Българските четвъртокласници постигат по-добри резултати и по математика, и по природни науки на международното изследване TIMSS, проведено през 2023 г., спрямо предходното проучване от 2019 г. Те се представят и над средното ниво за всички участници.
„България участва за трети пореден път в международното изследване, като това е най-доброто ни представяне в сравнение с 2019 г. и 2015 г. Средният резултат на българските ученици по математика е 530 точки, по природни науки също е 530 точки. Тези точки са значително по-високи от средния брой точки за изследваните държави, които по математика са 503 точки, а по природни науки – 494 точки“, отбеляза служебният министър на образованието и науката проф. Галин Цоков при представянето на резултатите.
В проучването участват 59 държави.
У нас международното изследване обхваща общо 4103 четвъртокласници от 153 училища (начални, средни и основни). Въпросници попълват и 4073 родители и 252 начални учители.
Тазгодишният резултат по математика е с 15 точки повече спрямо 2019 г., когато средният резултат на българските четвъртокласниците е 515 точки. Резултатите по природни науки пък се повишават с 9 точки – от 521 през 2019 г.
Министър Цоков отбеляза, че
по математика постиженията на учениците ни се равняват по точки на тези на връстниците им в Чехия и Швеция.
Българчетата постигат средно и с точка повече от финландските деца и с пет – от австрийските. По природни науки пък нашите ученици имат равен брой точки с тези от Норвегия. В класацията България има с четири точки повече от Румъния, Чехия, Словения и Латвия и само с две по-малко от САЩ и Ирландия.
Резултатите са обвързани и с влиянието на различни фактори върху образователната среда и обучението на четвъртокласниците, отбеляза проф. Цоков. Сред тях семейството оказва най-голям ефект.
„Българските ученици, които имат по-високо ниво на образователни възможности в семейството, постигат значително по-високи резултати в сравнение с учениците, които имат по-малко образователни възможности в семейството“, каза министърът.
Този фактор е свързан с броя книги, включително и детските, в семейната библиотека, образованието на родителите и нивото им на професионална заетост. Данните сочат, че 34% от българските ученици са от семейства с много високи възможности, като тези децата постигат средно 579 точки по математика и 587 по природни науки. В същото време, четвъртокласниците от семейства с малко възможности, които са 27%, имат средно 457 точки по математика и 440 по природни науки.
Заниманията за ранно ограмотяване в семейството, училищната готовност преди постъпване в първи клас, училищният климат и учебната среда, както и увереността на четвъртокласниците във възможностите им по математика и по природни науки също оказват влияние.
Спрямо резултатите си от изследването
учениците могат да покрият общо четири равнища на способности
– напреднало (625 точки), високо (550 точки), средно (475 точки) и ниско (400 точки). Положителен акцент от резултатите от международното изследване TIMSS за 2023 г. е, че по-голям процент от българските ученици успяват да преминат границата от 625 точки за високото ниво спрямо средното за участниците в проучването. По математика са 14% от четвъртокласниците при 7% средно за всички участници. По природни науки общо 17% от българските ученици покриват напредналото равнище при средно 7% за всички.
Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":
Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5
Телефон: 0700 18466
Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg