Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Аз-букиНационално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
Няма резултати
Вижте всички резултати
Аз-буки Национално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2024 Брой 46, 14 – 20.11.2024 г.

България има потенциал за развитие

Институтът за икономически изследвания – БАН, отбелязва своята 75-годишнина

Зина Соколова от Зина Соколова
15-11-2024
в Брой 46, 14 – 20.11.2024 г.
A A
От създаването си през 1996 г. досега „Тракия икономическа зона“ край Пловдив привлече стотици компании, открили десетки хиляди работни места, и се утвърди като лидер в Югоизточна Европа. Снимка „Тракия икономическа зона“

Институтът за икономически изследвания при Българската академия на науките отбелязва 75 години от основаването си. Идеята за създаването му се заражда през 1947 г., а през 1949 г. с решение на Управителния съвет на БАН е утвърден като звено на Академията. От създаването си досега той е научното звено при БАН, което извършва фундаментални и приложни изследвания в областта на икономическите науки.

За изминалите 75 години Институтът се утвърждава като национален научноизследователски център, чиято експертиза се цени високо от държавната администрация, бизнеса и научната общност в страната и в международното изследователско пространство. Научните му екипи участват в разработването на проекти с национално значение и в международни проекти – резултат на двустранно сътрудничество, в изпълнение на европейски програми или възложени от държавни институции. Годишнината е повод да потърсим за разговор директора на Института проф. д-р Ирена Зарева-Зафирова.

проф. д-р Ирена Зарева-Зафирова

„С много неща можем да се похвалим не само като история и традиция – казва проф. Ирена Зарева. – От създаването на Института в него са работили големи икономисти, които са дали много на държавата. Техните имена още се помнят като основоположници на икономическата наука в страната. Институтът официално е създаден през 1949 г. Преди това е имало подобна структура, но без щатен състав. Той е  приемник на основаното през 1895 г. Българско икономическо дружество – обществена организация на представителите на икономическата мисъл и стопанската практика в страната. Дейността на Дружеството е насочена към събиране, проучване и публикуване на данни за състоянието на националната икономика и търсене на пътища за нейното подобряване, с което оказва съществено влияние върху стопанския живот в България през първата половина на ХХ век.“

Демографските процеси в страната са проблем не само за Академията, поради което много години има затруднения с привличането на нови кадри. Но по думите на директора на Института най-хубавото сега е, че

към екипа се присъединяват млади хора.

При това млади учени, които искат да работят, които имат не само желание за наука, но и заложбите да я правят.

„Много важно е Институтът, като част от БАН, да поддържа заслужения авторитет и това, което е постигнал досега. Позициите, които сме завоювали в обществото, трябва да се поддържат с хора, искащи и можещи. Затова цедката при приема на нови изследователи при нас е доста ситна. Идвали са не един и двама кандидати, които сме отхвърляли, въпреки че ни липсваха млади хора – казва проф. Зарева. Науката не е занаят, а и занаят не всеки може да научи. Майсторите едно време не са взимали просто така чирак. Но ние имаме късмет с новоназначените млади хора, които  искат и могат. Нашата задача е да направим така, че те не просто да могат да правят анализи, а да правят наука на високо ниво. За разлика от университетите нашата основна дейност е изследователската работа. Във висшите училища в това отношение на младите хора им е по-трудно – преподавателската им работа оставя малко време за научна дейност.“

Заради дългогодишната доста голяма диференциация в заплащането на труда между висшите училища и Академията много хора напускат Института, което е разбираемо. Но с последните промени в закона заплащането в БАН се доближава до това във висшите училища. Равнопоставен с другите, Институтът за икономически изследвания вече привлича млади хора.

„Те, естествено, трябва да се учат – казва проф. Зарева. – Никой не се е родил научен. Дошли са тук с желание и нашата задача е да направим така, че да постигнат това, което искат. Силно се надявам, че ще продължат традициите и ще допринесат за авторитета на Института, който е национална ценност. БАН е институция на 155 години, която поддържа и традициите, и науката, за да се съхрани народът ни като нация и идентичност.

Но академичната сфера трябва да се съобразява и с новите реалности, включително и образованието

– работи се по различни програми, с различни поколения. Днес малките деца се раждат с телефона, с дистанционното в ръка. Когато бях в I курс, преподавателят по информационни и комуникационни технологии ни начерта квадрат на дъската и каза – представете си, че това е компютър. Ама как да си го представим, като не сме виждали компютър.

Сега времената са различни, изискванията – също. Преподавателите трябва да се съобразяват с особеностите на това поколение, което има съвсем други заложби и дадености. Това, което се очаква от него, не е това, което се очакваше от нас. И въобще няма да им е лесно. Новите технологии крият опасности – изкуственият интелект е нож с две остриета, човечеството като че ли някак си се опитва само да се унищожава, както и унищожава природата, от която зависи.“

Институтът за икономически изследвания се състои от четири секции – макроикономика, икономика на фирмата, регионална и секторна икономика, международна икономика. Учените в него се занимават с много различни проблеми, включително и едни от най-актуалните, свързани със зелената и кръговата икономика. Институтът поддържа партньорска мрежа със сродни организации от Европа и Азия. Има подписани споразумения за сътрудничество със съответните институти от национални академии и висши училища от Италия, Полша, Словакия, Румъния, от Виетнам, Китай, Корея и др. Успешно продължава и работата на създадения към Института Ресурсен център за икономически изследвания на Азия.

