Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Аз-букиНационално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
Няма резултати
Вижте всички резултати
Аз-буки Национално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2024 Брой 40, 03 – 09.10.2024 г.

„Лаборатория за слава“ се завръща

Участниците в конкурса за млади учени подобряват значително комуникационните си умения

Зина Соколова от Зина Соколова
04-10-2024
в Брой 40, 03 – 09.10.2024 г.
A A
В столичен мол се проведоха демонстрации на експерименти на учениците от училища в София и техните учители. Снимкa – Фондация „Красива наука“

Голямата новина за възстановяването на конкурса „Лаборатория за слава“ дойде в последния ден на организираните от фондация „Красива наука“ събития, вдъхновени от Европейската нощ на учените. „Наука в три минути“ събра десет от звездите финалисти на конкурса Fame Lab, които показаха колко вълнуващо и разбираемо може да се говори за наука.

„През тази година влязохме в преговори със собствениците на конкурса „Лаборатория за слава“ (Fame Lab) – Челтнъмския фестивал – казва Любов Костова от фондация „Красива наука“. – Те много се зарадваха, че България се връща в този формат след тригодишно отсъствие. Ние също сме много щастливи да съобщим тази новина. Договорът вече е подписан.“

Предстои да почнат предварителните кръгове или кастинги, които ще бъдат от февруари до март. През април ще е обучението за финалистите. А самият финал ще бъде на 11 май по време на 15-ия Софийски фестивал на науката.

Освен че този формат много се харесва, той е и много значим по различни начини.

Любов Костова дава като пример факта, че когато в България „Лаборатория за слава“ спира да се провежда през 2021 г., до ден-днешен не се появява нито един нов ярък комуникатор на науката, каквито се създават посредством „Лаборатория за слава“. И причината не е състезателният момент – това привлича най-много публиката.

Най-голямата полза от „Лаборатория за слава“ е изключително доброто професионалното обучение по комуникационни умения за учени, или т.н. майсторски клас. Това подчертаха и всички участници в „Наука в три минути“ – формата, в който се изявяват финалистите на Fame Lab. В рамките на три минути всеки участник трябва да представи пред публиката свое научно изследване по разбираем и забавен начин.

Други ползи за учените от конкурса „Лаборатория за слава“ е, че той стимулира появата на Софийския фестивал на науката.

След него се появяват и други инициативи, свързани с науката в България – като детските научни центрове „Музейко“, „Техномеджик ленд“, които канят финалисти на Fame Lab да бъдат техни презентатори, да участват в техни събития. Най-бързо разрастващото се частно училище у нас – Izzy Science for Kids, също тръгва със съдействието на участници в „Лаборатория за слава“, които работят в него като учители.

Медиите интервюират финалистите в конкурса, канят ги като експерти. Самите учени казват, че тяхното академично развитие е подпомогнато до голяма степен от комуникационните умения, придобити по време на майсторския клас, който посещават преди самия конкурс.

„В момента най-новата специалност във Физическия факултет на Софийския университет е магистратура по астробиология, която е колаборация между двама финалисти в „Лаборатория за слава“ – казва Любов Костова. – Трима заместник-декани в Софийския университет също са минали през „Лаборатория за слава. Те развиват умения да говорят пред публика, с представители на бизнеса, със свои колеги от други специалности, пред медии.“

По повод на ковид кризата първото статистическо преброяване в Пловдив се прави от двама финалисти в конкурса „Лаборатория за слава“

– единият е биостатистик, а другият микробиолог и вирусолог.

„От Би Би Си ме потърсиха, за да им дам събеседници за предаване на тема образование и научни дисциплини, тъй като дълги години бях международен мениджър на „Лаборатория за слава“ в България и имах голяма мрежа. И те знаеха, че това ще са хора, които могат да говорят пред медии“, дава за пример Костова.

Освен с възстановяването на „Лаборатория за слава“ от фондация „Красива наука“ могат да се похвалят и с успеха на първия пътуващ фестивал на науката във Видин и Монтана, който организират.

