Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Аз-букиНационално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
Няма резултати
Вижте всички резултати
Аз-буки Национално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2024 Брой 37, 12 – 18.09.2024 г.

Tворчество: Есета от национален конкурс „Физиката в моя свят“

„Аз-буки“ от „Аз-буки“
15-09-2024
в Брой 37, 12 – 18.09.2024 г.
A A
„Ловецът на мълнии“ от Виктор Бакърджиев, Х клас, СУ „Николай Катранов“ – Свищов, I място от Националния фотоконкурс за ученици и студенти на тема „Физика, хармония и феномени в природата“, провел се в рамките на 52. национална конференция по физика

Съюзът на физиците в България и фондация „Еврика“ организират национален конкурс за есе 2024 г. Темата, по която писаха ученици и студенти от цялата страна, е „Физиката в моя свят“. В Конкурса се включиха 120 участници – ученици от 36 основни и средни училища и студенти от три висши училища, които в три възрастови групи представиха своите виждания по темата на Конкурса. Есетата са оценени от жури и са представени на Младежката научна сесия в рамките на 52. национална конференция по въпросите на обучението по физика на тема „Образованието по физика и дигиталните технологии“.

Медиен партньор на форума е Националното издателство „Аз-буки“.

По традиция вестник „Аз-буки“ публикува отличените творби в няколко поредни броя.

Цивилизацията учи човека да мисли*

Емили Луканова – X клас, I място

ПГ по механоелектротехника „Акад. Ангел Балевски“ – Троян

Научен ръководител – Теодора Дудева

Днес всички сме заобиколени от технологии, техники, уреди, системи, софтуери и не само. Около нас се върти физика, както и множество физични явления. С напредване на времето все по-често започва да се говори за роботи, електромобили, свръхтехнологии, както и вече за известния сред всички чат GPT, създаден в ролята си на изкуствен интелект. Създават се много по-често и симулатори, които помагат на различни цели и дейности. Не е фантазия и това, че не след дълго светът около нас ще бъде контролиран чрез физиката. Повечето действия ще бъдат заменени с механизми, техники и технологии, създадени от физици.

 Ако погледнем от страна на транспорта, с натрупването на опит и знания в сферата на физиката и другите науки, то следва автомобилите, задвижвани от двигатели с вътрешно горене, да бъдат заменени с такива, ползващи електродвигатели. Ще се разрасне сферата на електричеството и ще се заменят вредните емисии и газове от двигателите с вътрешно горене. По този начин ще се достигне до екологично равновесие и няма да има голямо замърсяване. Ще навлязат и високоскоростните влакове. С тях придвижването ще става по-бързо. Ще достигат високи скорости благодарение на придвижването им във вакуумни тръби. Движението ще се осъществява с помощта на свръхпроводящи магнити. Без високоскоростния транспорт градовете все по-трудно ще просъществуват. Заводите и работните места ще бъдат автоматизирани. За целта ще се създават автомати, или още роботи, които ще се управляват основно от компютри и няма да имат нужда от почивка. Така дейностите ще се извършват по-бързо и лесно.

С времето, в близко бъдеще, ще навлезе и терминът „автомобил без шофьор“. Автомобилите ще имат самостоятелно управление, с което няма да ни е необходимо да следим скорост, температура и т. нар. джипиес устройства вече ще определят положението ни с точност до сантиметри. Добрата новина е, че има организации, които финансират подобни проекти. Например Агенцията за изследователски проекти (DARPA) от години поощрява напредничави технологии. Неотдавна представиха високотехнологични автомобили в пустинята Мохаве.

Физиката на микросвета ще се развива много по-бързо. Енергията, скрита в ядрата на атомите, ще бъде овладяна и използвана в ежедневието на хората. Може би ще се стигне и до съвършенството да се придвижваме чрез силата на мисълта си! Все пак, както казва великият Томас Едисон: „Най-важната задача на цивилизацията е да научи човека да мисли!“

Изкуственият интелект също играе важна роля в света и живота на всеки човек. Хората измислят неща, наречени роботи, които работят с изкуствен интелект. Приложими са и в среди, опасни за човека. Именно затова са гениални. Примери за това са: мисията на MQ-1 „Придейтър дрон“, който действа срещу шпионски самолет, защото е безпилотен летателен апарат. Друг пример е роботът Ремотек HD-1, снабден с цветна видеокамера и телескопична ръка с щипки. Ролята му е била да премества и обезврежда бомби без риск за населението. Освен че днес учените свързват мозъка с компютър или механична ръка, съществува  и обратна възможност – да се четат мислите на човека, без дори да се поставят електроди в мозъка.

