Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Аз-букиНационално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
Няма резултати
Вижте всички резултати
Аз-буки Национално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2024 Брой 44, 31.10 – 06.11.2024 г.

От шиене на копче до дигитални познания

ОУ „Иван Вазов“ в село Извор предлага различна група за занимания по интереси за всеки ден от седмицата

Диляна Кочева от Диляна Кочева
01-11-2024
в Брой 44, 31.10 – 06.11.2024 г.
A A
Екипът на школото в с. Извор го превръща в любима територия за децата. Снимки ОУ „Иван Вазов“ – Извор

„Имам удоволствието да работя в много млад и мотивиран екип. Повечето от учителите ни са под 30-годишна възраст. Смело мога да кажа, че голяма част от тях намират своето призвание не само в учителската професия, а в работата си тук – в училището в Извор“, разказва пред „Аз-буки“ директорката на ОУ „Иван Вазов“ Милена Андонова.

Ръководеното от нея училище е защитено и средищно. В него учат 40 деца от девет различни населени места. Всеки ден те пътуват до училището и обратно с два автобуса по два маршрута. Само трима от учениците са от село Извор, а другите възпитаници на школото са от Радомир и близките села – Радибош, Негованци, Кленовик, Житуша, Поцърненци, Прибой, Дебели лаг и Углярци.

Милена Андонова, директор

„Въпреки че има къде да учат, те са избрали нашето училище. Голяма част от тях са деца със специални образователни потребности или ученици с проблемно поведение. Нашата институция се третира като среда, в която проблемните ученици успяват да коригират поведението си“, обяснява моята събеседничка.

Дисциплината в школото е на ниво и това е едно от нещата, на които най-много държат – както Андонова като директор, така и целият педагогически екип.

„С общи усилия успяваме да променим и поведението, и отношението на децата към училището“, обяснява тя.

Разказва, че в практиката си има случай с ученичка, която се премества при тях в V клас. И тъй като преди това не е ходила редовно на училище, постъпва в прогимназиален етап, без да може да чете и да пише. Благодарение на допълнителната работа с учителите момичето се ограмотява, без да изпуска от новия учебен материал. Днес тя е гимназистка в друго училище – кандидатствала е след VII клас и е приета там, където сама е избрала.

„Невъзможността ученик да повтаря в класовете от I до IV клас, е голям пропуск в закона.

Вярно е, че така всяко дете получава удостоверение за завършен начален етап, но ако в V клас ученикът е неграмотен, много трудно ще успее да навакса пропуснатия материал. А какво да кажа за усвояването на новите знания в прогимназиален етап“, коментира директорката.

Истината е, че в училището в Извор малкият брой ученици позволява на учителите да работят допълнително с всеки от тях. И така децата получават най-добрата грижа.

Освен индивидуален подход към всеки ученик в школото предлагат и изключително разнообразна и богата програма за занимания по интереси.

„Освен по задължителните проекти, по които участваме, имаме и допълнителни занимания, които са изцяло съобразени с желанията и потребностите на децата“, казва директорката.

Всяка година изготвят и разпространяват анкета сред учениците, в която те могат сами да кажат какво искат да правят в часовете извън задължителната учебна програма. Напълно разбираемо, предложените дейности са съобразени с времето и уменията на преподавателите им.

Всеки делничен ден предлагат различно занимание.

В понеделник имат занимания по информационни технологии. Тази година печелят проект и благодарение на него могат да работят безплатно в платформата „Буки.bg“. Голяма част от децата при тях са от социално уязвими групи и у дома нямат нито мобилно устройство, нито интернет. Така че благодарение на тези занимания те получават базови дигитални умения, които ще им бъдат много нужни в живота.

Шивашко ателие провеждат във вторник. Освен как се шие копче, в часовете научават как да изработват и много красиви предмети, обшити с мулине. За Коледа изработват картички, а за Великден – дървени поставки за яйца.

