Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Аз-букиНационално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
Няма резултати
Вижте всички резултати
Аз-буки Национално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2024 Брой 40, 03 – 09.10.2024 г.

Сафари приключение край Велинград

СУ „Васил Левски“ имат ученическа телевизия и кабинет „Дебати и презентиране“

Зина Соколова от Зина Соколова
09-10-2024
в Брой 40, 03 – 09.10.2024 г.
A A
Мария Кутрянска (третата от ляво надясно) и Йорданка Овчарова, старши учител по немски език, са ръководителите на наградения проект. Снимки – СУ „Васил Левски“

Четири български проекта са сред лауреатите на Европейската награда за иновативно обучение за 2024 г. В тазгодишното издание на инициативата Европейската комисия отличава 96 проекта от 32 страни членки в 4 различни категории. Отличието има за цел да покаже изключителни преподавателски практики, прилагани в рамките на Програма „Еразъм+“, и да отдаде признателност на учителите и техните училища, които имат голям принос за развитието на учителската професия. В категория „Средно образование“ лауреат от България е СУ „Васил Левски“ – Велинград, с проекта Jump On-board Your Fully Unprejudiced Life – JOYFUL („Скочете на борда на вашия живот, лишени от предразсъдъци“). За да ни разкаже повече за него, се обърнахме към Мария Кутрянска – старши учител по английски език и координатор на Проекта.

„Проектът JOYFUL е пример за това как традиционната педагогика може успешно да се съчетае с новите тенденции и нуждите на дигиталното време. Той е от 2020 г. и е насочен към социалното приобщаване на учениците и използването на иновативни практики в образованието“, казва за „Аз-буки“ Мария Кутрянска.

Основната му цел е развиването на ключови умения за XXI век, сред които са креативност, сътрудничество, критично мислене, езикова и дигитална грамотност.

Още при писането на проекта СУ „Васил Левски“ – Велинград, се класира на второ място по брой точки.

„Това беше гаранция за добре написан проект. Но не сме и предполагали, че ще бъдем предложени за такава голяма европейска награда. От нашия Център за развитие на човешките ресурси ни казаха, че са ни номинирали. Така за втори път представихме проекта пред публика и бяхме избрани от общо 96 проекта да получим Европейска награда за иновативно обучение за 2024 година за средното образование“,

казва с вълнение учителката.

Партньори в начинанието са Словакия, Полша, Румъния, Гърция и Турция, а велинградското училище е координатор. Дейностите за всеки месец, които трябва да се извършат в различните училища, са описани в програма. Правят се срещи, презентации. Участват и ученици, които получават възможност в рамките на три години да работят заедно със свои връстници от тези 6 държави.

В България, като домакини, организира „Сафари приключение“ на открито.

За целта осигуряват джипове и пътуват до местност извън Велинград. Всички ученици и от шестте държави са разделени на три отбора. Трябва да работят заедно, за да намерят скрити в гората материали, от които да направят иглу.

„Всеки отбор се справи с тази задача и трябваше да представи своя тим по най-интересен начин. Това беше състезание, което илюстрира работата в международен екип. По време на сафарито имаше състезания и забавни игри за оцеляване в природата“, разказва Мария Кутрянска.

Децата представят интересни скечове, илюстрирайки пословици и поговорки, свързани със социалното приобщаване. Пишат истории на тема „Всяко пътешествие започва с първа крачка“. Създават електронно приложение „Коя е най-подходящата професия за мен“.

Учениците правят и пътеводители за културно-историческите забележителности в родния си край.

„На постери презентираха и своите идеи за училище на бъдещето – например за училища, в които учителите са ученици, и обратно. Цялата ни дейност по проекта беше отразена в списания на английски и на роден език, публикувани и разпространени в училищата“, посочва учителката.

Учениците от държавите партньори присъстват на семинари, проучвания, обсъждания, презентации, практически задачи и се забавляват заедно. Участват в иновативни CLIL уроци (Интегрирано обучение по съдържание и език). В тях темата за социалното приобщаване е представена на английски език, като се използват различни факти и данни от учебни предмети като история, география и други. Учениците сами представят тези уроци и работят пак в международни отбори.

„С тази награда СУ „Васил Левски“ застава редом с най-добрите учебни заведения в Европа, които са пример за модерно и иновативно образование. От 14 до 16 ноември ще бъдем в Брюксел заедно с другите наградени. Ще има отново презентиране на проектите, както и кръгли маси с отделни панели, на които учителите ще дискутираме и обменяме идеи“, казва Кутрянска.

Емил Моллов, директор

Успехът не е изненада за ръководството на училището. По думите на директора Емил Моллов, тук от години се изпълняват различни проекти по програма „Еразъм“. А първият, който печели училището, е през 2007 г., още по програма „Коменски“.

„За квалификация на учителите и различни мобилности сме усвоили досега 1 млн. евро“, казва директорът.

Те вече са се запознали и с финландската образователна система, и с естонската. А тази година възпитаници на СУ „Васил Левски“ ще пътуват за Хърватия и Словакия.

„Ще посрещнем ученици от Испания. Имаме вече два одобрени проекта за квалификация. Чакаме и гости от Унгария – наши колеги от едно от най-хубавите училища в Будапеща. После отиваме в Кордоба, Испания. Започваме тазгодишния проект „Ново предизвикателство – изкуствен интелект в образованието“ на стойност 78 хиляди евро“,

допълва Моллов.

Освен с успешните международни проекти в училището могат да се похвалят и с много добре функционираща училищна телевизия. В нея се работи почти на професионално ниво – с платен лиценз на програми за програмиране, прави се монтаж на видеоматериалите. Нивото е по-високо, отколкото на някои кабелни телевизии, категоричен е директорът. Всеки петък излиза емисия седмични новини за това какво се е случило в училището през седмицата.

„Имаме последователи и много се гледат в ютюб канал нашите новини – има 5 – 6 хиляди гледания – казва Емил Моллов. – Предаването е качено и в други социални мрежи. Децата работят с огромно желание – повече от 6 години върви тази телевизия. Това е извънкласна форма на обучение – учениците искат да са репортери, да са монтажисти, да са водещи. Интересът е огромен, има деца, които се записват да учат при нас заради учебната телевизия.“

Тя се ръководи от Юлия Съртева – учителка по българки език и литература, която е работила в телевизия и екипът разчита на нейния опит.

„Върши огромна работа – телевизията е мост между училището и обществеността. Освен това играе роля и на историческа памет – има архив, може да се върне и да видим какво е било преди време. Директори на училища от почти цяла България се изредиха тук да видят телевизионното ни студио и има вече много ученически телевизии в страната“, гордо заявява Моллов.

Преди три години в училището е изграден и STEM център

на първия етаж. Дори по-точно е да се каже, че е по-скоро STEAM център, защото са застъпени и изкуствата. Един от кабинетите се казва „Палитра и звук“. Има кът за музика, за театър.

Отделно от това, тъй като се наблюдава дефицит на умения да се говори пред публика, младите се затрудняват много в това отношение, единият от кабинетите се казва „Дебати и презентиране“. В него има две катедри. На тях учениците се изправят пред публика от свои съученици и се учат да говорят пред хора, да мислят, когато говорят, подчертава директорът. Тези занимания ще им позволят да се отпуснат, което е в техен интерес.

„Имали сме куриози в тази посока, затова наблягаме на това – казва Емил Моллов. – Наш много добър ученик преди години направи презентация за една от ученическите компании, каквито имахме тогава. Момчето беше със сако и вратовръзка, която навиваше на пръста си до шията и после я развиваше. През цялото време правеше това. Учениците се смееха и не слушаха какво говори. Тогава ни хрумна идеята, че трябва да ги подготвяме.“

В училището има и зала за роботика и програмиране, оборудвана с 3D принтери, скенери и друга модерна техника.