***

Роботите ще променят света около нас*                                                                                                                                                                        

Моника Спасова – XI клас, I място

Национална търговско-банкова гимназия – София.

Научен ръководител – Силвия Михайлова

Физиката е важна в живота на всеки човек. Кара ни да се замисляме все по-дълбоко над мистериите на Космоса и да разширяваме границите на нашето разбиране. Гледайки напред, виждам физиката като мощен инструмент за откриване на нови области както в широките пространства на външния Космос, така и в света на квантовата физика. Ние обикновено си представяме учените, работещи върху микроскопи и чертежи, упорито търсейки отговори.

По пътя към разгадаване тайните на Вселената изникват множество нерешени загадки. От борбата с неуловимата природа на тъмната материя и енергията, които съставляват значителна част от нашия космически пейзаж, до справянето със съществените противоречия между Общата теория на относителността и квантовата механика, все още има много неизвестни.

Въпреки че са постигнати значителни успехи в разшифроването на тези загадки, моят поглед в бъдещето е зареден с очакване за откриването на нови теории и модели, които ще революционизират нашето разбиране за реалността.

Голямо е значението на технологичните постижения, но трябва да се замислим за етичните и социалните последици от научните открития. Развитието на нови видове оръжия и потенциалната злоупотреба с технологията изискват внимателно обмисляне на етичните аспекти на нашите изследвания и открития.

Според мен в бъдеще физиката не само ще задълбочи изследването на Космоса, но и ще стимулира промени чрез технологични иновации и социален прогрес. Предвиждам тя да насърчава сътрудничеството и обмена на идеи между различни култури и националности, като по този начин ще стане движеща сила за социалното развитие.

Бъдещето на физиката е изпълнено с потенциал за отключване на нови области на знание и за преобразяване на света. Чрез премахване на границите на научните изследвания и иновациите можем да използваме силата на физиката за справяне с предизвикателствата на нашето време и за изграждане на по-светло бъдеще за човечеството.

Друга област от физиката, която ще има важна роля в моето бъдеще, е изследването на наноматериалите и нанотехнологиите. Те позволяват създаването на материали и устройства на молекулярно ниво, което отваря врати към нови иновации в области като електроника, енергийни технологии и медицинска диагностика и лечение. Този напредък ще промени начина ни на живот чрез по-ефективни методи за лечение, подобряване съхранението на енергия и създаване на по-мощни и компактни устройства.

Микроелектрониката и наноелектрониката са области, свързани с производство на електронни компоненти с микро- и наноразмери. Усъвършенстването на микроелектронните технологии е свързано с увеличаване на степента на интеграция в един чип. Това води до намаляване на геометричните размери на елементите, по-висока подвижност на токоносителите и други.

Квантовите компютри също обещават да преодолеят някои от настоящите ограничения в областта на изчисленията.

В епохата на бързите технологични промени роботите стават все по-съществена част от нашия ежедневен живот. Срещата между физиката и роботиката обещава да ни донесе още по-интересни иновации и предизвикателства.

           ***

Физиката е толкова красива, колкото и трудна *

Олга Стоянова – IX клас, I място

Национална търговско-банкова гимназия – София

Научен ръководител – Силвия Михайлова

За първи път терминът физика е използван от древногръцкия философ и учен Аристотел през IV век пр. н. е. Физиката е една от най-старите области на познанието, макар в древността да не е оформена като отделна наука. Дълго време физиката и философията се ползват като синоними и едва в резултат на Научната революция от XVI – XVII в. физиката се обособява като отделна наука.

Физиката се основава на теории, които дават ясни, измерими предвиждания. За физични се приемат само експериментални резултати, които могат да бъдат независимо възпроизведени. Такива резултати могат да потвърдят или отхвърлят дадена физична теория.

 Това есе е посветено не толкова на самата физика, а на отношението към нея, защо някои хора я обичат, а други я пренебрегват и как тези различни гледни точки към нея ще продължат да съществуват и в следващите поколения.

Ние живеем във време, в което непрекъснато се правят много открития в различни сфери на физиката. Но голяма част от хората не се интересуват от тях, защото те не променят всекидневния им живот. Алберт Айнщайн казва: „Зная защо толкова много хора обичат да цепят дърва. В тази дейност те незабавно виждат резултатите“.

Хората искат бързи резултати. За тях няма значение крайната цел, към която вървим, докато не сме я стигнали. Това води до мисълта, че учените нищо не правят. А тази мисъл не води само до загуба на интерес, но и до пълно неуважение към учените и науката като цяло.