„Решихме да се захванем с това, защото досега сме организирали събития само в големите градове, където има сериозна научна инфраструктура – университети, институти, изследователски центрове – подчертава Любов Костова. – Но достъпът до информация за съвременна наука, за българските учени и тяхната дейност не трябва да бъде достояние само на жителите на големите градове. Затова създадохме този пътуващ фестивал. Категорични бяхме, че ще почнем със Северозапада, с регионите, които са най-често споменавани заради икономическата обстановка в тях.“

Организаторите се радват на изключително радушен прием. И двете общини с готовност приемат да станат партньори. Във всеки град има еднодневна програма, разделена на училищна и основна. Домакини на училищните програми са СУ „Цар Симеон Велики“ във Видин и Природо-математическата профилирана гимназия „Св. Климент Охридски“ в Монтана. И от двете училища има доброволци, които помагат през целия ден и се справят много добре. Около 300 ученици и във Видин, и в Монтана посещават Фестивала – от най-малките до гимназисти.

Основните програми и в двата града са на места, които не са характерни за науката.

Във Видин това е в Регионалната библиотека, а в Монтана – в Драматичния театър. Интересът  е висок, а посещаемостта – много добра.

Програмите и в двата града са съобразени със спецификата на района. Във Видин се намира вторият производствен център на фирмата „Ел Би Булгарикум“, която прави млечнокиселите закваски  за БАН. Затова е поканена проф. Светла Данова, доктор на биологическите науки, да говори за пробиотици и за здравните характеристики на българската млечнокисела бактерия. Идеята е да се насърчат хората да търсят експертното мнение за въпроси относно здравето, тъй като в публичното пространство по здравните теми има много спекулации и погрешна информация.

Канят и д-р Ваня Ставрева, археолог от Видин, която работи по разкопките край града.

„Важно беше да представим наука, която има значимост и е близка до интересите на местните хора. И от двата града отсега ни питат кога ще отидем отново“, споделя още Любов Костова.

Your Image Description

Свързани статии:

Задълбочаваме научното и образователното сътрудничество със Северна Македония Министър Галин Цоков: Учениците трябва да участват във взимането на решенията за живота в училище Ученик от Русе печели финалите на „Младежки дебати“ в Берлин Злато за отбора на ПГТЕ „Хенри Форд“ от Световното за водородни автомобили

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: ДенятконкурсЛюбов КостоваНаукафондация „Красива наука“„Лаборатория за слава“

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
СподелянеTweet
Предишна статия

Изследване приложимостта на блокови вериги от първо ниво (L1) в система за електронно обучение

Следваща статия

Предизвикателства при промяна на платформи за дистанционно обучение

Следваща статия

Предизвикателства при промяна на платформи за дистанционно обучение

Digital Discrimination Risks in the Transformation of Higher Education

Оценяване въздействието на традиционния и модулния модел на обучение в професионалното образование по софтуерно инженерство

Последни публикации

  • Храни и пития – от Ориента до столовата
  • Зам.-министър Лазарова се срещна с учителите от ПГ „Цар Иван Асен II“ в Хасково
  • И аз уча там! И аз боядисвам там!
  • „Златна ябълка“ за героите на децата
  • Вълшебни години
  • Всички живи организми излъчват сияние
  • Цената да бъдем красиви
  • Всяка извървяна стъпка дава резултат
  • България в образи и думи
  • Нередовният сън вреди на сърцето
  • Министър Красимир Вълчев: Качеството е най-важният капитал на висшите училища
  • Performance improvement and validation of a high temperature test fixture by virtual prototyping
  • Optimizing the mass of an orientation module for delta robots
  • НАТФИЗ отваря филиал в Бургас
  • Robust analysis of a quadrocopter
  • How to select projects and allocate funds to obtain the total maximum profit for facing many different investment projects in the production strategy management plan of discrete production enterprise
  • Application of computer modelling and simulation systems and intelligent decision support technologies in control systems
  • Budget-oriented control system for intelligent building automation modules with feedback
  • Artificial intelligence and biometric technologies in defense: algorithms and challenges
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 2/2025, година XLXII
  • Research on artificial neural networks as a regulator for an aviation DC generator
  • Вълшебство и интерпретация

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"