Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Аз-букиНационално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Списания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
  • Издания
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Списания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
  • Издания
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
Няма резултати
Вижте всички резултати
Аз-буки Национално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2024 Брой 44, 31.10 – 06.11.2024 г.

Преведох пари или приведох пари?

„Аз-буки“ от „Аз-буки“
04-11-2024
в Брой 44, 31.10 – 06.11.2024 г.
A A

Сия КОЛКОВСКА*

Глаголите от несвършен вид превеждам и привеждам (със съответни глаголи от свършен вид преведа и приведа) се отнасят към паронимите – думи от една и съща част на речта, които са много близки по форма, но имат съвсем различно значение.

Пароними са също така и прилагателни като натурален и нотариален, практичен и практически и  съществителни като образование и образувание, обръщение и обращение. Поради формалната близост на паронимите те понякога се смесват, като вместо правилната дума се използва нейният пароним, което води до лексикална грешка.

В писмени текстове и в интернет комуникацията не са редки употреби на словосъчетания от типа приведох пари, привеждам пари и особено често на израза приведена сума, в което е използвано миналото страдателно причастие от глагола приведа.

Такъв е например случаят в изречението Ответникът не е възстановил на ищеца приведената сума, присъстващо на интернет страницата на една институция.

Семантиката на глагола привеждам обаче изключва такива употреби, тъй като той има две основни значения, свързани с навеждане на нещо (клони и др.) надолу или със съобщаване на нещо (факт, данни и др.).

В посочените примери глаголът привеждам се използва неправилно вместо неговия пароним превеждам, който има значение ‘изпращам чрез банка парична сума на някого’ и е словообразувателно свързан със съществителното превод (на пари).

Следователно, когато искаме да назовем действието, свързано с изпращане на пари, е необходимо да използваме глагола превеждам, а когато става дума за съобщаване на някакъв факт, посочване на някакво доказателство, аргумент, примери и др., правилният глагол е привеждам.

Д-р Сия Колковска е професор в Института за български език „Проф. Любомир Андрейчин“ към Българската академия на науките.

Your Image Description

Свързани статии:

Себе си или мене си Паронимия и четене Да се разсеяме, за да не се отчаяме За произхода на думата спа

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: глаголиД-р Сия КолковскаНаписаното оставанесвършен видпаронимиПиши правилно

Последвайте ни в социалните мрежи

СподелянеTweet
Предишна статия

С обич за Черно море

Следваща статия

Големите малки приятели на Врачеш

Следваща статия
Големите малки приятели на Врачеш

Големите малки приятели на Врачеш

Учениците поздравиха гостите с песни

Училището в село Ореховица празнува 150 години

Проф. Галин Цоков

Един академичен час с... проф. Галин Цоков

Последни публикации

  • Отличия за успешно образователно приобщаване на деца и ученици
  • Обучение за работа с данни ще помогне за по-точни анализи на резултатите от външните оценявания
  • Да използваме ли думата рутина в новите ѝ значения?
  • Сп. „Математика и информатика“, книжка 5/2025, година LXVIII
  • An Interdisciplinary Model for Teaching with Open Climate Data Across Mathematics, Informatics, and Geography
  • The Pythagorean Tree with Geogebra as a Motivator for the Implementation of Augmented Reality in School
  • Инфраструктура за създаване на чатбот с големи езикови модели и контекстно разширяване на инструкциите
  • Селекция на отбора на България за Двадесет и деветата младежка балканска олимпиада по математика
  • Exploring Pick’s Theorem in the Classroom: a Comparison between Traditional and Digital Methodologies Using Picksolver Software
  • Nonparametric Maximum Likelihood Estimation in Branching Processes with Random Migration
  • Проект на МОН с отличие за подобряване на хранителните навици на децата в детските градини
  • „Пресичам безопасно с TEDI“ гостува в ОУ „Антон Страшимиров“ – Бургас
  • Министър Вълчев откри обновени общежития за над 1200 бъдещи инженери и спортисти в София
  • Защо е важно да разграничаваме трудовия стаж от професионалния опит
  • Снимка на броя: Малките пекари
  • Доцент д-р Боряна Иванова, ректор на Аграрния университет – Пловдив: Бизнесът в сектора предпочита нашите кадри
  • Сп. „Педагогика“, книжка 8/2025, година XCVII
  • Съвременни ракурси в природонаучното образование в началното училище: поглед към връзката „Дете – общество – природа“
  • Life Goals for Students in Public and Private Schools
  • Фактори и условия за успеха на приобщаващото образование: през погледа на изследователската практика
  • Вестник „Аз-буки“ – брой 7/2025 г.
  • Преддипломната практическа подготовка на студентите от специалност „Социални дейности“ през погледа на базовите специалисти в организации за социална работа

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Списания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
  • Издания
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"