Правят се роботи, включително и хуманоидни, които учениците управляват със смартфони. Роботите могат да правят челни стойки, да ръкопляскат.

Предстои и изграждането на втори STEM център, но в друга посока. В него ще бъдат обединени в общ комплекс биология, химия и математика, технологии и предприемачество. До този втори център има и още един медиен център – учебното радиостудио, което е от 20 години. Всяка сутрин ученици идват в него в 7 ч. сутринта, за да пускат музика и да започне денят с настроение. Това също е извънкласна форма на занимания по интереси.

СУ „Васил Левски“ – Велинград, може би е първото училище, което не плаща ток от две години и половина.

Със собствени средства на покрива му е построена фотоволтаична система. Вложените средства се връщат много бързо. Остатъкът от произведения ток отива в електроразпределителната мрежа. Това се приспада от сметките в следващите месеци, когато се произвежда по-малко ток. Централата е 30-киловатова.

„Върши ни перфектна работа – подчертава директорът. – Ползата ни е най-вече от спестената енергия. Според мен навсякъде, където може да се направи такава фотоволтаична система, си заслужава. Повечето училища имат хубави покриви и може да си монтират такива системи.“

Your Image Description

Свързани статии:

40 години с грижа и любов: Модерна база и интерактивни, забавни и ангажиращи уроци правят любимо СУ „Васил Левски“ в Гълъбово За днешните деца Бай Ганьо не е антигерой Янка Минева от СУ „Васил Левски“ – Карлово: Опитвам се да не бъда учител в рамка STEM център за четвърт милион лева отвори врати в училището в село Розино

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: Велинградиновативно обучениеМария КутрянсканаградапроектРегиониСУ „Васил Левски“

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
СподелянеTweet
Предишна статия

Джон Хопфийлд и Джефри Хинтън поделят Нобеловата награда за физика за приноса им в развитието на изкуствения интелект

Следваща статия

Гимназистите усвояват 78 занаята чрез работа

Следваща статия
Гимназистите усвояват 78 занаята чрез работа

Гимназистите усвояват 78 занаята чрез работа

Националният STEM център ще обучи над 14 000 учители

Националният STEM център ще обучи над 14 000 учители

Снимка на броя: STEM обучение „Науката за розата“

Снимка на броя: STEM обучение „Науката за розата“

Последни публикации

  • Министър Красимир Вълчев: България отбелязва своя цивилизационен принос чрез писмеността и духовността
  • Ученици изследваха историите на българите в Северна Америка от началото на XX век
  • МОН отличи четирима директори с наградата „Св. Иван Рилски“
  • Селфи с холограми в ПГТМ „Христо Ботев“– Ботевград
  • Тайната на дълголетието
  • Детството не е състезание
  • Няма кой да те чуе, ако не си онлайн
  • Студентите бягат с УАСГ
  • Прародителят на всички рози е бил малко жълто цвете
  • Публикуваха проектопостановлението за минимална асистентска заплата от 2780 лв.
  • МОН: Към този момент няма решение или обсъждане за връщане към завършване на основно образование в VIII клас
  • Министър Вълчев откри STEM център в СУ „Алеко Константинов“ в Луковит
  • Австроунгарски дух в Разград от 140 години
  • Театрални интерпретации на абсурдите на ежедневието
  • „Свободата да знаеш“ започна в Кюстендил
  • Правителството одобри близо 108 млн. лева за развитие на науката и изследванията
  • Одобрени са над 37 млн. лева за строеж и ремонт на училища, детски градини и студентски общежития
  • В Министерския съвет
  • Над 200 директори и учители обменят иновативни практики за подобряване на учебния процес
  • Световната банка ще подпомага България за по-ефективното използване на информационните ресурси в образованието
  • Магията на XV софийски фестивал на науката
  • И най-доброто писмо е…

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"