Срядата е посветена на спорта. Тогава се провеждат заниманията по футбол. „Интересното при нас е, че няма деление на момичета и момчета или на малки и големи ученици. Абсолютно всички наши възпитаници участват във футболните занимания и с голям хъс се включват в игрите“, разказва моята събеседничка.

Четвъртък е денят, определен за танци. Към училището имат мажоретен състав, сформиран по НП „Заедно в изкуствата и спорта“, който участва в различни конкурси, състезания и фестивали. И само за година от създаването си момичетата са завоювали много отличия и награди.

В четвъртък освен тренировките на мажоретния състав се провеждат и уроците по народни танци. В училището много държат на познаването на българската народност, бит и култура. Специално внимание обръщат на символите върху българските носии, отбелязването на традиционните обичаи и зачитането на поверията, предавани от нашите предци от поколение на поколение.

Петък е любимият ден от седмицата за учениците. Тогава се провеждат часовете в клуба по готварство, който съществува от над 14 години.

„Всеки петък цялото училище започва да ухае на храна, а ентусиазмът на децата е много голям“, обяснява директорката.

Благодарение на тези часове малчуганите се научават да белят, да режат, да готвят и да правят всичко необходимо в кухнята.

„С всички занимания по интереси целим едно основно нещо – да научим децата да се справят сами в живота“, посочва моята събеседничка.

Учениците от ОУ „Иван Вазов“ в село Извор участват в почти всички конкурси на регионално ниво.

„Опитваме се да се изявяваме на национално ниво. Но толкова много изяви и конкурси подготвяме всекидневно, че понякога не остава време за всичко, което искаме да направим. Истината е, че конкурсите на местно ниво са по-достъпни за нашите възпитаници и вероятността да спечелят награда, е по-голяма. И точно това е, което ги вълнува и мотивира най-много“, обяснява моята събеседничка.

Конкурсите, в които участват, са изключително разнообразни.

Почти всяка година се включват в националния конкурс „За хляба наш…“, организиран от МОН, Националния дворец на децата и ЦПЛР – Център за личностно и творческо развитие на децата на Благоевград. Там участват с представяне на обичаи. През 2022 г. грабват първото място с пресъздаване на обичая „Жътва“.

Специалната награда на кмета на Радомир по време на общинския конкурс „Пролетно пробуждане“ получава мажоретният състав към училището, а групата по тъпан печели трето място.

Участват и в много фолклорни състезания. „Включваме се с танци, тъй като нямаме преподавател, който да преподава разширено музика“, казва Андонова.

По време на Националната конференция на училищата с патрон Иван Вазов – „Вазовите песни на България“, с организатор ОУ „Иван Вазов“ в Горна Оряховица печелят награда за най-вълнуваща драматизация. „Колегите бяха направили възстановка на няколко произведения на Иван Вазов. Всички ученици бяха облечени в автентични костюми и наистина се получи много интересно“, разказва директорката.

На територията на село Извор няма детска градина.

Към училището функционира предучилищна група, в която се обучават деца на 4-, 5- и 6-годишна възраст. По-голямата част от тях продължават обучението си в школото. Тази година децата в подготвителната група са четири. За тях се грижи един преподавател.

Учителите в начален етап са двама, класовете им са смесени. Имат една паралелка I и IV клас и една – II и III клас. В прогимназиален етап учителите също са сведени до минимум, като всеки един от тях освен часовете по основния предмет, за който има правоспособност, води и допълнителни часове, за да може да се запълни норматива си. Класовете са слети в V и VI клас, а VII е самостоятелен с оглед на по-добрата подготовка за явяване на НВО.

Директорката обяснява, че естеството на работа при тях много се различава в сравнение с другите училища. Всяка допълнителна дейност изисква много време. Време, в което да подготвиш материала, да събереш нужната информация, да мотивираш учениците да участват, и чак след това да го реализираш. Но педагогическият екип, който се състои от общо осем учители, работи с много хъс и енергия.

„Работата на педагозите при нас е изключително трудоемка, защото изисква допълнителна подготовка от тяхна страна, и то голяма! Но учителите при нас са изключително мотивирани нещата да вървят в правилната посока и децата да бъдат подготвени по възможно най-добрия начин“, завършва Милена Андонова.

Учителят Стоил Йорданов, директорката Милена Андонова, ученичката Дивна Иванова и педагогът Албена Младенова
Избори за учител и ученик на годината

В училището имат прекрасна инициатива. Всяка година по случай Международния ден на учителя – 5 октомври, избират най-добър учител на годината и най-добър ученик на годината.

Гласуването се провежда с бюлетини, които учениците пускат в специално поставена за целта картонена кутия. Целият процес напълно наподобява провеждането на истински избори, като тези за президент или кмет.

След като всички дадат гласа си, бюлетините се преброяват и се излъчват победителите.

През 2024 г. безапелационно за ученик на годината излъчват Дивна Иванова от VII клас, а в другата категория – „Учител на годината“,  за първи път има равенство в броя гласове. До балотаж не се стига и излъчват двама победители – учителя в целодневна организация на учебния ден Стоил Йорданов и преподавателката по български език и литература Албена Младенова.

„От няколко години насам призът за учител на годината все печели г-н Йорданов. Радвам се, че децата имат модели на подражание сред учителите си. А колкото до Дивна, тя е изключително талантливо дете. Има много добри образователни резултати и с огромно желание се включва в различни конкурси. Много е ученолюбива и рисува изключително добре“, обяснява директорката Милена Андонова.
Your Image Description

Свързани статии:

За детските градини всички деца са равнопоставени Ще ви разкажа за своя спасител Целта е една, методите за постигането ѝ – различни: Националната природо-математическа гимназия ще има нова сграда Най-старото и бутиково училище в Сливен чества 180-годишнина

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: Милена АндоноваОУ „Иван Вазов“Регионис. Извор

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
СподелянеTweet
Предишна статия

Приветствие на министъра на образованието и науката проф. Галин Цоков по случай Деня на народните будители

Следваща статия

Девет учители получиха наградата на МОН „Константин Величков“ за принос към образованието

Следваща статия
Девет учители получиха наградата на МОН „Константин Величков“ за принос към образованието

Девет учители получиха наградата на МОН „Константин Величков“ за принос към образованието

Проектът EPALE е одобрен и за следващия двегодишен период

Проектът EPALE е одобрен и за следващия двегодишен период

Трима с приза „Акад. Благовест Сендов“

Трима с приза „Акад. Благовест Сендов“

Последни публикации

  • Правителството одобри близо 108 млн. лева за развитие на науката и изследванията
  • Одобрени са над 37 млн. лева за строеж и ремонт на училища, детски градини и студентски общежития
  • В Министерския съвет
  • Над 200 директори и учители обменят иновативни практики за подобряване на учебния процес
  • Световната банка ще подпомага България за по-ефективното използване на информационните ресурси в образованието
  • Магията на XV софийски фестивал на науката
  • И най-доброто писмо е…
  • Битка на роботи край морето
  • 516 млади театрали взривяват сцената във Велинград
  • „Заедно за Гергьовден“ в Кюстендил
  • Флота или флот
  • ПГТ „Проф. д-р Асен Златаров“ – Варна, с блестящо представяне на националните състезания по професии в туризма
  • Цената на труда: Пазарни реалности, правни рамки и социални дилеми
  • Determinants Affecting Academic Staff Satisfaction with Online Learning in Higher Medical Education
  • Несигурност за бъдещето, финансова грамотност и лични финанси
  • Влияние на образованието и човешкия капитал върху формалната и неформалната икономика
  • Quality of Higher Education in Bulgaria: Communication and Computer Technology Training
  • Референции към системата на професионално образование и обучение в сектор туризъм
  • Role And Place of Monitoring and Control in Project Management in Organizations
  • 200 млн. лв. за подобряване качеството на висшето образование
  • Снимка на броя: Царство на децата
  • Вестник „Аз-буки“ – брой 18/2025 г.

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"