Новата учебна година в ОУ „Христо Г. Данов“ в село Розино, община Карлово, започва със откриването на STEM център за четвърт милион лева. Средствата са осигурени от Плана за възстановяване и устойчивост, а школото е едно от първите в общината, изградили подобен център.
„Ученици и родители останаха силно впечатлени от условията, които сме създали за тях. Сега задачата ни е да се възползваме от новите възможности за прилагане на технологиите в учебния процес и опазване на материалната база“,
разказва пред „Аз-буки“ директорката на училището Таня Караколева.
В обновената училищна среда, която е официално открита в първия учебен ден, са включени четири тематични направления:
„Математика и информатика“, „Дизайн и 3D прототипиране“, „Роботика и киберфизични системи“ и „Природни науки“.
„Това са три класни стаи, обособени като център „Млади изследователи“ – начален етап, „Стая за креативни дигитални създатели“ и „Център по природни науки“, обяснява моята събеседничка.
Предметите, към които е насочена дейността на STEM центъра, са физика и астрономия, химия и опазване на околната среда, биология и здравно образование, математика и компютърно моделиране, информационни технологии.
„Избрахме тези тематични области, защото нашите ученици срещат голяма трудност с теорията точно по природните науки. Сега се надяваме, че новият център ще даде възможност за по-голяма практическа насоченост и усвояване на материала на принципа „Учене чрез правене“, уточнява директорката.
По този начин преподавателите ще могат да разширят знанията и уменията на децата на базата на проектно базирано и STEM обучение както в начален, така и в прогимназиален етап. Всичко това ще се осъществява с помощта на интердисциплинарни учебни дейности, конструктори по роботика и учене под формата на игри.
„Всички наши възпитаници ще имат часове в STEM центъра“, обяснява Караколева. В начален етап учениците ще провеждат заниманията си по интереси от групата „Млади изследователи“ в едноименната класна стая.
„Сигурни сме, че работата с електронните конструктори ще им бъде много полезна и интересна. Така ще повишат значително дигиталните си умения“, обяснява тя.
Кабинетът по природни науки пък основно ще се ползва от прогимназиален етап на обучение. „Учениците ни са от мултикултурна среда – българи, турци и роми. За много от тях българският език не е майчин и срещат трудности с възприемането на учебния материал. Затова за тях той трябва да бъде представен нагледно. Вярваме, че сега, когато часовете по биология и здравно образование, физика и химия се провеждат в STEM центъра, ще им бъде значително по-лесно“, посочва Караколева.
Впечатленията и отзивите на учениците от първите часове в новото образователно пространство са повече от положителни.
Директорката разказва, че на децата много им харесва новото обзавеждане, очаровани са и от разнообразните материали, с които разполагат, и определено се чувстват далеч по-мотивирани да учат.
Към STEM центъра има и пет високотехнологични оборудвани и свързани класни стаи (ВОСКС). Във всяка от тях има интерактивен дисплей с вградена уебкамера, лаптоп и графичен таблет. Там се провеждат всекидневните часове от учебната програма. С интерактивни дисплеи са оборудвани и класните стаи в начален етап.
Има по две паралелки от клас. Възпитаниците на училището през настоящата учебна година са 295. Фунционира и подготвителна група. Всички деца са от селото. Училището не е средищно и няма пътуващи ученици от други населени места.
Две години поред школото работи и по Националната програма „Осигуряване на съвременна образователна среда“ с модул „Библиотеките като образователна среда“.
Със средствата успяват да създадат „Кът за четене“ с оборудване на STEM комплект за експериментална работа по природни науки, даващ възможност за мултидисциплинарен подход при изследване на различни научни явления. Така че това е първата крачка, която правят в посока на въвеждане на STEM обучението в час и тя се приема много добре от страна на учениците. Понастоящем пространството за четене се намира на същия етаж, където е и STEM центърът.
Освен това по Националната програма успяват да закупят над 1000 интересни и подходящи за децата книги. „Днес на нашия кът за четене най-много се радват учениците от начален етап. Интерес предизвиква и електронната четивна маса с два дисплея“, обяснява директорката. Много често заниманията от целодневната организация на учебния ден се провеждат именно там.
За мотивирането на детското четене преподавателите организират срещи с представители на Общинската библиотека „Д-р Иван Богоров“ в Карлово и Народно читалище „Звездица“ в с. Розино.
Тази година част от уроците им ще бъдат изнесени и ще се провеждат в Историческия музей в Клисура. С културната институция работят по национални програми на МОН и на Министерството на културата вече втора година.
Освен всичко това от три години са и иновативно училище.
Нововъведението, което прилагат, е въвеждането на новия учебен предмет „Дигитална математика“ в начален етап на обучение. За целта работят със специална електронна платформа още от I клас, а заниманията са в избираем учебен предмет. Часовете се провеждат веднъж седмично и работата е изцяло на компютър. По този начин под формата на игра и с любезното съдействие на главния герой на платформата – господин Панда, децата с лекота научават числата и геометричните фигури.
„Учениците се справят изключително добре. Резултатите им не остават незабелязани и от колегите от други училища, които ни гостуват по НП „Иновации в действие“ на МОН“, уточнява моята събеседничка.
Учителката, която работи с тях, е Гинка Дуранкиева.
ОУ „Христо Г. Данов“ е и единственото училище в община Карлово, което е запазило и традицията за празнично шествие по случай 24 май. В този ден се спира движението на главния път Бургас – София и всички ученици заедно със своите учители преминават през цялото село. Така празникът сплотява жителите в село Розино.
„Стараем се по всякакъв начин да приобщим родителите към живота в училище. По време на неформални или родителски срещи постоянно им обясняваме, че трябва да бъдат наши партньори в учебния процес на децата им“, споделя директорката.
В училището работят и двама образователни медиатори. Освен че обхождат домовете при отсъствия, съдействат и на учителите в I и II клас. „Помагат на децата с разбирането на материала, защото за тях в началото на учебния процес българският език се оказва най-голямата трудност“, посочва Караколева.
Немалък е процентът на деца от социално уязвими семейства и семейства в риск.
С тях обикновено работи екипът за обхват, а при необходимост – и служители от полицейския участък в селото.
„Когато ги потърсим, винаги ни съдействат. А екипът ни за обхват почти всекидневно обикаля домовете на децата, които не са в училище. По този начин почти изцяло решихме проблема с отсъствията и успяхме да обхванем всички деца в селото“, казва Караколева.
Има и създаден Клуб на родителя в училище. Съвместно с Местната комисия за борба с противообществените прояви на малолетни и непълнолетни към Общината е създадено „Училище за родители“. Дейността му започва миналата учебна година и ще продължи и през тази. Обществените възпитатели, които са в комисията, са и учители в ОУ „Христо Г. Данов“, организират редовно дискусии по актуални теми за образованието – ранните бракове, нуждата от образование и как да помагат на децата си в училище. Обикновено се събират около 15 – 20 родители.
„Доста често при тези семейства и двамата родители са неграмотни или полуграмотни, което доста усложнява работата ни“, уточнява моята събеседничка. Признава, че най-трудно се изкоренява заложеното у тях разбиране за ранно сключване на брак. Директорката и целият ѝ екип са изключително горди, че през учебната 2023/2024 г. 100% от учениците им продължават обучението си след VII клас в средни училища и професионални гимназии в Карлово и Сопот.
„През годините имахме доста случаи с младежи, които, навършвайки 16 години, решават да спрат да учат. Каквото и да правехме, колкото и да ги убеждавахме да продължат, не успявахме да се справим. Но не се отказваме, защото образованието дава много по-големи възможности на децата“, разказва моята събеседничка.
Обяснява, че правомощията им в този случай не са достатъчни. Разговарят с учениците и родителите, подават сигнали към институциите, а те, от своя страна, съставят актове. Но при положение че родителите не работят на трудов договор и са безработни, нищо не може да се направи.
Трудности създава и фактът, че имат и ученици, които в дома си нямат нито интернет, нито мобилно устройство
– телефон, таблет или лаптоп. И затова по време на обучение от разстояние училището е изправено пред големи затруднения да осигури непрекъсваемост на образователния процес. Трудности срещат и след осигуряването на техника заради липсата на мотивираност от страна на децата. „Учихме се в движение, но в крайна сметка, успяхме“, завършва Караколева.
Таня Караколева, директор: „Приветствам всичко ново и давам възможност за творческа изява на учителите за представяне на учебния материал. Стремя се да бъда в крак с новите технологии. Само с бяла дъска и маркер нещата няма как да се получат. Новата информация трябва да се представя винаги нагледно и под формата на игра или по друг интересен начин. Единствено така можеш да предизвикаш интереса на децата и да оставиш трайна следа в съзнанието им.“
Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":
Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5
Телефон: 0700 18466
Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg