Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Аз-букиНационално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceeding of 34th International Scientific and Technical Conference Automation of Discrete Production Engineering 2025
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceeding of 34th International Scientific and Technical Conference Automation of Discrete Production Engineering 2025
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
Няма резултати
Вижте всички резултати
Аз-буки Национално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2024 Брой 5, 1-7.02.2024 г.

Кулинарни умения демонстрират специални ученици

В Професионалната гимназия по туризъм „Проф. д-р Асен Златаров“ – Бургас, приобщаващото образование е с традиции

Донка Тънкошиева от Донка Тънкошиева
04-02-2024
в Брой 5, 1-7.02.2024 г.
A A

Въвеждането на  интегрираното обучение налага промяна в отношението към учениците със специални образователни потребности, като се идентифицират образователните и потенциалните им възможности за развитие и реализация.

Подобна промяна в отношението е очертано видима в Професионалната гимназия по туризъм „Проф. д-р Асен Златаров“ – Бургас. Тя е едно от предпочитаните учебни заведения, в които родителите на специалните деца искат те да продължат обучението си.

Това се потвърждава и от специалистите от Регионалния център за  подкрепа в приобщаващото образование. „В съвместната си работа с екипа на гимназия имаме създадени традиции още назад във времето. Голяма част от преподавателите са добре обучени в работа с децата със специални потребности и се справят отлично. Нашите експерти също са винаги в подкрепа“, казват от  Регионалния център.

„В гимназията по туризъм „Проф. д-р Асен Златаров“ са убедени, че в основата на интегрираното образование стои идеята, че индивидуалността на всеки ученик трябва да бъде приета и неговото образование трябва да се организира по такъв начин, че да удовлетворява особените му потребности.

Възможност „специалните“ ученици да се интегрират успешно

Гимназията  предоставя възможности на своите „специални“  ученици да се интегрират успешно, да не бъдат оценявани по различие, а по индивидуалните качествени показатели, за да се интегрират както в образователен, така и в социален аспект.

Гимназията поставя началото на интегрирано обучение за ученици със СОП с цяла сурдопаралелка (8 ученици), още през 2001/2002 учебна година с професия „Готвач“. Те успешно завършват образователното си ниво и се реализират професионално на пазара на труда. „В течение на годините към гимназията ежегодно са насочвани ученици с различни диагностични дефицити, които са били предизвикателство за педагогическите специалисти“, казва директорката Фотинка Въргова.

Открит урок като част от учебната практика

Като  доказателство на казаното от нея е и проведеният наскоро в кухня №1 открит урок на тема „Приготвяне на основни ястия с техника пържене.  Аламинути от вътрешно филе (бонфиле)“.

Занятието се осъществява под ръководството на инж. Илияна Илиева – учител по кулинарни техники и технологии – учебна практика, със съдействието на ресурсните учители от Регионалния център – Бургас, Силвия Стамболиева и Илина Транчева.

Учениците със специални образователни потребности Илиян Планинцов и Тедислав Богойчев от XI клас в професионалната гимназия, като част от групата по учебна практика, приготвят аламинута „Бифтек с яйце“, а през това време учениците от обучаемата група правят филе „Вретено“, турнедо „Росини“ и „Медальон с гъби“.

Присъстващите на урока имат възможност да наблюдават последователността в технологичния процес на приготвяне. Добре сформираният екип, работещ в синхрон и взаимодействие, доказва  резултатността от взаимното  подпомагане при ученици със СОП.

Под прякото наблюдение и насоки за реализация от своя учител инж. Илиева учениците от групата и учениците със специални образователни потребности, които са част от нея бързо приготвят, оформят и сервират своите готови аламинути от бонфиле. Специалните педагози са неотлъчно до своите „специални“ ученици като им помагат да се справят наравно със своите съученици с поставените им задачи.

Учениците презентират кулинарните си умения пред гостите и показват умения и познания за хранителните продукти, тяхното обработване при приготвяне на кулинарното изделие.

Присъстващите  са впечатлени от крайния резултат,

зареждат се с приятни емоции и се убеждават, че само качественото взаимодействие и професионализъм между институциите, може да доведе до резултати в приобщаващото образование.

От Регионалния център и от Професионалната гимназия припомнят още един интересен факт. Още  през 2012/2013 учебна година отново е насочена една цяла паралелка (8 ученици) със слухови дефицити за обучение в ТОХ, както всички бургазлии знаят учебното заведение.

„Учителите в гимназията вече са преминали квалификационно обучение за ефективна работа с ученици със СОП. Увереността им в работата сформира  формулата, че „Ученикът е една малка вселена“. А основното предизвикателство за учителя е да спечели доверието и да бъде част от нея. Пред него, учителя, стои нелеката задача да съумее да преподава на всички ученици, зачитайки различията на възможности, като всички се чувстват равнопоставени и еднакво значими. Випускът също завършва успешно, като има и шампионка по тенис на регионално състезание“, казват от Регионалния център.

Професионалната гимназия се гордее, че не отчита незавършили ученици с допълнителна подкрепа. Екипът е наясно, че

успешните резултати са невъзможни без доброто сътрудничество

с Регионалния център и специалните педагози, които с всеотдайност и професионализъм допринасят за изграждането и образователното развитие на учениците със специални образователни потребности.

Извън открития урок по готварство, по инициатива на Регионалния център за подкрепа на процеса на приобщаващо образование – Бургас, е организиран конкурс на тема „Аз обичам България“. Целта е възпитание на подрастващите и утвърждаване на българщината, като е предоставена възможност за участие по възраст и категория.

Гимназията по туризъм получава признание

и удовлетворение с успешното участие на своите специални таланти. Призовите места в четвърта възрастова група достойно завоюват двама от изявили се.

В категория „Колажи, табла, презентации“ е отличена Елия Рамадан, която е на индивидуална форма на обучение, с ръководител Ива Миткова и с родителската подкрепата на Азизе Рамадан.

В категория „Изпълнение на стихотворение“ се класира Жулиен Желязков, който е в дневна форма на обучение, с ръководител Румяна Желязкова.

С поощрителна награда е отличена  Юлия Вълева от дневна форма на обучение, с ръководител Женя Гюлева.

„Гимназията ни е горда с постиженията във възпитателните и образователните резултати на посвоему уникалните ученици. Когато сред множеството вселени от детски умове, чувства и взаимоотношения прибавим и един по-различен свят на ученика със специални образователни потребности, предизвикателството „многообразие“, с което се сблъскваме ежедневно, придобива по-различно измерение“, убедени са всички, които са се отдали на специалните деца.

Your Image Description

Свързани статии:

Румънската гимназия набира скорост Спа център в СУ „Иван Вазов“ – Вършец Когато изкуството среща технологиите Жури определя кои са най-добрите малки философи

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: приобщаващо образованиеПрофесионална гимназия по туризъм „Проф. д-р Асен Златаров“Региониспециални образователни потребности

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
СподелянеTweet
Предишна статия

МОН развива партньорства в технологичния сектор

Следваща статия

Инвестиции за промяна на образованието

Следваща статия
Инвестиции за промяна на образованието

Инвестиции за промяна на образованието

Среброто е най-популярното антибактериално лекарство

Готова е промяната за 15 дни отсъствия по семейни причини

Готова е промяната за 15 дни отсъствия по семейни причини

Последни публикации

  • Открий своята професия, избери своето бъдеще
  • Фестивалът „Ало, Космос! Говори България!“ се завръща с пето издание
  • Над 2000 занимания за деца в лятната ваканционна програма на МОН
  • Държавата подкрепя 2500 деца с дарби през 2025 г.
  • Психоаналитикът проф. Моника Богданова: Ученето е усилие, а в последните години се сведе до забавление
  • Счетоводната професия в дигиталната ера – много повече творческа
  • For Some Technology-Driven Novelties in the International Human Resource Management
  • Иновации в политиката и стратегията за образование и обучение в сферата на националната сигурност
  • Изследване отношението на учениците към учебния предмет биология и здравно образование и начина на преподаване в края на прогимназиалния етап на обучение
  • Медиатор по призвание
  • Интегрален тест в VII клас след промяна в учебните програми
  • Time Perspective in Counseling Parents of Children with Developmental Disorders
  • Образователно включване на студенти с бежански статут в българското висше образование – възможности и перспективи
  • Предприемачество и иновации в публичния сектор: правна рамка и перспективи за публичните предприятия в България
  • Paradigms for Soft Skills Enhancement in Military Healthcare
  • Forming Entrepreneurial Culture through Education
  • Algorithm for Optimizing the Process оf Selecting a Topic for a Scientific Publication with the Assistance of ChatGPT
  • Софийският университет е сред първите 50% от най-добрите в света в QS University Rankings 2026
  • Принос към изучаването на българската лексикална прозодия (Морфологични и прозодични аспекти при акцентуването на съществителни имена в българския език, София: УИ „Св. Климент Охридски“, 2024)
  • Сред трагизма и триумфа на Дойран („Ехо от Дойранските окопи. Спомени на участници 1916 − 1918“, съст. Владислав Карагеоргиев, 2024)
  • Многоезичието и междукултурната комуникация като теми в продължаващата квалификация на учителите по български език и литература
  • Какво трябва да знаем за отпуска при две и повече деца

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceeding of 34th International Scientific and Technical Conference Automation of Discrete Production Engineering 2025
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"