и да гадаем…

***

Науката, която ни учи как да живеем*

Владислав Маринов – XI клас, II място

ППМГ „Акад. проф. д-р Асен Златаров“ – Ботевград

Научен ръководител – Цеца Христова

„И все пак тя се върти“ са думи на Галилео Галилей, основоположник на научния метод и съвременната физика. Но какво всъщност е физиката? Дали това е само наука, или ключът към успешното и правилно развитие на човечеството в бъдещето?

Физиката е една от най-древните области на познанието, която се основава на теории, даващи ясни предвиждания. Тя е естествена и точна наука.

Можем да определим именно физиката като науката, която може да ни научи как да живеем и как да опознаем себе си. Ако днес говорим за напредък на човешката цивилизация, то в основата на този напредък стои физиката, неизменно показваща хода на събитията.

Физиката е в постоянен процес на развитие. Това е наука, без която не можем, и тя ни помага да разберем света, природата, явленията. Нейното значение в съвременния свят е огромно.

Технологичното развитие на ХХІ век се основава на разбирането на основите на физиката. Науката е мисия за намиране на истината.

Именно заради напредването на технологиите голямо значение за бъдещето ще има качественото образование. Но по-точно казано, важна роля както във всекидневния живот, така и в новите изследвания и открития ще има физиката.

Много интересен начин за подобряване на образованието и подготовката на учениците чрез най-новите технологии е използването на приложения за виртуална реалност (VR). В такива случаи на учениците се предоставят завладяващи, интерактивни преживявания, които им позволяват да изследват и манипулират концепциите на физиката по начини, които може да не са възможни в традиционна класна стая.

Друг важен аспект на бъдещето, при който физиката има голямо значение, е селското стопанство. С увеличаването на населението на Земята все повече нараства търсенето на качествена храна, за да може да се поддържа животът. По тази причина важна роля в това имат познанията за физичните закономерности и природата, както и тяхното прилагане.

В селското стопанство има много физика. От изследването как водата се изпарява и влияе върху културите, как слънчевата светлина влияе върху растежа на растенията, до изследването влиянието на състава на почвата върху растежа на растенията. Тя има все по-голям принос, разработвайки нови инструменти и по-добро разбиране на основните процеси в растениевъдството и животновъдството. Познаването на физичните явления в селскостопанската среда позволява повишаване ефективността на използването на вода и торове, както и намаляване на загубите по време на прибиране на реколтата, транспортиране, съхранение и обработка. Като цяло, земеделието е сложен и труден процес, който силно зависи от различни фактори, много от които са базирани на физиката. Но все пак ползите от него са големи и процесът е от съществено значение за оцеляването на човечеството.

Физиката е ключова за разбирането и прогнозирането на променящия се климат, едно от най-належащите предизвикателства, пред които е изправен светът днес. Климатичните промени са физични явления, причинени от антропогенната дейност, и най-често те сe изследват от физици.

Физиката има решаваща роля в областта на инженерството за възобновяема енергия, като предоставя фундаментално разбиране на процесите на нейния пренос и преобразуване.

***

Гениите могат да променят света*                                                     

Георги Богданов – Х клас, II място

Национална търговско-банкова гимназия – София

Научен ръководител – Силвия Михайлова

Научното знание съществува, откакто съществува човечеството, хората са се опитвали да си обяснят естествения свят още от древността. Цивилизации се раждат и умират, а знанието се пренася от едно място на друго, допълва и разширява, а понякога се губи и преоткрива отново.

Рядко се замисляме за неща, които имаме за даденост, като гравитацията. Знаем, че Земята ни дърпа към центъра, не ни пуска и затова не можем да излетим или пък падаме обратно. До XVII век хората далеч не са знаели защо нещата стоят така. Точно в такива моменти се появяват едни от най-значимите личности за историята на физиката, които чрез доказаните си теории и аргументирани факти обогатяват нашите знания и опит, като Галилео Галилей, който чрез наблюдения си с телескоп доказва, че Земята се върти около Слънцето, което е в разрез с геоцентричния модел на Слънчевата система, приета в този период. Значима личност е и Исак Нютон, който формулира законите на движението и на универсалната гравитация. От огромно значение за развитието на физиката е и Алберт Айнщайн, който разработва Теорията на относителността, която променя нашето разбиране за времето, пространството и гравитацията. Теорията представлява фундаментално нов начин за разглеждане на физическата реалност и е от решаващо значение за развитието на модерната физика.

