Технологичният гигант Intel предоставя на МОН 200 урока за STEM обучението, които страната ни ще използва както за изграждане на Националния STEM център, така и за подпомагане на всички образователни институции.
Това става по силата на споразумение между компанията и Министерството на образованието и науката, подписано от министъръра на образованието и науката проф. Галин Цоков и генералният мениджър за образование на Intel на глобално ниво Сиджем Ертем.
Срещата бе осъществена в рамките на най-голямото изложение в света в сферата на образованието – BETT 2024, което се проведе в Лондон. На нея присъства и заместник-министърът на образованието и науката Наталия Митева.
Инициативата на Intel “Skills for Innovation” дава възможност на педагозите да въведат технологии, за да създадат иновативни учебни преживявания, които активно ангажират учениците във всякаква учебна среда – виртуална, на живо или хибридна.
С подписаното споразумение страната ни ще има достъп до част от ресурсите като първа стъпка за популяризиране на инициативата и по-масово използване в българските училища. В целия процес страните се ангажират и за партньорство по подобряване съдържанието на български език, за да бъде то от максимална помощ на учителите.
„Целта ни е до края на годината
всяко българско училище да има STEM кабинет,
а тази платформа е още една възможност да въведем по-бързо проектно базираното обучение“, коментира министър Цоков.
Над 30 български учители пък ще бъдат обучени пилотно за работа с инструментите на „Майкрософт“ в образованието, базирани на изкуствения интелект. Това е договорено по време на среща на проф. Галин Цоков с Кейт Максуел – генерален мениджър на глобално ниво в сектор образование на компанията. Обученията ще бъдат водени лично от Джей Ричардс-Хил – директор „Образование“ на компанията за Африка, Централна, Източна и Южна Европа и Среден Изток, която също участва в разговора. Тя се ангажира да бъде в страната ни през следващия месец. Компанията и МОН ще работят и по организирането на съвместна работилница.
Министър Цоков представи напредъка в работата по изграждането на платформата „Дигитална раница“, както и инициативата на Института INSAIT към Софийския университет за създаване на BG GPT модел и възможностите на неговото приложение. „Създали сме и работна група с представители на бизнеса и неправителствения сектор, като целта ни е да създадем рамката за навлизане на изкуствения интелект в българските училища и на дигитализацията, като цяло“, обясни проф. Цоков. Представителите на „Майкрософт“ подчертаха, че са готови да подпомагат страната ни в тези процеси, в това число и със
споделяне на добри практики от други държави.
Те отбелязаха, че вече предоставят инструменти, основани на GPT технологията, като се стремят те да бъдат от максимална помощ за учителите. Демонстрираха и как изкуственият интелект може да подпомага учителите в планирането и изпълняването на всекидневните им задачи. Двете страни обсъдиха и решения, свързани със сигурността, които могат да бъдат използвани в сферата на образованието.
Започва и пилотен проект между МОН и Google, който ще обхване повече от 200 български училища. В тези образователни институции ще могат да се използват най-новите инструменти на технологичния гигант в сферата на образованието, включително и базирани на изкуствения интелект. Това пък бе договорено по време на среща между министър Галин Цоков с регионалните мениджъри на Google за Европа, Африка и Близкия изток. На нея присъстваха и заместник-министърът на образованието и науката Наталия Митева и проф. Найден Шиваров – директор на Националния STEM център.
По време на срещата бяха представени функционалностите на част от инструментите. От Google обясниха, че още от 2015 г. използват функционалности на изкуствения интелект, за които често потребителите дори не подозират. Сега обаче се разработват нови решения, насочени към
улесняване и подпомагане всекидневната работа на учителите.
Анализът показва, че инструментите, които досега предоставят на училищата, спестяват средно по 10 часа седмично на учителите, или повече от един работен ден. С функционалностите, до които ще имат достъп тези 200 български училища, спестеното време ще е дори по-голямо.
„Много училища в България имат добър опит с работата с тези продукти и затова страната ни иска да ги подкрепи и да им даде възможности да използват най-новите решения на глобално ниво“, подчерта министър Цоков. Двете страни се договориха, че процесът може да започне още от април тази година, а от активността на училищата ще зависи тяхното подбиране. Проф. Цоков бе гост и в централата на Google в Лондон, която отговаря за повече от 50 държави в света.
Всички образователни институции ще имат
достъп и до инструментите на Canva напълно безплатно,
за което предстои да бъде подписано споразумение между МОН и компанията. Това бе договорено по време на среща на министър Цоков с представители на австралийска фирма – водеща платформа за визуално оформление в света, която от години разработва специални функционалности, насочени към образованието.
Във всички страни те са безплатни, но е необходима активна позиция от страна на съответните министерства, каквато в България е липсвала досега. Към момента около 60 млн. студенти и учители от целия свят ползват тези функционалности всекидневно, а обхванатите ученици надхвърлят 600 хиляди.
Министър Цоков проведе и среща с представители на чешкото Министерство на образованието, младежта и спорта и Националния им педагогически институт, на която е обсъдена обмяната на опит при разработването на учебни програми и учебно съдържание между България и Чехия.
На срещата бе представен опитът на Чехия в образованието, където през 2004 г. е направена сериозна реформа, оставила голяма автономия на училищата по отношение на учебните програми.
Министър Цоков представи политиката на България в тази област и изрази интерес да се продължи диалогът на експертно ниво за обсъждане на добри практики, които могат да бъдат приложени и в страната ни.
Дигитализацията и използването на изкуствения интелект в образованието ще са основни теми,
по които България и Полша ще си сътрудничат в сектора. Договореност за това бе постигната на среща на проф. Цоков с представители на полското Министерство на националното образование.
Просветният министър посети полския щанд на изложението BETT и разговаря с компаниите и институциите, участващи на него. През последните години Полша е инвестирала около 100 млн. евро в платформа, сходна с българската „Дигитална раница“.
В тази връзка, двете страни се договориха да обсъдят взаимния си опит, който може да е полезен за намиране на най-добрите и работещи решения при надграждането и развитието на тези платформи.
Среща на идеи
Изложението BETT се провежда всяка година от 1984 г. насам. Организатор е Hyve Group Limited с подкрепата на Британската асоциация на доставчиците на образователни услуги (BESA). Участие в предходното му издание са взели повече от 600 изложители от над 123 държави, като е посетено от над 30 000 специалисти в сферата на образователните технологии.
Всяка година изложението се посещава и от десетки български преподаватели, експерти, специалисти по технологии и др. за обмяна на опит и добри практики.
Осем български компании се представят на най-голямото изложение в сферата на образованието през тази година. Министър Цоков посети българския щанд, организиран от Изпълнителната агенция за насърчаване на малките и средните предприятия и разговаря с участниците.
Сред фирмите е Tinusaur, която съчетава миниатюрен компютър с програмиране, за да въведе ученици от всички възрасти в света на роботиката. Kinetik Automotive Edukatgo е разработен, за да образова по-младото поколение относно електрическите технологии, като използва методологията STEAM и им дава възможност да създават продукти от нулата.
Telerik представят своята ИТ академия, която създава и повишава квалификацията на таланти в информационните технологии. „Уча.се“ също представят продуктите си с добрия опит, натрупан в България.
Компанията MY Synergy пък партнира с медицински университети и подобрява възможностите им за обучение с виртуална реалност. Dynamic Classroom предлага динамична учебна среда, в която учителят може лесно да работи с новите технологии, да разговаря с целия клас, да възлага индивидуална работа на учениците и работа в екип. А Fluurmat е интерактивно решение за STEM кабинети.
Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":
Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5
Телефон: 0700 18466
Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg