Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Аз-букиНационално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Списания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
  • Издания
    • Книги
      • Книгите на Димитър Маринов „Към сцената“ и „Към екрана“
      • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
      • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
      • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • Сборници
      • Proceeding of 34th International Scientific and Technical Conference Automation of Discrete Production Engineering 2025
      • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
      • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
      • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
      • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
      • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
      • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
      • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
      • Gender World In Different Cultural Models
      • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
      • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Помагала
      • Помагало по български език „Приятели“ B1
      • Помагало по български език „Приятели“ A2
      • Помагало по български език „Приятели“ А1 – А2 част 2
      • Помагало по български език „Приятели“ А1 – А2 част 1
      • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
      • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
      • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Монографии
      • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
      • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
      • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
      • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
      • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
      • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
      • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Списания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
  • Издания
    • Книги
      • Книгите на Димитър Маринов „Към сцената“ и „Към екрана“
      • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
      • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
      • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • Сборници
      • Proceeding of 34th International Scientific and Technical Conference Automation of Discrete Production Engineering 2025
      • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
      • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
      • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
      • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
      • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
      • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
      • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
      • Gender World In Different Cultural Models
      • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
      • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Помагала
      • Помагало по български език „Приятели“ B1
      • Помагало по български език „Приятели“ A2
      • Помагало по български език „Приятели“ А1 – А2 част 2
      • Помагало по български език „Приятели“ А1 – А2 част 1
      • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
      • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
      • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Монографии
      • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
      • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
      • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
      • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
      • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
      • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
      • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
Няма резултати
Вижте всички резултати
Аз-буки Национално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2024 Брой 43, 24 – 30.10.2024 г.

С парите от награда Пенка Василева от СУ „Хаджи Мина Пашов“ в Сливен купува уреди за кабинета по физика

Зина Соколова от Зина Соколова
30-10-2024
в Брой 43, 24 – 30.10.2024 г.
A A
Преподавателката Пенка Василева (вдясно) заедно със свои ученици. Снимка Личен архив

Пенка Василева е завършила „Физика и математика“ в Пловдивския университет, „Медицинска физика“ в Шуменския университет, „Информатика и информационни технологии“ в ТУ – София, ИПФ – Сливен. Има първи клас квалификация от Великотърновския университет. Тя е старши учител по физика в СУ „Хаджи Мина Пашов“ – Сливен.

Тази година получава наградата „Акад. Матей Матеев“ на международната фондация „Св. св. Кирил и Методий“ „За постижения при създаване на условия за най-подходяща учебна среда“. Отличието ѝ е връчено по време на 52. национална конференция по въпросите на обучението по физика на тема „Образованието по физика и дигиталните технологии“.

„За първи път кандидатствам за награда. Може би ми трябваше малко мотивация и подкрепа от колеги, за да се реша да предприема тази стъпка. Радвам се, че получих наградата. Това е голяма чест и признание за всеки учител. С парите купих уреди за кабинета по физика – смятам, че така трябва“, казва пред „Аз-буки“ Пенка Василева.

Тя е убедена, че

трябва да се говори повече за природните науки.

Учениците, които кандидатстват медицина, наблягат на биология и химия. Заради националните външни оценявания и матурите децата се подготвят по български и математика. Така физиката остава на заден план. Затова ролята на учителя е да съхрани детското любознание, да върви заедно с малкия изследовател, да задоволява потребността и жаждата за знания на всеки ученик.

„Моята цел е учениците от моето училище да работят при добри условия и с достатъчно нагледни средства, да обогатяват знанията си и да показват добри резултати“, казва учителката.

По думите ѝ ,няма как учебният процес да бъде успешен, ако учител и ученик не създават заедно учебна среда с възможност за реализация на различни стратегии за учене.

„Обстановката във всяко училище е много динамична, променлива и развиваща се. Всекидневно учителят е изправен пред предизвикателства и трудности, но изпитва и чувство на удовлетвореност при постигнати резултати“, допълва Василева.

Подчертава, че винаги е харесвала да работи с деца. При връчването на наградата казва само едно изречение – не е подготвила предварително благодарствени думи: „Аз работя с децата и за децата.“

Убедена е, че когато покажеш на децата, че ги обичаш, много по-лесно ще установиш контакт с тях. Разбира се, не трябва да се прекрачва границата между учител и ученик. Но когато те видят, че учителят се интересува от тях като личности и те му отговарят със същото. А за да върви успешно учебният процес, трябва да се поставят правила, да има дисциплина, смята опитният педагог.

В СУ „Хаджи Мина Пашов“ още няма STEM кабинет.

Училището е кандидатствало и е едно от първите одобрени в областта. Но докато очакват да се изгради новият център, Пенка Василева и нейните ученици продължават да работят в стария кабинет по физика. Защото много по-важно от това да има такъв център, е кой и как ще работи в него.

С учениците си участва в разнородни конкурси. Освен по физика и във всички други области, които им се сторят интересни. Подчертава, че не работи само с ученици от своето училище, а и с деца на познати, на които помага да се подготвят за конкурси.

От две годни работи в астрономическата обсерватория „Д-р Петър Берон“, която се открива в Сливен отново през 2022 г. (създадена през 1979 г., а от 1996 г. е Център за подкрепа за личностно развитие – Детски комплекс). И там има групи с деца, с които се занимава извънкласно. С тях участва и в конкурсите, обявявани на конференциите по физика, откъдето нейните възпитаници редовно печелят награди.

„Непрекъснато говорим на децата, че физиката обяснява всичко – казва учителката. – И че трябва постоянно да си задават въпроси – защо, как, какво е станало. Мисля, че когато учениците видят и пипнат нещо с ръцете си, е по-добрият вариант.“

Когато направят даден опит, понякога децата започват да дават идеи, питат това може ли да стане, и т.н. Често учителката чува, че едно или друго нещо може да се направи с телефона (приложения – много) или да се направят опити в онлайн лаборатории. „Виждам как самите ученици се запалват, като видят експеримент „на живо“ – може и погрешно да разсъждават, но могат по-лесно да разберат дали допускат грешка, или не“, посочва педагогът.

Проблемът е, че

младите хора имат все по-малка мотивация за предмети по природни науки.

Единици тръгват по този път – да ги разгадаят, да ги разберат, да ги научат по-добре. Пенка Василева се опитва да прави каквото може, а и децата се чувстват много добре на такива състезания и конференции – срещат се със свои връстници от други градове, с които имат общи интереси. Създават приятелства и това също е много важно.

А не натежава ли толкова много извънкласна работа? Не и когато го правиш с желание, категорична е учителката.

В СУ „Хаджи Мина Пашов“ има кабинети по химия, физика и биология. Интересно е, че учителите решават да се запазят не само кабинетите, но и старите уреди в хранилищата. Така могат да показват на учениците различни поколения измервателни уреди и запазени макети.

„Днешните деца не са свикнали да правят нещо сами – всичко е в телефоните им. Но дори и кабинетът да е оборудван с най-модерна техника, учениците да работят с мултимедия, да работят в онлайн лаборатории, най-важното е да има учител, който да ги вдъхнови и поведе – смята Василева. – И тук бих цитирала американския политик от първата половина на XIX век Даниел Уебстър – „Знанията в действителност са голямото слънце на небосвода. Неговите лъчи разпръскват живот и енергия.“

Your Image Description

Свързани статии:

Директорът, който се доверява на младите учители Местната власт в Пазарджик подкрепя 1200 деца творци Режем клона, на който седим Детска градина „Буратино“ в Пловдив създава приобщаваща среда, в която малчуганите са спокойни и щастливи

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: Пенка ВасилеваПризнаниеСливенСУ „Хаджи Мина Пашов“

Последвайте ни в социалните мрежи

СподелянеTweet
Предишна статия

3. ОУ „Христо Ботев“ в Сандански с плакет от МОН

Следваща статия

Създават нови специалности в областта на сценичното изкуство

Следваща статия
Създават нови специалности в областта на сценичното изкуство

Създават нови специалности в областта на сценичното изкуство

Най-добрите млади математици в Смолян

Най-добрите млади математици в Смолян

2,7 млн. лв. за стипендии в училища отличници

В Министерския съвет

Последни публикации

  • Биволи и дантели
  • Шест медала за българските ученици от Международната олимпиада по лингвистика
  • „Избирам да следвам в България“: Нова програма на МОН предлага безплатно обучение и стипендии за родни таланти
  • За училището, което винаги намира място под слънцето
  • Сп. „Философия“, книжка 2s/2025, година XXXIV
  • DUALISTIC AND TRADITIONAL RELIGIOUS VIEWS AND THEIR EFFECT ON THE SOCIAL FABRIC IN BULGARIA
  • МYTHOLOGIZING OF BOGOMILISM IN THE WORK OF BULGARIAN WRITER IVAN GROZEV
  • THE NEW BOGOMILISM AND THE CONCEPT OF ORIGINAL SIN – AN APPROACH TOWARDS A CONTEMPORARY DUALISM?
  • THE OCCULT-ESOTERIC NATURE OF SOME BRANCHES OF CONTEMPORARY BOGOMIL DOCTRINE
  • THE ROLE OF BOGOMILISM IN THE THEOLOGICAL DEBATE BETWEEN PIETISTS AND ORTHODOX LUTHERANS
  • DISCOURSES ON BOGOMILISM IN EARLY MODERN WESTERN CHRISTIANITY
  • ICONOCLASM IN DUALISTIC HERESIES ACCORDING TO ANTI-HERETICAL WRITINGS IN EASTERN THEOLOGY FROM 10TH TO THE BEGINNING OF 13TH CENTURY
  • THE FIGURATIVE REPRESENTATIONS IN THE DUALISTIC TEACHING OF THE BOGOMILS
  • BOGOMIL’S DEPICTIONS AND GRAVE SYMBOLISM IN BULGARIA PRELIMINARY COMMENTS
  • THE BOGOMIL RITUAL BEFORE THE CROSS AND ITS DOCTRINAL FOUNDATIONS
  • DUALISTIC PRINCIPLES AND FORMULATIONS IN THE TEACHING OF THE PAULICIANS AND BOGOMILS THROUGH THE EYES OF PRESBYTER COSMAS AND EUTHYMIUS ZIGABENUS
  • CATHOLICOS JOHN OF ŌDZUN’S POLEMIC AGAINST PAULICIANS AND THE ARMENIAN-SYRIAN COUNCIL OF MANTZIKERT, 726
  • TOWARDS THE QUESTION OF ARMENIAN ANTI-DUALISM OF THE 5TH – 6TH CENTURIES AND ITS PHILOSOPHIC AND THEOLOGICAL PREMISES
  • България стана пълноправен член на Eвропейската конференция по молекулярна биология
  • България приема най-голямата международна студентска математическа олимпиада
  • Как се засажда босилек
  • България спечели четири медала от Международната олимпиада по физика в Париж

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Списания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
  • Издания
    • Книги
      • Книгите на Димитър Маринов „Към сцената“ и „Към екрана“
      • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
      • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
      • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • Сборници
      • Proceeding of 34th International Scientific and Technical Conference Automation of Discrete Production Engineering 2025
      • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
      • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
      • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
      • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
      • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
      • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
      • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
      • Gender World In Different Cultural Models
      • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
      • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Помагала
      • Помагало по български език „Приятели“ B1
      • Помагало по български език „Приятели“ A2
      • Помагало по български език „Приятели“ А1 – А2 част 2
      • Помагало по български език „Приятели“ А1 – А2 част 1
      • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
      • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
      • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Монографии
      • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
      • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
      • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
      • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
      • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
      • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
      • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"