Тези големи учени и техните открития са пример за това как геният и научният ентусиазъм могат да променят света и да отворят нови хоризонти за нашето познание и разбиране на природата. Благодарение на хора като тях днес ние имаме възможността да изучаваме физиката.

Част от бъдещето на физиката е в ръцете на квантовите технологии и устройства, космическите изследвания, нанотехнологиите, както и в разработването на нови методи за производството на енергия. Квантовата физика открива пред нас не само причудливия свят на материята на елементарно равнище, но и носи обещания за разработването на приложения с необикновени възможности. Квантовата теория е в основата на много изобретения – от лазерите и транзисторите до мобилните телефони. Тя обяснява необикновеното поведение на частиците, които изграждат атомите. Учените и инженерите използват странностите на квантовия свят за разработването на нови технологии като свръхбързи компютри. Идеята се базира на способността на субатомните частици да заемат едновременно различни състояния. Компютрите на бъдещето вероятно ще боравят не с класически, а с квантови битове.

Космонавтиката и космическите изследвания ни помагат да разберем по-добре света около нас и да откриваме нови светове. Чрез изследванията на Космоса изучаваме планети, звезди и галактики, които са далеч от нашата планета. Това ни позволява да разширим познанията си за Вселената и какво е мястото ни в нея. Тя е важна и за технологичния напредък. Много изобретения, които се използват в ежедневието ни, са създадени в процеса на космически изследвания: GPS системите, сателитните комуникации, материалите, използвани в космическите кораби, и др.

*Заглавията са на редакцията. Есетата се публикуват със съкращения

Your Image Description

Свързани статии:

Tворчество: Есета от национален конкурс „Физиката в моя свят“ Tворчество: Есета от национален конкурс „Физиката в моя свят“ Tворчество: Есета от национален конкурс „Физиката в моя свят“ Tворчество: Есета от национален конкурс „Физиката в моя свят“

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: есетаконкурсСъюз на физиците в БългарияТворчествофизикафондация „ Еврика“

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
СподелянеTweet
Предишна статия

Защо котките мразят затворени врати

Следваща статия

За сродните думи на сутрин

Следваща статия
Паронимия и четене

За сродните думи на сутрин

С беседи в музея деца опознават обичаите

С беседи в музея деца опознават обичаите

Световноизвестен информатик с открита лекция в Софийския университет по покана на INSAIT

Световноизвестен информатик с открита лекция в Софийския университет по покана на INSAIT

Вашият коментар Отказ

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

Последни публикации

  • Изкуството да отстояваш позиции
  • Българска ученичка завоюва първа награда за физика и астрономия в САЩ
  • В крак с новите технологии
  • Млади звезди се захранват с хаоса, за да изградят планети
  • Красотата на детството
  • Министър Вълчев гостува на Нов български университет
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 2/2025, година XXXIII
  • Подкрепа за развитие на дуалното обучение
  • Еврокомисията инвестира 1,25 млрд. евро в научни изследвания
  • Министър Красимир Вълчев откри STEM център в Костенец
  • В един от най-престижните университети в САЩ ще се преподава български език
  • The Psychosocial Dimensions of Bulgarian Migration to Italy
  • Аспекти от културното наследство на област Стара Загора: многообразие и обществена значимост
  • Вторият държавен съд (1910 – 1914) и обвиненията срещу бившия министър-председател П. Гудев (1907 – 1908)
  • Испански дипломати за историята на Балканите и за българите XVIII – XIX в.
  • Educational-Intellectual Centres in the Ukrainian Baroque Era and Their Role in Cultural Interactions with The South Slavic World
  • Oценка на ефекта от приложението на кръгова тренировка върху функционалните възможности при студенти от СУ „Кл. Охридски“
  • Aнализ на съществуваща статистически достоверна разлика след прилагането на комплексна програма за провеждане на спортно усъвършенстване по ориентиране при студенти от Tехническия университет – София, Филиал Пловдив
  • Към въпроса за подкрепа на деца със специални образователни потребности чрез допълнителни спортни дейности
  • От състезанието към куиза
  • Изследовател от топ 2% учени в света влиза в екипа на българския INSAIT
  • The Hexaxial System in Physiology Training. Didactic Model

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"