Институтът е и призната образователна структура за подготовка на български и чуждестранни докторанти. В него се провежда обучение по 6 докторски програми, получили програмна акредитация за придобиване на образователната и научна степен „Доктор“ в професионално направление „Икономика“. Издател е на висококачествена научна продукция – специализирани монографии, сборници и реномираните научни списания „Икономически изследвания“ и „Икономическа мисъл“.

„Имаме богат опит с международни изследвания, но колегите, които работят по проблемите на България, се занимават с едни от най-важните въпроси – уточнява проф. Зарева. – Трябва, като икономисти, да посочим, доколкото можем, предизвикателствата и перспективите за социално-икономическо  развитие на нашата страна, което зависи и от политиката, и от геополитиката. Това, което се случва в България, трябва да е грижа най-вече на българите. Затова изследванията за България са толкова важни.“

Запазена марка на Института е Годишният доклад „Икономическо развитие и политики в България: оценки и очаквания“ – първото по рода си издание за състоянието на българската икономика, в което се дава тригодишна прогноза за перспективите за развитието на страната в средносрочен план.

Институтът е търсен заради научната си експертиза от министерства, държавни агенции, бизнесструктури и неправителствения сектор. Неговите учени участват в разработването, актуализацията и оценяването на национални стратегически документи. Изготвят експертни доклади с анализи, оценки и препоръки в отговор на заявени потребности от страна на възложителите. Канени са и се включват в дейността на съвети, комисии и работни групи към различни международни и български институции.

На въпроса кои са силните и слабите страни на родната икономика, проф. Зарева отговаря, че

имаме много слаби места, но и много неизползвани възможности.

„Десетилетия наред бяхме известни като добри зеленчукопроизводители – подчертава тя. –  Българи учеха европейците как се прави това. Сега всичко внасяме. От друга страна, произвеждаме храна за Космоса. Колко държави могат да се похвалят с това. Нещо, което успяхме да запазим и развиваме. Имаме наистина много, но трябва да го съхраняваме. Имаме и природа, но я унищожаваме. Докато нямаш съзнанието, че трябва да я ползваш така, че да остане и след теб, трудно ще вървим напред. Богата страна сме. Хората са умни, но зависи за какво използваме ума си. Много може да се направи, но от нас зависи какво искаме да направим.“

Your Image Description

Свързани статии:

„Бърза помощ“ спасява ДНК Науката от първо лице Как се преподава физика на жестов език Кога дивите птици стават „граждани“

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: БАНикономически изследванияНаукапроф. Ирена Зарева

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
СподелянеTweet
Предишна статия

Място за спорт и през зимата

Следваща статия

Министър Цоков: Социално-емоционалното учене създава успешни личности

Следваща статия
Министър Цоков: Социално-емоционалното учене създава успешни личности

Министър Цоков: Социално-емоционалното учене създава успешни личности

Всяко дете е бъдещ посланик на културата

Всяко дете е бъдещ посланик на културата

До Африка и назад

До Африка и назад

Последни публикации

  • Еврокомисията инвестира 1,25 млрд. евро в научни изследвания
  • Министър Красимир Вълчев откри STEM център в Костенец
  • В един от най-престижните университети в САЩ ще се преподава български език
  • The Psychosocial Dimensions of Bulgarian Migration to Italy
  • Аспекти от културното наследство на област Стара Загора: многообразие и обществена значимост
  • Вторият държавен съд (1910 – 1914) и обвиненията срещу бившия министър-председател П. Гудев (1907 – 1908)
  • Испански дипломати за историята на Балканите и за българите XVIII – XIX в.
  • Educational-Intellectual Centres in the Ukrainian Baroque Era and Their Role in Cultural Interactions with The South Slavic World
  • Oценка на ефекта от приложението на кръгова тренировка върху функционалните възможности при студенти от СУ „Кл. Охридски“
  • Aнализ на съществуваща статистически достоверна разлика след прилагането на комплексна програма за провеждане на спортно усъвършенстване по ориентиране при студенти от Tехническия университет – София, Филиал Пловдив
  • Към въпроса за подкрепа на деца със специални образователни потребности чрез допълнителни спортни дейности
  • От състезанието към куиза
  • Изследовател от топ 2% учени в света влиза в екипа на българския INSAIT
  • The Hexaxial System in Physiology Training. Didactic Model
  • Implementing a Wellness Programme to Overweight Students and Working People through Training in the Methodology
  • The Impact of Age on Adult‘s Participation in Physical Activities during Leisure Time
  • Колко струва закупуването на осигурителен стаж
  • Вестник „Аз-буки“ – брой 19/2025 г.
  • Снимка на броя: Бъдещи журналисти
  • Дигитализират модули от външните оценявания и матурите
  • Важни са научните доказателства, а не научните награди
  • Над 47 млн. лв. за безплатни учебници за всички

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"