Тези хора вече са избрали какво да правят с живота си – какво правят и мислят не е от огромно значение за развитието на физиката. Поне не и докато не станат родители, защото след това вероятността да предадат това мислене на децата си е голяма, което е проблемът. А децата са бъдещето не само на физиката, но и на света като цяло и да си мислят, че няма нужда да знаят как той работи, не е добре.

Но какво става, когато тези деца пораснат малко и отидат в гимназията, мястото, където се очаква да изберат с какво да се занимават? В повечето случаи продължават със същата мисъл – че това, което им се преподава, не им е нужно, просто искат да получат хубави оценки, за да са доволни родителите им.

Но ако отношението е такова, как продължаваме напред? Как правим нови научни открития, ако на толкова малко хора им е интересно?

Ако разгледаме проблема от двете му страни, отговорът всъщност е много прост. Първата част от отговора е, че малка част от населението не значи малко на брой. Във всекидневието си няма да видиш много хора, които активно се занимават с физика, но това не значи, че те не съществуват, просто не си ги намерил все още.

Втората част е фактът, че няма нищо толкова силно, колкото човешкото любопитство. Това е сърцето на науките като цяло, любопитството за света около нас и нашата упоритост никога да не се откажем да открием отговорите на възникналите въпроси. Хората в научната сфера работят невероятно усилено, за да може да продължаваме напред.

Физиката е толкова красива, колкото и трудна, и заради това я обичам. Какво ще се случи в бъдещето, никой не може каже със сигурност, но ако трябва  да предположа, бих казала, че завинаги тя ще остане в моето сърце, защото нямаше да съм човекът, който съм днес, без нея.

*Заглавията са на редакцията. Есетата се публикуват със съкращения

Your Image Description

Свързани статии:

Tворчество: Есета от национален конкурс „Физиката в моя свят“ Tворчество: Есета от национален конкурс „Физиката в моя свят“ Tворчество: Есета от национален конкурс „Физиката в моя свят“ Tворчество: Есета от национален конкурс „Физиката в моя свят“

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: есетаконкурсСъюз на физиците в БългарияТворчествофизикафондация „ Еврика“

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
СподелянеTweet
Предишна статия

Министрите проф. Галин Цоков и Евтим Милошев откриха новата учебна година в българското неделно училище в Истанбул

Следваща статия

Ученичка от Враца с дебютна книга

Следваща статия
Ученичка от Враца с дебютна книга

Ученичка от Враца с дебютна книга

Лятно училище за първокласници в НУ „Иван Вазов“ във Враца

Лятно училище за първокласници в НУ „Иван Вазов“ във Враца

Заместник-министър Емилия Лазарова беше гост на тържеството на най-голямото училище в България

Заместник-министър Емилия Лазарова беше гост на тържеството на най-голямото училище в България

Последни публикации

  • Млади звезди се захранват с хаоса, за да изградят планети
  • Красотата на детството
  • Министър Вълчев гостува на Нов български университет
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 2/2025, година XXXIII
  • Подкрепа за развитие на дуалното обучение
  • Еврокомисията инвестира 1,25 млрд. евро в научни изследвания
  • Министър Красимир Вълчев откри STEM център в Костенец
  • В един от най-престижните университети в САЩ ще се преподава български език
  • The Psychosocial Dimensions of Bulgarian Migration to Italy
  • Аспекти от културното наследство на област Стара Загора: многообразие и обществена значимост
  • Вторият държавен съд (1910 – 1914) и обвиненията срещу бившия министър-председател П. Гудев (1907 – 1908)
  • Испански дипломати за историята на Балканите и за българите XVIII – XIX в.
  • Educational-Intellectual Centres in the Ukrainian Baroque Era and Their Role in Cultural Interactions with The South Slavic World
  • Oценка на ефекта от приложението на кръгова тренировка върху функционалните възможности при студенти от СУ „Кл. Охридски“
  • Aнализ на съществуваща статистически достоверна разлика след прилагането на комплексна програма за провеждане на спортно усъвършенстване по ориентиране при студенти от Tехническия университет – София, Филиал Пловдив
  • Към въпроса за подкрепа на деца със специални образователни потребности чрез допълнителни спортни дейности
  • От състезанието към куиза
  • Изследовател от топ 2% учени в света влиза в екипа на българския INSAIT
  • The Hexaxial System in Physiology Training. Didactic Model
  • Implementing a Wellness Programme to Overweight Students and Working People through Training in the Methodology
  • The Impact of Age on Adult‘s Participation in Physical Activities during Leisure Time
  • Колко струва закупуването на осигурителен стаж

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"