Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Аз-букиНационално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
Няма резултати
Вижте всички резултати
Аз-буки Национално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2024 Брой 43, 24 – 30.10.2024 г.

Директорът, който се доверява на младите учители

За дългогодишния ръководител на великотърновското ОУ „Бачо Киро“ Владимир Николов работещ модел е доверието

„Аз-буки“ от „Аз-буки“
24-10-2024
в Брой 43, 24 – 30.10.2024 г.
A A
Владимир Николов (в средата) предава поста на приемничката си Валентина Найденова (вляво до него на снимката). Снимка ОУ „Бачо Киро“

„Пишете за моите бебета, вижте колко са млади, хубави и умни, не спират да учат, раздават се. Аз ще им помагам, докато мога. Досаден съм, но те ме обичат.“

Това казва Владимир Николов, дългогодишен директор на ОУ „Бачо Киро“ във Велико Търново. Тази година той се пенсионира като ръководител на училището, а служебният министър на образованието и науката

проф. Галин Цоков го отличи с плакет на МОН като „Вдъхновител“, който последователно насърчава младите педагози.

„Бебетата“ са младите учители от „Сдружение за образователни инициативи 19“ („СОИ 19“) към ОУ „Бачо Киро“, което вече 9 години се разраства и привлича педагози от цялата страна.

„Идеята е младите да споделят нови практики, да се учат един от друг и нещо много важно – да отстояват своя авторитет в обществото“, казва Николов. Научили са от своя директор, че трябва да заживеят със самочувствието, че са най-важната част от обществото, защото от тях зависи бъдещето му.

Владо Николов се гордее с двете млади лидерки на „СОИ 19“ – познатите вече в цялата страна Даниела 1 и Даниела 2. „Двете Даниели“ се стремят да предадат и на другите млади как да заявят това самочувствие. Затова част от основните цели на Сдружението са обмяна на опит за прилагане на съвременни методи за управление на учебния процес, развитие на нетрадиционно мислене и образование, създаване на условия за неформално общуване между колеги от различни училища от страната и чужбина.

Николов има неуморим дух за откриване на нови възможности за развитие на учителите и да ги мотивира непрестанно да откриват нови неща.

Неслучайно ОУ „Бачо Киро“ е сред първите иновативни училища у нас.

Той гледа далеч напред и е автор на училищната Концепция за придобиване на знания и формиране на умения и компетенции чрез STEM преподаване на учебно съдържание.

Казва, че историята е единствената наука, която чрез фактите разкрива диалектиката между минало, настояще и бъдеще. И променя цялата палитра от методи и подходи, за да научи децата да разберат смисъла на историческото познание и защо тази наука е значима да се научат поколенията да правят верния избор.

Зам.-директорът на училището Никифор Тодоров, който е и възпитаник на училището, казва: „Не изучавахме историята не само като предмет – да знаем дати, факти и събития, които всеки, който е любопитен към миналото, може и сам да научи, а като средство да разпознаваме обществените процеси, за да можем, като граждани, да преценяваме по достойнство положителните и отрицателните промени. За да правим верния избор като част от това общество“.

По думите му, историята за тях е била не просто предмет, а наистина Magistra vite (учителка на живота).

Когато Никифор започва да преподава и пита какво да прави в клас, Николов му казва:

„Кради! Влизай в час, гледай, слушай и кради от по-опитните. Те са бившите ти учители, питай… няма кой да те научи освен тях!“.

Тодоров е учил методика в университета, но учител става в училището.

38% от колегите му са млади хора, на възраст до 35 години – по този начин има приемственост. Казват, че тук се работи спокойно, защото си вярват и се подкрепят. В училището няма учителска стая – общуват си на кафе в малък офис. През останалото време са непрекъснато сред децата. Благодарение на Николов са осъзнали, че връзката им с децата в час е еднакво важна и в междучасията.

„Път на младите учители!“ е веруюто на Владимир Николов. В далечната 2007 г. той осъзнава, че светът скоростно се дигитализира. И въпреки съпротивата на голяма част от екипа училището става едно от първите със собствен вариант на електронен дневник.

Представители на Сдружението за образователни инициативи с министър Галин Цоков по време на деветия форум на младите учители. Снимка Личен архив

„Разбрах, че рутината е нещо хубаво, но в новите условия е пречка за развитието на съвременен и качествен учебен процес. Който да учи децата как да използват придобитото знание, за да са годни за реалностите в живота, който ние, възрастните им предоставяме – казва новаторът. И добавя: – Няма виновни деца! Ние, зрелите хора сме виновни. А учителите могат и трябва да догонят техните умения, за да им дадат знанията как да ползват високотехнологичните средства – не само за забавление и комуникация, а като интелектуално предизвикателство, което да им осигури успех в реалния живот.“

Учителят смята, че

в учебните програми трябва да остане това, което има отношение към формиране на практико-приложните умения на децата.

Твърди, че ролята на преподавателя в дигиталното ежедневие е по-скоро на организатор, мотиватор и вдъхновител на децата, отколкото репродуктор на човешкото познание в дадена област. Категорично е отказал да се забранят персоналните устройства за комуникация на децата.

„Ще се научите да ги използвате, за да постигате своите образователни цели“ – така отговорил на колегите си, които искали телефоните в училище да се забранят. И широко отворил вратите на училището за младите педагози.

Според Николов аналоговото мислене е в пълен дисонанс с дигиталното поведение. „Днес училището е призвано да направи тази своеобразна революция. А революциите се правят от младите!“, казва директорът новатор. Той успява да промени нагласите на по-опитните колеги рязко по време на ковид кризата. Тогава определените за наставници на младите колеги учители влезли в директорския кабинет да му благодарят, защото точно младоците им помогнали да навлязат в дебрите на НЕИСПУО, „Офис 365“ и другите платформи за дистанционно обучение.

ОУ „Бачо Киро“ е и сред първите в страната с изграден STEM център по Националната програма на МОН.

Одобрени са и за втори STEM център, който е готов и чакат само техниката.

„Започнах работа още в четвърти курс и се оказах базов учител на моите състудентки. Като попитах шефа какво да правя, той ме погледна: „Зная много добре, че можеш. Затова сядаш на последния чин, водиш си записки и после започваш да даваш акъл на студентите, както прави твоята професорка“, разказва д-р Ирена Пенчева – най-новото попълнение в училищното ръководство като заместник-директор. Тя е координатор за работата по международни проекти през последните години. Обиколили са цяла Европа и чрез проектите по „Еразъм+“ са обменяли опит с учители. „Пораснахме и станахме известни благодарение на неговия непрекъснат стремеж да вървим напред“, казва тя за Николов.

Плаха и несигурна, Валентина Найденова започва работа през 1994 г. „И професионалното, и личностното ми израстване са свързани с този екип и специално с Владо Николов“, казва днес. Тя е директор, като печели конкурса с висок резултат – 74 точки.

Николов плисна вода от менче пред наследничката си и ѝ пожела успех, а тя на него – успешен старт с новите мечти и предизвикателства. Според Валентина това е прекрасен пример за приемственост.

„Директорът визионер трябва да гледа напред, да следи посоките и тенденциите и да дърпа екипа напред. Това видях и това мисля да правя – делегиране на права, доверие. Доверие на екипа, а тук той е много добър – високоинтелигентни млади хора, които заслужават доверие. Всички са много мотивирани да се развиват. Доверието е работещ модел в това училище“, уверена е приемничката на Владо Николов.

* По текста работи Деси СТЕФАНОВА

Your Image Description

Свързани статии:

Близо 1000 учители се включват в майсторски класове и надграждат умения Над 61 хил. деветокласници ще се явят на входното ниво по природни науки Човек трябва да е влюбен в работата си Обява за назначаване на персонал за нуждите на Европейските училища

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: Велико ТърновоВладимир НиколовМОНОУ „Бачо Киро“плакетПризнаниепроф. Галин Цоков

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
СподелянеTweet
Предишна статия

Подписан е меморандум за създаване на Център за енергийно развитие и нови науки във Враца

Следваща статия

Ученици създават софтуер за оценяване на общинска администрация

Следваща статия
Ученици създават софтуер за оценяване на общинска администрация

Ученици създават софтуер за оценяване на общинска администрация

УниБИТ приема с предимство ученици от столичното 29. СУ

УниБИТ приема с предимство ученици от столичното 29. СУ

Близо 45 000 деветокласници преминаха теста по природни науки

Още 2700 деветокласници преминаха успешно теста по природни науки

Последни публикации

  • Публикуваха проектопостановлението за минимална асистентска заплата от 2780 лв.
  • МОН: Към този момент няма решение или обсъждане за връщане към завършване на основно образование в VIII клас
  • Министър Вълчев откри STEM център в СУ „Алеко Константинов“ в Луковит
  • Австроунгарски дух в Разград от 140 години
  • Театрални интерпретации на абсурдите на ежедневието
  • „Свободата да знаеш“ започна в Кюстендил
  • Правителството одобри близо 108 млн. лева за развитие на науката и изследванията
  • Одобрени са над 37 млн. лева за строеж и ремонт на училища, детски градини и студентски общежития
  • В Министерския съвет
  • Над 200 директори и учители обменят иновативни практики за подобряване на учебния процес
  • Световната банка ще подпомага България за по-ефективното използване на информационните ресурси в образованието
  • Магията на XV софийски фестивал на науката
  • И най-доброто писмо е…
  • Битка на роботи край морето
  • 516 млади театрали взривяват сцената във Велинград
  • „Заедно за Гергьовден“ в Кюстендил
  • Флота или флот
  • ПГТ „Проф. д-р Асен Златаров“ – Варна, с блестящо представяне на националните състезания по професии в туризма
  • Цената на труда: Пазарни реалности, правни рамки и социални дилеми
  • Determinants Affecting Academic Staff Satisfaction with Online Learning in Higher Medical Education
  • Несигурност за бъдещето, финансова грамотност и лични финанси
  • Влияние на образованието и човешкия капитал върху формалната и неформалната икономика

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"