Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Аз-букиНационално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
Няма резултати
Вижте всички резултати
Аз-буки Национално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2024 Брой 40, 03 – 09.10.2024 г.

STEM център за четвърт милион лева отвори врати в училището в село Розино

Диляна Кочева от Диляна Кочева
08-10-2024
в Брой 40, 03 – 09.10.2024 г.
A A
През настоящата учебна година възпитаниците на ОУ „Христо Г. Данов“ са 295. Всички те са от село Розино. Снимки – ОУ „Христо Г. Данов“

Новата учебна година в ОУ „Христо Г. Данов“ в село Розино, община Карлово, започва със откриването на STEM център за четвърт милион лева. Средствата са осигурени от Плана за възстановяване и устойчивост, а школото е едно от първите в общината, изградили подобен център.

„Ученици и родители останаха силно впечатлени от условията, които сме създали за тях. Сега задачата ни е да се възползваме от новите възможности за прилагане на технологиите в учебния процес и опазване на материалната база“,

разказва пред „Аз-буки“ директорката на училището Таня Караколева.

В обновената училищна среда, която е официално открита в първия учебен ден, са включени четири тематични направления:

„Математика и информатика“, „Дизайн и 3D прототипиране“, „Роботика и киберфизични системи“ и „Природни науки“.

„Това са три класни стаи, обособени като център „Млади изследователи“ – начален етап, „Стая за креативни дигитални създатели“ и „Център по природни науки“, обяснява моята събеседничка.

Предметите, към които е насочена дейността на STEM центъра, са физика и астрономия, химия и опазване на околната среда, биология и здравно образование, математика и компютърно моделиране, информационни технологии.

„Избрахме тези тематични области, защото нашите ученици срещат голяма трудност с теорията точно по природните науки. Сега се надяваме, че новият център ще даде възможност за по-голяма практическа насоченост и усвояване на материала на принципа „Учене чрез правене“, уточнява директорката.

По този начин преподавателите ще могат да разширят знанията и уменията на децата на базата на проектно базирано и STEM обучение както в начален, така и в прогимназиален етап. Всичко това ще се осъществява с помощта на интердисциплинарни учебни дейности, конструктори по роботика и учене под формата на игри.

„Всички наши възпитаници ще имат часове в STEM центъра“, обяснява Караколева. В начален етап учениците ще провеждат заниманията си по интереси от групата „Млади изследователи“ в едноименната класна стая.

„Сигурни сме, че работата с електронните конструктори ще им бъде много полезна и интересна. Така ще повишат значително дигиталните си умения“, обяснява тя.

Кабинетът по природни науки пък основно ще се ползва от прогимназиален етап на обучение. „Учениците ни са от мултикултурна среда – българи, турци и роми. За много от тях българският език не е майчин и срещат трудности с възприемането на учебния материал. Затова за тях той трябва да бъде представен нагледно. Вярваме, че сега, когато часовете по биология и здравно образование, физика и химия се провеждат в STEM центъра, ще им бъде значително по-лесно“, посочва Караколева.

Впечатленията и отзивите на учениците от първите часове в новото образователно пространство са повече от положителни.

Директорката разказва, че на децата много им харесва новото обзавеждане, очаровани са и от разнообразните материали, с които разполагат, и определено се чувстват далеч по-мотивирани да учат.

Към STEM центъра има и пет високотехнологични оборудвани и свързани класни стаи (ВОСКС). Във всяка от тях има интерактивен дисплей с вградена уебкамера, лаптоп и графичен таблет. Там се провеждат всекидневните часове от учебната програма. С интерактивни дисплеи са оборудвани и класните стаи в начален етап.

Има по две паралелки от клас. Възпитаниците на училището през настоящата учебна година са 295. Фунционира и подготвителна група. Всички деца са от селото. Училището не е средищно и няма пътуващи ученици от други населени места.

Две години поред школото работи и по Националната програма „Осигуряване на съвременна образователна среда“ с модул „Библиотеките като образователна среда“.

Със средствата успяват да създадат „Кът за четене“ с оборудване на STEM комплект за експериментална работа по природни науки, даващ възможност за мултидисциплинарен подход при изследване на различни научни явления. Така че това е първата крачка, която правят в посока на въвеждане на STEM обучението в час и тя се приема много добре от страна на учениците. Понастоящем пространството за четене се намира на същия етаж, където е и STEM центърът.

Освен това по Националната програма успяват да закупят над 1000 интересни и подходящи за децата книги. „Днес на нашия кът за четене най-много се радват учениците от начален етап. Интерес предизвиква и електронната четивна маса с два дисплея“, обяснява директорката. Много често заниманията от целодневната организация на учебния ден се провеждат именно там.

За мотивирането на детското четене преподавателите организират срещи с представители на Общинската библиотека „Д-р Иван Богоров“ в Карлово и Народно читалище „Звездица“ в с. Розино.

Тази година част от уроците им ще бъдат изнесени и ще се провеждат в Историческия музей в Клисура. С културната институция работят по национални програми на МОН и на Министерството на културата вече втора година.

Освен всичко това от три години са и иновативно училище.

Нововъведението, което прилагат, е въвеждането на новия учебен предмет „Дигитална математика“ в начален етап на обучение. За целта работят със специална електронна платформа още от I клас, а заниманията са в избираем учебен предмет. Часовете се провеждат веднъж седмично и работата е изцяло на компютър. По този начин под формата на игра и с любезното съдействие на главния герой на платформата – господин Панда, децата с лекота научават числата и геометричните фигури.

„Учениците се справят изключително добре. Резултатите им не остават незабелязани и от колегите от други училища, които ни гостуват по НП „Иновации в действие“ на МОН“, уточнява моята събеседничка.

Учителката, която работи с тях, е Гинка Дуранкиева.

ОУ „Христо Г. Данов“ е и единственото училище в община Карлово, което е запазило и традицията за празнично шествие по случай 24 май. В този ден се спира движението на главния път Бургас – София и всички ученици заедно със своите учители преминават през цялото село. Така празникът сплотява жителите в село Розино.

„Стараем се по всякакъв начин да приобщим родителите към живота в училище. По време на неформални или родителски срещи постоянно им обясняваме, че трябва да бъдат наши партньори в учебния процес на децата им“, споделя директорката.

В училището работят и двама образователни медиатори. Освен че обхождат домовете при отсъствия, съдействат и на учителите в I и II клас. „Помагат на децата с разбирането на материала, защото за тях в началото на учебния процес българският език се оказва най-голямата трудност“, посочва Караколева.

Немалък е процентът на деца от социално уязвими семейства и семейства в риск.

С тях обикновено работи екипът за обхват, а при необходимост – и служители от полицейския участък в селото.

„Когато ги потърсим, винаги ни съдействат. А екипът ни за обхват почти всекидневно обикаля домовете на децата, които не са в училище. По този начин почти изцяло решихме проблема с отсъствията и успяхме да обхванем всички деца в селото“, казва Караколева.

Има и създаден Клуб на родителя в училище. Съвместно с Местната комисия за борба с противообществените прояви на малолетни и непълнолетни към Общината е създадено „Училище за родители“. Дейността му започва миналата учебна година и ще продължи и през тази. Обществените възпитатели, които са в комисията, са и учители в ОУ „Христо Г. Данов“, организират редовно дискусии по актуални теми за образованието – ранните бракове, нуждата от образование и как да помагат на децата си в училище. Обикновено се събират около 15 – 20 родители.

„Доста често при тези семейства и двамата родители са неграмотни или полуграмотни, което доста усложнява работата ни“, уточнява моята събеседничка. Признава, че най-трудно се изкоренява заложеното у тях разбиране за ранно сключване на брак. Директорката и целият ѝ екип са изключително горди, че през учебната 2023/2024 г. 100% от учениците им продължават обучението си след VII клас в средни училища и професионални гимназии в Карлово и Сопот.

„През годините имахме доста случаи с младежи, които, навършвайки 16 години, решават да спрат да учат. Каквото и да правехме, колкото и да ги убеждавахме да продължат, не успявахме да се справим. Но не се отказваме, защото образованието дава много по-големи възможности на децата“, разказва моята събеседничка.

Обяснява, че правомощията им в този случай не са достатъчни. Разговарят с учениците и родителите, подават сигнали към институциите, а те, от своя страна, съставят актове. Но при положение че родителите не работят на трудов договор и са безработни, нищо не може да се направи.

Трудности създава и фактът, че имат и ученици, които в дома си нямат нито интернет, нито мобилно устройство

– телефон, таблет или лаптоп. И затова по време на обучение от разстояние училището е изправено пред големи затруднения да осигури непрекъсваемост на образователния процес. Трудности срещат и след осигуряването на техника заради липсата на мотивираност от страна на децата. „Учихме се в движение, но в крайна сметка, успяхме“, завършва Караколева.

Таня Караколева, директор:

„Приветствам всичко ново и давам възможност за творческа изява на учителите за представяне на учебния материал. Стремя се да бъда в крак с новите технологии. Само с бяла дъска и маркер нещата няма как да се получат. Новата информация трябва да се представя винаги нагледно и под формата на игра или по друг интересен начин. Единствено така можеш да предизвикаш интереса на децата и да оставиш трайна следа в съзнанието им.“
Your Image Description

Свързани статии:

Подготвени за технологичния свят: ОУ „Никола Й. Вапцаров“ в село Севар е едно от първите с финансиране за STEM Дисциплината гарантира сигурност Училището в село Страцин ще посрещне новата учебна година със STEM център Лекарство срещу дезинформацията: В 15. СУ „Адам Мицкевич“ в София развиват умения за отсяване на информацията в интернет и рефлекс за проверка на нейната достоверност

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: STEM центърОУ „Христо Г. Данов“РегиониРозино

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
СподелянеTweet
Предишна статия

Безплатен уебинар за овладяване на гнева учи на контрол тийнейджъри

Следваща статия

Обсъжда се възможността учители от Аржентина да преподават испански в български училища

Следваща статия
Обсъжда се възможността учители от Аржентина да преподават испански в български училища

Обсъжда се възможността учители от Аржентина да преподават испански в български училища

11 млн. лева за довършване на ремонта на Хуманитарната гимназия в Пловдив

11 млн. лева за довършване на ремонта на Хуманитарната гимназия в Пловдив

Финландски професор с лекция за учители по природни науки

Финландски професор с лекция за учители по природни науки

Последни публикации

  • Селфи с холограми в ПГТМ „Христо Ботев“– Ботевград
  • Тайната на дълголетието
  • Детството не е състезание
  • Няма кой да те чуе, ако не си онлайн
  • Студентите бягат с УАСГ
  • Прародителят на всички рози е бил малко жълто цвете
  • Публикуваха проектопостановлението за минимална асистентска заплата от 2780 лв.
  • МОН: Към този момент няма решение или обсъждане за връщане към завършване на основно образование в VIII клас
  • Министър Вълчев откри STEM център в СУ „Алеко Константинов“ в Луковит
  • Австроунгарски дух в Разград от 140 години
  • Театрални интерпретации на абсурдите на ежедневието
  • „Свободата да знаеш“ започна в Кюстендил
  • Правителството одобри близо 108 млн. лева за развитие на науката и изследванията
  • Одобрени са над 37 млн. лева за строеж и ремонт на училища, детски градини и студентски общежития
  • В Министерския съвет
  • Над 200 директори и учители обменят иновативни практики за подобряване на учебния процес
  • Световната банка ще подпомага България за по-ефективното използване на информационните ресурси в образованието
  • Магията на XV софийски фестивал на науката
  • И най-доброто писмо е…
  • Битка на роботи край морето
  • 516 млади театрали взривяват сцената във Велинград
  • „Заедно за Гергьовден“ в Кюстендил

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"